Beantwoord

Zyxel T50 voelt traag/bufferbloated met internetten. Na wisselen voedingsadapter weer snel

  • 13 December 2021
  • 1 reactie
  • 212 Bekeken

Reputatie 1

Ik heb een Zyxel T50 die in het begin snel was, maar eigenlijk steeds trager is geworden. Met name bij internetten voelt het traag. Alsof de de latency hoog ligt. Dit heb ik op alle apparaten, met en zonder draad. Ook heb ik bij internetpaginas dat alles er soms wat mistig uit ziet op een witte achtergrond. Ik krijg daar op een of andere manier ook kijkmoeheid door. Als ik dan Windows verkenner, Android instellingen of een blanco pagina open dan heb die waas niet. Wederom op al mijn apparaten. Omdat het echt internet gerelateerd is en het op alle apparaten is heb ik de voedingsadapter verwisseld voor een andere (uiteraard heb ik hiervoor al meerdere powerflips en een reset gedaan). Toen ik de nieuwe adapter aan had gesloten merkte ik meteen een snelheidsverbetering in de zin dat alles veel ‘snappier’ aanvoelt en sneller doorlaad. Ook zit er een duidelijk verschil in zuiverheid. De kleuren van afbeeldingen zijn ook levendiger. Oftewel: filter caps in de oude adapter zijn versleten. Geeft teveel rimpel af of laat teveel hoogfrequente ruis van het stroomnet door. De router gaat hierdoor trager werken ik krijg vermoeidheid met kijken naar het scherm door de troep die vanuit de voeding in het beeld zit. De voedingsadapter die ik bij de Zyxel had is van TE. Ik heb er nu een van DVE eraan zitten. Ik hoop dat jullie mij een nieuwe kunnen sturen (liefst van een goed merk zoals Delta of CWT).

 

Wat ik nog wil vermelden is dat ik exact hetzelfde probleem heb gehad toen ik 2 jaar Trined had. Daar werd een goedkope Huntkey adapter gebruikt die ook naar 2 jaar duidelijke performance degradatie en onzuiverheid gaf in mijn netwerk. Ik woon in een oud appartement met 12 verdiepingen en volgens een meting van Enexis zit de netvervuiling (harmonischen) hier nog net onder het toelaatbare niveau. Hij wist me te vertellen dat deze problemen worden veroorzaakt doordat veel mensen in deze flat goedkope kwaliteit adapters in gebruik hebben. Dat geeft deze vervuiling.

icon

Beste antwoord door Lisa 14 December 2021, 13:53

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

1 reactie

Reputatie 7

Hi @alex.87, tof dat jij zo uitgebreid jouw verhaal hier deelt! Ik heb dit gelijk even met een collega besproken, omdat ik nog niet eerder heb gelezen dat kleuren levendiger worden door een adapter. Merci dat jij zo helder de situatie hebt toegelicht. Ik stuur je dan ook met liefde een nieuwe adapter toe in de hoop dat dit helpt. Aan de hand van je e-mailadres kom ik niet uit op jouw abonnement. Zou je mij een privébericht willen sturen (door op mijn naam te klikken) met daarin je postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je IBAN? Dan kan ik dit in orde maken voor je. 

Mijn collega heeft ook aangegeven dat netvervuiling in principe geen effect hoeft te hebben op data leidingen, zoals bijvoorbeeld een internet verbinding. Mocht er echt netvervuiling aanwezig zijn, dan moet er nog meer worden gedaan in jouw woning om het op te lossen. Dit kunnen wij verder niet verhelpen. Mocht er een probleem zijn met de verbinding zelf, dan uiteraard wel. In dat geval zal een traceroute moeten kunnen aantonen dat er daadwerkelijk een latency op de lijn zit.

Ik hoor dan ook heel graag van je - zodra jij de adapter in huis hebt - of dit een verschil uitmaakt! Ik hoop natuurlijk van wel, maar zo niet dan ga ik verder voor je aan de slag met door middel van mijn bovengenoemde punten! 😊