Beantwoord

Verplaatsen aansluitpunt glasvezel van T-mobile naar meterkast?

  • 21 December 2022
  • 43 reacties
  • 1805 Bekeken

Reputatie 1

Wij willen heel graag het aansluitpunt van het glasvezel van de woonkamer naar de meterkast verplaatsen. Door een verbouwing kont er een voorzetwand in de woonkamer en kan de aansluiting niet op de huidige plek blijven. We zijn al sinds 5 oktober bezig om dit voor elkaar te krijgen, maar worden van T-mobile naar Volker Wessels en naar Guidion en naar KPN doorverwezen. We komen geen stap verder.

Niemand kan wat voor ons doen, We hebben de Consumentenbond ook al ingeschakeld en T-mobile heeft vervolgens onze klacht opgepakt en zegt nu dat ze het verder ook niet weten.

Bij mijnaansluiting.nl wordt gezegd dat de netbeheerder de opdracht moet geven. Maar daar zijn alleen Ziggo (geen glasvezel) en KPN bij aangesloten.

T-Mobile schijnt ook netbeheerder te zijn, maar die zeggen vervolgens weer dat ze geen eigenaar zijn.

Wie kan ons helpen?

 

icon

Beste antwoord door eric 21 December 2022, 12:39

Bekijk origineel

43 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Hallo @AJvKempen Welkom in de Community.

Meestal is de KPN die hier over gaat? Ik ga het voor de zekerheid nog even vragen aan de moderators.


 

Als je wilt, kun je de glasvezelaansluiting of ISRA laten verplaatsen. Dit mag je niet zelf doen, want de kabels en aansluiting zijn ons eigendom. Op www.mijnaansluiting.nl vraag je een verplaatsing aan.

Dit doe je in vier stappen:

  1. Ga naar Mijnaansluiting.nl en wmaak een account aan.
  2. Log in en kies ‘Media en communicatie’.
  3. Druk op ‘Wijzigen aansluiting’ en daarna op ‘Verplaatsing’.
  4. Vul je gegevens in. Laat weten waar de aansluiting nu is en waar je ‘m naartoe wilt verplaatsen.

Wij ontvangen daarna je aanvraag. Het verplaatsen van je glasvezelaansluiting kost standaard €299,-. Hierin zitten onder andere de voorrijkosten en arbeids- en materiaalkosten verrekend. Houd er rekening mee, dat op de gewenste plek voor de aansluiting ook een wandcontactdoos voor de elektravoorziening aanwezig is. Voor het verplaatsen van een glasvezelaansluiting ontvang je binnen een werkdag een offerte. 

 

Reputatie 7
Badge +14

T-Mobile is nooit de netbeheerder. Zij zijn soms wel de “hoofdhuurder” van lijnen die bijvoorbeeld door netbeheerder Open Dutch Fiber worden aangelegd. T-Mobile levert dan een dienst over zo'n lijn, het modem wordt door Guidion geplaatst. Op het fysieke deel van de glasaansluiting hebben zij geen directe invloed. 

Netbeheerders, zoals ODF en KPN zijn bedrijven die aannemers, zoals Volker Wessels inhuren om aanleg, verplaatsingen en reparaties uit te voeren van hun glasvezel netwerk. Vandaar dat er best veel bedrijven bij betrokken zijn.

Het is eigenlijk net als je electriciteit aansluiting, je hebt Eneco of Stedin als netbeheerder en b.v. budget energie als dienstverlener. Als je jouw electriciteits aansluiting wilt veranderen/verplaatsen neem je contact op met Eneco/Stedin via mijnaansluiting.nl.  Niet met de dienstverlener budget energie.

Reputatie 1

Dank je wel voor jullie reacties. Wat Cris Tien voorstelt om de verplaatsing via mijn aansluiting.nl aan te vragen hebben we al geprobeerd, maar helaas van Ziggo te horen gekregen dat ze geen glasvezel aanleggen en van KPN dat ze niet mijn netbeheerder zijn.

Vervolgens heb ik KPN gevraagd wie dan mijn netbeheerder is, maar dat weten ze ook niet.

Bij KPN denken ze dat dat toch T-mobile is, omdat zij aan Volker Wesseld opdracht hebben gegeven om het glasvezel hier aan te leggen.

Bij T-mobile zeggen ze vervolgens weer dat ik bij Volker Wessels moet zijn. En ben je weer terug bij af.

Wie heeft nog een idee wat we zouden kunnen doen? En hoe kom je erachter wie je netbeheerder is?

 

@AJvKempen 

Heeft U het al geprobeerd bij kpn-netwerk  (Reggefiber).?

Zie deze link.

https://www.kpnnetwerk.nl/

Reputatie 7
Badge +14

Wie heeft nog een idee wat we zouden kunnen doen? En hoe kom je erachter wie je netbeheerder is?

 

Dat is best intressant. De aannemers werken voor alle netbeheerders, dus daar valt het ook niet aan af te leiden. Maar als KPN zo stellig is, zou het dan Open Dutch Fiber kunnen zijn? Ze hebben een postcode cheker op hun site. En anders, In welke woonplaats woon jij?

Reputatie 1

Ik heb vanmorgen maar weer gebeld met T-mobile en gehoord dat onze netwerkbeheerder Volker Wessels is. Dat is een onderdeel van Primevest Capital Partners.

T-mobile heeft de opdracht voor het aanleggen van het glasvezel van de gemeente Den Haag gekregen in 2019 en levert aan ongeveer 20000 adressen in het stadsdeel Segbroek glasvezel. Ons woongebied dus. Om het te kunnen aanleggen zijn ze met Primevest en Volker Wessels een samenwerking aangegaan.

Met Open Dutch Fiber hebben we niets te maken.

Is Volker Wessels dus nu en netwerkbeheerder en aannemer tegelijk? En waarom zijn ze heel slecht bereikbaar, een wachttijd van 2 uur soms, bellen ze niet terug en reageren ze niet op mails?

Ik heb nu weer de belofte gekregen van T-mobile dat ze het gaan proberen op te lossen.

MIsschien heeft iemand nog advies voor ons?

 

Reputatie 7
Badge +14

T-Mobile klantenservice kan geen verplaatsingen van glasvezel aansluitingen bestellen en factureren. Nee verkopen door die medewerker druist in tegen zijn/haar ultime wens om klanten te helpen, maar geeft wel duidelijkheid. Wel jammer dat Volker Wessels als ultime partij voor dit soort zaken zo moeilijk bereikbaar zijn. Maar de volhouder wint. Ik zie op hun site ook dat je zaken online kunt regelen. Misschien is dat wat?

Reputatie 1

Helaas Eric, dat heb ik ook al geprobeerd.

Via hun website wordt je voor het verplaatsen of verwijderen van een aansluiting en het aanvragen van een nieuwe aansluiting doorverwezen naar mijnaansluiting.nl

Bij deze website, waar alleen Ziggo en KPN genoemd worden is mijn aanvraag nu al 3 keer geweigerd.

KPN geeft aan dat onze woning buiten haar aansluitgebied ligt.

Reputatie 7
Badge +14

Tja, dan lijkt het dus “niet mogelijk” om die klus te klaren. Ik kan niet precies de situatie bij jou inschatten, maar misschien is het leggen van een langere glasvezel door de woning naar de NTU nog een oplossing. Die glasvezels kunnen bij bedrijven precies in de gewenste lengte besteld worden. Maar ik snap dat je dit liever “onder de vloer” hebt.

Primevest heeft enkel in Segbroek en een gedeelte in Eindhoven de aanleg gefinancierd en is daarna niet verder gegaan. Het betreft hier dus een netbeheerder die eigenlijk niks meer doet behalve de minimale inspanning om het draaiende te houden, en dit is waarschijnlijk uitbesteed aan weer een andere partij, mogelijk VolkerWessels Telecom.

De aanleg werd ook door de aannemer VolkerWessels gedaan, hun website/informatie gaat van de gangbare situatie uit dat een klant van 1 van de grote netbeheerders een verplaatsing wil aanvragen en richt hierop haar website in.

Het netwerk dat door Primevest is aangelegd doet VolkerWessels er even bij, maar aangezien die 20.000 aansluitingen niks voorstellen ontbreekt daarvoor ook elke informatie op de site.

De vraag is of er überhaupt binnen VolkerWessels samen met Primevest afspraken zijn gemaakt over het eventueel verplaatsen van de aansluitingen en bijkomende kosten. Tijd terug is deze vraag hier ook al op het forum geweest, en van wat ik me kan herinneren is het toen ook met inspanningen van de moderators niet gelukt om dit te bewerkstelligen.

Zie:

 

 

Reputatie 1

Dank je wel Eric. Misscchien is dit nog een oplossing. Er worden op dit moment voorzetwanden geplaatst in de woonkamer en misschien kan het glasvezel verlengd worden vanaf het aansluitpunt naar de meterkast achter de voorzetwand. Waar kan je zo'n verlenging bestellen? Dan kan het modem en de oplader van de telefoon in de meterkast geplaatst worden.  Maar wat moet je dan vervolgens met het gat doen in de woonkamer waar de 2 aansluitpunten zitten? Er een luik voormaken zoals de aannemer voorstelt of maar dichtmaken en overheen stuccen? In dat laatste geval kan je er niet meer bij. Het blijft lastig en ik kan me niet voorstellen dat wij de enige zijn die de muren van hun huis willen isoleren.

Reputatie 6
Badge

Dank je wel Eric. Misscchien is dit nog een oplossing. Er worden op dit moment voorzetwanden geplaatst in de woonkamer en misschien kan het glasvezel verlengd worden vanaf het aansluitpunt naar de meterkast achter de voorzetwand. Waar kan je zo'n verlenging bestellen? Dan kan het modem en de oplader van de telefoon in de meterkast geplaatst worden.  Maar wat moet je dan vervolgens met het gat doen in de woonkamer waar de 2 aansluitpunten zitten? Er een luik voormaken zoals de aannemer voorstelt of maar dichtmaken en overheen stuccen? In dat laatste geval kan je er niet meer bij. Het blijft lastig en ik kan me niet voorstellen dat wij de enige zijn die de muren van hun huis willen isoleren.

glasvezel patch kabels kun je bijv. bij allekabels (https://www.allekabels.nl/sc-glasvezelkabel/6258/1171329/glasvezel-kabel-sc-os2.html?gclid=Cj0KCQiAwJWdBhCYARIsAJc4idAR_YehB2LeF8hAAgxv2GIM5eiUTxz9Pqt-o_DH7OgbsRapz_lrxMUaAuKFEALw_wcB) kopen. Maar je moet wel de juiste kabel met de juiste connectors (voor het gemak kleuren) hebben. Gezien mogelijke veranderingen of problemen in de toekomst zou ik zeker voor een luikje gaan. De kabels zijn wat kwetsbaar dus zorg er voor dat die ook makkelijk vervangen kan worden (lees zog dat die in een pijp loopt). En @eric is latijd vna de regels: en je mag niet zelf aan de glasvezel zitten.

Post eens een foto van hoe de kabel er nu uitziet (kleuren connector aan beide kanten) en hoe groot de afstand is, dan kunnen we kijken wat je precies nodig zou hebben

Reputatie 7
Badge +14

Het klopt dat activiteiten die je aan het glasvezelpunt verricht voor eigen risico zijn. Daarom goed om dat door een professional te laten uitvoeren. Dat scheelt natuurlijk wel de kosten van een aannemer die (misschien) het hele punt zou verplaatsen. 

Het klopt dat activiteiten die je aan het glasvezelpunt verricht voor eigen risico zijn. Daarom goed om dat door een professional te laten uitvoeren. Dat scheelt natuurlijk wel de kosten van een aannemer die (misschien) het hele punt zou verplaatsen. 

En daar komt bij dat glasvezel gevoelig is voor stof.

Eigenlijk moet je elke patch schoon maken met een one click cleaner (schoonmaak pen).

Raak ook nooit de uiteinden aan met de hand.

 

Reputatie 6
Badge

Het klopt dat activiteiten die je aan het glasvezelpunt verricht voor eigen risico zijn. Daarom goed om dat door een professional te laten uitvoeren. Dat scheelt natuurlijk wel de kosten van een aannemer die (misschien) het hele punt zou verplaatsen. 

En daar komt bij dat glasvezel gevoelig is voor stof.

Eigenlijk moet je elke patch schoon maken met een one click cleaner (schoonmaak pen).

Raak ook nooit de uiteinden aan met de hand.

 

Helemaal mee eens. Het idee van @eric klinkt leuk, maar waar vind je een professional en waarom zou dat goedkoper zijn dan een aannemer? Nou kost een one click cleaner ook niet zo veel bij Aliexpress dat hoeft niet het probleem te zijn, maar competentie in het omgaan met glasvezel is dat wel

Maar ik twijfel nog steeds of het idee haalbaar is tenzij @AJvKempen een IT-er / computershop kan vinden die dit wil regelen EN de verantwoordelijkheid neemt om het werken op te leveren.

Reputatie 6
Badge

Het klopt dat activiteiten die je aan het glasvezelpunt verricht voor eigen risico zijn. Daarom goed om dat door een professional te laten uitvoeren. Dat scheelt natuurlijk wel de kosten van een aannemer die (misschien) het hele punt zou verplaatsen. 

En daar komt bij dat glasvezel gevoelig is voor stof.

Eigenlijk moet je elke patch schoon maken met een one click cleaner (schoonmaak pen).

Raak ook nooit de uiteinden aan met de hand.

 

Helemaal mee eens. Het idee van @eric klinkt leuk, maar waar vind je een professional en waarom zou dat goedkoper zijn dan een aannemer? Nou kost een one click cleaner ook niet zo veel bij Aliexpress dat hoeft niet het probleem te zijn, maar competentie in het omgaan met glasvezel is dat wel

Maar ik twijfel nog steeds of het idee haalbaar is tenzij @AJvKempen een IT-er / computershop kan vinden die dit wil regelen EN de verantwoordelijkheid neemt om het werken op te leveren.

Nog een vraag voor @AJvKempen: kun je de media converter niet gewoon achter het luik plaatsen (die is niet zo groot) en met een ethernet kabel naar de meterkast gaan? Dan moet je wel even nadenken over de voeding van de media converter.

Maar dat kan zonodig met power over ethernet + splitter van POE naar 12V bij de media converter. Maar dan wil je eigenlijk een POE switch in de meterkast voor de voeding daarvan.

Een mogelijkheid kan ook zijn.

Een luikje plaatsen.

Het glasvezel kastje met adaptor laten zitten.

En met een utp kabel en een (verleng) snoer voor de voeding 230v naar de meterkast.

De utp kabel gaat dan naar de wan poort van de router.

Moet volgens mij te doen zijn.

 

 

Reputatie 6
Badge

Een mogelijkheid kan ook zijn.

Een luikje plaatsen.

Het glasvezel kastje met adaptor laten zitten.

En met een utp kabel en een (verleng) snoer voor de voeding 230v naar de meterkast.

De utp kabel gaat dan naar de wan poort van de router.

Moet volgens mij te doen zijn.

 

 

Ja maar een 220V aansluiting in de isolatie is geen goed idee in verband met brandrisico. Dat wil je zeker niet (ik had daar al over nagedacht en dus maar een POE adapter voorgesteld).  Als de afstand kort genoeg is zou je misschien nog de voedingskabel direct vanuit de meterkast kunnen aansluiten.

@AJvKempen wat is je netwerkprovider? Heb je een aansluitpunt met opgeschoven media converter of heb je een losse media converter? Kun je niet alleen de media converter naar buiten halen en op de voorzetwand plaatsen ter plaatse van waar hij nu op de buitenmuur zit? Plaats eens wat fotos….

Met een ymvk kabel prima te doen.

 

Reputatie 6
Badge

Met een ymvk kabel prima te doen.

 

niet goed aangesloten en een kortsluiting of een slechte voeding? Een POE adapter levert gewoon minder vermogen. Het zit ingebouwd dus de kwaliteit van de kabel is niet zo’n probleem. Ik zou niet graag een mogelijk onbeperkte gebruiker met onbeperkt vermogen daar hebben. Vandaar. Kijk ook maar eens naar de regels voor verlichting in isolatie platen….

Met een ymvk kabel prima te doen.

 

niet goed aangesloten en een kortsluiting of een slechte voeding? Een POE adapter levert gewoon minder vermogen. Het zit ingebouwd dus de kwaliteit van de kabel is niet zo’n probleem. Ik zou niet graag een mogelijk onbeperkte gebruiker met onbeperkt vermogen daar hebben. Vandaar. Kijk ook maar eens naar de regels voor verlichting in isolatie platen….

Ik kan niet in de situatie kijken.

Maar als je netjes een luik plaatst.

En daarin een wcd laat monteren met een 3x2.5mm ymvk kabel naar meterkast lijkt mij dat geen probleem.

 

Reputatie 1

Bedankt voor het meedenken over dit onderwerp. Ik zal proberen 2 foto's te plaatsen hieronder van de huidige situatie .

 

Reputatie 6
Badge

Zoals ik al zei: de makkelijkste oplossing is de media converter (het zwarte doosje) op de voorzetwand monteren en de glasvezel voorzichtig van de FTU (de witte doos) die blijft zitten door de voorzetwand te halen. Mogelijk kan dat zelfs zonder we vezel van een van de twee kanten lost te halen. De FTU monteer je dan op de wand. Idealiter haal de de glasvezel door een pijpje ter bescherming (een flexibele pijp van ¾ inch). De overgang van de glasvezel naar die blauwe connector bovenop de media converter ziet er niet echt jofel uit, maar dat kan gezichtsbedrog zijn. Wat is de kleur van de glas connector op de (witte) FTU?

Waar is de meterkast en hoe ver is dat? Je kunt mogelijk gewoon een pijpje over de bestaande muur trekken. Als de meterkast direct  links of rechts van deze muur zit is dat simpel.

Maar blijft het feit dat je eigenlijk niet aan de glasvezel mag komen maar is nou ook weer niet zo moelijk (met inachtneming van bovenstaande opmerkingen.

 

@AJvKempen 

Ik zie daar een flexbuis lopen.

Gaat deze naar een wandcontactdoos.?

Dan kan daar een opbouw wandcontactdoos geplaatst worden.

Ik zou alles weg werken met een deur er voor.

Dit is wat ik heb gedaan voor het knieschot.

Voorbeeld

 

Reputatie 1

De meterkast bevindt zich op 2 meter afstand. De groene mantelbuis heeft de aanemer aangelegd en daar loopt de Ziggo kabel doorheen voor de TV. Zo'n luik is dan misschien een oplossing, maar het is niet mooi in de woonkamer vind ik. We gaan er maar eens goed over nadenken. Iedereen fijne feestdagen gewenst.

Reageer