Beantwoord

Verbinding is niet privé (inlog Zyxel modem)

  • 20 August 2021
  • 39 reacties
  • 2357 Bekeken

  • is een nieuwe Poster
  • 3 reacties

Hoi allen,  

kon niet echt een topic vinden m.b.t. problemen met het inloggen in de Zyxcel modem.
Sinds enkele weken krijg ik de melding '’ je verbinding is niet privé'’ te zien als ik de IP adres van de modem intoets. 
Het resetten van de modem lost dit probleem niet op eveneens incognito en het updaten van apparatuur.  
Is er iemand bekend met dit probleem en heeft hij/zij dit kunnen oplossen?

Alvast dank voor jullie hulp.

Groet,  

Fatih

icon

Beste antwoord door Pieter_B 23 September 2021, 15:58

Bekijk origineel

39 reacties

Reputatie 7
Badge +10

Je zou op http://192.168.1.1 geen melding moeten krijgen maar op https://192.168.1.1 wel.

Het is niet mogelijk om de verbinding wel privé te maken omdat je geen SSL certificaat op een ip-adres kan aanvragen. Nog een interne domeinnaam.

Mocht je dus problemen blijven houden kun je een andere browser gebruiken of contact opnemen met de partij die je browser gemaakt heeft.

Een probleem is het niet, wel vervelend.

Reputatie 7
Badge +3

De http-optie is een paar updates geleden verdwenen. Zoals hierboven al is aangegeven kan het geen kwaad, maar omdat mensen van zo'n melding kunnen schrikken is het misschien toch een idee om dit terug te draaien. Lokaal is http niet zo'n probleem.

Reputatie 7
Badge +2

Denk dat er wat uitleg nodig wat hier aan de hand is.

Deze issue berust op een SSL secure layer certificaat welke NIET is uitgegeven door een wereldwijd erkende instelling.

De browser heeft deze lijst met erkende certificaat uitgevende instanties, waarbij de browser dus een match probeert te vinden met het door een site aangeleverde certificaat.

Hier het certificaat van t-mobile forum pagina

Details;

En hier de lijst met erkende certificaat providers binnen je browser

Is er dus geen match, zul je in 99,9% van de tijd de aangegeven melding krijgen.

Deze waarschuwing komt vaak voor bij devices binnen je LAN welke een ‘self signed certificate’ heben Deze staat dus NIET in de lijst van bekende certificaat bedrijven die de browser herkent.

Is dit erg binnen je LAN, nou 99,9% van de gevallen niet.

Eigenlijk 99,9% van alle router/modems zullen dan ook deze melding veroozaken, omdat er bij het opvragen van een HTTPS verbinding geen correct certificaat is volgens de browser.

Veelal is het zo, dat als je binnen je LAN de pagina dan toch toelaat, de melding ook niet terug komt. Maar als je bijv. alle cache / cookies e.d. opruimt .. komt de melding terug.

Even wat leesvoer voor mensen die niet in de mode TL:DR zitten

Reputatie 7
Badge +9

Hoi @mevrouwnijntje ,

Ik denk dat de uitleg van @Pieter_B in dit geval als leidend kan worden gezien. Kom je daar mee verder? Let us know.

Dank voor uw reactie.

Dus als ik het goed begrijp; we kunnen de melding negeren en gewoon inloggen en dat is veilig?

@Pieter_B 

Ik snap wat je zegt. Echter vind ik het vreemd dat dit nu ineens sinds vandaag gebeurd. 

En dat het niet alleen op mijn laptop is. Als ik hetzelfde doe via mijn telefoon, werklaptop en /of TV, dan geven deze ineens allen deze melding. 

Dus het probleem lijkt mij dieper te liggen dan alleen via een browser.

@Pieter_B 
Met dezelfde apparatuur ben ik bij iemand anders langs geweest die ook het internet van T-Mobile heeft.
Bij deze persoon kan ik zonder problemen inloggen in de router. 
Het probleem heb ik tevens op mijn mobiel, tablet, privé laptop en mijn zakelijke laptop. 
Lijkt mij sterk dat het toevallig aan al mijn apparatuur ligt waardoor ik die melding krijg.

 

@PascalZ Zou je eens kunnen proberen om het vinkje bij HTTPS uit te zetten? HTTP wel aan laten staan, anders sluit je jezelf buiten en moet je de router resetten.

 

@TMTV 

Had zelf al het idee gehad om de HTTPS optie uit te zetten. Dit resulteerde niet naar het gewenste resultaat. Omdat de http:// direct doorlinkt naar de https// kreeg ik van inlogscherm direct een onbekend pagina scherm op de https:// en had mezelf dus buitengesloten door alleen HTTPS uit te zetten. 

Door een hele snelle handeling om op de http:// user en passwrd vlug in te vullen voordat deze doorschoot naar de https:// kon ik gelukkig de optie HTTPS weer aanzetten zonder een router reset te hoeven doen.  

Bedankt allen voor de reacties!

Hallo allemaal,

Ik krijg deze melding dus ook, zowel op Android (Google Chrome browser en Samsung internet) als op iPhone. En ook op laptop via utp label en Google Chrome.

Is er inmiddels al nieuws?

Klantenservice gesproken, die hadden er niet veel bijzonders over te zeggen, alleen dat het gewoon veilig zou moeten zijn en zij zelf ook de melding krijgen.

Ik krijg ook Je verbinding is niet privé in beeld. 

NET::ERR_CERT_AUTHORITY_INVALID

Vandaag de helpdesk gebeld. Ze gaan het onderzoeken.

Ik krijg net dezelfde melding in alle browsers. 

Als ik wil surfen naar 192.168.1.1 dan krijg ik ook volgende melding. Zie foto in dit bericht.  ik heb al diverse browsers geprobeerd ik krijg bij allen dezelfde waarschuwing

@Hidden.nld

 

Ik gebruik natuurlijk Google Chrome browser en met incognito verdwijnt de pagina ook!?

Bij mij ook.

Ik heb dit probleem ook en ik heb ook Firmwareversie V5.50(ABPY.1)b16_20210525

Lokaal kan ik wel gewoon inloggen maar ik wil ook kunnen inloggen over internet en ik heb hiervoor ook een domeinnaam http://morice.nl maar ik ondervind bovenstaande problemen nog steeds..

Is hier al een oplossing voor?

Neen, je kunt in het modem n.l. niet je eigen SSL/TLS Certificaat uploaden voor zover ik weet.

De server (in dit geval je modem) moet voorzien worden van je eigen SSL/TLS Certificaat anders kan er geen beveiligde verbinding (met geldige certificaat) worden opgezet en blijf je de betreffende foutmelding krijgen.

Hi @Morice, ik wil je hier graag bij helpen! In mijn optiek werkt het vaak door cache te legen en de certificaten opnieuw te downloaden. Jij kunt op de volgende manier de cache wissen:

  1. Druk tegelijkertijd op de toetsen [Ctrl], [Shift] en [Del]. Er wordt nu een pop-upvenster geopend.
  2. Vink alle opties uit, behalve "tijdelijke internetbestanden".
  3. Klik op de knop "Verwijderen" om de browsercache leeg te maken. 
  4. Vernieuw de pagina.

Laat jij het aan mij weten of jij hiermee uit de voeten kunt en of dit heeft geholpen? Ik hoop het enorm! 😁

Dit kan niet, omdat klanten geen eigen certificaat in het modem kunnen uploaden, zal er ten alle tijden sprake zijn (en blijven) van een ongeldig certificaat en blijft het opzetten van een https://-verbinding dus zorgen voor foutmeldingen.

 

Of te wel; Via https://192.168.1.1/ zal ten allen tijden een waarschuwing verschijnen dat de verbinding onveilig is. Dit komt omdat de consument de pagina bezoekt op basis van IP-Adres en IP-Adressen kunnen niet worden voorzien van een SSL/TLS certificaat.

Klanten die een thuisserver draaien kunnen het probleem oplossen door een reverse-proxy op te zetten. D.w.z. verwijs je eigen domeinnaam naar je thuisserver, proxy traffic naar 192.168.1.1 en laat de proxy voor het SSL/TLS certificaat zorgen.

Op zich kan een oplossing voor dit issue eenvoudig zijn, alleen vergt het toch weer even wat inspanning van de technicals bij T-Mobile.

@Lisa 

  1. Vink alle opties uit, behalve "tijdelijke internetbestanden".

die optie staat er helemaal niet bij?

Reputatie 7
Badge +10

@Morice je wil op je domeinnaam het modem benaderen op https dus checkt de browser of deze geldig is. Nu kan je naar mijn weten geen eigen certificaat invoeren op het modem. Je zou dus een uitzondering moeten toevoegen. Welke browser gebruik je eigenlijk ? Testen kan je het beste in een incognito venster kunnen doen omdat deze alles weer weg gooit als je hem helemaal afsluit. 

 

Reputatie 2

Hier het zelfde probleem met Firefox, volgens mij is het probleem ontstaan na de laatste firmware update b16 een fabrieksherstel heeft het probleem niet opgelost.

 

Reputatie 7
Badge +20

Hallo @Erwin05 

Je kan gewoon op geavanceerd drukken en doorgaan, het is een interne IP adres die alleen te bereiken is vanuit jouw netwerk.

Ik heb dit probleem ook en ik heb ook Firmwareversie V5.50(ABPY.1)b16_20210525

Lokaal kan ik wel gewoon inloggen maar ik wil ook kunnen inloggen over internet en ik heb hiervoor ook een domeinnaam http://morice.nl maar ik ondervind bovenstaande problemen nog steeds..

Is hier al een oplossing voor?

@Hidden.nld 

 

Ik gebruik natuurlijk Google Chrome browser en met incognito verdwijnt de pagina ook!?

Reputatie 7
Badge +9

Hoi @mevrouwnijntje,

Dat klopt zeker, het beperkt zich eigenlijk alleen tot op de LAN, waardoor in veel gevallen gewoon veilig. 

Reputatie 7
Badge +20

Hallo @FatihS 

Het IP adres 192.168.1.1 is een intern IP adres dus alleen jij kunt het modem benaderen, dit hoort zo en daar zit verder geen gevaar aan vast.

 

Hoi allen,  

kon niet echt een topic vinden m.b.t. problemen met het inloggen in de Zyxcel modem.
Sinds enkele weken krijg ik de melding '’ je verbinding is niet privé'’ te zien als ik de IP adres van de modem intoets. 
Het resetten van de modem lost dit probleem niet op eveneens incognito en het updaten van apparatuur.  
Is er iemand bekend met dit probleem en heeft hij/zij dit kunnen oplossen?

Alvast dank voor jullie hulp.

Groet,  

Fatih

 

Ook ik heb dit issue sinds vandaag. Voorheen kreeg ik deze melding niet en geeft nu bij mij ook aan als ik naar 192.168.1.1 ga. 

Heb zojuist ook getracht met de klantenservice hierover te contacten en zou hierover terug gebeld worden. 

Reageer