Beantwoord

Tips om Android-batterijduur te verlengen!

  • 27 November 2014
  • 36 reacties
  • 172486 Bekeken

Reputatie 5
Hoe kan ik de batterijduur van een Android toestel verlengen?

icon

Beste antwoord door ShadowLea 1 December 2014, 14:46

Bekijk origineel

36 reacties

@ShadowLea...dank je voor de tips !
Altijd handig om nog eens na te lopen.
Wat denk jij van TouchWiz, ik gebruik Nova launcher en dat scheelt ook batterijverbruik.
Reputatie 5
@Marco Zwetsloot ik gebruik zelf ook liever Apex. 🙂

Ik heb er voor gekozen dit soort apps eruit te laten, (net als greenify) omdat apps vaak wisselen, en deze guide bedoeld is lange tijd, voor de beginnende en gewone gebruikers van alle android toestellen. 🙂

Alleen we hebben geen Android subforum, dus staat hij hier, omdat 80% van de Android toestellen Samsungs zijn. 🙂
Go go go ShadowLea 😃
@ ShadowLea Erg handig 😃 thnx
Reputatie 5
Ook ik ben weer even alles nagegaan dank!

Wat denk jij van maandelijks je toestel opnieuw instellen enzo?
Dus geheel leeg halen en back up erop terug?
Is dat zinvol?
En hoe maak je een goede back up?
Reputatie 5
@Rosan

Ik ben een groot fan van het principe 'If it ain't broken, don't fix it.'. Tenzij je problemen ervaart, het toestel traag wordt of de bovenstaande tips niet helpen, zie ik het nut niet in van een reset.

Ik heb al een paar keer meegemaakt dat ik er na de reset ineens een wakelock bij kreeg. (Een process dat de telefoon wakker houd).

Een backup maken kun je met KIES doen, of met Helium. Sommige dingen als contacten en SMSjes zul je alsnog zelf een backup van moeten maken. Het nadeel van een backup is dat je vaak de programma's die het probleem veroorzaakten gewoon weer terug zet.
Reputatie 5
Smartphones zijn prachtig, je kunt er van alles mee. Maar helaas bestaan er nog geen batterijen die weken meegaan. En soms gaan ze veel sneller leeg dan normaal is. Gaat hij sneller leeg, of wil je gewoon dat hij langer mee gaat, dan vind je hier tips en tricks om de batterijduur te verlengen.



Normaal is 100% leeg in 4-6 uur screen-on tijd als hij in gebruik is. Als het toestel niet gebruikt wordt, hoort de batterij met ongeveer 0,2 tot 5% per uur leeg te gaan, afhankelijk van je instellingen en de grootte van je batterij.

Houd er rekening mee dat het percentage dat je ziet in Batterij niet het totale percentage is. Android verbruikt bijvoorbeeld geen 50% van je batterij. Het verbruikt 50% van het totale verbruik van je batterij. Dat totale verbruik is bijvoorbeeld 1% per uur. In dat geval is 50% van die 1% verbruikt door Android.

Voor het daadwerkelijke verbruik zul je een externe app moeten installeren, bijvoorbeeld GSAM Battery Monitor.

Batterij mogelijk defect?

Eerst moeten we zeker weten dat je batterij niet defect is.
Ervaar je een van of een combinatie van de volgende problemen:
  • Toestel valt uit
  • Toestel start uit zichzelf opnieuw op
  • Toestel wil niet meer aan
  • Batterij loop veel te snel leeg
  • Batterij staat bol of er staan blaasjes op
  • Batterij springt spontaan een tiental procent omlaag

Dan is de kans groot dat de batterij defect is. Het beste kun je een andere batterij proberen (als hij verwijderbaar is) of een reparatie aanvraag doen (als hij niet verwijderbaar is.)

---

Algemene tips om de duur van je batterij te verlengen!

Ervaar je na een update van de software problemen met de batterij? Dan is de eerste stap altijd om een fabrieksreset te doen!


►Helderheid

Het scherm is de grootste stroomverbruiker van je toestel. Dat ding vreet stroom alsof het er voor betaald wordt! Hoe lager je de helderheid instelt, des te minder stroom het scherm nodig heeft. Stel de helderheid zo laag mogelijk in dat je comfortabel vind, en verhoog hem alleen als je het beeld niet meer kan lezen.


►Automatische Helderheid uitschakelen

Op alle toestellen zit een optie om het toestel door middel van lichtsensoren de helderheid van het scherm te laten bepalen. Omdat het toestel steeds kijkt hoeveel licht er op het scherm valt, kost dit extra stroom. Deze kun je dus beter uitzetten.


►Scherm Time-out

Als je je scherm een tijdje niet aanraakt, gaat deze vanzelf uit. Hoe korter het duurt voor het scherm uitgaat, des te langer je batterij meegaat!
Dit valt in te stellen onder Instellingen > Display > Time-Out Scherm.


►Locatiediensten en GPS

Je kent het wel. Alle apps weten precies waar je bent. Je foto's krijgen automatisch een sticker erop met de locatie waar je hem hebt gemaakt. Superhandig!

Maar... Deze optie kost veel stroom. Héél veel stroom! Als het niet absoluut vitaal is dat je telefoon ten alle tijden weet waar je bent, kun je deze optie het beste uitschakelen.

Dat doe je onder Instellingen. Zet de schakelaar op 0.

Is deze dienst toch belangrijk voor je?
Zet dan de schakelaar op 1, en klik op het woord Locatie. Dit opent het Locatie menu. Selecteer stand.

Hier krijg je 3 opties:
  • Hoge Precisie: Gebruikt je GPS, WiFi en Mobiele Netwerken. Zéér hoog stroomverbruik!
  • Spaarstand: Gebruikt WiFi en Mobiele Netwerken.
  • Alleen GPS: Gebruikt alleen de GPS.

Het beste is om de Spaarstand te kiezen. Deze is niet zo accuraat als Hoge Precisie, maar verbruikt ook aanzienlijk minder stroom.


►Zet een verbinding uit als je deze niet meer gebruikt

Moderne telefoons hebben allerlei verbindingen. Mobiele Data, WiFi, Bluetooth. Maar heb je die echt 24/7 nodig?

Op momenten dat je niet verbonden bent met WiFi, maar het wel aan hebt staan, blijft je telefoon zoeken naar nieuwe netwerken.

Als Bluetooth aan staat terwijl er geen verbinding is met een ander apparaat, dan blijft je telefoon in de achtergrond zoeken naar apparaten om mee te verbinden.

Als je mobiele data (je MB bundel!) niet gebruikt, (Bijvoorbeeld 's nachts) schakel de dataverbinding dan uit. Niet alleen bespaart dit veel batterij, het bespaart je ook nog eens MB's!

Het is dus beter deze functies handmatig aan en uit te zetten wanneer je ze nodig hebt.


►Schakel alle overbodige functies uit

Als je je toestel koopt staan er standaard een heleboel toeters en bellen aan. Het gros ervan gebruik je waarschijnlijk maar af en toe of zelfs nooit, maar ze verbruiken wel stroom.

GPS, NFC, Bluetooth, Infrarood. Tevens allerlei opties om
Stock Android: Sleep de notificatiebalk naar beneden en druk op het icoontje rechts bovenin. Schakel vervolgens de opties uit.

Samsung gebruikers: De lijst is hier wat groter.
Heb je Android 4.3 of hoger, sleep dan met twee vingers de notificatiebalk naar beneden. Hier kun je de volgende uitzetten:
GPS, Bluetooth, Screen Mirroring, S Beam, Leesmodus, NFC, Air View, Air Gesture, Slim Sluimeren, Multiwindow, Slim Pauzeren, Slim Schuiven.
Op Android versies lager dan 4.3 kun je deze opties los vinden onder Instellingen.


►Synchroniseren

Apps als Facebook, Twitter, Email, Picaso, Weer apps en dergelijke halen constant informatie op vanaf de server. Synchroniseren heet dit. Dit houd je telefoon constant wakker, en dat verbruikt stroom. Maar als je maar een paar keer per dag je mail controleert, hoeft deze niet elke 5 minuten te updaten.

Het beste is om Synchroniseren volledig uit te zetten. (Whatsappjes en Facebook Messages blijven gewoon binnenkomen.)

Onder Instellingen > Accounts kun je per account synchroniseren per onderdeel uitzetten. In de verschillende apps kun je ook instellen hoe ze moeten updaten. (Handmatig, om de paar uur, etc.)

Heb je een Samsung, dan kun je de notificatie balk naar beneden slepen en Synchroniseren uitzetten door op de knop te drukken (blauw/grijs = uit).


►Automatische Updates

Wanneer je verbinding hebt met Internet worden je apps in de achtergrond geupdate. Dat kost je zowel batterij als data.

In Google Play Store > (die drie streepjes links bovenin) > Instellingen > Apps Automatisch Bijwerken kun je dit zetten op 'Niet Automatisch Bijwerken'. Hou er rekening mee dat dit inhoud dat je handmatig de apps moet updaten via Play Store > Mijn apps!

Je kan dit ook instellen op alleen via WiFi.

Doe dit ook met Android zelf: Instellingen > Over Toestel/Toestel Info > Software Update > Automatisch Bijwerken uitvinken. Voortaan moet je dan zelf handmatig je toestel updaten door in dit menu op Bijwerken te drukken.

Vergeet ook niet de updates voor alle andere appstores zoals Samsung Galaxy Apps en Amazon Marketplace uit te zetten.


►Widgets en Wallpapers

Bewegende wallpapers en interactieve widgets zijn leuk en vaak ook best handig. Maar ze verbruiken ook stroom.

Widgets die je niet actief gebruikt kun je beter verwijderen. Deze blijven zichzelf updaten in de achtergrond.

Op Android kun je Live Wallpapers instellen. Er zitten hele goede tussen, maar ook veel slechte. De veel gekochte wallpapers zijn vaak wel goed geoptimaliseerd en hebben veelal zelfs batterij instellingen. Maar de meeste gratis varianten en de onbekendere gebruiken veel stroom.

Voor gebruikers met een AMOLED scherm (Samsung) geldt nog een extra melding: De kracht van AMOLED is dat de kleur zwart wordt gemaakt door de LEDjes uit te zetten. Hoe meer zwart, des te minder stroom er dus wordt verbruikt. Om deze reden is een volledig zwarte wallpaper dus het beste om nog net dat beetje extra stroom te besparen. (En dit geld dus ook voor een zwarte achtergrond als je aan het lezen bent.)


►Schakel alle overbodige programma's uit

Software vanuit de fabriek bevat vaak extra apps. Deze apps gebruik je mogelijk nooit, maar ze blijven wel aan staan. Het is dus beter deze apps te verwijderen.

Onder Instellingen > Applicatiebeheer > Alles (Schuiven!) kun je apps verwijderen of uitschakelen door ze aan te klikken, en vervolgens te drukken op "Uitschakelen" of "Verwijderen." Soms moet je eerst op "Updates Verwijderen" drukken.

Schakel eerst automatische updates in de Google Play Store uit!

Standaard apps die op vrijwel elk apparaat staan en veilig te verwijderen zijn:
  • Drive
  • Dropbox
  • Groupon
  • Google Play Books/Magazines/Music/Films/Games
  • Google Search / GoogleSearchWidget
  • Google +
  • Google Text-to-Speech Engine
  • Google Now
  • HP Print Service Plugin
  • TalkBack
  • Youtube

Samsung gebruikers kunnen deze lijst gebruiken: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1UwEMZvNCHZLoE4n9RjJYJYb5yXs4mUB_2XyWcWd_A20/edit#gid=0

Start naderhand de telefoon opnieuw op.


►Vibraties

Telefoons trillen wat af. SMSjes, bedieningsknoppen, toetsenbord... Alles trilt! Het nadeel is dat die trillingen meer stroom verbruikt dan je ringtone. Het beste kun je ze dus gewoon uitzetten.

De trilsignalen voor notificaties en ringtones zijn allemaal afzonderlijk aan en uit te zetten onder Instellingen > Geluid.
De trillingen bij functietoetsen en schermreactie kun je uitzetten onder Instellingen > Geluid > Trillingsreactie.

►Media, warm worden en snel leeglopen!

Wordt je toestel vaak heet zonder dat je hem gebruikt? Loopt hij snel leeg terwijl je niets doet? Staat Media als een van de grote verbruikers in de lijst onder Instellingen > Batterij? En gebruik je een MicroSD? Dan heb je last van de Mediaserver/Mediascanner bug. Dat is een bug die al sinds dag 1 in Android zit.

Na een update en herstart gaat het process Mediascanner hard aan het werk al je bestanden te indexeren. Dit levert problemen op als de scanner tegen een map met veel bestanden of een corrupt bestand aanloopt.

Wat je kan doen:

- Haal de MicroSD eruit. Wacht een half uurtje. Is je telefoon nu weer goed? Volg dan de volgende stappen.

Je kan ervoor kiezen de SDkaart te formatteren. Dit lost het probleem met de corrupte bestanden op, maar dat is niet altijd een definitieve oplossing.

Wat je moet doen.

1) Sluit de MicroSD aan op de computer. Het liefst via een cardreader.
2) Open verkenner en ga naar de hoofdmap van de SDkaart.
3) Zet in mapopties “Extenties voor bekende bestandstypen verbergen” uit, en zet “Verborgen bestanden weergeven” aan. Klik op OK.
4) Laat hier in de map verkenner zoeken naar ‘grootte:leeg’ of ‘size:empty’ (Afhankelijk van een Nederlandstalig of Engelstalig systeem. zonder de quote tekens.)
5) Hier komt een hele lijst met bestanden uitgerolt. Alle media bestanden als foto’s, videos en muziekfiles die 0kb zijn moet je weggooien. Laat de logbestanden, playlists en .nomedia files staan. Als je het niet vertrouwd, knip ze dan naar je computer.
6) Kopieer een .nomedia bestand. Het mag uit de lijst met zoekresultaten, maar als je die per ongeluk hebt weggeklikt, meestal staat er wel een in de map Android.
7.) Plak deze in elke map waar géén bestanden in staan die je in de galerij en mediaplayers nodig hebt. Deze bestanden vertellen de mediascanner om de map over te slaan. Je kan de bestanden gewoon openen via de app Bestanden, ze worden alleen niet weergegeven in de mediaplayers.

Wat als alle bovenstaande stappen geen effect hebben?

Loopt je toestel nog steeds zonder overduidelijke reden snel leeg? Dan kun je het beste een fabrieksreset doen. Let er op dat je hierbij alle persoonlijke data kwijt raakt, dus maak eerst een goede backup!

De reset functie kun je vinden onder Instellingen > Back-Up & Reset > Standaard Gegevens Herstellen.

Via de T-Mobile Toestelhulp-pagina kan je eventueel je toestel selecteren en stap voor stap zien hoe je dit kunt doen.

---

Hebben geen van deze adviezen geholpen? Maak dan gauw een topic aan zodat we je verder kunnen helpen!
Reputatie 2
Zo, das een goede lijst ShadowLea... zoals je vroeg plaats ik even mijn lijstje hier maar ik denk dat je ze al ge-covered hebt 🙂


Voor mensen met een telefoon die warm wordt, of een batterij die abnormaal snel leeg loopt zal ik even wat ervaringen delen en wat je zou kunnen doen :
1. er staan te veel apps open die data ontvangen en versturen (denk aan automatische backups naar google drive, dropbox etc. )

2. je telefoon heeft nog oude firmware, kijk of je je firmware kan updaten via Kies of OTA.

3. je helderheid staat op maximaal, Vergeet niet dat websites bezoeken op (steeds grotere telefoons met hogere resoluties) je toestel enorm veel gebruik moet maken van een witte achtergrond. Dat vreet erg veel energie, zeker met een hoge helderheid. (als je telefoon op automatische helderheid staat is het verstandig om hem handmatig aan te passen.)

4. zorg ervoor dat je telefoon geen wakelocks heeft, dit betekent dat er apps zijn die je telefoon wakker maken wanneer er iets nieuws gebeurt.. in je broekzak bijvoorbeeld.. je scherm gaat dan aan, stel je voor dat je je scherm time-out op 2 of meer minuten hebt staan wil dat al wel snel aantikken aan debatterijduur. tip: kijk bij je batterij verbruik welke apps de meeste percentages verbruiken na een dag verbruik en overweeg daar de opties van aan te passen.

5. Samsung heeft veel software die standaard aanstaat maar die je misschien niet gebruikt zoals het scrollen met je ogen. en de luchtgebaren. die sensors staan constant op scherp zonder dat je het doorhebt.

6. Wifi,GPS, locatieservices, nfc, bluetooth... waar maak je gebruik van? het hoeft niet aan te staan.
7. Widgets, heb je ze staan maar gebruik je ze niet? uitzetten. ook de widgets werken telkens bij.

8. Update je apps (handmatig)! vaak worden apps gaander weg ook qua prestaties bijgeschroefd dus je zal er goed aan doen om ze frequent te updaten. (dit geldt zeker voor de firmware.) stel bijvoorbeeld in bij de playstore alleen te updaten wanneer een wifi verbinding is opgezet en de telefoon aan het laden is.

9. GOOGLE NOW. dit is een app die wel lekker slurpt, zeker als de de "ok google" voice functie aan hebt staan. dat betekent namelijk dat je telefoon altijd aan het luisteren is of je een stemcommando wil geven, en dat kost stroom. zonde.

10. gebruik een donker thema, wit licht = stroom verbruik.

nu kun je last hebben van de mediaserver bug.. die trekt de hele dag je batterij leeg omdat hij media aan het scannen is. vaak komt dit na het insteken van een micro sd kaart. / nieuwe telefoon... eigenlijk blijft de telefoon "loopen" bij het zoeken naar media om te indexeren. er zijn meerdere oorzaken.. maar de symptomen zijn hetzelfde : warme telefoon, snel leeg... google in dat geval even op android mediaserver bug voor een oplossing.

iedereen installeert wel eens apps om te kijken en het blijkt een slechte te zijn... gooi hem weg. veel apps zijn slecht/onprofessioneel gebouwd en bevatten memoryleaks. wat inhoudt dat je werkgeheugen vol loopt zonder dat je het doorhebt.
verwijder dus overbodige en slechte apps.

ik heb mijn batterij duur drastisch verbeterd met bovenstaande aanpassingen en heb er nog wel meer gedaan maar dat wordt wat technisch. hopelijk hebben jullie hier wat aan!

Groetjes, Bas.
Reputatie 5
Leuke lijst Bas tof dat je hem deelt maar wat ik mis in jouw lijst is waar je dingen terug kan vinden.
Sommige zullen dat wel weten maar vele kennen al die instellingen ook niet dus dan hebben ze niet zoveel aan zo n lijstje.
Wat Shadowlea doet is dan wat duidelijker je kan gewoon de stappen volgen en dan kom je er wel behoorlijk uit.
Reputatie 5
Ik kan altijd wat gemist hebben, dus hoe meer we hier plaatsen des te meer kans we hebben dat klanten de oplossing vinden! 🙂 Beter een keer te vaak gezegd dan een keer te weinig, toch? 😉
Heel handig deze info! Bedankt 🙂
Onwijs bedankt voor deze info! Deze tips ga ik zeker gebruiken
Toppie ga ik ook eens proberen
Handige info , dankjewel
Reputatie 2
Bedankt voor de info
Reputatie 2
Check ook eens of je mediaserver niet opvallend veel van je batterij vergt. Dat kan een indicatie zijn dat er een of meer corrupte files op je telefoon staan. Daar kan je mediaserver niet goed mee overweg...
Ik heb via bol.com een nieuwe accu gekocht, geen orginele van samsung, maar werkt perfect! Als ik dan de hele dag van huis ben, en geen mogelijkheid tot opladen heb, dan neem ik mijn oude (opgeladen) accu mee en verwissel de accu's zodat ik weer verder kan!
Reputatie 5
De Mediaserver is niet meegenomen in het originele topic omdat dat voornamelijk gebruikers met een MicroSD treft. Een aantal van de veelgebruikte Android devices heeft geen MicroSD. (Nexus, HTC One)

Voor wie er alsnog een oplossing zoekt voor het Mediaserver probleem:

Na een update en herstart gaat het process Mediascanner hard aan het werk al je bestanden te indexeren. Vooral op KitKat levert dit problemen op als de scanner tegen een map met veel bestanden of een corrupt bestand aanloopt.

Wat je kan doen:

- Haal de MicroSD eruit. Wacht een half uurtje. Is je telefoon nu weer goed? Volg dan de volgende stappen.

Je kan ervoor kiezen de SDkaart te formatteren. Dit lost het probleem met de corrupte bestanden op, maar dat is niet altijd een definitieve oplossing.

Wat je moet doen.

1) Sluit de MicroSD aan op de computer. Het liefst via een cardreader.
2) Open verkenner en ga naar de hoofdmap van de SDkaart.
3) Zet in mapopties “Extenties voor bekende bestandstypen verbergen” uit, en zet “Verborgen bestanden weergeven” aan. Klik op OK.
4) Laat hier in de map verkenner zoeken naar ‘grootte:leeg’ of ‘size:empty’ (Afhankelijk van een Nederlandstalig of Engelstalig systeem. zonder de quote tekens.)
5) Hier komt een hele lijst met bestanden uitgerolt. Alle media bestanden als foto’s, videos en muziekfiles die 0kb zijn moet je weggooien. Laat de logbestanden, playlists en .nomedia files staan. Als je het niet vertrouwd, knip ze dan naar je computer.
6) Kopieer een .nomedia bestand. Het mag uit de lijst met zoekresultaten, maar als je die per ongeluk hebt weggeklikt, meestal staat er wel een in de map Android.
7.) Plak deze in elke map waar géén bestanden in staan die je in de galerij en mediaplayers nodig hebt. Deze bestanden vertellen de mediascanner om de map over te slaan. Je kan de bestanden gewoon openen via de app Bestanden, ze worden alleen niet weergegeven in de mediaplayers.

@krissbruss
Extra batterijen zijn heel handig! 🙂 Ik heb ook standaard een extra volle batterij bij mij voor mijn telefoons in mijn binnenzak. Daarnaast heb ik ook trouwens altijd een 15600mah powerpack bij mij 🙂
Thx voor de tips
Thx superhandige tips
Hele handige informatie. Bedankt
Dank voor de lijst. Ga zeker eens proberen of dit werkt
Reputatie 1
super veel tips! waarvan ik aantal al deed. heb nog een tip.. op een gegeven moment is je telefoon zo oud en kom je op het punt dat je accu snel leegloopt.
haal je accu eruit. doe het in diepvrieszakje. sluit goed af en dan nachtje in de vriezer. Batterij heeft dan reset gemaakt en werkt weer.
Even batterij weer op kamertemperatuur laten komen. opladen gebruiken maar.
werkt ook tevens met accu's van camera's em boormachines
Misschien al gezegd maar de batterij er even uithalen goed uitblazen er weer in doen en de apos die je niet veel gebruik stop zetten en soms een andere virus scanner erop zetten
Hallo,

Ik heb een Samsung Galaxxy S3 (GT-I9305) ik heb al aardig wat "bloatware" veilig kunnen uitschakelen, maar blijf nog met een lijst onbekende dingen zitten. Is er ook een lijst beschikbaar voor de GT-I9305 met "bloatware"die veilig uit te schakelen is?

Met vriendelijke groet,
Robert van de Kamp

Reageer