Wifi wachtwoord automatisch gewijzigd door instellingen

  • 28 March 2023
  • 9 reacties
  • 184 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties

Reeds 4x doorgegeven via helpdesk, maar Tmobile wil het maar niet veranderen:
Wanneer je op https://192.168.1.1/ de 1e keer inlogt met admin+wachtwoord (achterop het modem), verschijnt het menu om je eigen wachtwoord in te voeren (2x), hierna kom je in het hoofdmenu.
Daarin staat het submenu “wifi-instellingen”, voor 2.4G en 5G. Wanneer je het ingevoerde wachtwoord (2x) daarin wilt zien, klik je op het oogje. Dan zie je dat daar een compleet ander wachtwoord staat dan wat je zojuist hebt ingevoerd. Dat komt omdat in dat menu de optie “willekeurig wachtwoord” automatisch staat aangevinkt.
Bewaar en sluit je nu dus dit hoofdmenu, dan wordt dit willekeurige wachtwoord jouw standaard wachtwoord.
Wil je daarna je mobiel of elk ander apparaat toevoegen met wifi, dan werkt jouw eigen ingevulde wachtwoord dus niet meer.
Sterker: wanneer je weer in https://192.168.1.1/ terug wilt keren, dan wil dat vanzelfsprekend ook niet meer. Vervolg: modem resetten en alles weer van voren af aan beginnen.
Ik ben geen technicus en dit uitzoeken is beslist geen hobby van me, sterker, ik ben er tijden mee bezig geweest en dit was niet goed voor mijn humeur.
TMobile: zet dit standaard optie voor “willekeurig wachtwoord” graag uit, dat bespaart veel uitzoeken en gefrustreer.


9 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Hi @ptje63

Ik hoop dat ik je goed begrepen hebt. Het eerste wachtwoord dat je aanpast is om in te loggen op de WebGUI van het modem. Niet voor de Wifi. Het zijn aparte wachtwoorden. 

 

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Sven-TMT 

Ik deel ook even het probleem wat ik ervaar hier, voorbeeld :

Ik heb nu Modem01 ingevoerd bij wachtwoord en daarna op het oogje gedrukt om te kijken wat er nu staat.

Meestal gaat het inloggen gewoon goed maar soms dus niet vanwege bovenstaande probleem.

Een keer na een fabeieksreset gaf ik nieuwe wachtwoorden aan beide WiFi netwerken in de interface bij WiFi instellingen. Na het toepassen waren de wachtwoorden voor beide netwerken onjuist. Zo een aantal keer een reset gedaan, nieuwe wachtwoorden opgegeven maar ze waren steeds onjuist.

Toen eens gekeken via dat oogje wat er nou staat en telkens stonden er meer cijfers zoals in de screenshot?

Valt hier iets aan te doen?

Reputatie 3

Ja dat fenomeen heb ik ook al gemeld. 

Je moet niet te snel willen typen. 

En "niet te snel" is eigenlijk gewoon langzaam... 

Ik gebruik een paswoord manager. Nou dan wordt het helemaal een zooitje. Dan worden letters gewoon weggegooid. 

Op een mobiel is inloggen ook een gedoe. 

 

Reputatie 7
Badge +6

In aanvulling hierop: als je via een iPhone (en mogelijk ook andere apparaten) wil inloggen, staat het toetsenbord automatisch op hoofdletters. Dat is bij wachtwoordvelden sowieso niet de bedoeling, maar omdat ‘admin’ met een kleine letter geschreven moet worden, zou ik het daar ook uitzetten. Hopelijk kan dit worden meegenomen.

Reputatie 7
Badge +4

Hallo @Sven-TMT 

Ik deel ook even het probleem wat ik ervaar hier, voorbeeld :

Ik heb nu Modem01 ingevoerd bij wachtwoord en daarna op het oogje gedrukt om te kijken wat er nu staat.

Meestal gaat het inloggen gewoon goed maar soms dus niet vanwege bovenstaande probleem.

Een keer na een fabeieksreset gaf ik nieuwe wachtwoorden aan beide WiFi netwerken in de interface bij WiFi instellingen. Na het toepassen waren de wachtwoorden voor beide netwerken onjuist. Zo een aantal keer een reset gedaan, nieuwe wachtwoorden opgegeven maar ze waren steeds onjuist.

Toen eens gekeken via dat oogje wat er nou staat en telkens stonden er meer cijfers zoals in de screenshot?

Valt hier iets aan te doen?

Die heb ik zelf nog niet eerder gezien of gehoord. Met welke browser heb je dit probleem gehad. 

In aanvulling hierop: als je via een iPhone (en mogelijk ook andere apparaten) wil inloggen, staat het toetsenbord automatisch op hoofdletters. Dat is bij wachtwoordvelden sowieso niet de bedoeling, maar omdat ‘admin’ met een kleine letter geschreven moet worden, zou ik het daar ook uitzetten. Hopelijk kan dit worden meegenomen.

Deze staat al op de backlog, maar met een lage prio. 

Ja dat fenomeen heb ik ook al gemeld. 

Je moet niet te snel willen typen. 

En "niet te snel" is eigenlijk gewoon langzaam... 

Ik gebruik een paswoord manager. Nou dan wordt het helemaal een zooitje. Dan worden letters gewoon weggegooid. 

Op een mobiel is inloggen ook een gedoe. 

 

Welke password manager is dat? Hier met KeePass nooit problemen gehad om gebruikersnamen en wachtwoorden te laten invullen.

Reputatie 3

@Sven-TMT  Ik gebruik sticky password. 

Bij deze zyxel is de enige die fout gaat. Vorige modems heb ik dat nooit gezien. 

En inderdaad op een mobiel is het ook lastig. 

Ik had een wachtwoord met een! Op het eind. Dat kwam automatisch een spatie achter. Zie je hier nu ook achter een!

Op de meeste plaatsen wordt zo'n spatie automatisch verwijderd. Zeker omdat in een wachtwoord en spatie niet kan, zou dat handig zijn. 

Ik heb in het begin vreselijk zitten modderen om in te loggen. Inderdaad een aantal keer maar een factory reset gedaan. Toen ik inderdaad ook eens op het oog klikte om te zien wat er nu stond. Toen zag ik dat als je te snel invoert, de cursor gekke sprongen heen en weer maakte. Dus nu altijd langzaam invoeren dan gaat het goed. 

 

Reputatie 7
Badge +15

@Sven-TMT

Ik heb een Samsung dus standaard is de browser Samsung browser maar ik heb ook even Chrome geïnstalleerd maar het probleem blijft.

Wat @TMTV aangeeft ervaar ik niet bij het inloggen op de interface met Samsung browser maar wel bij het wachtwoord veranderen bij WiFi instellingen.

Bij chrome staat hoofdletter gebruik overal aan, ook bij gebruikersnaam admin.

@JwBokx 

Hoe langzaam ik het wachtwoord ook type, er komen automatisch meer cijfers, het rare is dat ik er vaak in kom terwijl het wachtwoord langer is (interface).

Reputatie 7
Badge +6

@Sven-TMT Dat probleem met de passwordmanager heb ik ook. Ik gebruik Bitwarden. Nu we toch bezig zijn: als je een typfout maakt in het wachtwoord en op backspace drukt, kun je opnieuw beginnen. Dit geldt voor Safari (iOS), Chrome en Firefox (Windows). Die waarschuwing van een onbeveiligde verbinding is trouwens ook vervelend. Normaal gesproken is HTTPS natuurlijk een goed idee, maar in dit geval voegt het weinig toe, behalve een vervelende (en voor sommigen beangstigende) melding. Ik snap dat dit niet bovenaan de prioriteiten staat, maar misschien kan het toch meegenomen worden. Thanks!

Reputatie 3

Het https probleem wordt wel steeds lastiger. Niet alleen beangstigend, maar ook steeds lastiger om toch door te gaan. Browsers worden steeds kritischer en bij sommige moet je van alles door worstelen om toch door te gaan. 

Reageer