Beantwoord

Zyxel T-54 achter managed switch

  • 16 October 2022
  • 12 reacties
  • 433 Bekeken

Ik loop tegen een probleem aan met het aansluiten van de Zyxel router achter een managed switch, de Zyxel krijgt geen adresgegevens van de glas converter.

Even een korte omschrijving van de situatie. Glasvezel komt hier binnen in de meterkast bij de ingang van het appartementencomplex, vanuit de meterkast loopt 1 UTP kabel naar het appartement waar ook de Zyxel router staat. Verbind ik de converter met de UTP kabel met de WAN poort gaat het prima. Alleen wil ik in mij meterkast nu ook een P1 meteruitlezer (Youless) plaatsen, hiervoor heb ik ook LAN nodig in de meterkast.

Om dit mogelijk te maken heb ik de volgende opstelling ingericht:

Netwerkinrichting

Alleen krijg ik het hiermee niet werkend, de router krijgt geen DHCP gegevens van de converter. Al van alled geprobeerd met verschillende PVID's, VLAN 300 i.p.v. 2 etc.. Maar de router krijgt geen gegevens vanuit de converter. De Youless en de switch in de meterkast zijn wel gewoon te benaderen, dus de “trunk” werkt verder wel.

Wat doe ik hier fout/zie ik over het hoofd?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

icon

Beste antwoord door Gebruikert1975 17 October 2022, 20:36

Bekijk origineel

12 reacties

Is het mogelijk om een 2e utp kabel erbij te trekken.

De Youless moet achter de T54 zitten.

Als je wifi netwerk bereik in je meterkast komt kun je ook kijken naar Homewizerd.

P1 uitlezer en kost 30 euro.

Gebruik ik zelf ook.

Link:

https://www.homewizard.com/shop/

 

Is het mogelijk om een 2e utp kabel erbij te trekken.

De Youless moet achter de T54 zitten.

Als je wifi netwerk bereik in je meterkast komt kun je ook kijken naar Homewizerd.

P1 uitlezer en kost 30 euro.

Gebruik ik zelf ook.

Link:

https://www.homewizard.com/shop/

 

Bedankt voor je reactie Peter.

De afstand tussen mijn meterkast en mijn apartement is zo'n 30 meter op verschillende verdiepingen en geen vrije kabelgoten om een tweede kabel omhoog te brengen, dus beide opties gaan helaas niet werken.

Een alternatief zou kunnen zijn om de Zyxel dan maar in de meterkast te plaatsen naast de converter, verder wifi dan erop maar uit te schakelen en in huis een access point plaatsen. Niet echt een mooie oplossing als het ook op bovenstaande manier zou kunnen.

Betreft overigens een internet only aansluiting, er hoeft dus geen IPTV verkeer getransporteerd te worden.

Dan zou ik dat doen de T54 in de meterkast.

Wifi uit en met een accesspoint en switch in de woning werken.

Wan en lan via zelfde kabel via vlan zou ik niet doen i.v.m. veiligheid. (Firewall)

Is er echt niet een extra utp door te trekken door die buis.?

Normaal kan dat zat in een 5/8 buis 2 utp kabels.

 

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Gebruikert1975,

Welkom op de Community!

Ik denk dat dit 'm moet worden voor beide switches:

Ik had even geen 8-poort switch vrij, maar op die switch geldt voor poorten 6-8 hetzelfde als voor 3-5. Ik weet niet wat er naar poort 8 gaat op de switch in de huiskamer, maar als dat gewoon LAN-apparaten zijn, hoef je daar niks aan te veranderen.

Alle PVID's kun je op 1 laten staan.

Ik hoor graag of het hiermee lukt. Succes!

EDIT: Ik lees nu dat je geen IPTV hebt. Dan kun je VLAN 640 weglaten.

@Gebruikert1975 

Als je een coax naar de meterkast hebt lopen die je niet gebruikt kun je deze ook gebruiken voor de Youless.

Doormiddel van MoCA adapters.

Het is maar een idee. 

Geen goedkope oplossing trouwens.

Ik zou even kijken of 2x utp door de bestaande buis kan.

 

Dan zou ik dat doen de T54 in de meterkast.

Wifi uit en met een accesspoint en switch in de woning werken.

Wan en lan via zelfde kabel via vlan zou ik niet doen i.v.m. veiligheid. (Firewall)

Is er echt niet een extra utp door te trekken door die buis.?

Normaal kan dat zat in een 5/8 buis 2 utp kabels.

 

Die T54 in de meterkast is voor mij nu een last resort. VLAN's zijn juist bedoeld om op een veilige manier verschillende netwerken gescheiden naast elkaar op een fysieke infrastructuur te draaien, de separatie van netwerken vormt juist een stukje veiligheid. Verdeer wil ik liever niet teveel apparatuur in mijn meterkast omdat die zich in een publieke ruimte (toegangshal) bevint.

Extra kabel UTP kabel trekken had ook mijn voorkeur gehad, alleen zit de kabelgoor helemaal vol met oude loze bekabeling dat simpelweg is afgeknipt en er niet meer uit te krijgen is. Ik was al lang blij dat er voor telefonie gebruik was gemaakt van UTP i.p.v. een standaard 4 aderige kabel, anders had iik nog langer aan Ziggo gezeten.. :)

Hoi @Gebruikert1975,

Welkom op de Community!

Ik denk dat dit 'm moet worden voor beide switches:

Ik had even geen 8-poort switch vrij, maar op die switch geldt voor poorten 6-8 hetzelfde als voor 3-5. Ik weet niet wat er naar poort 8 gaat op de switch in de huiskamer, maar als dat gewoon LAN-apparaten zijn, hoef je daar niks aan te veranderen.

Alle PVID's kun je op 1 laten staan.

Ik hoor graag of het hiermee lukt. Succes!

EDIT: Ik lees nu dat je geen IPTV hebt. Dan kun je VLAN 640 weglaten.

Dankjewel! Ik zal het morgen eens proberen. Achter de huiskamer switch zitten nog twee switches in andere ruimtes, in deze config zouden die allemaal gewoon simpelweg gekoppeld kunnen worden zonder verdere configuratie (vlan 1), toch?

 

@Gebruikert1975

Als je een coax naar de meterkast hebt lopen die je niet gebruikt kun je deze ook gebruiken voor de Youless.

Doormiddel van MoCA adapters.

Het is maar een idee. 

Geen goedkope oplossing trouwens.

Ik zou even kijken of 2x utp door de bestaande buis kan.

 

MoCa inderdaad ook weleens naar gekeken, maar nu ik van Ziggo af ben wil ik echt nooit meer iets met coax te maken hebben.. ;)  Dankjewel voor je reactie!

Reputatie 7
Badge +6

Dankjewel! Ik zal het morgen eens proberen. Achter de huiskamer switch zitten nog twee switches in andere ruimtes, in deze config zouden die allemaal gewoon simpelweg gekoppeld kunnen worden zonder verdere configuratie (vlan 1), toch?

Klopt, je kunt daarvoor dezelfde instelling gebruiken als voor poorten 3-5.

@Gebruikert1975 

Vlan zal ik niet vanaf internet gebruiken wan met lan. 

Dus van glasvezel kastje door de switchen waar je eigen netwerk op zit.

Vanwege veiligheid.

Ik zal vlan alleen achter een router gebruiken waar de firewall op zit.

Voor bijvoorbeeld meerdere netwerken te scheiden zoals ik nu doe met tp-link omada hier. (Vlan achter router) 

Vanaf het glasvezel kastje switches en vlan gebruiken zal ik niet doen.

Omdat je die coax niet meer gebruikt kan dat mooi via moca werken.

Je kunt ook nog overwegen coax eruit utp kabel er in trekken.

En daar de Youless op aan sluiten.

 

 

@Gebruikert1975

Het is een lap middel en sta er zelf niet achter maar werkt.

Als U genoegen hebt met een 100mbit snelheid. (abonnement pakket) kan 2x 100mbit ook over een kabel.

Link : https://www.bol.com/nl/nl/p/kwmobile-2x-netwerkkabel-splitter-adapter-met-2-poorten-1x-rj45-naar-2x-rj45-verdubbelaar-lan-aansluiting-rj45-koppelstuk/9300000071288102/?Referrer=ADVNLGOO002013-G-135735704102-S-1681056711515-9300000071288102&gclid=Cj0KCQjw166aBhDEARIsAMEyZh6qKkfGKKKveNUTOgKZCGzgfFFFaGyc_ghlJCoO8E8ruiVbVygCt4caAru2EALw_wcB

Let wel op dat het via pin 1,2,3 en 6 gaat en niet alles op elkaar zit.

2x in de adapter < glasvezelkastje A en youless B via de utp kabel naar boven naar de andere adapter < wan T54 router A en de youless B op een lan poort van de T54.

Nogmaals een lap oplossing maar als je nooit een sneller abonnement als 100mbit neemt werkt het. (sneller niet mogelijk)

100mbit werkt via 4 draden 2 getwist paren en gigabit via 8 draden 4 getwist paren.

 

Reputatie 7
Badge +3

@Gebruikert1975

Als ik zo even snel kijk naar je TAGGED / UNTAGGED, valt mij op dat je VLAN 300 ‘stript’ en overzet op VLAN 2?

Hoe dan ook, uit de mediaconverter komt een TAGGED, die je als TAGGED input moet houden. Want in die TAGGED zit VLAN 300 opgesloten, die je nodig hebt om de router WAN een IP te laten krijgen. Vervolgen voeg je die toe aan de TRUNK tussen de switches, waarna je hem als TAGGED doorgeeft aan je router WAN.

Heb hier een switch output puur voor testen met VLAN 300, waarbij als ik een Zyxel van TMT aansluit ook een IP krijgt maar dan van mijn pfsense.

In het kort, je moet die VLAN 300 helemaal doorgeven tot aan de router, en dus niet UNTAGGEN ergens! Dus de TRUNK vanaf de mediaconverter volhouden tot aan de Zyxel.

Zodara je ergens een I/O van de switch UNTAGGED, zit er geen VLAN info meer op .. en zal je router dus op de WAN zonder VLAN niet werken.

Hoi @Gebruikert1975,

Welkom op de Community!

Ik denk dat dit 'm moet worden voor beide switches:

Ik had even geen 8-poort switch vrij, maar op die switch geldt voor poorten 6-8 hetzelfde als voor 3-5. Ik weet niet wat er naar poort 8 gaat op de switch in de huiskamer, maar als dat gewoon LAN-apparaten zijn, hoef je daar niks aan te veranderen.

Alle PVID's kun je op 1 laten staan.

Ik hoor graag of het hiermee lukt. Succes!

EDIT: Ik lees nu dat je geen IPTV hebt. Dan kun je VLAN 640 weglaten.

Dit was 'm inderdaad, werkt helemaal prima nu. Bedankt!

En @peter-keetfm & @Pieter_B jullie ook heel erg bedankt voor het meedenken!

Reputatie 6
Badge

Hoi @Gebruikert1975,

Welkom op de Community!

Ik denk dat dit 'm moet worden voor beide switches:

Ik had even geen 8-poort switch vrij, maar op die switch geldt voor poorten 6-8 hetzelfde als voor 3-5. Ik weet niet wat er naar poort 8 gaat op de switch in de huiskamer, maar als dat gewoon LAN-apparaten zijn, hoef je daar niks aan te veranderen.

Alle PVID's kun je op 1 laten staan.

Ik hoor graag of het hiermee lukt. Succes!

EDIT: Ik lees nu dat je geen IPTV hebt. Dan kun je VLAN 640 weglaten.

Dit was 'm inderdaad, werkt helemaal prima nu. Bedankt!

En @peter-keetfm & @Pieter_B jullie ook heel erg bedankt voor het meedenken!

Ik heb ook zoiets. Werkt prima, maar ik heb GPON (met een Huawei ONT). Als je ook GPON hebt, zou ik daarom op poort 2 in de meterkast een default VLAN, untagged (niet VLAN1) gebruiken. Die VLAN stuur je tagged naar de woonkamer  waar je hem weer untagged naar de Zyxel.

De GPON ONT zelf is namelijk zelf untagged op 192.168.100.1 te benaderen voor instellingen en beheer. Dat wil je niet op je default VLAN. Binnenshuis kun je die tagged VLAN zoals gezegd weer untagged aan de Zyxel geven.

Reageer