Ervaringen overstap van Ziggo naar T-mobile op nieuw aangelegde ODF glasvezel

  • 15 January 2023
  • 3 reacties
  • 1102 Bekeken

Reputatie 4
  • is een King Poster
  • 127 reacties

TLDR:

Het werkt, maar is niet plug & play. Je bent erg afhankelijk van veel onderaannemers (ODF en Guidion). Overstapservice kan NIET.

Tips:

  1. Tp-Link Deco's niet via Zyxel router laten communiceren, maar via aparte switch.
  2. Nummerherkenning: DTMF en regio België instellen en REBOOTEN
  3. Bij gebruik soundbar of HTC wordt het lastig om T-Mobile afstandsbediening te configureren en heb je bijv. een philips prestigo nodig
  4. Firewall blokkeert pings, waardoor smokeping veel packetloss rapporteert

uitgebreid verhaal:

Ik ben begin januari gemigreerd van Ziggo naar T-Mobile, dat is gelukt, maar was niet echt plug en play. Hieronder mijn ervaringen:

Afgelopen zomer ging open dutch fiber glasvezel aanleggen in onze wijk.
Ziggo voelde al nattigheid en ik kreeg gratis ESPN.
In oktober kwam een verkoper aan de deur en heb ik een abonnement genomen, vooral omdat ik ontevreden was over de stabiliteit van het ziggo modem (compal connectbox) met regelmatig uitvallende telefonie en dhcp server.
De verkoper kwam met een handig verhaal dat door mij zodanig werd geïnterpreteerd dat ik mij later nog moest aanmelden voor de overstapservice, maar dat bleek dus helemaal niet te kunnen bij nieuwe aansluitingen.
Begin November is de glasvezel kabel doorgetrokken tot in mijn meterkast, waarbij ze overigens de mantelbuis van Ziggo hebben gebruikt (hoe ironisch).
Ziggo voelde nog meer nattigheid en ik kreeg gratis film1.
Half November kreeg ik een doos met huawei ONT , Zyxel router en Amino TV box.
Begin december kreeg ik ongevraagd een sagemcom smartwifi modem van Ziggo met docsis 3.1. Deze blijkt stabieler dan de connectbox, dus ik kan in de toekomst mogelijk terug naar Ziggo mits ik zo'n nieuw modem krijg.
Half december kreeg ik bericht van Guidion dat ik een afspraak kon maken. Online geboekt voor 4 januari.
10 december Ziggo opgezegd via opzegformulier. 5 dagen later belde Ziggo mij met het verhaal dat ik pas 30 dagen later als eerste opzegdatum kon krijgen. Na protest en toestemming supervisor werd opzegdatum toch 10 januari.
4 januari vroeg opgestaan voor Guidion monteur tussen 8 en 10 uur.
8:30 monteur belt dat hij bij een storing is en 's-middags pas komt.
15 uur, monteur arriveert en installeert ONT en Router in meterkast. Na ompluggen ethernetkabels probeerde hij tv-box te installeren. Dit ging moeizaam vanwege steeds wegvallend internet. Na bypassen TP-Link deco m4 lukte installatie wel. Hij heeft gelijk ook afstandsbediening geconfigureerd voor onze LG tv (maar niet voor Samsung Home Theater Center)
Telefoon had kiestoon maar kon nog niet bellen of gebeld worden, dit zou binnen 24 uur werken aldus monteur.
Monteur ging weg.
30 minuten later deed de telefoon het, maar GEEN nummerherkenning.
Internet was erg instabiel en viel steeds kort uit. Ook speedtest zeer variabel en niet de beloofde 400 mbit.
Nadat ik bijna tot de conclusie kwam om Ziggo te bellen en te vragen de opzegging te annuleren (bij T-Mobile heb je nog 14 dagen bedenktijd voordat je er een jaar aan vast zit) toch maar even deco's losgekoppeld en voila stabiel internet en speedtest rond de 370 mbit.
Na heel veel forumtopics lezen nergens goede instructies gevonden maar wel aanwijzingen dat zyxel en deco's niet lekker gaan samen.
Oplossing gevonden: bedrade deco's (in accesspoint mode) niet onderling laten communiceren via Zyxel router. TP-Link switch achter Zyxel en dan pas deco's en alles werkt naar behoren.
TV-box werkt, maar gids toont slechts 5 zenders en je kunt niet vooruit en achteruitspringen, alleen spoelen. met de cijfertoetsen kun je wel naar minuten springen, maar een 30seconden vooruit springen en 10 seconden terugspringen knop zou zeer welkom zijn.

Afstandsbediening gereset om via TV-box uitgang signaal volume te regelen met HTC op vast hoog volume. 3 afstandsbedieningen nodig om alles aan en uit te kunnen zetten. Dus maar een oude Philips Prestigo geprogrammeerd zodat alles weer kan met 1 afstandsbediening.
In de avond Zyxel voip op dtmf gezet om nummerherkenning te krijgen. Uitproberen ging niet want huisgenoten sliepen al. Volgende dag bleek telefoon compleet uitgevallen want na die voip wijziging moet je het modem rebooten, maar dat staat nergens. Na opnieuw een speurtocht door fora: regio België en DTMF ingesteld. Modem reboot en zowaar nummerherkenning doet het ook.
Na wat geklooi met port forwarding lukt een Openvpn verbinding met de Raspberrypi ook weer, maar client to client, dus toegang tot andere computers in het thuisnetwerk is nog niet gelukt. Vast iets met instellingen en een ander subnet, Inmiddels opgelost met een Wireguard VPN tunnel in Openmediavault.
Gisteren even laptop met fixed IP 192.168.100.2 rechtstreeks op ONT aangesloten om status uit te lezen, dat zat allemaal binnen de referenties. Verder heb ik daar ook geen verstand van.

Smokeping-speedtest gaf rare resultaten. Uiteindelijk bleek de firewall Dos bescherming heel veel pings af te vangen waardoor het leek alsof er heel veel packetloss was. Nadat ik Dos bescherming heb uitgezet werkt Smokeping wel goed. alleen speedtest-cli geeft veel te trage up- en downloads, maar dat ligt niet aan T-Mobile.


Conclusie:
T-Mobile mag blijven want alles werkt nu . Maar het was zeker geen plug and play. Ziggo Mediabox Next is gebruiksvriendelijker en kan wel 3 apparaten tegelijk bedienen, ook de website, klantenservice en community van T-Mobile kan beter.

Ik vind dat T-Mobile een matige indruk maakt:
1. Misleiding over overstap service
2. Monteur komt niet op afgesproken tijd.
3. Bepaald niet plug & play

Maar wel goedkoper dan Ziggo.

Ik heb nu zowel Ziggo als ODF in de meterkast dus ik heb voortaan wat te kiezen. Wellicht ga ik jaarlijks overstappen en profiteren van de aanbiedingen voor nieuwe abonnees.

Of over naar freedom internet als die op ODF mogen


3 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Goed dat de keuze er is. Op dit moment heeft ODF de eerste hoofdhuurder,  t-mobile.  Wie weet wat de toekomst zal brengen. Aan de andere kant, je hebt nu een snellere oplossing voor minder geld. In vind zelf de upload top in combinatie met mijn NAS en cloud backup.

Reputatie 3

….

Maar wel goedkoper dan Ziggo.

Ik heb nu zowel Ziggo als ODF in de meterkast dus ik heb voortaan wat te kiezen. Wellicht ga ik jaarlijks overstappen en profiteren van de aanbiedingen voor nieuwe abonnees.

Of over naar freedom internet als die op ODF mogen

 

Ik ben van Ziggo naar VDSL gegaan en ondanks dat de downloadsnelheid lager is is de ping en jitter vele malen lager waardoor ik geen haperingen meer heb bij gamen en IPTV. Bij Ziggo was maar 1 ding goed; het DVB-C signaal. Internet van Ziggo was hier een drama, wat Ziggo bleef ontkennen ook al waren er meerdere buren die dit aangaven. Na 3 jaar strijden met de ‘klantenservice’ van Ziggo heb ik het opgegeven en overgestapt op Freedom via VDSL. Dat werkte direct en alle internetproblemen verdwenen als sneeuw voor de zon.

Lineaire TV eerst via Joyne (inmiddels failliet), toen Canal Digitaal en nu via NLZiet, telefonie had ik al jaren VOIP (wat bij Ziggo soms ook problemen gaf). Heb nog overwogen om alleen TV via Ziggo te nemen, maar dat vind ik veel te hoog geprijsd voor wat je krijgt.

Ik stap nooit over van provider dmv overstapservice, maar geef de voorkeur aan een overlappende periode zodat ik niet zonder internet kom te zitten. Pas als de nieuwe provider fatsoenlijk functioneert zeg ik de oude op. Dubbele kosten vind ik niet zo’n probleem.

Omdat 110Mb download toch net iets te weinig is wanneer je inwonende gamende nazaten hebt (patches/downloads) en ODF hier vorig jaar glasvezel uitrolde, wilde ik begin dit jaar overstappen naar T-Mobile. Op 27 april de aanvraag ingediend, alleen de oplevering kwam maar niet, ONT in de meterkast gerealiseerd, startpakket ontvangen, maar geen activering van de aansluiting. Nu is het ook erg druk en een zwaar tekort aan mensen dus daar had ik wel begrip voor. Omdat er totaal geen beweging meer was na 6 maanden de aanvraag geannuleerd en het pakket teruggestuurd.

Vorige week (ca maand na terugsturen) maar een nieuwe aanvraag gedaan en ik wacht weer geduldig af.

Deze week een brief van KPN in de bus waarin aangekondigd werd dat hier glasvezel (Glaspoort) wordt uitgerold. Heb maar meteen (vrijblijvende) toestemming gegeven voor een aansluiting. Ik las wel dat na de oplevering van glasvezel het koper zal uitgeschakeld worden.

Reputatie 7
Badge +14

 

 

Deze week een brief van KPN in de bus waarin aangekondigd werd dat hier glasvezel (Glaspoort) wordt uitgerold. Heb maar meteen (vrijblijvende) toestemming gegeven voor een aansluiting. Ik las wel dat na de oplevering van glasvezel het koper zal uitgeschakeld worden.

Het klopt dat koper wordt uitgeschakeld. Dat gaat (ruim) na aanleg en van het glasvezel alternatief pas gebeuren. Je krijgt daar ook nog wat brieven over. Ik snap dat je ongeduldig werd over de verbinding via ODF. Maar eer Glaspoort geleverd kan worden ben je ook zo weer maanden verder. Mijn advies als je echt “zo snel mogelijk” naar glasvezel wilt is om de aanvraag voor ODF weer te starten. Je kunt namelijk tot 14 dagen NA activatie van die verbinding nog annuleren en een andere keuze maken.

Reageer