Beantwoord

Aanleg glasvezel, van straat naar mijn appartement


Hi iedereen,

Sinds enkele maanden ligt er glasvezel in onze straat, aangelegd door open dutch fiber. Er steken nu overal groene sprieten bij de portieken van de appartementencomplexen. Hoe gaat het nu verder indien ik glasvezel wil? T-mobile site geeft aan dat ik het kan aanvragen maar er moet nog wel eea gebeuren voordat ook in mijn appartement is. 

De VVE heeft al tijdens de vorige ALV toestemming verleend om glasvezel aan te leggen. Zou iemand mij kunnen uitleggen wat het stappenplan is dat de kabel van buiten om de 2e komt, en gebruik kan maken van glasvezel?

 

Daarbij wil ik uiteraard een perfect overgang van mijn huidige internet naar glasvezel. Regelt Tmobile dit ook?

 

Ik hoor het graag.

Groet,

 

Renger Vegting

icon

Beste antwoord door eric 7 March 2023, 09:17

Bekijk origineel

23 reacties

Reputatie 7
Badge +14

De overstap service kan alleen gebruikt worden als je al een glasvezel in je woning hebt. Indien dit, net zoals bij jou, nog aangelegd moet worden is er dus nog geen concrete datum te noemen. De aanleg wordt verder in gang gezet nadat je een bestelling plaatst. Het advies is dan te wachten totdat de vezel door de netbeheerder is getrokken en je een afspraak kan maken met de monteursservice van T-mobile. Dan weet je wanneer de monteur de verbinding zal opleveren en kun je zelf de oude provider opzeggen.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @renger.vegting 

Houdt er rekening mee dat het bij appartementencomplexen wat langer kan duren voordat je een glasvezelaansluiting in huis hebt omdat er toestemming nodig is van buren via wiens meterkast de kabel naar jouw woning gaat.

Hallo,

 

Bedankt voor jullie reacties.

Het appartement onder mij heeft een geheel andere indeling (ander type) waarbij de meterkast op een hele andere plek zit dan bij de overige verdiepingen.

Hoe gaan jullie hiermee om?

 

Hoe zit in deze situatie met overstappen?  Dat moet ik dan handmatig doen nadat de aansluiting fysiek daadwerkelijk gerealiseerd is, correct? Ik heb een opzegtermijn van een maand, dus na  bekendmaking datum fysieke aanleg kan ik mijn eigen ziggo abbonement opzeggen? Zijn de kosten voor aanleg van de kabels binnen de appartementencomplexen voor de eigenaren van de VVE of betaald open dutch fiber dit?

 

De aansluiting van Ziggo is aan de voorzijde in woonkamer aangelegd, het zijn oude appartementen uit de jaren 40.

Is er ook een minimum aantal mensen nodig die het willen afsluiten voordat het aangelegd wordt? Ik kan me voorstellen indien maar 1 appartement er gebruik van wil maken dit niet erg winstgevend is.

 

Zijn er ook contactgegevens beschikbaar van de installateur die verantwoordelijk is in dit project? Ik woon in Amsterdam, bos en lommer, postcodegebied 1055

 

Overigens vind Ik vind de melding op jullie website dat alles gereed is voor glasvezel ook niet helemaal gepast, er dient nog een heel traject afgelegd te worden waar geen info over te vinden is op de website. 

Groet,

Hopelijk lukt het t-mobile snel bij jou om alles aangesloten te krijgen. Ik wacht al sinds April 2022 op activatie 

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @renger.vegting, leuk om te horen dat je sterk een overstap naar glasvezel overweegt, daar help ik je graag mee! 

Allereerst wat betreft het doortrekken van het glasvezel: bij appartementen gebeurd dit inderdaad vaak door de glasvezelkabel via de meterkast naar de volgende meterkast te trekken. In jouw geval zal dit niet mogelijk zijn en zal de aannemer maatwerk moeten verrichten.Het beste kan ik je adviseren om hun bezoek op locatie af te wachten zodat zij een goede inschatting kunnen maken van de mogelijkheden. Zowel Open Dutch Fiber als wij vergoeden heel veel kostenposten en vandaar is het uiterst onwaarschijnlijk dat je bij moet betalen voor een glasvezelaansluiting. Mocht het bouwtechnisch toch allemaal erg moeilijk zijn én zijn de extra kosten hiervan niet door ons gedekt, dan zal de aannemer dit van te voren aan je duidelijk maken en staat het je vrij om de aanvraag geheel kosteloos te annuleren. Nogmaals: zowel Open Dutch Fiber als wij betalen vrijwel in alle gevallen de aanleg.

Het klopt inderdaad wat @eric aangeeft: omdat de oplevering nog op zich kan laten wachten, ook zeker vanwege de bouwtechnische situatie, kan je het beste Ziggo zelf opzeggen. Eerst zullen wij het glasvezel volledig gereedmaken en zodra het glasvezel volledig operationeel is en er een glasvezelkast bij je thuis is geïnstalleerd krijgt onze installatiepartner Guidion een sein om je te helpen met het modem. Het beste kan je dan pas Ziggo opzeggen en per de einddatum een bezoek van Guidion inplannen. Dit kan je zelf makkelijk regelen via de online planningstool van Guidion. Zo voorkom je dubbele kosten én weet je zeker dat je glasvezelaansluiting gereed is op ze datum van de overstap.

In principe werken wij niet met bepaalde minimum quota qua het aantal afnemers in je appartementengebouw. Wél zal de aannemer proberen om zo veel mogelijk appartementen te combineren bij één bezoek.

De aannemer die het glasvezelnetwerk in Bos en Lommer aanlegt is Alinq. Omdat er ook veel met onderaannemers wordt gewerkt durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen of zij ook jouw huisaansluiting gaan realiseren. Hoe dan ook zal je door de desbetreffende aannemer gecontacteerd worden. Zodra je het bestelproces doorloopt zie je ook een verwachte datum waarop je een glasvezelaansluiting kan verwachten.

Ik heb je vragen zo goed mogelijk geprobeerd te beantwoorden, stel gerust alle vragen die je nog hebt. Ik hoop dat de aanleg voorspoedig voor je verloopt en hoe dan ook kan je altijd in dit topic terecht! 😃

 

Hoi @Alex_ooitGlasvezel, ook voor jou zie ik graag dat er snel duidelijkheid komt! Zojuist heb ik gereageerd in jouw topic, namelijk: Glasvezel oplevering duurt lang. Ik heb de glasvezelafdeling voor je ingeschakeld, ik ga hier voor je achteraan!

Hi,

Tot op heden ben ik nog steeds aan het wachten totdat de installateur contact met mij opneemt om de aansluiting te realiseren. De planning stond voor maart - april maar is inmiddels verzet naar april - mei. 

 

 

De website van opendutchfiber geeft wel aan dat glasvezel is aangelegd in mijn straat:

De glasvezel leidingen zijn al enkele maanden geleden aan gelegd in de straat alleen nog liggen ze nog voor de portieken ongebruikt.De gehele glasvezelleiding dient nog het appartementencomplex binnen gebracht te worden.

Ik verwacht dat eerst een schouwing gaat plaatsvinden aangezien de meterkasten hier niet allemaal boven elkaar zitten. 

Kan ik contact opnemen met de aannemer om iets meer duidelijkheid te krijgen hoever ze inmiddels zijn in het proces?

 

Daarnaast wil ik ook mijn mobiele abbonement gaan oversluiten naar T-mobile, ik denk dat het beste moment om dit aan te vragen zodra ik weet wanneer alles wordt aangelegd, correct? Contract is maandelijks opzegbaar. Ik neem aan dat samenvoegen ivm Bundle korting geen probleem is?

Ik hoor het graag.

 

Groet,

Renger Vegting

Bos en Lommer - Amsterdan

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @renger.vegting 

Klopt, als je nu overstapt gaat de bundelkorting gelijk gelden zodra de glasvezel verbinding actief wordt. Dan heb je voordeel op het vaste internet en op je mobiele abonnement. 

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @renger.vegting, leuk om te horen dat je staat te popelen op een glasvezelverbinding! Houd er rekening mee dat de planning bij hoogbouw altijd langer duurt. Daarnaast is de aannemer nog druk bezig om het glasvezelnetwerk aan te leggen en staat de opleverdatum van de wijkcentrale waarop je aangesloten zou worden gepland voor 27 mei. Hierdoor verwacht ik dat de aannemer pas op een later moment bij je langs zal komen en eerst adressen langs zal gaan die op actieve wijkcentrales zitten. Daarnaast is ook essentieel dat de VvE of woningbouw toestemming geeft voor de werkzaamheden. Zelf heb ik geen inzicht of dit het geval is en hiervoor kan je het beste contact opnemen met jouw VvE of woningbouw.

Ik ga voor je duimen dat er snel schot in de zaak komt! 👍

Hoi @Cal ,

 

op de vorige ALV heeft de vve toestemming gegeven om glasvezel aan te leggen. Dit moet dus geen probleem zijn. Eind mei is wel stukje verder, wat is jouw inschatting wanneer ik dan daadwerkelijk aangesloten kan worden? 
 

groet

 

Renger

Reputatie 7
Badge +9

Hoi @renger.vegting, daar durf ik nog geen uitspraak over te doen.

 

De wijkcentrale moet eerst helemaal gereed zijn. Zoals @Cal ook al zei, staat dit gepland voor 27 mei. Daarna kunnen ze de oplevering pas realiseren en kan je aangesloten worden.  

Hi,

 

Dat begrijp ik en dat is ook prima, ik vind alleen dat de communicatie hierover wel wat duidelijker mag. Zoals eerder gezegd wordt er op website gedaan alsof er alles gereed is en je zo aangesloten kan worden terwijl dit in werkelijkheid helemaal niet zo is. Er dienen nog allerlei werkzaamheden uitgevoerd te worden en ik moet hier naar vragen op dit forum om hier duidelijkheid over te krijgen. 

Ik heb verder geen haast dus Ik wacht geduldig af!

 

Groet,

 

Renger

Hi, 

 

maandelijks krijg ik een mail dat het ik aangesloten ga worden alleen zitten we inmiddels in augustus. 

“We verwachten rond juli - augustus de Glasvezelaansluiting bij jou in huis te kunnen plaatsen.”

elke maand wordt dit echter opgeschoven. Kunnen jullie gedetailleerder aangeven wat de status is? 


Groet,

 

Renger

Reputatie 7
Badge +9

Hey @renger.vegting, goed dat je hiervoor weer aan de bel trekt.

Ik ben direct gaan kijken en ik zie in mijn systeem niet heel veel terug. Ik heb daarom Fiber gevraagd om je op te bellen en een duidelijke update te geven over de oplevering! Houd je telefoon dus goed in de gaten.

Hoi,

 

bedankt voor je reactie 


Heb net de oproep gemist, is er een speciaal nummer waar ik naar toe kan bellen? Of een afdeling? 

Of bellen zij mij nog een keer?

 

groet,

 

 

Reputatie 7
Badge +9

@renger.vegting als het goed is hebben ze een voicemail ingesproken met de update!

@Tommie van Odido 

Goedemorgen,

 

We zijn weer 2 maanden verder en concreet zijn we nog geen stap verder, ik blijf iedere keer mails ontvangen met dat het weer met een maand is uitgesteld. Het is nu bijna een jaar geleden dat ik het aangevraagd heb maar ik begin mijn vertrouwen in een goede afloop inmiddels te verliezen.

Zou jij nog een keer kunnen nagaan wat nu de status? Ik zou graag duidelijkheid wiilen. Mocht het nog heel lang durn dan neem ik aan dat het getekende contract gewoon geannnuleerd kan worden?

 

Ik hoor het graag.

 

Groet,

Renger

 

Reputatie 7
Badge +14

hoi @renger.vegting ,

Het aanleggen van glasvezel, zeker in appartementen is een ingewikkelde klus. Dan kan het zeker een tijd duren. Als je afziet van de bestelling kun je inderdaad via de klantenservice het contract annuleren. Je kunt ook gewoon het laten doorlopen, als de VVE niet dwarsligt moet het uiteindelijk goedkomen.

Hi,

 

Vorig jaar is dit al besproken op de ALV en is er goedkeuring gegeven door de leden van de VVE om glasvezel aan te leggen. Dit hoeft dus niet nog besproken te worden en kan geen vertragende factor zijn.

Vorig keer konden jullie een datum terugzien wanneer we zouden worden aangesloten op de wijkcentrale. Is hier een nieuwe datum van bekend? 

 

Ik vind wachten niet erg maar ik heb nu eigenlijk totaal geen idee hoelang het gaat duren.

Ik begrijp ook niet zo goed waarom op jullie website al een jaar zeggen dat glasvezel beschikbaar is terwijl dit helemaal niet zo is of dienen er eerst voldoende aanmeldingen te zijn voordat jullie gaan aansluiten?

Reputatie 7
Badge +9

Hey @renger.vegting, goed dat je hiervoor weer aan de bel trekt. Ik heb nogmaals Fiber aan de digitale mouw getrokken om je een update te geven over de oplevering. Als het om hoogbouw gaat kunnen we jammer genoeg geen concrete datum aangeven. Hopelijk kunnen zij je meer vertellen over de oplevering en misschien wel een datum geven. Houd je telefoon goed in de gaten! 

Hi @Tommie van Odido ,

 

Ik ben inderdaad een maand geleden gebeld door de klantenservice maar eigenlijk ben ik nog geen stap verder. 

Ik heb nog steeds geen flauw idee wanner ik iets ze kan gaan verwachten. Ik wacht inmiddels 8 maanden.

 

Ik heb geprobeerd klantenservice te bellen maar de wachtijden zijn enorm lang, zou jij wellicht nog een poging intern kunnne doen of mij wellicht kunnen doorverbinden met iemand die ook inhoudelijk er echt iets over kan zeggen?

 

Groet,

 

Renger

Reputatie 7
Badge +16

@renger.vegting Fiber geeft aan dat er gebeld is en dat er een voicemailbericht ingesproken is. Ik heb gevraagd of je morgen een update kunt krijgen; sorry voor de lange wachttijd!

Hi @Jason van Odido ,

 

Via ziggo (huidge provider) heb ik een mooie deal kunnen sluiten waardoor ik qua snelheid ook naar 1 Gbit download ga en maar 2,50 per maand meer ga betalen. 

 

Aangezien er geen vooruitgang in zit wil ik voor nu mijn aanvraag annuleren en blijf ik voorlopig bij Ziggo. Moet ik dit nog via speciale wijze doorgeven?

 

Bedankt ieder geval voor alle moeite.

 

Groet,

 

Renger

Reageer