Beantwoord

Zyzel T54 modem en gastnetwerk instellingen

  • 13 February 2023
  • 7 reacties
  • 372 Bekeken

  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties

Ik heb een Zyxel T54 modem en ik heb de instellingen in mijn gastnetwerk (wifi) aangepast (Netwerkinstelling/Draadloos/Gast) zodat de SSID niet zichtbaar is en de toegangs scenario gewijzigd naar “externe gast” zodat deze mijn netwerk niet kunnen zien (Clients, servers, modem) echter worden alle instellingen geaccepteerd maar er verandert helemaal niets! 

Gast kan inloggen door SSID te kiezen (is niet verborgen dus), wanneer verbonden kunnen zij een netwerk scan doen en mijn servers benaderen, modem benaderen en andere gebruikers op het netwerk zien. Op advies van de support afdeling modem herstart (stekker eruit, 20 seconden wachten) maar uiteraard zonder resultaat.

SSID-subnet aangemaakt op een heel andere ip-range, maar gasten krijgen nog steeds een ip-adres in de ip-range van de algemene settings.

Modem gereset naar fabrieksinstellingen, alles opnieuw ingesteld en zelfde resultaat.

Tevens, als ik een ander wachtwoord instel in de admin account, kan ik niet meer inloggen op het modem, dus moest wederom herstarten in fabrieken instellingen. Ik vermoed dat het modem

icon

Beste antwoord door graviz 14 February 2023, 10:14

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hi @graviz, ik ben in je instellingen gedoken. Ik zie dat je één gastnetwerk aan hebt staan onder een eigen SSID. Als ik het goed begrijp wil je er ook één aan hebben staan maar dat deze niet zichtbaar is? Zie ook dat je bericht niet helemaal volledig is doorgekomen. Ik help je hier graag bij. Kan je alleen iets meer informatie geven? Hoor graag van je! 

Het betreft het gastnetwerk met eigen SSID. Ik heb de SSID op onzichtbaar ingesteld maar de SSID is gewoon zichtbaar. Ook heb ik gekozen voor het scenario “externe gast” maar wanneer ik inlog op gastnetwerk kan ik het hele netwerk zien met alle servers/clients/router/WAP’s etcetera. Ik wil dat het gastnetwerk gescheiden is van mijn netwerk (een VLAN met eigen ip-range zou bijv. Ideaal zijn) 

Reputatie 7
Badge +6

@graviz Heb je direct daarboven ook het vinkje bij Gast WLAN aan staan?

@graviz Heb je direct daarboven ook het vinkje bij Gast WLAN aan staan?

Jazeker! 
 

 

Hi @graviz, ik ben in je instellingen gedoken. Ik zie dat je één gastnetwerk aan hebt staan onder een eigen SSID. Als ik het goed begrijp wil je er ook één aan hebben staan maar dat deze niet zichtbaar is? Zie ook dat je bericht niet helemaal volledig is doorgekomen. Ik help je hier graag bij. Kan je alleen iets meer informatie geven? Hoor graag van je! 

Ik ben ervan overtuigd dat de instellingen goed staan, echter doet de router niets met de gekozen instellingen. SSID is niet hidden en “externe gast” kan overal bij. 

Opgelost! Blijkt dus dat de WAP’s van Zyxel niet ge-update worden met de nieuwe settings! Als je wijzigingen aanbrengt op de router moet je ook de WAP’s resetten…

 

bedankt voor de reacties en het meedenken! Hoe sluit ik deze post af? 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @graviz, wat fijn om te horen dat je zelf achter de oplossing bent gekomen! Ik zal het topic open laten voor als mensen tegen het zelfde probleem aanlopen. Ik wens je voor nu een fijne dag.

Reageer