Beantwoord

VLAN 300 bij de Netgear RBR50


Reputatie 3

Goedemiddag, 

 

Ik ben momenteel in het bezit van een Netgear RBR50 router met een RBS50 satellite. Onlangs ben ik overgestapt naar T-mobile glasvezel. Ik heb een aantal dagen gebruik gemaakt van de Zyxel T-54 en de WX5600 Plus in een mesh opstelling, maar ik ben daar niet kapot vergeleken met de Multiroom opstelling die ik voorheen had. 

 

En dan heb ik het niet eens over de erbarmelijke interface van de Zyxel T-54 waarbij de teksten in elk thema bijna niet leesbaar zijn! 

 

Om mijn Netgear RBR50 router weer te kunnen gebruiken heb ik begrepen dat daarvoor in de RBR50 een VLAN 300 voor internet moet worden ingesteld.

 

Heeft iemand dit al eerder gedaan en is de afbeelding die ik onder heb geplaatst de juiste manier om dit te doen? 

 

Bedankt. 

 

icon

Beste antwoord door Michel281 22 April 2023, 16:57

Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @Michel281 Hierbij mijn instellingen
Zoals je ziet komen deze overeen. 

PS: Ik heb zelf de RBS350😉

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Michel281 

Als ik het goed zie heb je niet met VLAN tag-groep geselecteerd? Die staat wel bij Seccie aangevinkt.

Reputatie 7
Badge +4

Hallo @Michel281 

Als ik het goed zie heb je niet met VLAN tag-groep geselecteerd? Die staat wel bij Seccie aangevinkt.

Goed gespot! 

Reputatie 3

Hallo @Michel281 

Als ik het goed zie heb je niet met VLAN tag-groep geselecteerd? Die staat wel bij Seccie aangevinkt.

Goed gespot! 

Ik hoop dat dit beter is:

 

Reputatie 7
Badge +15

@Michel281

Is het mogelijk om de T-Mobile regel te verwijderen en de default regel te wijzigen naar naam internet, VLAN 300, poort 1,2 en 3 en wireless all?

Zodat er maar 1 regel is, hierna de mediaconverter herstarten door de stroom er even af te halen kan ook helpen.

Reputatie 3

@Michel281

Is het mogelijk om de T-Mobile regel te verwijderen en de default regel te wijzigen naar naam internet, VLAN 300, poort 1,2 en 3 en wireless all?

Zodat er maar 1 regel is, hierna de mediaconverter herstarten door de stroom er even af te halen kan ook helpen.

Dank je wel voor deze info. Wat ik mij wel afvraag is waarom een Netgear KB explosief wordt aangeraden om een VLAN toe te voegen tenzij deze uitgaat dat er nog geen VLANs gedefinieerd zijn. 

Reputatie 3

@Michel281

Is het mogelijk om de T-Mobile regel te verwijderen en de default regel te wijzigen naar naam internet, VLAN 300, poort 1,2 en 3 en wireless all?

Zodat er maar 1 regel is, hierna de mediaconverter herstarten door de stroom er even af te halen kan ook helpen.

Dank je wel voor deze info. Wat ik mij wel afvraag is waarom een Netgear KB explosief wordt aangeraden om een VLAN toe te voegen tenzij deze uitgaat dat er nog geen VLANs gedefinieerd zijn. 

Oops, explosief moest zijn expliciet... 

Reputatie 7
Badge +15

@Michel281 

In de link die je stuurt staan de instructies over hoe je een VLAN kunt toewijzen aan de WAN poort, elke provider levert zijn diensten over een VLAN.

Of heb ik je vraag niet goed begrepen? Was het nog gelukt met internet via de Netgear wanneer deze rechtstreeks op de mediaconverter is aangesloten?

Reputatie 3

@Michel281

In de link die je stuurt staan de instructies over hoe je een VLAN kunt toewijzen aan de WAN poort, elke provider levert zijn diensten over een VLAN.

Of heb ik je vraag niet goed begrepen? Was het nog gelukt met internet via de Netgear wanneer deze rechtstreeks op de mediaconverter is aangesloten?

Hi, 

 

Het is mij inderdaad gelukt, weliswaar met vallen en opstaan, om dit voor elkaar te krijgen. Ik heb je raad opgevolgd, maar ik had nog wel even ruzie met mijn NAS. Ik heb de oude DDNS eruit gegooid en een nieuwe aangemaakt op basis van een nieuw adres die gereserveerd werd voor mijn NAS en gekoppeld aan een SSL certificaat van LetsEncrypt gekregen werkt alles naar behoren.

 

Met mijn Multiroom router plus satellite heb ik nu overal in huis een snelheid van ongeveer 600 à 700 Mb/s en overal een super dekking. 

Reputatie 1

Hallo, ik weet niet of het geoorloofd is om weer in dit topic te posten maar ik gooi het toch even in de groep.

Ik heb een Netgear Irbi RBK853, dat is een set van 3 stuks. De router is dn de RBK850.

Ik heb de settings zoals hierboven beschreven gevolgd maar krijg gewoon geen internet. De Router rechtstreeks aangesloten op het converter kastje, zowel Router als mediaconverter opnieuw gestart maar zonder resultaat. Is er naast de vlan300 setting nog iets anders wat ik moet doen?

Of is er een instelling in de Zyxel T54 die ik kan instellen waardoor mijn eigen Mesh optimaal functioneert? Ik heb nu een keer of 3 in de week dat ik 1 a 2 minuten zonder internet zit. Ik vermoed dat het een ip conflict is. De Zyxel is benaderbaar via 192.168.1.1. De Netgear zegt dat zijn range automatisch is aangepast naar 10.0.0.1.

Ik hoop dat ik net de vlan 300 het uitvallen kan voorkomen maar dan moet ik wel online komen.

Alle antwoorden worden bijzonder op prijs gesteld 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @SLLover 

Heb je net als op de foto van @Seccie 1 regel?

Indien je ergens connection type zoet dan moet die op Dynamic IP staan en verder kan het helpen om de converter te herstarten.

Reputatie 1

@Waqqas 

Dynamic IP had ik nog niet aan staan, ga morgen even in de herkansing. Maar dank alvast voor je reactie. 

 

Reputatie 7
Badge +15

@SLLover 

Mocht je ergens niet uitkomen, deel dan screenshots van de configuratie.

Reputatie 1

Na veel proberen uiteindelijk weer online zonder de Zyxel. Enige puntje is dat mijn snelheid niet boven de 69Mb uitkomt. Normaal pak ik makkelijk 980Mb dus nog even verder proberen. Maar ik ben online.

Reputatie 1

Na een reset van de Huawei hele middag probleemloos internet gehad. Helaas net uitval van 10 minuten gehad waarbij PON lampje rood was. Nu werkt het weer maar de betrouwbaarheid van de verbinding is voor mij essentieel. Kijk het nog even aan en anders morgen maar weer de Zyxel er tussen.

Als dat nodig mocht zijn zijn er dan nog tips om de Zyxel te optimaliseren voor gebruik.et een router/mesh erachter?

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @SLLover 

Bedoel je dat het LOS lampje rood knipperde of knipperde het PON lampje groen?

Dit was een probleem buitenshuis waar jij niks aan kon doen.

Reputatie 1

Oeps, ik heb het kastje waarschijnlijk verkeerd om.bekeken. Het was inderdaad het LOS lampje wat rood knipperende.

 

Reputatie 7
Badge +15

@SLLover hopelijk gebeurt het niet nog een keer maar je kan je eigen apparatuur aangesloten laten :)

Reputatie 1

@Waqqas Alles werkt nu naar behoren en verbinding is top. Enige waar ik Mezelf mee in de vingers snij zij de toegewezen ip adressen.

in de lan 0mgeving heeft ieder apparaat een Mac en ip en naan. Maar in Vlan wordt er weer een nieuw op adres gepakt.

lk zou mijn hele zorgvuldig gegroepeerde lijst ook op Vlan willen laten werken.dus mij lang lijnst

Reputatie 1

@Waqqas Alles werkt nu naar behoren en verbinding is top. Enige waar ik Mezelf mee in de vingers snij zij de toegewezen ip adressen.

in de lan 0mgeving heeft ieder apparaat een Mac en ip en naan. Maar in Vlan wordt er weer een nieuw ip adres gebruikt.

lk zou mijn herl zorgvuldig gegroepeerde lijst ook op Vlan willen laten werken.dus mijn lan ip toewijzingen in vlan gebruiken. Is dit überhaupt mogelijk?

Excuses maar er zaten in bovenstaande tekst onbegrijpelijke fouten vandaar deze correctie.

 

Reageer