Beantwoord

Aansluiting glasvezel

  • 27 August 2022
  • 34 reacties
  • 671 Bekeken

Reputatie 3

Een week of 3-4, is er iemand wezen kijken voor een schouwing.

Afgelopen week ineens telefoon dat er een monteur op 14 september langskomt voor de installatie.

 

Vandaag kreeg ik het installatiepakket, ont, modem en een tv kastje.

In de brief die daarbij zit, staat in dat de guidion monteur op de afgesproken datum (14 september neem ik dan aan) het modem aansluit en test enzo.

 

Vraagje: doet die monteur ook even de kabel onder het trottoir opgraven en de kabel naar binnen brengen, om vervolgens alles aan te sluiten en werkend op te leveren op die datum ?

 

 

icon

Beste antwoord door Boris 29 August 2022, 09:09

Bekijk origineel

34 reacties

Reputatie 3

Die datums kwamen idd niet uit bij mij.

Ik zit met de tijdstippen ivm werk.

Op zich geen groot probleem, de stekkers zitten er al in :)

Alleen wifi in gebruik genomen, maar morgen ga ik de rest ook omzetten, wifi op de zyxel uitzetten en mijn eigen Tp-link deco set in gebruik nemen.

 

De monteur die dan komt hoeft niet veel meer te doen, ff alles nalopen en klaar.

Er staat een uur gepland voor de monteur maar zou niet weten wat hij dan allemaal nog wil doen.

 

Er hoeven geen kabels getrokken te worden ofzo, ik was met 10 minuten klaar :)

 

Reputatie 3

Top dat dit doorgezet word naar de technische dienst. 👍🏻

Mocht het zo zijn dat ik weer een dip ervaar dan verbind ik de laptop wel even met een kabel direct aan het modem.

Reputatie 3

Er zit een gigabit 8 poorts switch tussen, maar de lagere snelheden zijn niet doorlopend.

Nu bijvoorbeeld is het weer up en down boven de 950

 

Als de lagere snelheden zouden liggen aan mijn switch dan zou dat altijd zo zijn, en dat is het niet.

Maar desgewenst kan ik ook wel even met een bekabelde laptop aan het modem testen.

 

Het lijkt mij ook een prima idee om even de monteur van guidion af te wachten.

Officieel heb ik op dit moment nog geen internet van t-mobile :)

 

Reputatie 7

Hi @Stefan63, hier help ik graag bij! Ik heb de verbinding vanuit onze kant bekeken en ik bespreek graag enkele zaken met je. Ik zie dat het modem al lange tijd onafgebroken online is. Zou je het modem (en de Media Converter) voor minstens 10 seconden van de stroom willen halen? Zie hier voor eventuele uitleg: reset modem

 

Mag ik je ook vragen of je het modem van T-Mobile gebruikt? Dat is dat Zyxel modem met die zwarte balk. Of gebruik je misschien eigen apparatuur? Zo ja, kun je eens testen met het Zyxel modem?

 

Heb je de test met een bekabelde verbinding uitgevoerd? Via wifi zijn er allerlei factoren die roet in het eten kunnen gooien. Zorg er ook voor dat er op het moment van de test niet toevallig nog iets anders draait, zoals een update op je computer of dat er iemand op een spelcomputer aan het spelen is. Op die manier meet je de zuivere, ongestoorde snelheid zoals die van buitenaf binnenkomt. 

 

Ik hoop dat je met deze tips al een andere uploadsnelheid ziet. Zo niet, laat mij weten hoe de opstelilng is bij jou thuis tussen modem en computer en ik kijk verder!

 

 

Reputatie 3

Nou, vanmorgen was het dan zover.

 

Ik was vanmorgen al vroeg wakker, en heb direct een speedtest gedaan, toen was de upload snelheid rond de 250, elk half uur later nog een test gedaan en de snelheid zakte met het half uur.

Daarna zoals afgesproken met een bekabelde laptop aan lanpoort 1 direct op het modem nogmaals getest.

Zie hier het resultaat

 

Afspraak met een guidion monteur is al ingepland

Reputatie 3

Gedaan inmiddels en de afspraak staat voor 15 oktober (pas)

Ik weet niet of ik me kan beheersen om niet zelf de stekkertjes erin te steken, een maand wachten totdat iemand de stekkers erin komt steken is wel wat lang vind ik.

Reputatie 7

Hi @Stefan63, thanks voor je terugkoppeling! Voor de speedtest hebben wij een aantal stappen, waardoor we het beste inzicht krijgen in de snelheid. Via deze stappen gaat dit het best: 

- Ga via een browser naar www.speedtest.net/apps en download de app voor het device waarop je de speedtest wil uitvoeren
- Sluit alle programma's af voordat je de snelheidstesten start, vergeet niet een eventuele VPN uit te schakelen
- De computer of laptop dient bekabeld te zijn aangesloten, een speedtest van een TV of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken
- Voer de speedtest uit. Voor een goed beeld is het het beste om op verschillende doelservers te testen. Onder de grote GA knop kun je een server kiezen. Is de snelheid ver onder wat het zou moeten zijn? Voer dan nogmaals een speedtest uit op hetzelfde device met minimaal vijf minuten tussen de speedtests.
- Maak minimaal twee screenshots, van speedtesten op verschillende doelservers en zorg dat je hele bureaublad zichtbaar is inclusief je verbindingstype (het is belangrijk om te kunnen zien dat er bekabeld getest is)
- Maak een screenshot van het taakbeheer (Task Manager, op Windows) of activiteitenmonitor (Activity Monitor op iOS):
In Windows vind je deze door op CTRL+ALT+DEL te drukken; kies voor meer details als deze niet direct zichtbaar zijn
In Apple MacOS kan je zoeken op "Activity Monitor" vanuit het Spotlight zoekvenster
- Maak een screenshot van de IPconfiguratie:
Windows: Via de zoekfunctie onder sneltoets “Windows + R", typ in: ‘’cmd’’ en druk op enter (of zoek naar Opdrachtprompt/Command Prompt in het Startmenu). Typ na het openen in: ipconfig/all en druk op Enter
Apple MacOS: Via de Finder of het Spotlight zoekvenster de Terminal app openen. Typ in: /sbin/ifconfig en druk op enter. Dit geeft alle verbindingen weer die het device op dat moment heeft.

Wil je mij de screenshots in één keer toesturen en ervoor zorgen dat bovenstaande punten worden gevolgd? Alvast heel erg bedankt! 

Reputatie 7
Badge +4

Dat is inderdaad wel erg lang @Stefan63, ik begrijp dat het dan begint te kriebelen! Ik wilde graag gaan puzzelen of er een eerdere afspraak te regelen viel en zo te zien geeft je Guidion afspraak link meerdere data vanaf 28 september aan. Ik neem aan dat deze data je dan niet uitkwamen? Mocht je zelf nog de agenda van Guidion door willen lopen dan raad ik je aan om de link erbij te pakken. Ik had 'm ook graag hier voor je gepost alleen is dat wat onhandiger aangezien alle andere lezers er dan bij kunnen. 😉

Hopelijk zit er nog een mooie datum voor je tussen!

Reputatie 7
Badge +4

Dat is pas lekker verdienen voor de monteur zeg @Stefan63 hahaha!

Leuk dat je al aan het genieten bent van ons Internet. Het klinkt alsof de rest van de installatie je goed af zal gaan, maar laat het gerust aan de Community weten als je nog vragen hebt of als je een leuk foefje hebt ontdekt. 😉

Succes nog met het sleutelen!

Reputatie 3

Ik heb alles gelijk maar omgestoken en het lijkt allemaal prima te werken.

Voor nu heb ik 2 vragen.

 

  1. Wanneer gaat mijn abbo officieel in (ik denk 15 oktober als de monteur geweest is) en gaat dan ook de opzegging van ziggo de deur uit, of moet ik dat zelf regelen.
  2. Dat tv kastje van jullie is leuk, maar ik heb mijn eigen tvkastje (Formuler Z10 pro) die dat prima kan. Is het mogelijk om dat kastje terug te sturen en dat dit dan verrekend word met de maandprijs ?   (ik wil wel tv afnemen/blijven houden, maar heb weinig aan dat kastje van jullie)
Reputatie 7
Badge +4

Mooi dat het goed werkt @Stefan63!

Ik had graag de opzegging van Ziggo voor je geregeld, alleen mag ik dit enkel regelen tijdens de eerste zeven dagen na aanvraag van het abonnement en destijds is er geen overstapservice aangevraagd. Dit hebben wij afgesproken met de overkoepelende organisatie waar de overstapservice binnen valt. Houd er graag rekening mee dat Ziggo een opzegtermijn van één maand zal hanteren waardoor ik je aanraad om ze snel op te zeggen zodat je niet met dubbele kosten komt te zitten. Het klopt namelijk volledig wat je zegt, jouw abonnement bij ons zal ingaan zodra de monteur is langsgeweest.

Daarnaast is het absoluut mogelijk om wel TV maar geen TV Box af te nemen. Ondanks dat het klinkt alsof je een mooi apparaat hebt durf ik alleen niet te zeggen hoe de Formuler Z10 Pro samen gaat met ons TV platform, al heb je dat vast al zelf ontdekt. 😉 Momenteel is het alleen niet mogelijk om je abonnement te wijzigen omdat het nog niet geactiveerd is. Zodra de monteur langs is geweest kan je binnen enkele uren eenvoudig de TV Box opzeggen via jouw My T-Mobile Thuis abonnement: TV Box opzeggen.

Geef het gerust aan als je nog vragen hebt en ik wens je alvast veel kijkplezier toe! 😄

Reputatie 3

En daar was opeens onaangekondigd afgelopen donderdag en busje met 3 heren aan de deur, die met een compressor de kabel van de stoep naar de gevel van het huis geschoten hebben.

Dus de afspraak van 14 september zal wel inhouden dat er iemand de kabel van buiten naar binnen brengt.

Daarna zal guidion zich wel melden om de handel aan te sluiten.

Het aansluitpakket met modem enzo is inmiddels al binnen.

Reputatie 3

Ik zag al dat de box de eerste 8 maanden gratis was, dus er is geen haast bij :)

Zover ik weet had ik wel opzegservice erbij besteld, maar als dat niet zo is dan is dat verder geen probleem, dan regel ik dat zelf.

Mijn Formuler boxje staat intussen al een tijdje te pruttelen met de app van t-mobile. Dat lijkt allemaal prima te werken zover ik nu kan zien.

Voor nu gaan we het allemaal maar eens eerst beleven  :-)

Fijn weekend gewenst !

Reputatie 2

Hoi Stefan

Weet je heel zeker dat het een Guidion monteur is die op 14 september komt? Want als ik zo lees, ligt je glasvezel kabel nog voor de deur of voortuin.

Guidion regelt alleen de installatie binnenshuis, buiten het huis moet de aannemer het in orde maken, o.a de glasvezel kabel naar binnen brengen en in de meeste gevallen is dit naar de meterkast.

Reputatie 3

Hier komen de problemen.

 

Ik weet dat mijn abbo officieel nog niet ingegaan is maar alvast meld ik het volgende.

 

Gisteravond tv gekeken met de meegeleverde Amino TV Box

Dat heeft een keer of 7 haperend en stilstaand beeld opgeleverd

 

Daarnaast zakte de internetsnelheid tot zo'n 80 mbit in

Vandaag moest ik vroeg op, en is de snelheid weer in orde, ruim 940 mbit up en down

 

Ik hoop niet dat dit een voorbode is voor wat me te wachten staat……..

Reputatie 3

Nee dat weet ik niet zeker, er komt iemand 14 september, en zover ik weet doet die alleen de kabel naar binnen trekken en dat was het dan.

Daarna is het de beurt aan guidion.

 

Maar in de brief die bij het installatiepakket zit, staat dat de guidion monteur op de afgesproken datum het modem aansluit enzo

 

Dadelijk heb ik een guidion monteur aan de deurstaan die de kabel niet naar binnen trekt en weer onverricht ter zake kan vertrekken ?

Reputatie 7
Badge +14

Guidion gaat glasvezel je huis intrekken.  Zij zijn meer de IT partij die het modem plaatst en je computer instelt. Als de vezel niet binnen is kan die monteur niets voor je betekenen. 

Dan kun je ze beter benaderen en een latere afspraak maken. 

Reputatie 7

Hi @Stefan63, heel erg bedankt dat je deze speedtest mee stuurt! Hier is het probleem duidelijk zichtbaar op, dus ik ben blij dat de afspraak met Guidion is ingepland. Laat je hier weten of je na het bezoek van de monteur weer de snelheid behaalt die je hoort te halen? Ik hoop dat je snel weer van de juiste snelheid kunt genieten! 😊

Reputatie 7

Hi @Stefan63, dankjewel voor deze update! Ik had gehoopt dat dit van tevoren bij jou werd aangekondigd, excuses daarvoor. Yes, het klopt als een bus dat op 14 september de kabel naar binnen wordt gebracht en daarna Guidion langs kan komen. Helemaal top. Geef je de 14de weer een korte update in dit topic? 😁

Reputatie 3

Hi @Stefan63, thanks voor je terugkoppeling! Voor de speedtest hebben wij een aantal stappen, waardoor we het beste inzicht krijgen in de snelheid. Via deze stappen gaat dit het best: 

- Ga via een browser naar www.speedtest.net/apps en download de app voor het device waarop je de speedtest wil uitvoeren
- Sluit alle programma's af voordat je de snelheidstesten start, vergeet niet een eventuele VPN uit te schakelen
- De computer of laptop dient bekabeld te zijn aangesloten, een speedtest van een TV of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken
- Voer de speedtest uit. Voor een goed beeld is het het beste om op verschillende doelservers te testen. Onder de grote GA knop kun je een server kiezen. Is de snelheid ver onder wat het zou moeten zijn? Voer dan nogmaals een speedtest uit op hetzelfde device met minimaal vijf minuten tussen de speedtests.
- Maak minimaal twee screenshots, van speedtesten op verschillende doelservers en zorg dat je hele bureaublad zichtbaar is inclusief je verbindingstype (het is belangrijk om te kunnen zien dat er bekabeld getest is)
- Maak een screenshot van het taakbeheer (Task Manager, op Windows) of activiteitenmonitor (Activity Monitor op iOS):
In Windows vind je deze door op CTRL+ALT+DEL te drukken; kies voor meer details als deze niet direct zichtbaar zijn
In Apple MacOS kan je zoeken op "Activity Monitor" vanuit het Spotlight zoekvenster
- Maak een screenshot van de IPconfiguratie:
Windows: Via de zoekfunctie onder sneltoets “Windows + R", typ in: ‘’cmd’’ en druk op enter (of zoek naar Opdrachtprompt/Command Prompt in het Startmenu). Typ na het openen in: ipconfig/all en druk op Enter
Apple MacOS: Via de Finder of het Spotlight zoekvenster de Terminal app openen. Typ in: /sbin/ifconfig en druk op enter. Dit geeft alle verbindingen weer die het device op dat moment heeft.

Wil je mij de screenshots in één keer toesturen en ervoor zorgen dat bovenstaande punten worden gevolgd? Alvast heel erg bedankt! 

 

Toevallig dat net de upload snelheid achterblijft op diverse servers.

Hier de screenshots

 

Reputatie 3

Ik zal maandag even gaan bellen

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Stefan63 

Weet je ook wie de aannemer is? Misschien komen zij eerder dan Guidion, dat zou je misschien ook eens kunnen navragen als je hun telefoonnummer kan vinden.

Het telefoonnummer van Guidion is 020-3232767.

Reputatie 3

De aannemer is NIH , effe zoeken of ik daar een nummer van kan vinden

Reputatie 3

Het modem was zo'n 30 dagen onafgebroken online, en zoals ik al vermeld had waren de resultaten niet beter nadat ik het modem gereboot had.

Ik gebruik uiteraard de zyxel-t54 die ik van jullie gekregen heb.

 

Je had toch al gezien dat het modem ‘lange tijd’ onafgebroken online is ?

Dan had je toch ook al gezien dat ik het tmobile zyxel modem in gebruik heb ?  ;-)

 

Mijn pc is bekabeld via een netwerkkabel verbonden.

De snelheiddip is voornamelijk bij het upload, maar dit is niet altijd het geval.

Vaak is de upload en download snelheid in orde, maar ook regelmatig valt de upload snelheid gewoon helemaal terug.

 

Ik heb nu het modem en de mediaconverter allebei van de stroom gehaald zoals voorgeschreven is.

Modem had ik al meerdere keren gereboot, maar dat hielp niks.

Nieuw is dat ik de mediaconverter nu ook gereboot heb.

 

De up en download snelheid zit nu boven de 930 Mbps, dus dat is op zich prima.

Maar dat was ook het geval al voordat ik het modem en de mediaconcverter rebootte.

 

Zoals gezegd, de upload snelheid is vaak in orde maar af en toe is deze gewoon erg laag in verhouding met de download. Rebooten van modem en mediaconverter draagt daar niks aan bij.

 

Mijn pc is via een gigabit switch aangesloten op het modem.

 

 

 

 

Reputatie 3

Hier ben ik weer :)
 

Vanmiddag zijn er 2 heren een poosje bezig geweest.
Daar waar ik dacht dat die alleen een gat zouden boren en de kabel naar binnen steken, bleek dat ze ook een kastje met glasvezels hebben aangesloten (gelast) aan de kabel die naar binnen loopt.

Daarna werd er op dat kastje een lichtbron aangesloten en ene Ricky moest in de centrale kijken of hij licht zag. Er werd druk overlegd in het macedonisch, en alles bleek in orde.
 

Dus morgen ga ik bellen met guideon voor de eindmontage.

Of werkt dat niet zo en moet ik weer afwachten totdat er contact met mij opgenomen word.?

 

Edit: ik kon me niet beheersen en heb gideon gebeld, maar die vertellen dat er geen werkbon of opdracht in hun systeem staat.

Gaat iemand dat even snel doorzetten naar gideon?

Zou fijn zijn :)

Reageer