Beantwoord

Zyxel aansluiten op managed switch

  • 26 July 2022
  • 7 reacties
  • 216 Bekeken

Heeft het zin om van de Zyxel alle vier de netwerkuitgangen naar één en dezelfde managed switch te leiden en van hieruit alle apparaten te koppelen?

icon

Beste antwoord door eric 26 July 2022, 17:42

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

7 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Beste @Ab Normaal , welkom bij de community.

1 verbinding is voldoende tussen de router en je switch. Alleen VLAN 300 wordt gebruikt. 

Ok, ik begrijp hieruit dat er totaal geen voordeel uit te halen is uit meerdere parallelle aansluitingen omdat dit bij de Zyxel niet mogelijk is, moet ik dan naar een andere router gaan kijken?

Reputatie 7
Badge +14

Waarom zou je 4 kabels trekken van 1 apparaat naar 1 ander apparaat. De verschillende diensten die T-mobile levert via de internet aansluiting zitten allemaal in 1 Vlan. Daar is dus ook geen noodzaak voor splitsing.

Een andere router dan de Zyxel is zeker mogelijk, maar misschien kun je uitleggen wat je wilt gaan maken met je netwerk in combinatie met managed switches?

Reputatie 4
Badge

Eigenlijk zal je als eind gebruiker 0 voordeel eruit halen als je 4x modem poort naar 4x switch poort gaat.
(Dan zou je een theoretische 4Gbit thuis netwerk verbinding hebben?)
Je download en upload snelheid blijft immers hetzelfde wat je vanuit t-mobile geleverd krijgt.
(maximaal 1 Gbit up en download?)

 

Wil je de snelheid in je thuisnetwerk verhogen/verbeteren? (staat uiteraard los van t-mobile en modem)
Dan kan je beter gaan investeren in netwerk kabels en apparatuur met hogere snelheid denk aan 2.5GB en 5GB switches uiteraard ook de netwerk adapters in de laptop/PC
Enige voordeel wat dit op zou leveren is dan > sneller bestanden binnen je eigen netwerk overzetten.
(mensen die een NAS gebruiken en mega veel data binnen het eigen netwerk overzetten)
Nadeel, de hoge kosten!
 

Reputatie 6
Badge

Ik begrijp niet waarom @eric over VLAN300 begint: dat is aan de WAN kant.

Die 4 lan poorten aan de LAN kant hebben geen VLAN ondersteuning . Al die poorten hangen aan een interne switch en bieden precies hetzelfde LAN netwerk. Iedere poort biedt tot 1Gb snelheden (10Mb, 100Mb of 1Gb). Meer dan een kabel heeft dus geen zin. De router ondersteunt hoe dan ook geen LACP. 

Meer dan 1Gb kan de router niet, dus een enkele 1Gb verbinding is voldoende.

Reputatie 7
Badge +14

Ik doel juist op de WAN zijde omdat dat een nut/noodzaak zou zijn om eventueel meerdere fysieke kabels te gebruiken vanaf de router. Dan kun je de TV VLAN op de router al direct naar de TV decoder ontsluiten. TS zou wil in zijn managed omgeving een 2e VLAN kunnen maken voor verkeer tussen dedicated apparatuur. Maar naar de Zyxel is 1 kabel voldoende.

Dank allen, nu kan ik het een beetje plaatsen in de info die ik op het www had gevonden, een simpel ja/ nee antwoord kan ik doorgaans niet zoveel mee.

Is het wel mogelijk om dat VLAN 300 op de managed switch uit elkaar te trekken en dan een VLAN voor TV en één voor internet op te bouwen?