Beantwoord

Aansluiten DSL


Ik heb gister mijn abbo aangevraagd. Ik stap over vanuit Ziggo. Nu zit er wel een telefoon(ISRA?) aansluiting. Echter weet ik niet of dit punt überhaupt werkt. Er staat ieder geval geen spanning op..

 

 

icon

Beste antwoord door Waqqas 25 April 2022, 15:02

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

23 reacties

Reputatie 5

Hi @mcknikker , zo te zien is dat geen ISRA, maar een doorgeluste aansluiting die met een UTP kabel is doorgetrokken. Op zich geen probleem, maar dan moet het andere eind ook aangesloten zijn. De ervaring leert wel dat dergelijke installaties niet al te best het DSL signaal doorgeven. Heb je misschien ergens anders in de woning een plek waar het signaal binnenkomt? Meestal is dat de meterkast of aan de voorkant van de woning. 

Hi @mcknikker , zo te zien is dat geen ISRA, maar een doorgeluste aansluiting die met een UTP kabel is doorgetrokken. Op zich geen probleem, maar dan moet het andere eind ook aangesloten zijn. De ervaring leert wel dat dergelijke installaties niet al te best het DSL signaal doorgeven. Heb je misschien ergens anders in de woning een plek waar het signaal binnenkomt? Meestal is dat de meterkast of aan de voorkant van de woning. 

@Jaap  Dank voor je reactie! Zover ik weet zit er geen andere aansluiting. Ook in de meterkast zit niks. Momenteel gebruik ik de coax verbinding voor Ziggo. Ik ga nog even opzoek..

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Jaap & @mcknikker 

Dit is wel de kabel van KPN en dus het ISRA punt 😊

Je hebt nog 2 draden om elkaar heen gewikkeld, doorzichtig en wit (2de aderpaar) die kan je ook testen in plaats van zwart en doorzichtig als het niet meteen werkt.

Hallo @Jaap & @mcknikker 

Dit is wel de kabel van KPN en dus het ISRA punt 😊

Je hebt nog 2 draden om elkaar heen gewikkeld, doorzichtig en wit (2de aderpaar) die kan je ook testen in plaats van zwart en doorzichtig als het niet meteen werkt.

Dank voor je reactie. Ga ik dat nog proberen, zodra de modem binnen is.

Reputatie 7
Badge +15

Eigenlijk hoef je dan enkel de modem met de DSL kabel aan te sluiten, het 1ste aderpaar wat nu is aangesloten daar komt meestal het signaal op maar het signaal kan ook soms op de 2de aderpaar staan.

De modem krijg je al eerder dan de installatiedatum, op de installatiedatum kun je aansluiten 😉

Zojuist de modem aangesloten, internet werkt perfect. Echter haal ik nog 50 van de 100mbit. Ben sowieso al enorm tevreden hiermee, kan ik nog iets proberen om dit te verbeteren ?

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @mcknikker 

Heb je de snelheid gemeten met een laptop bekabeld aangesloten op de modem en dan via de Ookla speedtest app?

Wanneer je op de website de postcodecheck doet wat is dan de maximaal haalbare snelheid die je ziet?

@Waqqas De snelheid is zowel via bekabeld als draadloos gemeten (https://www.speedtest.net/). Volgens de postcode zou ik 76 moeten kunnen ontvangen. Nou zal dit getal wellicht relatief zijn ?

Momenteel is de snelheid 26mbit,  even in de gaten houden of dit wisselt.

@Waqqas De snelheid is zowel via bekabeld als draadloos gemeten (https://www.speedtest.net/). Volgens de postcode zou ik 76 moeten kunnen ontvangen. Nou zal dit getal wellicht relatief zijn ?

Tussen testen via de website van Speedtest.net en de Speedtest.net App ( Windows | MacOS ) zit helaas nogal een verschil. Hierom wordt altijd gevraagd om een test te doen met de Speedtest.net App.

De Speedtest website heeft n.l. het probleem dat de test vrijwel altijd negatief wordt beïnvloed door de browser bijvoorbeeld door extensies die geladen worden, instellingen etc.

Raadzaam is om - als je test met de Speedtest.net App - dan ook even een paar verschillende servers te testen. Zo test ik bijvoorbeeld altijd met KPN Amsterdam, XS4ALL Amsterdam, I3D.net Rotterdam. 

 

Reputatie 7
Badge +15

@mcknikker 

Je hoort minimaal 75% van de maximaal haalbare snelheid te halen bekabeld met de Ookla speedtest app.

Dus als de maximaal haalbare snelheid 76 Mbps is dan hoor je minimaal 57 Mbps te halen.

Je kan inloggen in de Zyxel via 192.168.1.1 met admin en het wachtwoord achter Login Password, je ziet dan in het overzicht achter WAN de snelheid in Kbps (snelheid die je modem ontvangt).

Dank voor je reactie! De interface geeft aan, Tx:1677 (Kbps). Maar dat zou omgerekend 1.6 mbps zijn ? lijkt me sterk..

Reputatie 7
Badge +15

@mcknikker 

Wat staat er op de hele regel? Als het goed is zijn er 2 waardes (download en upload).

Je hebt gelijk, VDSL WAN Rx:27128 Tx:1662 (Kbps).

Dat komt dus overeen met de waarde uit de speedtest.

Reputatie 7
Badge +15

@mcknikker

Volgens deze waardes zal je niet boven de 27 Mbps komen maar dit is wel laag aangezien je op de site 76 Mbps ziet.

Helpt een fabrieksreset van de modem door het resetknopje achter de Zyxel voor ongeveer 10 seconden in te drukken met een paperclip bijvoorbeeld?

Ik denk niet dat dit helpt, gezien ik gister nog 50 Mbps down, 10Mbps up heb gehaald tijdens het aansluiten van de modem. Wat suggereert dat deze snelheid wel haalbaar moet zijn. Ik zal een nieuw support verzoek indienen mocht de snelheid zo blijven.

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @mcknikker,

Fijn dat je zoveel informatie aan kon leveren, het schept een goed beeld van de situatie!

Ik heb uitgebreid de verbinding uitgemeten en het ziet er inderdaad niet lekker uit. Het lijkt er voor mij zelfs op dat de aansluiting die je momenteel gebruikt maar 29 Mbit/s aankan, terwijl er ook een aansluit zou moeten zitten die ook de eerder genoemde 76 Mbit/s aan zou moeten kunnen. Heb je toevallig buren die op een andere plek in huis een ISRA aansluiting gebruiken?

Mocht het niet lukken om een andere aansluiting te vinden, dan stuur ik graag een monteur jouw kant op. Met hun uitgebreide ervaring hebben de monteurs een goed neusje om een andere aansluiting op te sporen of deze te repareren. 😉

@Cal Dank voor je reactie. Zojuist telefonisch contact opgenomen. Als het goed is komt er een monteur verzoek deze kant op. Zover ik weet zijn er geen andere aansluitingen in mijn woning of meterkast.

Reputatie 7

Hoi @mcknikker,

Fijn om te horen dat er direct een monteur voor je klaar staat! Wil je laten weten hoe dit bezoek is verlopen? Ook wij zijn erg benieuwd. 

@Cal @Boris Helaas heb ik nog geen monteursverzoek mogen ontvangen, mocht dit alsnog geregeld kunnen worden heel graag! Wellicht ben ik te ongeduldig en moet de mail nog komen..

Reputatie 7
Badge +15

@mcknikker 

Die email om een afspraak te maken zou je binnen 10 minuten al moeten ontvangen, heb je ook de spammail gecontroleerd?

@mcknikker

Die email om een afspraak te maken zou je binnen 10 minuten al moeten ontvangen, heb je ook de spammail gecontroleerd?

Ja

Reputatie 7
Badge +8

@mcknikker Zo te zien staat de aanvraag voor een monteur nog open. Vandaar dat je nog niks hebt ontvangen. Ik verwacht dat dit vandaag gedaan wordt en dat je dan ook de mail/sms ontvangt. Nog eventjes geduld!😁