Beantwoord

Zyxel VMG8825-T50 USB functie

  • 18 September 2019
  • 46 reacties
  • 11765 Bekeken

Reputatie 1
Goedenmorgen!

Vanuit de telefonische klantenservice ben ik hier naar toe verwezen. Ik zit met het volgende probleem.

Ik heb een externe harde schijf aangesloten via de usb poort op het modem. Op de admin pagina van het modem zie ik de harde schijf en heb ik deze deelbaar gemaakt. Het lukt me echter niet om de harde schijf nu in het netwerk te benaderen.

Iemand enig idee?

icon

Beste antwoord door 4x4andmore 20 February 2020, 18:40

Bekijk origineel

46 reacties

Reputatie 1
Goedenavond,

De T-Mobile klantenservice verwees naar dit forum omdat ze de vraag telefonisch niet konden beantwoorden. Als ik hier ook geen antwoord krijg, waar kan ik dan wel terecht met mijn vraag?
Reputatie 7
Hi @Rudi02, excuses voor de late reactie. Ik krijg net een seintje van mijn collega Cheyenne dat je ook via Twitter contact op hebt genomen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet wist dat het modem dit ondersteunde maar zo te zien moet het mogelijk zijn. Hiervoor moet je een intern netwerk opzetten zodat apparaten onderling toegang kunnen krijgen. In de handleiding van de Zyxel staat uitgelegd hoe je dit kan doen vanaf hoofdstuk 16.1. Laat zeker weten of het is gelukt, ik ben zelf ook wel nieuwsgierig! 🙂
Reputatie 1
Hi @Brian,

Dank je wel voor je antwoord.
Ik heb de link gevolgd maar kom op een niet werkende website uit.

Hierop heb ik contact opgenomen met de telefonische klantenservice. Hier heb ik 3 medewerkers gesproken. Graag geef ik je een klein verslagje.
Medewerker 1 gaf aan na lang zoeken dat het niet mogelijk was om gebruik te maken van de usb functie. Ik gaf aan dit te begrijpen, maar vroeg me af waarom alleen hij dit weet en niet de rest. Hier had hij geen antwoord op. Ik vroeg daarna hoe ik dan makkelijk een netwerkschijf kon maken. Hij gaf aan dit niet te weten. Hierna heeft hij mij doorverbonden met de afdeling Acquisitie.

Medewerker 2 (Afdeling Acquisitie) heeft voor me verder gezocht. Na een lange tijd, wel een hele aardige medewerkster heeft ze in overleg met een leidinggevende bedacht me door te verbinden met de technische dienst. Het zou namelijk wel moeten kunnen. Tijdens het doorverbinden werd de verbinding verbroken.

Hierna heb ik teruggebeld naar de klantenservice en kreeg ik medewerker 3 aan de telefoon. Deze gaf aan dat het wel zou moeten kunnen, maar dat ik niet doorverbonden mag worden met de technische dienst. Hij gaf ook aan deze forumpost gevonden te hebben en kon evenals ik niet de link volgen naar een werkende website. Hierop stelde hij voor om de handleiding per mail te sturen. Deze zou er binnen 10 minuten zijn. Het is momenteel 2 uur later.

Zou je de handleiding alsjeblieft naar me kunnen sturen?
Misschien wat laat, maar volgens mij moet deze link werken:

https://www.zyxel.com/nl/nl/support/download_library/product/vmg8623_t50a_22.shtml?c=nl&l=nl&pid=20171226200007&tab=User_s_Guide&pname=VMG8623-T50A&mtname=User%27s%20Guide
Ik ben er zelf dan nog niet uit hoe ik met het deelpad vanaf mijn computer dan bij de inhoud van de map kom??? Dat vind ik helaas ook niet in de handleiding.
Reputatie 7
Badge +5
  1. Om wat overzicht te houden zorg als eerste ervoor om wat mapjes op je USB apparaat zoals USB stick of USB harddisk te maken. Het USB apparaat moet geformateerd zijn als (ex)Fat32. Een schijf of stick die is ingedeeld als NTFS kan niet gelezen worden door de Zyxel.
  2. Verbind de stick/drive op de blauwe USB 3.0 aansluiting op de achterzijde (USB1) Hoogste snelheid maar ook de stroomlevering voor een USB harddisk kan  op deze aansluiting wat beter zijn.
  3. Login op de Zyxel (192.168.1.1 indien niet gewijzigd)
  4. Ga naar via het Hamburger menu (3 horizontale streepjes) > Netwerkinstelling > USB service.
  5. Zet het schuifje voor delen van bestanden aan. (Toepassen)
  6. Mount, duur woord voor koppelen, de mapjes die je hebt aangemaakt op je USB apparaat en geef er een gewenste naam aan. Dit doe je door “+ Nieuwe deling toevoegen” te klikken.
  7. In het scherm dat verschijnt klik je op bladeren en als alles goed gegaan is staat daar jouw USB apparaat en de mapindeling die je al eerder gemaakt had. Maak het rondje blauw voor je eerder aangemaakte map en klik OK.Typ bij beschrijving wat jij wilt, ik heb daar gewoon de Mapnaam staan.


    Bladerscherm
     


    Het blauwe rondje staat ingesteld op de hoofd-(root) map, maar door de eerder aangemaakte mapstructuur kan het overzichtelijker blijven. Dus kies b.v. foto en klik OK

  8. Op deze manier heb ik dus een 239Mb USB harde schijf aan de Zyxel hangen.
    Achter het TABblad Mediaserver bevind zich ook een schuifje waar De Mediaserver aangezet kan worden, zet dit ook aan, Smart TVs, Telefoons en Tablets kunnen op deze manier ook via DLNA gebruikt maken van de media die op je USB aparaat staan. 

  9. Tot zover de theorie en deels geslaagde praktijk.

    In mijn geval komt in windows7 media player de “Zyxel Digital Media Server” te voorschijn en is het mogelijk de muziek, foto’s en films te benaderen en af te spelen.
    Ook een verbinding met een Samsung telefoon lukte en kon muziek en filmpjes afgespeeld worden.

    Helaas lukt het me nog niet om de bestanden via windows verkenner te benaderen en op die manier bestanden toe te voegen, ook het aanmaken van andere gebruikers accounts in de Zyxel lukt niet. Ik ben er nog niet achter of dit aan de geTmobiliseerde firmware van de modem is of een andere oorzaak heeft.
Reputatie 7
Badge +5

Deel 2.

 

Het is gelukt om in windows verkenner de mappen te benaderen om bestanden toe te voegen of verwijderen.

Typ in de windows verkenner adresbalk \\192.168.1.1\ en druk op enter. (het IP adres waarop jij de modem hebt ingesteld)

De gekoppelde mappen moeten zich nu vertonen..

Afhankelijk van de share instelling in de Zyxel “openbaar” of “beveiligd” zijn de mappen direct benaderbaar of via het admin en modem wachtwoord.

Waarom ikzelf pas na een uur klooien toegang kreeg is me een raadsel.

Reputatie 1

Deel 2.

 

Het is gelukt om in windows verkenner de mappen te benaderen om bestanden toe te voegen of verwijderen.

Typ in de windows verkenner adresbalk \\192.168.1.1\ en druk op enter. (het IP adres waarop jij de modem hebt ingesteld)

De gekoppelde mappen moeten zich nu vertonen..

Afhankelijk van de share instelling in de Zyxel “openbaar” of “beveiligd” zijn de mappen direct benaderbaar of via het admin en modem wachtwoord.

Waarom ikzelf pas na een uur klooien toegang kreeg is me een raadsel.

Ik zal eerlijk zijn. Ik was dit topic eigenlijk al weer vergeten onder het mom van heel veel uren klooien en het gewoon domweg niet verder komen. Alles stond precies zoals jij aangaf en na het zojuist dan nogmaals proberen kan ik vertellen dat dit werkt!

Ik ben superblij!

Voor de macOS gebruikers kan ik het volgende aangeven.
1. Volg de stappen zoals genoemd door gebruiker yalerta.
2. In finder druk op command+K (Verbind met server).
3. Verbind met server doormiddel van het volgende IP: smb://192.168.1.1/ (Tenzij harde router op ander IP)
4a. Indien gekozen in de schijf omgeving voor “openbaar” kies voor verbinden als gast.
4b. Indien gekozen in de schijf omgeving voor “beveiligd” kies voor verbinden als gebruiker en voer de gebruikersnaam en het bijbehorende wachtwoord van je modem in.
5. Maak verbinding!

Reputatie 7
Badge +16

@Rudi02 Superfijn dat het gelukt is! Dit maakt ons ook enorm blij en @yalerta wow: thanks voor je antwoord, dit gaat een hoop mensen helpen. :smile::smile:

Reputatie 1

Installatie, benaderen en toekennen van een drive-letter aan de USB-disk is me al gelukt echter loop ik tegen aan opvolgend probleem aan: 

Zodra de PC uit of op standby is geweest, is hij de verbinding met de USB-disk kwijt en moet ik opnieuw de netwerk-driveletter koppelen.

Enige tijd geleden (weken/maanden) was dit niet het geval en was de usb-disk via de drive-letter gewoon benaderbaar. Nu moet ik dus telkens opnieuw de netwerk-koppeling maken.

Hoe is het op te lossen dat een toegekende drive(stations)-letter (opnieuw) benaderbaar blijft, ook als de PC op standby of uit is geweest? 

Reputatie 7
Badge +5

...

Zodra de PC uit of op standby is geweest, is hij de verbinding met de USB-disk kwijt en moet ik opnieuw de netwerk-driveletter koppelen.

Enige tijd geleden (weken/maanden) was dit niet het geval en was de usb-disk via de drive-letter gewoon benaderbaar. Nu moet ik dus telkens opnieuw de netwerk-koppeling maken.

Hoe is het op te lossen dat een toegekende drive(stations)-letter (opnieuw) benaderbaar blijft, ook als de PC op standby of uit is geweest? 

Windows update geweest? Driver van netwerkkaart update gehad? ie er een modem update geweest?

en als laatste

Probeer eens een nieuwe driveletter toe te voegen met dezelfde referentie naar de USB disk om te zien of die wel werkt.

Reputatie 1

Beide opties al eerder geprobeerd en zonder succes.

Qua updates:de standaard Windows updates en mogelijk een update van het modem voor T-Mobile, dus voor mij niet inzichtelijk, vandaar de vraag hier.

Reputatie 7
Badge +5

@4x4andmore 

Ik zal komende week nogmaals als test een USB drive met mijn Zyxel verbinden om te zien of dat drive letter verlies bij mij ook optreed.

Reputatie 1

Dank voor de moeite!

Ik heb het probleem overigens op meerdere pc's in het verder 'standaard' T-Mobile netwerk.

Reputatie 7
Badge +5

@4x4andmore 

Inmiddels opzetje gemaakt met een USB harddisk aan de blauwe poort van de Zyxel modem.

Drive letters op een Windows PC aangemaakt. Afsluiten en slaapstand diverse malen geactiveerd. Werkt allemaal oké, de koppelingen Y: en Z: blijven voor gebruik aanwezig.

Draaien die systemen in een domein of thuisgroep waarbij er een group policy ingeschakeld is?

Windows toets + gpedit

Bij een Active Directory Domein zijn hiervoor vaak register instellingen in de 5 miljoen opties die Microsoft gemeend heeft daar onder te brengen.

Reputatie 1

@

@4x4andmore

Draaien die systemen in een domein of thuisgroep waarbij er een group policy ingeschakeld is?

Allereerst dank voor de genomen moeite.
PC's draaien in het 'standaard’ T-mobile netwerk, met netwerkdetectie en bestandsdeling ingeschakeld.

Verder geen instellen gemaakt/gedaan.

Disk hing aan de zwarte USB-poort en heb deze nu verplaatst naar de blauwe poort.
(is geen 3.0-disk, dus snelheidsvoordeel ga ik niet merken)

Laten we maar eens kijken of dat helpt... 

Reputatie 7
Badge +5

@4x4andmore 

Aansluiting op blauwe USB3.0 poort had ik gemaakt omdat de specs t.a.v. de stroom levering wat hoger kan zijn. Standaard USB is maar 500mA en bij een 2,5 inch schijf kan de opstartstroom na rust van een schijf wel eens iets hoger zijn. (oude laptop schijf met IDE aansluitblokje :grin: )

Reputatie 7
Badge +5

@4x4andmore

Omdat ik er slecht tegen kan geen oplossing gevonden te hebben nog wat verder gezocht. (dat komt ervan, als je behoort tot die eigenwijze mannetjes met veel tijd die het voor de hele familie en kennissen kring mogen uitzoeken :thinking: )

Hier nog een link   [Windows 10 mapped drives not reconnecting after updating to 1809]

Lijkt hetzelfde als jouw probleem, hier trad het op na de windows 1909 update. Vandaag nogmaals getest op een wat oudere laptop, ook geen probleem.

 

Reputatie 1

Mijn pc heeft er een nachtje over geslapen en nu werkte de link wel nog. Wellicht toch de 'blauwe’ poort.
Als er iets veranderd (pos/neg,) van deze of andere pc's dan post ik 't nog.

En owja, ook ik kan het soms niet makkelijk loslaten… Tijd heb ik helaas minder ‘over’, maar daarmee waardeer ik de genomen moeite des te meer 👍

Reputatie 7
Badge +16

@4x4andmore Superfijn dat de PC na een rustnachtje heeft besloten wel mee te werken! :wink: Als er iets anders is waar de we mee kunnen helpen, laat het weten. De Community zit altijd voor je klaar!

 

@yalerta Thanks voor je inzichten en vlotte reacties, echt top! :grin:

Moderator edit: Dubbele post, deze daarom verwijderd.

Hi @Rudi02 ,

Op je screenshot zie ik staan dat je schijf een capaciteit van ~2TB zou hebben. Is dat ook zo? Ik zit namelijk met het probleem dat m'n Zyxel precies deze capaciteit aangeeft, maar dan voor een 4TB schijf.

Ik kom er niet achter waar het aan ligt; het gaat om 1 partitie die in windows wél 4TB aangeeft. Partition style is GPT, formatting is exFAT.

Heeft iemand anders dit ook (gehad) en wellicht ideeën hoe op te lossen?

Bedankt vast.

Reputatie 7
Badge +5

@aenieuwelink 

Die 2 TB zou best de maximale grootte kunnen zijn die het bestand systeem van de Zyxel modem aankan. Elk besturingssysteem heeft een maximale grootte die het kan adresseren.

Helaas heb ik zelf even geen > 2 TB schijf vrij om die op de Zyxel aan te sluiten.

@aenieuwelink@yalerta

Zojuist heb ik een USB harddisk werkend gekregen volgens de bovenstaande handleiding, en kan de schijf ook via windows verkenner benaderen.

Heb wel hetzelfde probleem dat Zyxel aangeeft dat het een 2 TB (2097151 MB) harde schijf is, terwijl het in feite een 5 TB harde schijf is.

Het fijnste is natuurlijk dat de volledige harde schijf beschikbaar komt, als iemand tips heeft, dan graag!

En zolang dat nog niet kan, kan de getecteerde 2 TB capaciteit nog problemen geven met de bestanden die op de schijf staan? Wat als ik er bijvoorbeeld eerst 3 TB aan data op zet en het vervolgens weer aan de Zyxel modem hang, is dan 1 TB van de data niet benaderbaar, worden bestanden dan ‘opgeknipt’, of wat gebeurt er precies? Dit om dataverlies te voorkomen.

Alvast bedankt voor meedenken.

Aanvulling:
Nu is de HDD als netwerkschijf heb toegevoegd in Windows, geeft Windows een totale capaciteit van 5000000 MB weer (4,5 TB), dus het lijkt gewoon in orde te zijn.
Voor de zekerheid: denkt iemand dat de foutieve weergave van 2 TB in de omgeving van Zyxel nog voor problemen kan zorgen? Bijvoorbeeld als je bij het tabblad Mediaserver het schuifje van De Mediaserver op aan zet, omdat de Zyxel dan zelf als server opereert? (deze heb ik nu nog op uit staan, ik begrijp dat dat nodig is om aan te zetten om de server ook vanaf de telefoon te kunnen benaderen).

Reputatie 7
Badge +5

@iljailjailja 

Veel vragen waar ik helaas ook niet direct een antwoord  op weet.

De media server in de Zyxel kan zonder problemen aangezet worden. In een netwerk kunnen meerdere servers hun diensten aanbieden.

De media server in de zyxel is een zogenaamde DLNA server.

Reageer