Beantwoord

Aansluiten aansluitpunt FTU op glasvezel

  • 30 November 2021
  • 24 reacties
  • 1472 Bekeken

Reputatie 1

Beste,

Gisteren heb ik een aanvraag bij T-Mobile ingediend om over te stappen per 29-12-2021. Binnen een paar uur kreeg ik de bevestiging en goedkeuring van mijn huidige provider: goed geregeld T-Mobile!

Vervolgens heb ik een afspraak gemaakt voor 29-12-2021 met Guidion. Ook zij hebben deze al bevestigd!

Voordat ik overgestapt ben heb ik onlangs contact gehad met een medewerker van de klantenservice van T-Mobile in verband met de mogelijkheden om een nieuw aansluitpunt op de muur te zetten. De glasvezelkabel is namelijk vlak onder het aansluitpunt afgeknipt, wellicht door de vorige bewoners ruim 3 jaar geleden.

De FTU is nog wel in mijn bezit maar zonder adapter. Op de FTU zit een NTU van een onbekende provider.

Door de medewerker van de Klantenservice is dus aangegeven dat de monteur deze weer aan kan sluiten. Echter bij het maken van de afspraak met Guidion kwam ik dit nergens tegen. Ook niet in de documenten welke werkzaamheden worden verricht.

Kan iemand uitleggen hoe dit werkt?  

Hartelijke groet,

Robert

icon

Beste antwoord door Jason van Odido 2 December 2021, 09:29

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

24 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Robert78 

Voor het herstellen van het FTU moet de netwerkbeheerder worden aangestuurd, Guidion kan dit helaas niet doen.

Een moderator kan een ticket voor de netwerkbeheerder aanmaken, wacht hiervoor hun reactie even af.

Reputatie 1

Fijn, dank je wel voor je reactie Waqqas. Ik wacht de reactie van de moderator af.

Reputatie 1

Beste @Waqqas ,

Heb je enig idee wanneer ik een reactie van een moderator mag verwachten?

Hartelijke groet,

Robert

Reputatie 7
Badge +15

@Robert78 

Maak je geen zorgen ze zullen misschien morgen al reageren, je hebt het in ieder geval ruim op tijd aangegeven dat het FTU hersteld moet worden, komt goed 💪

Reputatie 7
Badge +16

Goedemorgen @Robert78, leuk dat je je geregistreerd hebt op de Community, welkom! 😄

Onze topper @Waqqas heeft je al perfect op weg geholpen, dus dat is mooi: ik heb meteen een verzoek ingediend bij onze operationele techneuten om de netbeheerder aan te sturen en het FTU te herstellen. Heb jij toevallig een foto van hoe de afgeknipte vezelkabel er momenteel bijhangt? Zo ja, kun je die foto (waarop het FTU te zien is) alsjeblieft in een bericht in dit topic plaatsen? Dan voeg ik die toe aan het verzoek zodat mijn collega’s precies weten hoe het hersteld kan worden.

Je kunt een afbeelding invoegen via dit knopje: 

Alvast bedankt voor je medewerking!

Reputatie 1

Hi @Jason 

Fijn dat er direct actie wordt ondernomen. Is mijn aanname correct dat de netbeheerder contact met mij opneemt voor een afspraak? En dat de eventuele kosten niet bij mij in rekening gebracht worden zoals uw collega aan de telefoon aan gaf?

Eind van de middag ben ik thuis en zal ik een foto maken van de kabel en de FTU.

Gr. Robert

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Robert78 

Je kan een anoniem telefoontje krijgen of een sms, de kosten zijn volgens mij niet voor jouw rekening.

Reputatie 7
Badge +16

@Robert78 Een FTU dient hersteld te worden door de netbeheerder, normaliter worden daar geen kosten voor gerekend, tenzij jij duidelijk zelf het FTU hebt beschadigd. Voor het verplaatsen van een FTU worden alleen kosten gerekend als het een zogenaamde 'cosmetische verplaatsing' is: een verplaatsing die niet nodig is, maar alleen handiger/mooier voor jou is. Dat laatste is in jouw geval natuurlijk niet van toepassing. 

Reputatie 7
Badge +16

UPDATE: De technische dienst heeft naar je situatie gekeken: er kan niet direct iemand aangestuurd worden vanuit netbeheer, dat zou ook geen zin hebben op dit moment. Eerst dient Guidion de patch te zetten en af te melden, pas zodra dat gebeurd is kan het FTU hersteld worden. Op 29 december wordt de patch gezet, zodra Guidion dat gedaan heeft, kan er een vervolg aan gegeven worden.

Kleine toevoeging die zeker belangrijk is: Guidion monteurs kunnen bij installatie ook zelf kleine werkzaamheden aan het FTU uitvoeren. Houd ons op de hoogte alsjeblieft!

Reputatie 1

@Jason dank je wel voor je duidelijke verhaal.

Nu zit ik niet te wachten op onverwachte kosten. Kan ik hier uitsluitsel over krijgen wanneer ik de foto van de situatie heb gestuurd?

Wanneer Guidion de patch heeft gezet dan kunnen, zoals ik het lees, vervolgstappen genomen worden met betrekking tot het herstellen van het aansluitpunt. Enig idee hoe lang het duurt dat deze werkzaamheden dan plaatsvinden? Ik snap dat je niet in de agenda van de netbeheerder kan kijken, maar enige richtlijn zou wel prettig zijn ☺️

Reputatie 7
Badge +15

@Robert78

Op een foto is wel te zien wat er gedaan moet worden dus die zou je zeker nog kunnen maken.

Verder geef je aan dat de FTU niet door jou is beschadigd maar door de vorige bewoner, dit kan je aangeven.

Van de kosten zal je eerst wel op de hoogte worden gebracht middels een offerte bijvoorbeeld, als het niet kosteloos is.

Reputatie 1

@Jason en @Waqqas 

Hierbij de foto’s van de FTU en de kabel. De kabel onder de FTU gaat wel onder de vloer maar is op zo’n 50 cm doormidden. De kabel is door de vloer weer naar boven gestoken.

Voor mijzelf heb ik het één en ander op een rijtje gezet. De eventuele extra kosten worden pas duidelijk als mijn contract is ingegaan. Oftewel, dan heb ik geen keus meer dan te laten repareren. Klopt dat?

Reputatie 7
Badge +15

@Robert78

Die oranje KPN kabel gaat Guidion misschien niet kunnen repareren maar ik kan het ook mis hebben dus het is even even wachten wat zij zeggen.

Je contract begint pas zodra jij online bent en dan begint ook de 14 dagen bedenktijd. Mochten er toch kosten aan verbonden zijn dan kan je er altijd nog van afzien.

Reputatie 1

@Waqqas 

Duidelijk antwoord weer en ook een geruststelling.

Het is inderdaad die oranje kabel…

Reputatie 7
Badge +16

@Robert78 In principe verricht Guidion zelf ook kleinere herstelwerkzaamheden en is dat in enkele gevallen ook zeker mogelijk. Omdat Guidion de patch zelf meteen installeert, kunnen we niet eerst een andere partij of de netbeheerder inschakelen, sorry. Dat zou ook geen bijdrage leveren aan het oplossen van dit probleem. Wanneer Guidion pas constateert dat het toch niet door hen oplosbaar is, zal de juiste partij aangestuurd worden en zal het binnen no-time alsnog gefixt worden.

Reputatie 7
Badge +4

@Robert78 licht de kabel niet toevallig nog op rol onder de vloer ? Voor herstel is toch iets meer ruimte nodig. Ongeveer een meter meer ruimte

Reputatie 1

@Jason dan hoop ik inderdaad dat de monteur van Guidion de glasvezelkabel opnieuw op de FTU kan monteren. Meer is er niet aan de hand. Kan Guidion hiervan op de hoogte gesteld worden of moet ik hiervoor zelf contact met hen opnemen?

@Hidden.nld ik kan de kabel met gemak 2 meter boven de vloer uit trekken, dus dat is het probleem niet

Reputatie 7
Badge +15

@Robert78

Bij Guidion kan niet elke monteur werkzaamheden aan de infra verrichten, Guidion zal dit aangeven als blijkt dat er een infra monteur nodig is, KPNNetwerk zou ook kunnen worden aangestuurd nadat de Guidion monteur is langsgeweest.

Reputatie 7
Badge +16

@Robert78 Het is kenbaar gemaakt aan de technische dienst wat de situatie is omtrent het FTU. Omdat Guidion echter meteen de verbinding patcht in de wijkcentrale, bepalen zij of het ter plekke gerepareerd kan worden bij de huisaansluiting/installatie. Indien dit toch nog zo blijkt te zijn, zal een monteur die dit wel kan uitvoeren, langskomen op korte termijn om het alsnog te herstellen. Hiervoor hoef jij op dit moment niets meer te doen, jouw melding met foto was ruim voldoende. Dankjewel!

Reputatie 1

@Jason dank je wel voor de update! 

Uit eigen ervaring van de afgelopen 2 dagen: ik zat met precies dezelfde situatie, maar dan zonder FTU/(O)NT. Dit was bekend bij alle partijen, stonds zelfs in de order van KPN Netwerk én op de orderbon bij Guidion.

Monteur van Guidion langsgeweest om wijkkast te patchen, komt vervolgens thuis en constateert dat hij niets kan met 20 cm kabel. Nee, daar had ik ze van tevoren al over geïnformeerd. Ze hebben (kennelijk) 1,5 tot 2 meter overlengte nodig aan glasvezel om in de FTU te wikkelen.

Dus KPN Netwerk werd aangestuurd, onderaannemer van KPN stond keurig binnen 24 uur voor de deur en gelukkig lag er een lus buiten onder het gazon dus nadat de kit verwijderd was kon de kabel 2 meter doorgetrokken worden naar binnen en is de onderaannemer zo vriendelijk geweest om de aansluiting gelijk volledig werkend (inclusief ONT) op te leveren.

Nu moet er echter nog een monteur van Guidion langskomen om de aansluiting ook ‘administratief’ te activeren, terwijl ik ondertussen (terwijl de Zyxel T-50 nooit uit zijn doos is geweest) wel al verbinding heb op mijn eigen router met achterliggend mesh-netwerk.

Alleen jammer dat Ziggo daar nog voor factureert, want door de Overstapservice wordt mijn Ziggo aansluiting pas beëindigd als de aansluiting bij T-Mobile ook administratief is opgeleverd en wordt ook dan pas mijn Klantvoordeel actief. Dit vind ik een beetje jammer, want ik heb iedereen ruimschoots van tevoren geïnformeerd, foto's verstuurd naar KPN Netwerk en Guidion en nu brengt het alsnog extra kosten met zich mee (doordat Ziggo blijft factureren) door een administratief proces en Klantvoordeel (ik heb ook alvast een mobiel nummer geporteerd, dit is als sinds 9 december overgezet) kan niet geactiveerd worden zolang mijn abonnement administratief geen status ‘Completed’ heeft.

 

Wellicht iets om in de gaten te houden als ze bij jou aan de slag gaan.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @MarcoVanWeel 

Mooi om te lezen dat het allemaal zo snel geregeld is 👌

Volgens mij is er geen monteur nodig, sluit de Zyxel even aan voor 5 of 10 minuten op de mediaconverter zodat T-Mobile ziet dat je online bent, daarna zal je abonnement automatisch administratief ook goed staan en kun je klantvoordeel activeren. Als dit niet automatisch gebeurt dan kan een moderator altijd even voor je kijken.

Hoi @Waqqas,

Helaas blijkt de realiteit iets anders… :confused:

Ik heb de Zyxel T-50 zeker een half uur aangesloten gehad, mijn laptop aangesloten (bedraad verbinding gemaakt op LAN1, WAN op de Zyxel T-50 verbonden met de Ethernetpoort van de ONT, ook verbinding gemaakt via wifi, ingelogd als admin om te zien hoe de webinterface eruit zag, setup doorlopen) maar dat maakt helaas allemaal geen verschil.

Hoewel ik al sinds woensdag nu een werkende T-Mobile Thuis Gigabit-aansluiting heb liggen, blijft de aansluiting administratief op “Gepland” staan, terwijl ik gelijk nadat de onderaannemer van KPN klaar was mijn ZIggo apparatuur heb losgekoppeld, en (na telefonische toestemming van de T-Mobile Thuis helpdesk) mijn eigen router heb aangesloten. PON brandde op de ONT dus dat mocht geen enkel probleem zijn volgens de helpdesk, nadat ze op afstand gemeten hadden dat de aansluiting actief was (alleen administratief dus niet).

Ondertussen kan Guidion (tegen de eerder gemaakte afspraak in) nu pas volgende week komen voor het afronden van de ‘installatie’. (Welke installatie?)

Doordat de order nu lijkt te blijven hangen op de status “Planned” wordt Ziggo niet opgezegd (Ik heb gebruik gemaakt van de Overstapservice en ik heb/had nogal een uitgebreid abonnement en de rekening loopt nu helaas dus door terwijl de 13de december de overstapdatum zou zijn), wordt T-Mobile Thuis administratief dus niet geactiveerd met als gevolg dat ook het Klantvoordeel niet in werking treedt en, naar ik aanneem, de facturatie voor T-Mobile Thuis ook niet gestart wordt.

Hoewel de aansluiting op zich prima werkt, constateer ik ook dat ik de geadverteerde snelheden niet haal (en dat er nogal een opmerkelijk verschil zit tussen de Zyxel en de Asus, daarover later meer). Ik ga proberen om daar zo direct een apart topic over te openen, maar als dat niet lukt (reageren op bestaande topics gaat wel, topic starten lukte de afgelopen dagen steeds niet), dan post ik dat op verzoek van @Lisa hieronder.

In de tussentijd het verzoek aan één van de moderators of zij willen kijken of iemand m'n order een licht zetje kan geven zodat deze op ‘Completed’ komt te staan en ook de overstapservice in werking gaat treden, Ziggo wordt opgezegd, klantvoordeel actief wordt (ivm T-Mobile abonnement) en T-Mobile Thuis óók kan beginnen met factureren.

Bij voorbaat dank,

Met vriendelijke groet,

Marco

Reputatie 7

Hi @MarcoVanWeel, ik ben heel erg blij dat het issue van de orderstatus inmiddels is verholpen door mijn collega Boris! Wat betreft het niet behalen van de snelheid, ben jij vandaag gelukkig ook verder geholpen. Ik plaats dan ook dit topic hieronder, zodat we de communicatie mooi op één en dezelfde plek houden:

We helpen je daar heel graag nog verder! 😁