Beantwoord

Benieuwd naar aansluiting situatie 8X/LX mediaconverter en Zyxel T54, als monteur komt.

  • 2 June 2022
  • 7 reacties
  • 577 Bekeken

 

Ik heb de T-Mobile TV-Internet-vaste telefoon combi besteld. Eind van de maand komt de monteur, maar ik ben nieuwsgierig naar de aansluitingswijze.

Een pakket heb ik reeds ontvangen en uitgepakt en de onderdelen in de meterkast neergezet of opgehangen. De mediaconverter zit nu aan de muur van de meterkast dicht bij het glasvezel-kastje van Reggefiber, dat aan de onderkant een zegel laat zien (3b?). Die mediaconverter heeft een utp (netwerk), en een fiber aansluiting. Verder staat in de meterkast nu de T-54 van Zyxel, en alles is nog niet aangesloten.

Van de meterkast naar de huiskamer heb ik 3 netwerkkabels. Utp1 is cat6 en bedoeld voor de TV. Utp2 is bedoeld om mijn eigen router achter die van T-mobile te hangen. Utp3 is bedoeld voor de telefoon. De TV, de eigen router en de Dect telefoon zijn in de huiskamer aanwezig.

Inmiddels heb ik m.b.t. netwerkkabel Utp3 al uitgevonden dat die als vervanger kan dienen voor een telefoonkabel door eenvoudig een netwerkkoppelstukje aan beide einden te plaatsen (een J11 male past in J45 female). Ik heb dit al getest en de telefoon blijft goed werken. Methode: Dect telefoon J11 naar J11 van router als volgt...:  J11 Dect - kort telefoonkabeltje - koppelstukje ( 2x female J45) - netwerkkabel (2x male J45) - koppelstukje (2x female J45) - kort telefoonkabeltje - J11 Router.

Ik had die 3e netwerkkabel al aanwezig en ga liever niet nog een extra telefoonkabel aanleggen als de huidige netwerkkabel ook kan dienen als telefoonkabel op de manier als ik heb omschreven.

Hoe is het schema? Wat gaat van en naar de mediaconverter en fiberkastje in de meterkast, die naast elkaar hangen? Wat gaat naar en van de Zyxel T-54? Hoe, en waarop worden mijn 3 netwerkkabels in de meterkast aangesloten? (De 3 utp kabels dus, bedoeld voor TV, eigen router, en de utp-telefoonkabel aangepast als beschreven).

Dan heb ik nog een Youless microkastje, dat registreert de P1 van de electriciteitsmeter. Ik had dat met een netwerkkabel aan de eigen router in de huiskamer verbonden, maar zal nu vermoedelijk beter op de T-54 kunnen worden aangesloten. De huidige utp kabel daarvan is namelijk 1 van de 3 eerder genoemde. Als het youless zonnepanelen info kastje niet op de T-54 kan, dan moet die weer op de eigen router, en zou een 4e netwerkkabel van de meterkast naar de kamer noodzakelijk maken, want daar staat de eigen router. Op die eigen router zijn momenteel al mijn computers aangesloten.

 

icon

Beste antwoord door Hidden.nld 2 June 2022, 19:19

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

7 reacties

Reputatie 7
Badge +4

@Henri8 De mediaconverter word met een glasvezel kabel aangesloten op het FTU (de binnenkomende glasvezel) vandaar gaat het met een UTP kabel naar het modem. standaard word deze ook bij de glasvezel  geplaatst. maar hij zou ook via de bestaande kabels naar de woonkamer gebracht kunnen worden. maakt op zich niets uit zolang de UTP kabel niet langer is als 100 Meter is er niets aan de hand.

Eigenlijk kan je het dus aansluiten wat jou het beste uit komt. de mediaconverter komt op de blauwe poort. en je bekabelde apparaten op een van de gele poorten en de telefoon op Phone 1

Reputatie 6
Badge

 

Je zou de router in de woonkamer kunnen plaatsen en de WAN poort via een van de kabels aan de media converter verbinden. Een extra kabel terug vanaf een lan poort van de router naar de Youless geeft die verbinding. Daarna heb je alles in de woonkamer wat je daar nodig hebt.

Een eigen router achter de provider router is niet optimaal: 2 x NAT geeft nogal eens problemen. Als je eigen router een Fritzbox is kun je die (als die snel genoeg is!) wel in plaats van de T-mobile router gebruiken met de SIP gegevens kun je dan je DECTs aan de Fritz aanmelden.

Waarom wil je je eigen router gebruiken?

Dank jullie voor de antwoorden. Ik begrijp nu dat de mediaconverter wordt verbonden met de glasvezel, en met de uplink van de Zyxel. Het maakt verder niet uit of ik de zyxel in de meterkast of in de huiskamer heb, zolang de huiskamer maar niet verder van de meterkast is dan 100m. Waar is dat trouwens wel het geval? ;-) 😀 De telefoon zit aan een zyxel telefoongaatje natuurlijk.

Hoe dan met de TV?

Dan blijft nog het raadsel voor mij van de TV aansluiting. Nu heb ik zo'n ouderwetse Humax tuner-recorder met codekaart voor decodering van het tv signaal, en van de Humax is er een hdmi kabel naar de tv waar trouwens ook een Cromecast (laatste model) aan zit. Op mijn tv zit voor zover ik weet geen netwerk aansluiting, zodat ik de netwerkkabel komende van de zyxel, niet op de tv kan aansluiten. Hoe krijgt de tv dan het media-signaal? Er ligt nu al wel een netwerkkabel klaar van de zyxel in de meterkast naar de tv in de huiskamer. Ik heb voorlopig nog geen tv pakket besteld, omdat ik NLZIET kan gebruiken via de chromecast. Maar dan mis ik de buitenlandse zenders, dus overweeg ik toch om maar een tv abonnement er bij te nemen van T-mobile.

 

Je zou de router in de woonkamer kunnen plaatsen en de WAN poort via een van de kabels aan de media converter verbinden. Een extra kabel terug vanaf een lan poort van de router naar de Youless geeft die verbinding. Daarna heb je alles in de woonkamer wat je daar nodig hebt.

Een eigen router achter de provider router is niet optimaal: 2 x NAT geeft nogal eens problemen. Als je eigen router een Fritzbox is kun je die (als die snel genoeg is!) wel in plaats van de T-mobile router gebruiken met de SIP gegevens kun je dan je DECTs aan de Fritz aanmelden.

Waarom wil je je eigen router gebruiken?

Henri8 schrijft:

m.b.t. de router achter router. Dat doe ik al jaren met tevredenheid, omdat mijn eigen router veel beter is dan die van de provider. Ik heb DMZ ingeschakeld op de Providers router, en de eigen router een vaste ip gegeven. Zodoende blijft wifi op providers router beschikbaar, in tegenstelling tot bij bridgen. Ik hoop dat DMZ instellen op de Zyxel T-54 net zo makkelijk is. Heb overigens nooit double nat problems. Standaard is op al mijn pc's netwerkdetectie en met iedereen delen ingesteld, en SMB 1 Client, zodat ik zonder wachtwoorden al mijn pc's in het netwerk beschikbaar heb. Alleen de Dowloadmappen zijn volledig berechtigd voor wijzigen enz. De rest is alleen leesbaar of downloadable.

Op de providers router is momenteel alles uitgeschakeld wat in de weg kan zitten, beveiliging enz. regel ik allemaal via de eigen router, en op de pc's met antivirussoftware natuurlijk. Ook heb ik altijd volledige backup's van de besturingssystemen achter de hand op een nas, die zoveel mogelijk buiten het netwerk wordt gehouden, behalve tijdelijk om de backups te uploaden. Eigenlijk is die nas geen echte nas, maar een Drobo van 64 TeraByte (5 maxi drives in raid), die met usb3 via een pc aan het netwerk staat en alleen dan beschikbaar is als hij aan staat samen met die pc. Dit alles om te voorkomen dat de backup's kunnen worden beschadigd. Trager dan een echte nas, maar denk ik, wel veiliger.

Reputatie 7

Hoi @Henri8 ,

Goed dat je het bij ons checkt en natuurlijk superleuk dat je ons komt vergezellen bij T-Mobile! Ik leg je graag uit hoe het TV abonnement in elkaar zit. Over het algemeen zijn er twee opties om thuis tv te kijken, via de Smart TV app of de TV Box. Liggend waar je gebruik van maakt, zal ook de aansluiting verschillen. Mocht je een smart tv hebben, dan is het mogelijk om de app direct te installeren op de televisie. De televisie dient dan alleen verbonden te zijn met een internetverbinding, dat kan zowel bekabeld als via de wifi. Een handige en draadloze manier!

Ook kan er tv gekeken worden via de TV Box. Deze wordt aangesloten via een UTP kabel op het modem, op één van de gele LAN poorten. De TV Box wordt daarmee rechtstreeks verbonden met het modem en deze wordt op zijn beurt weer via een HDMI kabel aangesloten op de televisie. 

Je kan er eventueel ook voor kiezen om via de Chromecast direct te streamen naar de televisie. Dat kan via de TV Anywhere app: 

 

Hoi @Henri8 ,

Goed dat je het bij ons checkt en natuurlijk superleuk dat je ons komt vergezellen bij T-Mobile! Ik leg je graag uit hoe het TV abonnement in elkaar zit. Over het algemeen zijn er twee opties om thuis tv te kijken, via de Smart TV app of de TV Box. Liggend waar je gebruik van maakt, zal ook de aansluiting verschillen. Mocht je een smart tv hebben, dan is het mogelijk om de app direct te installeren op de televisie. De televisie dient dan alleen verbonden te zijn met een internetverbinding, dat kan zowel bekabeld als via de wifi. Een handige en draadloze manier!

Ook kan er tv gekeken worden via de TV Box. Deze wordt aangesloten via een UTP kabel op het modem, op één van de gele LAN poorten. De TV Box wordt daarmee rechtstreeks verbonden met het modem en deze wordt op zijn beurt weer via een HDMI kabel aangesloten op de televisie. 

Je kan er eventueel ook voor kiezen om via de Chromecast direct te streamen naar de televisie. Dat kan via de TV Anywhere app: 

 

Henri8 schrijft: Hallo Boris

Ik ben me nu aan het oriënteren op de TV, want ik had altijd nog zo'n ouderwetse coax tuner-recorder met codekaart voor Ziggo, een Humax. Dat is wat anders dan iptv naar ik nu ontdekte. Voorlopig heb ik internet en vast bellen via T-mobile besteld, en zoek nog uit hoe of ik TV ga kijken.

Wel is me nu duidelijk dat de netwerkkabel die ik van de meterkast (Zyxel) naar de tv heb klaarliggen, alleen maar nut heeft als ik die op een TV box aansluit, waarvan er vele blijken te zijn, waaronder die van T-mobile zelf, maar daar moet ik me dan wel apart op abonneren. Via de nu reeds aanwezige chromecast kan ik op dit moment de proefversie van NLZIET zien (7,95 p.m.), maar die heeft geen buitenlandse zenders zoals BBC-first of CNN.

Dus is het nu zoeken naar een geschikte iptv aanbieder zoals canaldigital of blackiptv.co. die wel buitenlandse zenders aanbieden voor een lage prijs van ong. 7,50 euro p.m. Maar hoe kom ik er nu achter of ze illegaal zijn of niet? De naam blackiptv vind ik wat onbetrouwbaar klinken.Overigens wordt ik gek van die voor mij nieuwe formaten zoals M3U en VOD, zie deze link: blackiptv.co/vod/ Wat mogen die betekenen, en hoe installeer je dat?

Hier vond ik wat uitleg: https://iptvboard.org/t/smart-iptv-handleiding-voor-smart-tv-siptv-eu/90

Reputatie 7

Hi @Henri8,

In principe kan je deze buitenlandse zenders ook goed bekijken via ons televisie abonnement. Via het Zenderoverzicht op onze website, kan je precies bekijken wat het aanbod is: Zenderoverzicht | TV-zenders T-Mobile Thuis. Zoals je ziet, het aanbod is reuze! Je hebt bijna praktisch gezien geen IPTV meer nodig! 😉