Beantwoord

VMG8825-T50 fragmentatiedrempel ? aka max mtu

  • 24 February 2022
  • 5 reacties
  • 276 Bekeken

Reputatie 3

Hai allemaal.

Ik las net een artikel over hoe je de max mtu kunt achterhalen en instellen in de router of je pc/laptop.

In de router - VMG8825-T50 - vind ik de waarde 2346 terwijl ik via een ping check uitkom op de ‘overal’ terug te vinden 1500.
Ik gebruik een windows10 laptop en een iMac.

 

Welke waarde is, voor de verbinding over wifi, nou correct en zorgt voor de meest optimale snelheid en overdracht?

 

Groet,

 

icon

Beste antwoord door Hidden.nld 24 February 2022, 17:36

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

5 reacties

Reputatie 7

@Merleyn de mtu moet gelijk of lager zijn dan je internet verbinding. 1496 is een goed begin. 

Reputatie 3

@Merleyn de mtu moet gelijk of lager zijn dan je internet verbinding. 1496 is een goed begin. 

Dank voor je antwoord.

Enig idee hoe het komt dat de standaardwaarde in de router hoger is? En… heeft die hogere waarde nadelen?

 

Reputatie 7

@Merleyn de payload van een data pakket kan je het beste afstemmen op je internet verbinding. Deze is 1500 maar omdat een vlan in vlan 4bit extra kost haal je er 4 vanaf vandaar dat ik op de 1496 kom. Gebruik je een groter pakket vanaf je computer het internet op dan moet je router deze gaan splitsen wat reken kracht kost dus meer werk.

Soms kan het handig zijn grotere pakketten te verzenden. Bijvoorbeeld als je het meeste verkeer intern heb. Met een nas en video bewerken als voorbeeld.

Jumbo frames hebben een payload van 9000 6x zo groot. Je bespaart dan 5x de overhead van een pakket.

Reputatie 3

@Merleyn de payload van een data pakket kan je het beste afstemmen op je internet verbinding. Deze is 1500 maar omdat een vlan in vlan 4bit extra kost haal je er 4 vanaf vandaar dat ik op de 1496 kom. Gebruik je een groter pakket vanaf je computer het internet op dan moet je router deze gaan splitsen wat reken kracht kost dus meer werk.

Soms kan het handig zijn grotere pakketten te verzenden. Bijvoorbeeld als je het meeste verkeer intern heb. Met een nas en video bewerken als voorbeeld.

Jumbo frames hebben een payload van 9000 6x zo groot. Je bespaart dan 5x de overhead van een pakket.

Waarom staat die waarde in de router dan zoveel hoger?

Reputatie 7

Geen idee, maar het maakt niet zoveel uit.

Je internet is 1500 en je computer staat op 1500. Zolang die kleiner staat zal er niet zoveel mee gebeuren.