Beantwoord

Verplaatsen aansluitpunt glasvezel van T-mobile naar meterkast?

  • 21 December 2022
  • 43 reacties
  • 1808 Bekeken

Reputatie 1

Wij willen heel graag het aansluitpunt van het glasvezel van de woonkamer naar de meterkast verplaatsen. Door een verbouwing kont er een voorzetwand in de woonkamer en kan de aansluiting niet op de huidige plek blijven. We zijn al sinds 5 oktober bezig om dit voor elkaar te krijgen, maar worden van T-mobile naar Volker Wessels en naar Guidion en naar KPN doorverwezen. We komen geen stap verder.

Niemand kan wat voor ons doen, We hebben de Consumentenbond ook al ingeschakeld en T-mobile heeft vervolgens onze klacht opgepakt en zegt nu dat ze het verder ook niet weten.

Bij mijnaansluiting.nl wordt gezegd dat de netbeheerder de opdracht moet geven. Maar daar zijn alleen Ziggo (geen glasvezel) en KPN bij aangesloten.

T-Mobile schijnt ook netbeheerder te zijn, maar die zeggen vervolgens weer dat ze geen eigenaar zijn.

Wie kan ons helpen?

 

icon

Beste antwoord door eric 21 December 2022, 12:39

Bekijk origineel

43 reacties

Reputatie 6
Badge

De meterkast bevindt zich op 2 meter afstand. De groene mantelbuis heeft de aanemer aangelegd en daar loopt de Ziggo kabel doorheen voor de TV. Zo'n luik is dan misschien een oplossing, maar het is niet mooi in de woonkamer vind ik. We gaan er maar eens goed over nadenken. Iedereen fijne feestdagen gewenst.

Jammer dat er niet gelijk een mantelbuis voor de vezel is gelegd. Nieuwe glasvezel erin met de media converter in de meterkast zou perfect zijn. Kan dat alsnog? Laat de mantelbuis net onder de FTU uitkomen en koop een nieuwe glasvezel om daardoor te jagen.

Hiermee kun je voorkomen dat de glasvezel beschadigd kan worden bij het installeren van de isolatie

Niet perfect, maar als het eenmaal werkt kun je dat luik dan wel wel weglaten

@peter-keetfm een WKD en/of adapter in de isolatie is not done. Te veel brandriscio. Gewoon achter een knieschot is een prima idee, maar geen electra in isolatie.

@AJvKempen 

Als het mijn situatie was zou ik een patchkabel gebruiken en een mini luikje maken.

Zodat je er altijd bij kan.

Als er een mantelbuis loopt naar het glaspunt en die dik genoeg is voor een SC stekker.

Kan dat mooi.

Patchkabel en koppel blokje blauw.

SC/UPC naar SC/UPC (blauw) gebruiken.

Op lengte te verkrijgen.

 

@louisL

Ik bedoel ook dat je die plek dan goed afwerkt.

En niet vol propt met isolatie.

Een soort kast bouwen met geïsoleerde deur er voor.

Ik heb voor het knieschot van die holle karton deur gebruikt.

Bij mij hangen de spullen in de meterkast.

 

@AJvKempen 

Even een aandachtspunt.

Als ik de foto bekijk zit er een te scherpe bocht in de glasvezel.

Of lijkt dit zo.?

 

Reputatie 1

Dese foto is wat beter. Gelukkig zit er geen scherpe bocht in de glasvezel. De groene mantelbuis heeft trouwens een doorsnede van 4 cm, dat lijkt me ruim voldoende voor een SC stekker en een patchkabel. De Ziggo kabel is nu ook weer niet zo dik.

@AJvKempen

Dat valt gelukkig wel mee die bocht.

Ik zal dan een koppel blokje en een patchkabel toepassen.

De patchkabel wordt met bescherm dopjes geleverd.

Deze voorzichtig door voeren.

Als laatste de dopjes verwijderen en aansluiten.

Eigenlijk ook schoon maken met one click cleaner.

Zorg wel voor een luikje dat het glasvezel kastje terug geplaatst kan worden.

Dit kan gevraagd worden als er een storing is met je verbinding.

 

@AJvKempen

Misschien heb je hier wat aan.

Let wel op de lengte.

Kabel (op lengte te bestellen)

https://www.allekabels.nl/sc-glasvezelkabel/6258/1171329/simplex-jumper-scsc-9125-05-m-lszh-os2-yellow.html

Koppel blokje 

https://www.allekabels.nl/sc-glasvezelkabel/6258/3728808/glasvezelkoppeling-sc-sc.html

Als U een beetje Google is het vast goedkoper te vinden.

 

Reputatie 6
Badge

@AJvKempen

Dat valt gelukkig wel mee die bocht.

Ik zal dan een koppel blokje en een patchkabel toepassen.

De patchkabel wordt met bescherm dopjes geleverd.

Deze voorzichtig door voeren.

Als laatste de dopjes verwijderen en aansluiten.

Eigenlijk ook schoon maken met one click cleaner.

Zorg wel voor een luikje dat het glasvezel kastje terug geplaatst kan worden.

Dit kan gevraagd worden als er een storing is met je verbinding.

 

Waarom een koppelblokje? De nieuwe kabel gaat direct in de FTU met de andere kant (door de mantelbuis?) naar de media coverter die naar de meterkast is verhuisd. Een koppelblokje heeft op zich niet zo veel zin. Als je een ftu in de meterkast zou kunnen plaatsen dan zou dat wel zinvol zijn. Als er dan problemen zijn kun je een nieuwe pigtail aan de glasvezel (laten) zetten in de ftu in de meterkast zonder dat de muur in de kamer open moet. Vanaf de ftu in de meterkast zou je dan een aparte patch kabel kunnen gebruiken. Ik weet alleen niet waar je een ftu kunt kopen.

Ik zou zeggen gebruik een patch kabel van de juiste lengte om vanaf de FTU direct naar de media converter te gaan.

Of mis ik hier iets?

 

Bescherm wel de (nieuwe) patch kabel  over de hele lengte (vooral achter isolatie) in een flexibele pijp en zet die netjes vast

@louisL

Bij mij zou dat kunnen.

Maar bij deze FTU van @AJvKempen zit het volgens mij anders.

Dan lijkt mij het beter de oude kabel te laten zitten en koppel blokje gebruiken.

Volgens mij zit daar ook nog een verzegeling op.

https://www.attema.com/nl_NL/producten/connectivity/fiber-termination-unit/fiber-termination-unit/3434/attema-universele-ftu 

Bij mijn FTU kan dat wel in de patchcover 

Deze gebruik ik.

Zit eigenlijk een koppel blokje in.

 

 

 

 

Reputatie 6
Badge

@louisL

Bij mij zou dat kunnen.

Maar bij deze FTU van @AJvKempen zit het volgens mij anders.

Dan lijkt mij het beter de oude kabel te laten zitten en koppel blokje gebruiken.

 

voor zo ver ik weet zit de kabel altijd met een connector in de FTU? @AJvKempen kun je een foto plaatsen van de aansluiting van de fiber in de ftu? Direct een verse nieuwe kabel naar de meterkast is gewoon beter (minder kans op vuil) en geen koppelingen achter de isolatie.

@louisL

Ik zou het met rust laten.

En er zit waarschijnlijk ook nog een verzegeling op wat je door moet knippen.

Mijn advies aan @AJvKempen gewoon simpel koppel blokje gebruiken.

Op de al aanwezige glasvezel kabel.

 

 

@AJvKempen

Dit heb ik nog gevonden van de FTU 

Alleen dat het verplaatsen zo duur is zou ik gewoon met een patchkabel werken.

@louisL

Het plaatsen van een patchkabel direct op de FTU kan wel. (Alleen wat ingewikkelder bij deze FTU) Daarom raad ik het af.

En de FTU door een nieuwe vervangen kan ook.

Alleen moet dit alleen gebeuren door iemand die goed weet wat hij/zij doet.

Het inschuif stuk moet open gemaakt worden.

En hoog waarschijnlijk is hier ook SC/APC (groen) benodigd.

Zie hier voor het inschuif deel. 

https://wiki.quietlife.nl/doku.php?id=manuals:networking:delta-fiber-ftu 

Een FTU of basis plaat kun je hier kopen 

Als ik die van KPN ISRA bekijk lijkt dat dezelfde.

https://www.glasvezelshop.nl/glasvezel-patchboxen/verdeelbox-indoor.html

Maar dan zou je nog 2 koppelingen hebben.

Wat betreft die patchkabel kunnen echt wel tegen een stootje.

Die liggen normaal ook door goten 

En zijn goed afgeschermd. (De glasvezel zelf is zo dik als een haar)

Dat kan prima door een mantelbuis.

Ik gebruik zelf ook glasvezel tussen mijn switches.

In dit geval makkelijker en goedkoper voor @AJvKempen koppel blokje en patchkabel.

En dat T-Mobile losse glasvezel kastje naar de meterkast verplaatsen.

!! Als er schade onstaat aan het glasvezel punt

worden de reparatie kosten berekend !!

Daarom raadt ik het af.

Gewoon simpel koppel blokje gebruiken. 😃

 

 

 

Reputatie 6
Badge

Ik snap wat je bedoelt. Mijn idee was glasvezel direct op de bestaande FTU (is zo te zien niet zo moeilijk, werkt niet erg anders dan jouw patch cover) met de glasvezel in de meterkast in een nieuwe FTU (waarin je de extra glasvezel kan opbergen). dan heb je alleen een koppelstukje in de extra FTU. Mocht je de glasvezel in de meterkast beschadigen dan prik je daar een nieuwe vezel in. Ik zou er wel voor zorgen dat de vezel achter de isolatie extra goed beschermd is (pijpje tot in de mantelbuis. Dan hoeft @AJvKempen ook geen luikje te laten maken, dat hoeft m.i. niet als er geen koppelstuk zit en alles in pijp zit

Vandaar ook de wens om een FTU (met koppelstuk) in de meterkast te plaatsen: makkelijk beschadigingde kabel in de meterkast vervangen. Zo te zien heb je dan een SC-APC in de FTU nodig. Een SC-APC naar SC-APC (groen->groen)  in de FTU in de meterkast en je kunt daar de bestaande kabel gebruiken. Maar gezien het vuil in de bestaande FTU wel een one-click cleaner gebruiken.

Maar ik snap jouw overwegingen: ther are many ways to skin a cat

 

@louisL 

Dat koppel blokje is niet anders dan die ook in de patchcover zit.

In het pop station zitten die dingen in een rack.

Je zou voor bescherming ook een doosje er omheen kunnen doen.

Zoals deze.

 https://www.glasvezelshop.nl/glasvezel-patchboxen/verdeelbox-indoor/fiber-verdeelbox-mini-4-v.html

Het verlengen is simpel.

En vooral als er een verzegeling op de FTU zit zou ik de FTU zo laten.

Er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

 

@AJvKempen 

Mocht je aan de FTU willen sleutelen.

Nog even een mededeling.

Het kan intern SC/APC groen zijn maar kan ook in sommige gevallen SC/UPC blauw zijn 

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1979302/0

!! Als waarschuwing !!

Kijk nooit met je blote ogen in het onzichtbare laser licht wat uit de active glasvezel komt.

 

Reputatie 1

Bedankt voor al jullie reacties en ik heb goed nieuws. 

Ik heb bericht gekregen van Primevest Capital dat zij het probleem voor ons gaan oplossen.

Ze geven aan in hun mail dat zij de eigenaar zijn van ons netwerk in Segbroek.

Primevest gaat Volker Wessels opdracht geven om ons aansluitpunt te verplaatsen.

Wij zijn hier heel blij mee en kunnen ons geen beter einde van het jaar wensen.

Iedereen een hele fijne jaarwisseling gewenst.

 

@AJvKempen 

Fijn dat het op de juiste manier opgelost wordt

Ook een fijne jaarwisseling gewenst.

Reputatie 6
Badge

Bedankt voor al jullie reacties en ik heb goed nieuws. 

Ik heb bericht gekregen van Primevest Capital dat zij het probleem voor ons gaan oplossen.

Ze geven aan in hun mail dat zij de eigenaar zijn van ons netwerk in Segbroek.

Primevest gaat Volker Wessels opdracht geven om ons aansluitpunt te verplaatsen.

Wij zijn hier heel blij mee en kunnen ons geen beter einde van het jaar wensen.

Iedereen een hele fijne jaarwisseling gewenst.

 

Dit is verreweg de beste oplossing! Eindelijk duidelijkheid en ownership!

Reageer