Beantwoord

Bestelling geplaatst, modem komt in de meterkast, maar dan?


Reputatie 2

Even ter bevestiging…

 

Eerder vandaag gebeld en een abonnement genomen bij T-Mobile, lang verhaal, zal het kort houden:

Ik heb al een t-mobile telefoonaansluiting (mobiel) dit wordt unlimited omdat ik anders geen korting krijg op internet only glasvezel. Totale kosten 25 € per maand, eerste 3 maanden met tv kastje voor dus 25 €. Wel 67,50 voor activeren en installeren.

Nu heb ik de meterkast in het trapportaal, er is mij gezegd dat daar de modem wordt aangesloten en er wordt dan gekeken of wifi het goed doet, wat zeker niet het geval zal zijn aangezien er een dikke betonnen muur tussen de meterkast en mijn woning zit. Er moet dus worden geboord neem ik aan, van daar worden er eventueel (kosteloos) wifi versterkers geplaatst mocht de wifi alsnog te zwak zijn, ook dat denk ik van wel aangezien tussen de gang en de woonkamer nog zeker 12 meter afstand zit EN er een deur tussen zit. Maar dit zou dus kosteloos zijn…

Ik moet zelf voor mijn pc aansluitingen apparatuur regelen.. Is dat wel zo?

icon

Beste antwoord door Cris-de-beste2024 28 July 2020, 15:30

Bekijk origineel

31 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @loek6000 

Bij het glasvezelkastje komt een mediaconverter en vanaf deze mediaconverter gaat een internetkabel naar je modem. De internetkabel vanaf de mediaconverter naar modem kan maximaal 100 meter lang zijn als het een CAT6 kabel is. Indien je zelf iets kan regelen dat de modem op een centraal plaatsje in je woning kan komen te staan zou dat geweldig zijn.

Versterkers krijg je in bruikleen als dat nodig is.

Maar boren zagen of wat anders doet de monteur niet tenzij je dit van tevoren aangeeft en dan komen er extra kosten bij.

De monteur sluit alleen aan met wat er in het pakket zit, en legt de kabels los langs plinten.

Dus als je zelf de kans ziet om een kabel naar de goede plek te krijgen scheelt dat in de kosten.

En idd, spullen om een computer aan te sluiten zitten er niet bij, die mag je zelf verzorgen, uitgezonderd de TV box, daar zit een lange kabel voor bij.

Reputatie 7
Badge +14

Hallo @loek6000  En als aanvulling de kosten van het meerwerk.

Extra werkzaamheden nodig?

De monteur van T-Mobile Thuis kan extra werkzaamheden verrichten, zoals het aansluiten van extra TV's, computers of telefoons. Hier zijn extra kosten aan verbonden. Bij het maken van je installatie-afspraak vertellen we je er graag meer over.

Overzicht van extra werkzaamheden en tarieven

Weet je zo voldoende? 
Groetjes

Reputatie 2

Ik begreep heel wat anders door de telefoon, volgens de verkoper zal alles goed komen en zou de monteur of diegene die komt kijken hoe de glasvezel erbij hangt, zelf de kabel doorsteken naar de woning (15 cm)

Dan hoop ik dat die de monteur ook ingelicht heeft, dat is degene die het zou moeten doen, en T-Mobile betaald een standaard tarief per aansluiting.

Reputatie 7

Hi @loek6000 ,

Ik zie dat @Doornekamp33, @Waqqas en @CrisTien je al goed hebben kunnen inlichten! Het is inderdaad zo dat de monteur bepaalde handelingen doet die niet standaard zijn inbegrepen zijn, wanneer je dit hem vraagt tijdens zijn bezoek. De kosten die hierbij horen, staan netjes in dit overzicht

Reputatie 2

Ok @Boris en allen die hebben gereageerd, bedankt daarvoor… 

Waar moet ik nu vanuit gaan, komt de monteur eerst kijken, want er wordt eerst een glasvezelkastje aangebracht door een ander bedrijf? 

Mocht het zo zijn dat de monteur maar 1 keer komt, moet ik dan zelf het gat boren naar de meterkast? Ik wil niet dat we daar staan en dat hij niet verder kan gaan omdat er eerst een gat moet worden geboord wat ik net zo goed voor die tijd had kunnen doen.

 

Verder, als ik het goed begrijp, komt er eerst een mediaconverter, deze wordt geïnstalleerd door ? die gaat naar de modem met een utp kabel waarvan ik weet dat deze wordt aangesloten door t-mobile of heb ik dat mis?

De modem komt dan in huis te staan waar ik maar wil aangesloten aan de utp kabel naar de mediaconverter.

Trouwens, dit is een huurwoning ik mag natuurlijk niet zomaar gaten boren in de meterkast

 

Kortom, graag wat meer duidelijkheid :)

@loek6000 Er komt maar 1 monteur van Guidion, deze monteert de media converter aan de glasvezel aansluiting.

Daarna sluit die het modem aan op de MC en eventueel 1 TV toestel met de meegeleverde kabels in het installatie pakket, de kabel moet dus lang genoeg zijn en hij legt de kabel langs plinten of als die te kort is dwars door de ruimte.

Daarna controleert die of het internet, TV  en de Telefoon werkt en dan is die klaar met de inbegrepen werkzaamheden.

Dus als je door een vloer heen moet, zorg dat er een mogelijkheid is, dus zelf gat boren die groot genoeg is dat de stekker van de kabel er doorheen gaat, wil je een kabel door een buis heen getrokken hebben, bijvoorbeeld de telefoon buis die misschien niet meer nodig is dan is het beste de boel voorbereid te hebben door zelf de, bij voorkeur CAT6 kabel met harde kern, er doorheen te trekken en af te monteren met stekkertjes, of zorg dat je ze hebt liggen dan wil de monteur ze er misschien wel aanmaken voor je.

 

In het pakker zit 1 LAN kabel van ongeveer 1.5 tot 2 meter voor tussen de MC en modem en naar gelang hoeveel TV kastjes je hebt per kastje een kabel van 10 of 15 meter, je kan deze langere natuurlijk ook inzetten voor tussen de MC en Modem.

De rest mag je allemaal zelf voor zorgen, of als de monteur het bij zich heeft bij hem kopen, maar niet alle monteurs hebben spullen bij zich, er zit een groot verschil in, Guidion werkt met ZZP’ers dus personen van allerlei pluimage die voor hun eigen boterham moeten zorgen.

Ik heb er hier 3 over de vloer gehad, en ze waren alle drie totaal verschillend, 1 was onverschillig en gehaast,  1 die niks meer deed als in de omschrijving stond en 1 die alle tijd had en perfect werk leverde en met de klant meedacht, moet jij raden welke een fooi kreeg na afloop.

En dan was er nog 1 die gemeld had dat er niemand thuis was toen de langs was gekomen, ik was gewoon thuis en telefonisch bereikbaar, gelukkig was die derde bereid om voor hem in de plaats te komen, en dat op een zaterdag.

Reputatie 3

@loek6000 ik heb hier van tevoren een 15meter cat7 kabel ( mag ook cat6 zijn🤭) vanuit de meterkast doorgetrokken naar de huiskamer en daar het modem neergezet. Dus als het mogelijk is kun je dat beter vooraf geregeld hebben. Overigens moet er voor de mediaconverter ook een stopcontact in de meterkast aanwezig zijn. 

Reputatie 2

@Doornekamp33 & @wijbro2 bedankt voor jullie reactie

Ik kan wel een gat boren, alleen weet ik niet wat er zich bevind in het beton waar ik ga boren, riskant dus. Ik kan dus niet zomaar ergens willekeurig gaan boren, ik zal mijn verhuurder eens bellen voor een plattegrondje of iets dergelijks waar de leidingen precies liggen..

Ja sommige medewerkers kunnen echt heel vreemd doen, maar dat is overal wel een beetje, het is net een spiegel wat ik hen voorhoud, doe je vriendelijk en praat je wat, dan krijg je een cola’tje aangeboden, doe je nors, dan laat ik je lekker ploeteren en kijk niet naar je om maar ben dan wel extra kritisch als je zegt dat je ‘klaar bent’ :P

Reputatie 2

Ik heb een oude voordeurbel weggehaald (die niet meer was aangesloten) maar waar wel een loze draad in zat, deze draad loopt naar boven (op de foto kijk ik dus in het gat van onder naar boven) 

Nu zie ik dat er plastieken buizen in de meterkast hangen met dus ook de ‘nieuwe’ voordeurbel (in een andere buis) ik zit dus in de buurt… Vraag is nu, hoe kan ik de loze buis gebruiken om er een draad door te halen, ik heb het al geprobeerd met de huidige draad maar deze is te kort, hij wil ook niet helemaal doordrukken aangezien er krommingen zijn in de buizen… 

Op het net worden ideeen geopperd als met zeep insmeren etc, maar toch hij blijft alsnog steken bij de kantelrandjes in de buizen zelf, hebben jullie tips?

 

Ik krijg de media niet hier geplakt (wordt niet ondersteund) vandaar maar een link:

https://i.ibb.co/wzqBDNJ/IMG-20200729-153529.jpg

Reputatie 3

@loek6000 een trekveer?

Reputatie 2

@loek6000 een trekveer?

nou dat zou kunnen als ik nog een kabel erin zou hebben maar deze die je ziet gaat er alleen een stuk in maar komt er aan de andere kant niet uit, ik moet dus (soort van) drukken om de kabel verder te krijgen

Reputatie 3

@loek6000 De trekveer van boven naar beneden zonder kabel, dan de kabel eraan en omhoog trekken?

Reputatie 2

Nee lieve @wijbro2 de kabel moet van onder naar boven zoals ik eerder had geschetst, tussen de ingang en uitgang van de buis zit denk ik 2 meter, frustrerend, maar ik heb al wat ideeën mocht dit lukken dan laat ik dat nog weten, tot die tijd, sta ik altijd open voor ideeën 

Een trekveer kun je ook duwen, even een ronder kopje aan maken met tape heb je kans dat je hem er door krijgt, maar flexibel buis is altijd wat lastiger om door heen te gaan, beetje zeep erbij doet het dan vaak wel.

Wat betreft boren, als er buizen die kant oolopen met electra even kijken hoe ze lopen, een spannings detector  kan je ook inzetten, met een goede boorhamer ga je ook door stalen bewapening heen, dus een gas of electra buis is een koekkie voor zo’n ding, op tekeningen staan de buizen nooit 100% goed aangegeven, is in de bouw net hoe het het makkelijkste loopt, komtbtoch in de beton/afdekvloer uit het zicht, dus nooit van tekeningen uitgaan.

Reputatie 3

@loek6000 dan snap ik 'm inderdaad niet denk ik🤭 

De kabel moet toch aan de uitgang van de buis eruit komen.... maar aan die kant kun je er dus niet in met een trekveer?

Reputatie 2

@Doornekamp33 goed plan, daar dacht ik ook al aan… ik heb beneden wel een stevige audiokabel en daar zet ik een oogje op met schroefdraad, kijken of dat lukt…

@wijbro2 ik kan aan 1 kant erin - > naar boven toe duwend, in de meterkast zitten meerdere buizen, welke de juiste is is voor mij nog een raadsel…

Mijn vriendin komt zo thuis dan gaan we morgen even doortrekken en zij gaat dan aan de buis luisteren als ik eraan trek…… hmmm, klinkt eigenaardig zoals ik het hier schrijf :p

Stofzuiger er op, boven een beetje stof laten dwarelen zie je zo welke het is.

Reputatie 3

@loek6000  pffff het kwartje valt hier, je weet dus nog niet wáár de uitgang is....dan wordt het een gevalletje "trial and error". Haha en klinkt inderdaad een beetje apart zoals je omschrijft. 😂 Hoe dan ook succes!

Reputatie 2

@Doornekamp33 goed idee! dan ben ik half goed op weg als ik weet welke buis het is, dan nog het doordrukken maar goed dat is voor latere zorg dan.

 

@wijbro2 neeeeeeeeee klopt haha, maar ik kom er wel uit hoor, met hulp in ieder geval.

Reputatie 2

Ik dacht ook even aan perslucht, maar goed, van alles te proberen

Met perslucht kan zeker ook, en dan kun je ook de kabel proberen door te blazen als die niet verder wil, met een beetje geluk gaat die dan door.

Reputatie 2

alrighthy then, genoeg ideeën . Wat ik trouwens ook nog bedacht, als ik dan toch toegang heb tot die buizenkoker / huis op de foto, dan kan ik daar net zo goed doorheen boren naar de meterkast als het doorduwen niet lukt. 

 

Goede tips allemaal, bedankt daarvoor!

Reputatie 2

KPN komt bij mij het glasvezelkastje (mediacoverter?) 25 augustus aanbrengen terwijl mijn abo 28 augustus in gaat, daar tussendoor moet dan nog wel een Guidion medewerker de modem plaatsen en alles verder installeren…. Lukt dit allemaal wel?

Reageer