Beantwoord

Vrije router keuze fritzbox fiber

  • 3 February 2022
  • 22 reacties
  • 625 Bekeken

Ik heb een vraag

 

Ik zit nu bij KPN en gebruik een fritzbox 5490

Deze is direct op glasvezel aangesloten

Ik gebruik bij KPN alles in 1

Ik wil over gaan stappen naar T-Mobile

Ik zit aan het 400mbit of 1gbit pakket te denken

Gaat dit werken

Het betreft gemeente Rijssen

Kpn op glas AON

 

icon

Beste antwoord door Marcel MCi 3 February 2022, 17:42

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

22 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Hallo Peter-keetfm,

In Rijssen krijg je een GPON verbinding voor T-mobile. Je Fritzbox moet daarvoor geschikt zijn. Waarschijnlijk is alleen de nieuwere 5530 daarvoor geschikt, zie ook topic:

Fritzbox 5530

Mvg. Marcel

@Marcel MCi 

Daar was ik al bang voor 

Maar gpon kpn is dat al aan het vervangen door xgspon (10gbit) 

De fritzbox 5490 is daar niet geschikt voor 

Maar hoe zit het met VoIP 

Als ik bijvoorbeeld een 7590 achter het glasvezel kastje (pon) plaats 

 

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @peter-keetfm 

Je krijgt dan een Huawei ONT en er gaat een UTP naar je router, VoIP van een andere aanbieder kan je gewoon configureren op je eigen router.

Hallo @peter-keetfm 

Je krijgt dan een Huawei ONT en er gaat een UTP naar je router, VoIP van een andere aanbieder kan je gewoon configureren op je eigen router.

Het is de bedoeling om alles in één kpn 

Naar alles in een naar T-Mobile te gaan 

Ik heb een pest hekel aan routers die door een provider geleverd wordt 

Dus de sip moet van t-mobile in de fritzbox komen 

 

Reputatie 7
Badge +15

@peter-keetfm 

Ah ik dacht VoIP van een andere provider. Zie dit topic onder het kopje VoIP.

https://community.t-mobile.nl/thuisnetwerk-539/eigen-modem-wat-zijn-de-vereisten-339306

Voip van T-Mobile gaat via poort 5060.

@peter-keetfm

Ah ik dacht VoIP van een andere provider. Zie dit topic onder het kopje VoIP.

https://community.t-mobile.nl/thuisnetwerk-539/eigen-modem-wat-zijn-de-vereisten-339306

Voip van T-Mobile gaat via poort 5060.

Ik zit er nog over te denken 

Kpn heeft vast IP adres dat vindt ik een punt 

Ik ondervind wel problemen op het kpn netwerk 

Judder stotter beeld op de 2x vip5202 ontvangers wat ik heb 

Is dat bij jullie niet zo ?

Ik meet in de fritzbox 5490 wel een hoge demping op de glasvezel

Mijn vraag die 10,9 is veel te hoog toch ?

 

Dat is hoger dan wat ik heb in ieder geval, maar dat weet je al @peter-keetfm :grin:

Reputatie 7

Voor ptp is een demping max -10dbm het is dus hoog maar net over de waarde. In de meeste gevallen komt dit door een vieze connector. Gebruik de one click fiber cleaner om alle 4 de koppelvlakken te reinigen. Een vieze connector kan schade toebrengen aan het koppelvlak gebruik dus alleen de juiste middelen om glasvezel schoon te maken.

Voor ptp is een demping max -10dbm het is dus hoog maar net over de waarde. In de meeste gevallen komt dit door een vieze connector. Gebruik de one click fiber cleaner om alle 4 de koppelvlakken te reinigen. Een vieze connector kan schade toebrengen aan het koppelvlak gebruik dus alleen de juiste middelen om glasvezel schoon te maken.

Gebruik ook glasvezel tussen mijn switches 

Die problemen met judder was ook toen ik nog de NT van kpn gebruikte met experiabox

Mijn glasvezel is allemaal blauw SC/UPC 2,5mm

Het gereedschap wat ik gebruik bij elke losneming van elke connector

Zie foto 

 

Reputatie 7

Kijk zo hoort het. Misschien dat de andere kant van de glasvezel niet goed is

voor dat ik misschien van kpn naar T-mobile ga overstappen een paar vragen

1- welke type tv box krijg ik met/zonder opnemen pakket

2- wat is de kwaliteit van de Android tv app

3- ik krijg gpon is de werkelijke 1gbit haalbaar omdat dit gedeeld word door 32 gebruikers

    bij kpn haal ik 940mbit

4- hoe gaat overstappen in zijn werk (nooit eerder gedaan)

5- als de monteur komt wordt er een db meting gedaan van de glasvezel en deze gecontroleerd

6- ik neem aan dat een fritzbox 7590 via netwerk kabel achter het glasvezel kastje werkt met alle   diensten internet/itv en vaste telefoon (met nummer behoud)

alvast bedankt

 

   

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @peter-keetfm 

Ik kan wel een aantal vragen beantwoorden :

Je krijgt de Amino Aria 610 of Amino Aria 7X, opnemen in de cloud kost 5 euro per maand.

Wanneer je de overstap aanvraagt kies dan voor de overstapservice zodat KPN stopt op de dag dat T-Mobile kan leveren, maak de afspraak voor installatie ook op de installatiedatum.

Ik ken verder genoeg mensen die bekabeld 900+ Mbps halen op GPON, alle diensten werken ook op je eigen router achter de ONT als alles juist is ingesteld.

Hoi @peter-keetfm zie dat je er druk mee bent dus zal hier ook wat reageren en nog vragen aan je voor zover ik in mijn geheugen kan graven en ze boven komen.

  1. Beantwoord
  2. Geen idee, lees regelmatig dat er minder mee kan dan de KPN app, heb het toen ik hier zat nooit gebruikt.
  3. Ja is haalbaar, tenzij alle 32 (ze zeggen 32 maar kan zomaar 64 worden als het druk word zonder bericht TM kennende) de volle lijn leeg gaan trekken.
  4. Simpel, op de dag dat de overstap gepland staat gaat dit redelijk naadloos, in de ochtend word er in de KPN PoP omgepatcht, tenzij de boel al beter geregeld is en de Guidion monteur dit mag doen, in geval van jou AON verbinding gaat de boel plat omdat op G-Pon in tegenstelling tot XSG-Pon er geen ander apparaat zich mag aanmelden, en daarna of tegelijk komt Guidion bij jou aansluiten met een 50% regeling, je hebt geluk of pech, kan er 4x 25% van maken, 25% kans dat het een goede monteur is 25% dat het een slechte monteur is, 25% dat de lijn gelijk werkt, 25% dat het niet werkt en je zonder internet zit. In de regel, het gaat vaker goed dan fout, dus een klein beetje zorgen maar, laat het in 1% van de gevallen fout gaan zit ik al hoog.
  5. Deze meeting is door Guidion nog nooit gedaan in mijn bijzijn, ze komen niet verder dan aansluiten kijken of het werkt en wegwezen, de goede monteurs geven nog wat uitleg, de slechte weet niet hoe snel die weg moet wezen, of het nu wel of niet werkt.
  6. Jazeker werkt die Fritzbox als een tierelier, alleen waarom zou je telefoon bij TM aanhouden, zoals je weet ben ik naar CC gegaan, veel goedkoper en bij overstappen geen moeilijkheden.

En nu even die demping, daar wilde ik jou wat over vragen, mijn geheugen, afgelopen week wel wat aangetast door een persoonlijk voorval en 6 dagen ziekenhuis, maar gaat goed dus verder over op de orde van de dag,

Je had toch die kabel via een drukriool liggen?

Of ben ik in de war?

En daar was toch een reparatie aan uitgevoerd?

Als ik goed zit is die 2 punten demping die jij hoger zit dan ik geen onoverkoombaar probleem, de demping is bij jou wat hoog maar nog niet echt te hoog, heb dempingen hoger gezien bij vrienden en die werken ook probleemloos.

Reputatie 7
Badge +5

heel veel, o.a.

… en daarna of tegelijk komt Guidion bij jou aansluiten met een 50% regeling, je hebt geluk of pech, kan er 4x 25% van maken, 25% kans dat het een goede monteur is 25% dat het een slechte monteur is, 25% dat de lijn gelijk werkt, 25% dat het niet werkt en je zonder internet zit. In de regel, het gaat vaker goed dan fout, dus een klein beetje zorgen maar, laat het in 1% van de gevallen fout gaan zit ik al hoog.

Die 4x25% veronderstelling kan ik niet mee overweg. De monteur is goed of slecht maar bevindt zich wel in hetzelfde gedeelte van de vergelijking dacht ik. (Lamp is aan of Lamp is uit). Datzelfde gaat op voor de werking van de aansluiting. Het werkt of het werkt niet, is een fifty/fifty gebeuren.

In de regel, het gaat vaker goed dan fout, dus een klein beetje zorgen maar, laat het in 1% van de gevallen fout gaan zit ik al hoog.

En van die 1 procent kom een deel hier op de community “Ter leering ende vermaeck”

… 6 dagen ziekenhuis …

Beterschap

 

@Doornekamp33 

ook van mij Beterschap gewenst

klopt door drukriool

https://www.tubantia.nl/rijssen-holten/stront-aan-de-kabel-in-rijssen-holten~accbbd35/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Dank jullie, gaat wel goed komen met mij hoor.

@yalerta Ik zei ook 50% regeling, onderverdeeld in de aansluiting gaat prima werken of niet, kan ik 4x 25 van maken, goede/slechte monteur, wel/niet werken, kom je uit op 25% goede monteur geen verbinding dan gaat een goede monteur wat verder dan wat er soms bij een slechte monteur gebeurt meer gebeuren dan schouders ophalen neerleggen bij de TM technische dienst en wegwezen.

Zolang ze per aansluiting betaald worden hou je die er toch bij, 20 minuten bezig of een uur voor hetzelfde tarief.(Dit is wat een goede Guidion monteur mij verteld heeft)

Reputatie 7
Badge +14

@Doornekamp33 Dat is schrikken 

Doornie hopelijk gaat het snel beter met je. Sterkte 💪🙏🤩

Zo over tot de order van de dag! 


 

 

 

Zo over tot de order van de dag! 

:heart_eyes:

 

Precies, dank je wel, hou er van kort en krachtig.:heart_eyes::heart_eyes:

Reputatie 7
Badge +16

Sterkte en beterschap @Doornekamp33, hopelijk herstel je voorspoedig! 💚

Namens het hele team uiteraard!

Bedankt allemaal

Zie er voorlopig vanaf (lees er geruchten over)

Blijf nog wel eventjes bij kpn 

Een swap van de 5490 naar een 5530 heeft  mijn glasvezel demping verbetering opgeleverd

 

Nog een vraag 

Als ik 100mbit pakket bestel zit ik dan op AON 

Welke snelheid haal je dan bij kpn 130mbit bij 100mbit pakket 

 

 

Reputatie 7

@peter-keetfm of je AON krijgt is lastig te zeggen. Het kan zo veranderen. Sommige gebieden zijn wel GPON only en dan kan je 100% zeker zeggen dat je geen AON krijgt.