Beantwoord

Zyxel T50 modem vervangen door eigen modem/router

  • 2 October 2021
  • 8 reacties
  • 6644 Bekeken

  • is een Top Poster
  • 5 reacties

Ik zou graag mijn huidige, door T-Mobile geleverde, Zyxel modem én de Mediaconverter willen vervangen. De reden hiervan is dat ik NordVPN niet kan instellen op het Zyxel modem. Voor de/het nieuwe router/modem is dit dus wel een vereiste.

De huidige setup is als volgt:

KPN glasvezel kastje → Mediaconverter → Zyxel modem

 

Ik heb een Internet only abonnement dus geen TV en telefoon.

 

Ik zou graag de Mediaconverter en het Zyxel modem willen vervangen door 1 router/modem zoals in onderstaand topic:

 

Ik heb eerlijk gezegd niet een duidelijk idee hoe ik dit het beste kan doen. Het lijkt me niet dat ik de Mediaconverter en het Zyxel modem simpelweg kan unpluggen en er een nieuwe router tussen kan zetten. Ik hoor graag hoe ik dit het beste aan kan pakken en of er ergens een duidelijke handleiding te vinden is.

 

Ik heb onderstaand topic gevonden maar dat is inmiddels 3 jaar oud en bovendien vind ik het niet erg duidelijk. Zoals gezegd heeft de setup in het bovenstaande topic mijn voorkeur.

 

icon

Beste antwoord door Waqqas 2 October 2021, 15:47

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @jdb1 

Bij een GPON aansluiting zul je je eigen router op de mediaconverter moeten aansluiten want die staat vast op je verbinding maar hierdoor heb je geen beperkingen ofzo.. Welke router en mediaconverter heb je?

Je hoeft eigenlijk alleen maar VLAN 300 in te stellen op je eigen router.

Hallo @jdb1 

Bij een GPON aansluiting zul je je eigen router op de mediaconverter moeten aansluiten want die staat vast op je verbinding maar hierdoor heb je geen beperkingen ofzo.. Welke router en mediaconverter heb je?

Je hoeft eigenlijk alleen maar VLAN 300 in te stellen op je eigen router.

Bedankt voor je snelle antwoord! Geen beperkingen inderdaad maar ik zag in het door mij genoemde topic dat de persoon de Mediaconverter ertussen weg heeft gehaald en aangezien ik liever minder kastjes heb dan meer, heeft dit zeker mijn voorkeur.

Router: Zyxel VMG8825-T50

Mediaconverter: Mediaconverter CVT-3002w2a (https://www.bnsdistribution.eu/1773-thickbox_default/cts-mediaconverter-cvt-3002w2asm10-plus-dr.jpg).

Reputatie 7
Badge +15

@jdb1 

De glasvezelkabel zou direct in je eigen router kunnen als deze dat ondersteund.

Ik bedoel welke router heb jij zelf dus niet de Zyxel? Misschien kunnen we je zo helpen als je er niet uitkomt.

@jdb1

De glasvezelkabel zou direct in je eigen router kunnen als deze dat ondersteund.

Ik bedoel welke router heb jij zelf dus niet de Zyxel? Misschien kunnen we je zo helpen als je er niet uitkomt.

Ik heb nog niet een nieuwe router aangeschaft omdat ik eerst mijn opties wil verkennen. Ik overweeg de volgende ASUS router aan te schaffen ter vervanging van mijn Zyxel modem:

https://www.coolblue.nl/en/product/436631/asus-rt-ac68u-black.html

 

Waarop zou ik moeten zoeken voor een router die het direct aansluiten van glasvezel (zonder tussenkomst van Mediaconverter) ondersteunt?

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @jdb1 

Die Asus router vereist een mediaconverter er tussen maar is vrij eenvoudig in te stellen.

Ik heb niet veel kennis van routers waar de glasvezel rechtstreeks in kan maar je hebt er dan 1 nodig met een SFP poort, welke SFP module je dan kan gebruiken gaat me weer iets te ver 😅

Ik heb nog niet een nieuwe router aangeschaft omdat ik eerst mijn opties wil verkennen. Ik overweeg de volgende ASUS router aan te schaffen ter vervanging van mijn Zyxel modem:

https://www.coolblue.nl/en/product/436631/asus-rt-ac68u-black.html

 

Asus kun je van je lijst schrappen, ik ben eerlijkgezegd nog geen consumenten modem/router tegengekomen die SFP, Wi-Fi en switch in één is voor een acceptabele prijs. De enige die daar enigszins in de buurt komt kost rond de € 250,00 en is van DrayTek als ik het goed heb.

 

Waarop zou ik moeten zoeken voor een router die het direct aansluiten van glasvezel (zonder tussenkomst van Mediaconverter) ondersteunt?

De meest voor komende oplossing waarvoor op internet ook diverse (korte) tutorials circuleren, is met bijvoorbeeld de Ubiquiti Edgerouter x SFP maar ook Mikrotik wordt her en der gebruikt.

 

Let alleen wel, als je de SFP direct aansluit op je eigen meuk en je een storing hebt dat je dan alvorens je hulp kunt inroepen van T-Mobile, echt eerst weer de mediaconverter etc. zal moeten aansluiten.

 

Hallo @jdb1 

Die Asus router vereist een mediaconverter er tussen maar is vrij eenvoudig in te stellen.

Ik heb niet veel kennis van routers waar de glasvezel rechtstreeks in kan maar je hebt er dan 1 nodig met een SFP poort, welke SFP module je dan kan gebruiken gaat me weer iets te ver 😅

Dus het huidige Zyxel modem vervangen door de bovengenoemde Asus router is prima te doen? Zijn er vooraf zaken waar ik rekening mee moet houden tijdens het vervangen? Of is het zo simpel als unpluggen en inpluggen?

Reputatie 7
Badge +15

@jdb1

Zo simpel als unpluggen en inpluggen, vervolgens de cijfer 300 invullen bij het tabblad IPTV in de Asus router en klaar.

De door jou genoemde Asus is al wel wat ouder maar als je binnen je budget wilt blijven is dat geen probleem 🙂

Reageer