Beantwoord

Zyxel T54 modem in DMZ

  • 15 October 2022
  • 9 reacties
  • 1844 Bekeken

Reputatie 2

Ik heb sinds gisteren internet, maar ik heb een eigen router Mikrotil RB3011 die heeft van zichzelf de range van 192.168.88.10-192.168.88.254.

In een eerder draadje heb ik netjes jullie oplossingen ingevoerd

Ik heb ingelogd en ben naar netwerkinstellingen NAT gegaan en heb het IP 192.168.1.1 opgegeven, naar mijn weten zou de firewall en de DHCP uitgeschakeld moeten worden. Dit gebeurd dus niet, heb de wifi wel uitgeschakeld aangezien ik een eigen systeem heb. Zodra ik de DHCP uitschakelt krijg mijn modem ook niet het opgegeven ip adres en kan ik niet meer inloggen in het modem en loopt alles vast (geen Internet) De firewall blijft ook gewoon actief.

Er gaat iets dus niet goed of ik maak een denk fout, maar denk dat jullie vast en zeker er wel een antwoord op hebben.

Mijn huistelefoon heb ik ook nog niet aan de praat gekregen maar zal daar een ander draadje voor maken nadat ik zelf heb gezocht op het forum.

 

 

icon

Beste antwoord door Waqqas 15 October 2022, 16:33

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @RodneyFortuna 

2 routers met dezelfde gateway (192.168.1.1) zal niet werken dus verander die van je eigen router naar 192.168.0.1 bijvoorbeeld.

Maak het IP adres dat wordt toegewezen aan je eigen router eerst statisch door in de Zyxel naar netwerkinstellingen > thuisnetwerk > statische DHCP te gaan en bij het aanmaken van een regel kies je je eigen router bij apparaat informatie en klik op toepassen (maak de regel ook actief).

Vervolgens ga je naar netwerkinstellingen > NAT > DMZ en vul daar 192.168.1.50 in (dit is het IP adres dat je krijgt toegewezen van de Zyxel.

Verder hoef je denk ik alleen WiFi uit te zetten op de Zyxel.

Indien je glasvezel hebt dan is het ook mogelijk om de Zyxel er helemaal uit te halen dus eigen router rechtstreeks aangesloten op de mediaconverter, in je eigen router tag je VLAN.300 aan de WAN zijde met connection type Dynamic IP.

Reputatie 2

Heb alles gedaan als hierboven beschreven, maar het gaat nog niet zoals het moet (bridge stand bij ziggo was iets makkelijker) 

Zodra ik de de mikrotik router op gateway 192.168.0.1 valt het internet weg en het modem geeft aan dat het verzoek verboden is en het modem is dan ook niet meer te bereiken. nu zet ik dus alles terug qua gateway zoals het was zodat ik dit bericht kan verzenden ;-)

Ik kan de Zyxel niet ertussen uit halen omdat ik vaste telefoon heb (wat overigens ook nog niet werkt) maar eerst het ene en dan het andere.

 

Reputatie 7
Badge +5

@RodneyFortuna 

Jammer dat je er niet uit komt. Maar zo te lezen begrip onvoldoende van netwerken en subnetten.
Helaas heb je met de Microtik en het RouteOs niet de eenvoudigste oplossing om de instellingen te maken die nodig zijn.

Daarom maar een stap voor stap handleiding.

Stel de Zyxel router voor het interne netwerk in op 192.168.178.1
Waarom die 178. Och, dat was wat de Ziggo modem uitdeelde en aangezien heel veel routers op 192.168.0.x of 192.168.1.x ingesteld staan blijven we er op deze manier ver vandaan om niet in de war te raken met die adresgetallen.

Bij Thuisnetwerken → LAN Configuratie stel je dat in.

Bij de IP adreswaarden Begin IP adres 192.168.178.51 en Einde IP adres 192.168.178.254

Zo is de Zyxel ingesteld om te verbinden met Internet, De analoge telefoon poorten te gebruiken maar kan ook het Internet doorgeven aan apparaten die erop aangesloten zijn.

Eigen Wifi oplossing in gebruik? Schakel dan de Wifi van de Zyxel uit.

Stel nu een DMZ verbinding in naar jouw Microtik. De Microtik kan nu op 2 manieren een Extern IP adres krijgen, automatisch van de Zyxel router maar je kan er zelf handmatig een adres aan geven.

Omdat we graag in ons “eigen”netwerk de baas willen spelen gaan we straks de Microtik een eigen vast IP adres Extern (Internet) IP adres geven van 192.168.178.10 

In de Zyxel bij Netwerkinstelling → NAT → DMZ vullen we 192.168.178.10 in.
De Zyxel begrijpt nu dat ALLE data verkeer dat binnenkomt zonder meer doorgegeven moet worden aan dat IP waar jouw Microtik gebruik van maakt.
Op deze manier verandert niet na elke reboot het IP adres van jouw Microtik en werkt het net als de bridge modus die je eerst bij die andere aanbieder had.

Nu gaan we de Microtik instellen.

In de schermdump die je in je eerste post geplaatst hebt geef je aan dat ETH1 poort aangesloten wordt naar de Zyxel router.

Hier wijzig je Adres aquisition in Static
Hierna is het mogelijk om een IP adres in te voeren, en aangezien wij de baas willen zijn vullen we hier 192.168.178.10 in

Het “eigen” netwerk blijft zoals het was 192.168.88.xxx

Ik mag aannemen dat je verder niets aan de bridge instellingen en dergelijke van de MIcrotik gerommeld hebt want op deze wijze moet het werken.

Sorry voor het lange lange verhaal maar hopelijk maakt het e.e.a. wat duidelijker.

Reputatie 2

Goedemiddag Yalerta,

Ik heb totaal geen kaas gegeten van netwerken en eigenlijk was het de bedoeling om wat meer er van te leren ;-) Was ook de bedoeling dat ik samen met een vriend een cursus zouden volgen als hobbyist, maar dat is er nooit van gekomen.

Moet zeggen dat een website bouwen mijn makkelijk afgaat dan dit, maar aldoende leert men. Zal vanavond mij ermee bezig houden, voor nu kreeg ik wat boze gezichten van de pubers die aan het gamen zijn.

Mijn vaste telefoonlijn werkt ook niet niet kan ik daar met een ander draadje mij daarmee bezig houden of heeft de foute instellingen van nu daar invloed op.

 

In ieder geval harstikke bedankt voor de Jip en Janneke uitleg, het zal voor jou iets zijn wat je met je ogen dicht doet, helaas heb ik deze kennis niet.

 

Reputatie 7
Badge +14

Als het allemaal te ingewikkeld is, laat dan je eigen router achterwege. Uit de doos werkt de Zyxell ook als router.

Reputatie 2

Als het allemaal te ingewikkeld is, laat dan je eigen router achterwege. Uit de doos werkt de Zyxell ook als router.

Heb hier wat NASSEN staan en 200 meter aan kabels onder de grond, dat ga ik uiteraard niet overboord smijten omdat het even niet gaat zoals het moet. Het heeft jaren bij ziggo prima gewerkt maar daar kon ik dan gewoon de modem in de bridge stand zetten en klaar.

Dit is even heel wat anders en ja dan moet je wel is om hulp vragen, maar daar heb je dan ook het forum voor.

 

 

Reputatie 7
Badge +5

@RodneyFortuna

De Jip en Janneke uitleg zal moeten voldoen, want hier werkt het met die instellingen al jaren.

Zoals gezegd is de Microtik met het RouterOs niet de simpelste oplossing voor een Noob (minder geschoold in de materie) daarom de wat uitgebreidere uitleg.

Op de voorgestelde manier zullen de telefoon poorten op de Zyxel moeten werken. Maar kan het even wat tijd kosten voor Tmobile het geactiveerd heeft. Begin dus niet te vlug met rommelen.

Met een ingestelde Dmz zulllen ook de Nassen bereikbaar moeten zijn omdat ALLE verkeer net als bij een bridge doorgestuurd wordt

oh en sterkte met de gamende pubers😄

Reputatie 7
Badge +15

@RodneyFortuna 

De instructies in mijn eerste reactie werken hier probleemloos alleen zie ik bij jou geen apparaat informatie met een dropdown menu waar je de Mikrotik kan selecteren 🤷

Reputatie 2

Wil jullie allen bedanken voor de hulp, het werkt allemaal. De TP-link deco aansluiten was even knutselen, maar heb deze rechtstreeks op Zyxel aangesloten en dat werkt ook weer naar behoren. De nassen waren na wat NAT regels wijzigen ook zo weer online.

 

 

Reageer