Beantwoord

FTU plaatsing meterkast buiten

  • 4 January 2022
  • 27 reacties
  • 467 Bekeken

Volgende week wordt glas naar binnen gebracht in de meterkast. Echter zit de meterkast buiten het huis in een NIS. Is een tussen woning.

Hoe krijg ik nu de aansluiting binnen in huis? M.a.w. Waar komt de media converter? 
 

Er is namelijk geen stroompunt buiten in de meterkast, daarnaast een mediaconverter buiten plaatsen lijkt me niet heel handig?

 

Gaat om een woningbouw woning in wijk waar net glas is aangelegd

icon

Beste antwoord door Jason 12 January 2022, 11:47

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

27 reacties

Reputatie 7
Badge +12

Goedemorgen @Arjenmk, van harte welkom op de Community, leuk dat je een account aangemaakt hebt! 

Wanneer de meterkast zich buiten de woning bevindt, is het in de meeste gevallen niet mogelijk om het FTU op een strategische plek te plaatsen, aangezien er geen beschikbare weg is om dit naar binnen te geleiden, zonder wellicht twee keer door een hoop muren heen te boren. In principe zou de woningbouw ook bij dit soort woningen dienen aan te geven dat Glasvezel dan niet op die manier kan worden opgeleverd. Zonder FTU binnen, kun je geen vezel naar de woning trekken en komt het nergens daadwerkelijk de woning binnen. Ik zie dat er een afspraak ingepland staat met Guidion en zoals het eruitziet, zou dat een installatieafspraak moeten zijn - wat ik dan niet helemaal begrijp, is hoe er geïnstalleerd kan worden zonder FTU. Weet je 100 procent zeker dat er niet al een aansluitpunt aangelegd is in je woning?

Hallo @Jason 

Helaas gaat nadenken en mijn woningbouw niet goed samen 🥲.

 

inmiddels is de kabel idd in de meterkast binnengebracht door Open dutch fiber.

 

ik heb zelf gezorgd voor een UTP kabel naar de meterkast voor het aansluiten van de glas naar UTP converter.

 

Enige wat nog mist is een stopcontact in de meterkast maar dit ben ik aangevraagd bij Guidion. Helaas gaat mij dit dan wel geld kosten ookal verzekerde jullie aan huis adviseur dat alles geregeld zou worden en ik geen extra kosten hoefte te maken ook als er bepaalde voorzieningen ontbraken 😔

Reputatie 7
Badge +17

Hallo @Jason 

ik heb zelf gezorgd voor een UTP kabel naar de meterkast voor het aansluiten van de glas naar UTP converter.

 

Enige wat nog mist is een stopcontact in de meterkast maar dit ben ik aangevraagd bij Guidion. Helaas gaat mij dit dan wel geld kosten ookal verzekerde jullie aan huis adviseur dat alles geregeld zou worden en ik geen extra kosten hoefte te maken ook als er bepaalde voorzieningen ontbraken 😔

 

Oei… Heb je wel de algemene voorwaarden goed gelezen toen je het contract ondertekende? Het is juist T-mobile die van jou verwacht op jouw adres zonder kosten gebruik te maken van elektriciteit.

 

“4. Als de dienst wordt geïnstalleerd door een installatiemonteur, moet deze natuurlijk vrij en veilig toegang hebben tot het (woon)adres waar de aansluiting plaats dient te vinden op het afgesproken tijdstip. Ook is het nodig dat de installatiemonteur ten behoeve van de installatie jouw internetverbinding en elektriciteit kosteloos kan gebruiken. Hiervoor is in elk geval een werkend ISRA punt (wandcontactdoos) nodig. Wanneer de installatiemonteur de elektriciteit niet kosteloos kan gebruiken of wanneer je op het afgesproken tijdstip niet thuis bent of geen toegang verschaft, heeft T-Mobile Thuis het recht om de kosten van de installatiemonteur bij jou in rekening te brengen.” 

Maar als je nu naast die UTP kabel nog een electriciteit/verleng kabel meevoert heb je het probleem opgelost. Er is maar heel weinig stroom nodig, dus je hoeft geen hele dikke kabel aan te leggen.

Reputatie 7
Badge +20

@Arjenmk

Hoelang is de internetkabel vanaf meterkast naar je woning? Misschien kan je deze vervangen door de gele patchkabel vanaf FTU naar de mediaconverter in je woning en vervolgens een internetkabel naar de modem? Dan is er geen stroom in de meterkast nodig.

@Waqqas

De connector past wel door het gat denk ik alleen heb ik minstens 5 meter nodig en niet twee

Reputatie 7
Badge +20

@Arjenmk 

Een langere kabel kan je online kopen maar ik weet helaas ook niet welke je precies nodig hebt 😅

Wat voor een FTU heb je en welke mediaconverter heb je indien je die al ontvangen hebt?

Heb alles idd al binnen, ben aan het kijken naar de kabel die erbij zit om daar een langere versie van te vinden.

 

Dit zit erbij 

 


en dit lijkt mij dezelfde kabel maar dan langer:

https://www.amazon.nl/dp/B007KA44FA/ref=mp_s_a_1_1?crid=3U9R2QWWNJK37&keywords=b007ka44fa&qid=1641991794&sprefix=b007ka44fa%2Caps%2C63&sr=8-1

 

Reputatie 7
Badge +17

Ja, dat lijkt er zeker op. En bij Amazon is het ook heel makkelijk terugsturen mocht het toch niet voldoende zijn. Nu is het wel zo dat glasvezel heel “fragile” is. Misschien kun je nog een PVC electriciteit buis eromheen doen voor de stevigheid.

 

@Jason Helaas gaat dit niet passen gat is te klein.

Helaas moet ik dan toch betalen voor het stopcontact. Jammer dat de adviseur de verkeerde informatie door geeft en ik er vanuit ging geen extra kosten te hebben.

 

@Jason Jammer dat de voorlichting verkeerd was en ik dus nu toch kosten moet gaan maken voor het  plaatsen van een stopcontact ondanks dat de adviseur van T-mobile mij verzekerde dat dit niet het geval zou zijn…..

 

Dit is al de tweede onaangename verrassing die ik tegen kom na afsluiten bij T-mobile. Eerst werd er gezegd opzeggen oude provider regelen wij zodat u geen dubbele kosten krijgt. Maar dit doen jullie dus helemaal niet en nu heb ik idd 2 weken dubbele kosten. En dan nu dit weer….
 

Geen goede start van de “samenwerking” helaas…

Je zou haast je overstap keuze gaan heroverwegen.

 

 

Reputatie 7
Badge +20

@Arjenmk

Als je gebruik hebt gemaakt van de overstapservice dan stopt de huidige provider met leveren zodra T-Mobile zijn diensten kan leveren.

Zonder FTU kunnen de diensten niet geactiveerd worden.

@Waqqas 

 

tsja en als ik dan vraag aan de klanten service of ik gebruik kan maken van de overstapservice zeggen ze doodleuk nee dat kan niet.

 

Dus nu moet ik en 60 euro betalen voor een stopcontact terwijl er gezegd werd wij regelen alles u betaald niets en ik heb 2 weken dubbele kosten.

 

Jammer die tegenstrijdigheden en een teleurstelling…

Reputatie 7
Badge +20

@Arjenmk

Maar je betaalt dus pas zodra de T-Mobile diensten actief zijn.

Dus eerst wordt het FTU gemonteerd en daarna de mediaconverter en modem door Guidion, als je een werkende verbinding hebt begint je contract.

@Waqqas 

 

Tsja ik had idd kunnen proberen te timen wanneer Guidion komt en mijn huidige abonnement afloopt. Het is alleen jammer dat ik er zelf achteraan moet gaan en het zelf moet regelen ipv dat het, zoals toegezegd geregeld, zou worden.

Neemt nog steeds niet de extra 60 euro aan kosten weg die er niet zouden zijn maar ik dus wel heb.

Reputatie 7
Badge +12

Hoi @Arjenmk, kun je mij een privébericht (de link is klikbaar) sturen met jouw postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je IBAN, alsjeblieft? Dan kijk ik toch nog heel graag na of ik je ergens tegemoet kan komen. Want ik vind het onterecht dat jij grotendeels moet opdraaien voor kosten, waarbij eerder door ons is aangegeven dat wij die lading zouden dekken. 

Ik wacht op je bericht, alvast bedankt!

@Jason Dankje wel ik heb je een pm gestuurd

Reputatie 7
Badge +12

Heel graag gedaan @Arjenmk! Ik ga er vandaag mee aan de slag en kom later terug met een antwoord. Tot straks!

Reputatie 7
Badge +12

@Arjenmk Ik heb het gelijk maar even besproken met onze credit-afdeling: wat mij betreft vergoeden we het volledige bedrag voor de aanleg van de wandcontactdoos, ik heb jouw case als voorbeeld genomen en uitgelegd waarom we dit gaan vergoeden. Laten we het volgende afspreken: zodra de monteur de contactdoos heeft geïnstalleerd, stuur jij me de bon waar het bedrag op staat in dit topic toe, dan zorg ik ervoor dat het volledige bedrag (met een max van € 60) op een volgende factuur verrekend wordt met het maandbedrag. Ik vind het onzinnig en kwalijk wanneer wij het één zeggen en het ander uitvoeren, zo gaan we niet met mensen om. Sorry voor de onnodige overlast en verwarrende statements eerder.

@Arjenmk Ik heb het gelijk maar even besproken met onze credit-afdeling: wat mij betreft vergoeden we het volledige bedrag voor de aanleg van de wandcontactdoos, ik heb jouw case als voorbeeld genomen en uitgelegd waarom we dit gaan vergoeden. Laten we het volgende afspreken: zodra de monteur de contactdoos heeft geïnstalleerd, stuur jij me de bon waar het bedrag op staat in dit topic toe, dan zorg ik ervoor dat het volledige bedrag (met een max van € 60) op een volgende factuur verrekend wordt met het maandbedrag. Ik vind het onzinnig en kwalijk wanneer wij het één zeggen en het ander uitvoeren, zo gaan we niet met mensen om. Sorry voor de onnodige overlast en verwarrende statements eerder.

Hoi @Jason

 

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem, alleen heb ik al 4 jaar TMThuis en hoefde dus niet over te stappen. Vorige maand kreeg het hele complex T-Mobile glasvezel en de kastjes zijn geplaatst in de meterkasten. Deze kasten bevinden zich buiten op de galerij naast de voordeur. Er is mij verzekerd dat ik zonder problemen en zonder kosten mijn abonnement (internet/tv/telefoon +mobiel) kon aanpassen naar glasvezel. Ik heb dus mijn abonnement aangepast en moest toen akkoord gaan met "geen bedenktijd". Ook dit heb ik gedaan. Nu krijg ik een mail van de installateur dat er een stopcontact aanwezig moet zijn in de meterkast, en die is er niet. Niemand heeft mij dit vooraf verteld. Een verlengsnoer door het keukenraam is natuurlijk geen permanente oplossing en de enige keuze die overblijft is €60 betalen voor een stopcontact. Omdat ik al TMT heb, krijg ik ook geen korting op mijn aangepaste abonnement.

Het liefst zou ik nu de hele boel afzeggen, maar ook dat kan niet omdat ik akkoord ben gegaan met de abonnementsaanpassing. 

Is er nog iets aan te doen? 

 

Reputatie 7
Badge +20

Hallo @Mih 

Naast het glasvezelaansluitpunt komt een mediaconverter die stroom nodig heeft, er gaat wel eerst een gele patchkabel vanuit het glasvezelaansluitpunt naar de mediaconverter. Deze zou je kunnen vervangen door een langere patchkabel en de mediaconverter laten plaatsen op een andere plek waar er wel stroom is?

Hallo @Waqqas 

 

Bedankt voor je bericht. 

Wordt daarvoor misschien de kabel gebruikt die aan de zijkant te zien is op foto 2?

Die kluwen hangt er sinds het glasvezelaansluitpunt is geïnstalleerd.

Als je een andere kabel bedoelt, die heb ik niet. Maar hoe zou die kabel dan naar binnen komen, dan moet er toch een gat in de buitenmuur geboord worden? Doet Guidion dat bij de installatie? Kost dat dan ook 60 euro?

De kast zit in een nis, de achterkant van de meterkast is de hoek van de slaapkamer. Daar zit geen stopcontact, maar daar kan binnen wel een verlengsnoer heen.

Reputatie 7
Badge +20

Heb alles idd al binnen, ben aan het kijken naar de kabel die erbij zit om daar een langere versie van te vinden.

 

Dit zit erbij 

 


en dit lijkt mij dezelfde kabel maar dan langer:

https://www.amazon.nl/dp/B007KA44FA/ref=mp_s_a_1_1?crid=3U9R2QWWNJK37&keywords=b007ka44fa&qid=1641991794&sprefix=b007ka44fa%2Caps%2C63&sr=8-1

 

Deze kabel bedoel ik maar eerst moet nog even duidelijk worden welke mediaconverter je krijgt zodat je de juiste kabel kan bestellen @Mih 

Hier lees je alles over de installatie en extra werkzaamheden, een gaatje boren kan je misschien zelf (laten) doen?

Reputatie 7
Badge +12

Goedemiddag @Mih, goed dat je het aangeeft hier!

Het is wellicht bot om te vragen en dat bedoel ik niet verkeerd, maar is dit telefonisch besproken of aan de deur (colportage)? In het eerste geval, kun je het de collega in kwestie niet volledig kwalijk nemen dat het aanleggen van een extra wandcontactdoos niet besproken is. Ik wil absoluut niets af doen aan de frustratie die erbij komt kijken en ik begrijp 100 procent dat het onprettig is wanneer de meterkast zich op de galerij bevindt, maar dat is wel wat anders dan een foutieve voorlichting van een glasvezelexpert aan de deur die oog op de situatie heeft. 

Tegelijkertijd vind ik dat we te allen tijde de juiste info moeten verstrekken, zeker wanneer iemand van DSL naar Glas overgaat en niet 100 procent zeker is wat diegene te wachten staat. Ik denk graag met je mee om zo richting een alternatief te gaan en sluit me aan bij de optie die Waqqas hierboven benoemt: zou dat voor jou een oplossing zijn?
 

Ik heb inderdaad nog niets gekregen, behalve mails van Guidion of ik niet vergeet om een afspraak te maken.

Dit is trouwens een 65+ flat, en ik kan helaas niet zelf een gaatje boren in een buitenmuur want daar heb ik het gereedschap niet voor. Ik had wel kunnen vragen aan de verschillende T-Mobile mensen die vorige maand alle kastjes hebben geïnstalleerd of ze dat hadden willen doen, als ik had geweten dat het nodig zou zijn om een gat door de muur te boren. 

@Jason 

Bedankt voor je reactie.

Er is aan alle bewoners per brief gemeld de deuren van de meterkasten open te laten op de dagen dat de kabels zijn doorgetrokken. Van de woningbouw kwam er een brief dat bewoners werden geacht mee te werken en dat het zo fijn was dat wij allemaal gratis glasvezel kregen.

Er hingen posters in de algemene hal met daarop u krijgt gratis glasvezel, en de datums waarop de kasten open gelaten moesten worden.

Een week later kwam er (onaangekondigd) nog een man met een T-mobile shirt aan die iets kwam meten in de kast en de resultaten (cijfers) telefonisch doorgaf aan een collega. Wat later kwam deze man nog een keer aan de deur om opnieuw te meten, omdat er iets niet goed was doorgegeven. 

 

Ik ben niet in de omstandigheden om 60 euro te betalen voor een stopcontact, of om zelf met een klopboor aan de slag te gaan, of om kabels te bestellen waar ik tot vandaag niet eens het bestaan van wist.

@Jason ik neem niemand iets kwalijk. Dat vind ik ook helemaal niet belangrijk. Ik wist ook niet dat het wordt gezien als onprettig wanneer de meterkast zich op de galerij bevindt. 

Alles wat ik nu wil, is de overeenkomst/verlenging afzeggen zonder bijkomende kosten.