Beantwoord

Geen FTU en kabel afgeknipt, wat nu?

  • 29 March 2022
  • 24 reacties
  • 1228 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties

Vorige bewoners hebben het oranje kastje (FTU?) meegenomen en de witte glasvezelkabel doorgeknipt.

Nu wil ik glasvezel aanvragen bij TMobile, maar gaan zij dit ook repareren en zijn hier meerkosten voor? Als het honderden euro's gaat kosten is het wellicht toch niet zo voordelig om over te stappen.

icon

Beste antwoord door Gilbert 29 March 2022, 15:09

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

24 reacties

Reputatie 6
Badge

Hoi Klaas,

Voor zover ik het begrijp, zijn de kosten voor reparatie alleen voor jou, als overduidelijk is dat jij degene bent geweest die de aansluiting beschadigd is. Aangezien dat niet het geval is, zullen er dus geen kosten zijn voor jou. Wat wel is, is dat het aansluitpunt door de netbeheerder hersteld zal moeten gaan worden. Afhankelijk van in welk gebied je woont, kan dit KPN of T-Mobile zijn. 

Voor iets meer info over herstel verwijs ik je even door naar een reactie van een moderator op de vraag van een andere klant waar ook herstel nodig was. Hij beschrijft hier een stappenplan dat gebruikt wordt bij herstel. Het komt er in ieder geval op neer dat dit pas in werking kan worden gesteld als de aanvraag voor een abonnement gedaan is. Linkje hier.

 

Ik hoop dat ik je zo wat meer info heb kunnen geven. Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust, dan kan een ander community lid of een moderator wellicht daar nog antwoord op geven!

 

-Gilbert

@KlaasT,

zou je een foto willen maken van de huidige situatie waar het afgeknipt is?

Ik ben nog nooit een witte glasvezelkabel tegengekomen namelijk vanaf binnenkomen in een huis. Zijn bijna altijd oranje en soms zwart kabels.

Mvg Timo

Als het KPNnetwerk word die het moet herstellen reken maar op dat je moet betalen, schijnt 480 euro te kosten, zou dus zwart op wit willen hebben dat het je niets kost van T-Mobile.

Kwam zojuist deze reply tegen op Tweakers en lijkt wel heel veel op wat TS aangeeft.

Mochten deze foto's eerder genomen zijn dan TS er is komen wonen dan kan TS de vorige bewoner aansprakelijk stellen voor alle bijkomende kosten om wel weer glasvezel te krijgen...Glasvezel / ISRA enz mogen nimmer afgeknipt worden, horen bij het huis!

Die is er jammer genoeg uit de wet teksten gehaald, de ISRA, AOP of FTU zijn eigendom van de betreffende netwerk/providers, voorheen mocht je er niks mee en was zelfs verwijderen strafbaar, nu kan de eigenaar van dit punt alleen herstelkosten in rekening brengen, en jij moet dat betalen en proberen te verhalen op degene die het heeft verwijderd, als deze weigerd zal je er een zaak van moeten maken en bewijzen dat zij het hebben verwijderd en aansprakelijk zijn, valt niet onder verborgen gebreken omdat het geen onderdeel van het huis is, huur zou je het nog op de woning eigenaar, vaak verhuurder kunnen proberen te verhalen.

Maar het blijft een lastig verhaal, net als dat er hier een antwoord als beantwoord wor gemarkeerd dat het niks kost maar de link naar dat andere topic iets anders zegt.

Hoi Klaas,

Voor zover ik het begrijp, zijn de kosten voor reparatie alleen voor jou, als overduidelijk is dat jij degene bent geweest die de aansluiting beschadigd is. Aangezien dat niet het geval is, zullen er dus geen kosten zijn voor jou.

-Gilbert

@Gilbert,

vanuit waar concludeer jij dat de schade niet is ontstaan door TS?

 

@KlaasT zou je een foto willen maken van de huidige situatie waar het afgeknipt is?

Laat TS het maar bewijzen, kan die ook niet tenzij degene die het heeft gedaan zich meld, en dat is het probleem, FTU is eigendom van de netwerk beheerder en die bepaald of er kosten worden doorbelast en als T-Mobile die betaald is het geregeld.

Reputatie 6
Badge

Hey @Timo78 ,

Mijn verwoording was in dit geval wellicht niet zo handig. Misschien had ik beter iets kunnen schrijven zoals: “Wanneer dat niet het geval is...” etc.

Qua kosten weet ik het dus niet 100% zeker, maar de reparatie zal in ieder geval door de netbeheerder gedaan moeten worden, en wie dat is, is afhankelijk van in welk glasvezelgebied TS zit.

@KlaasT,

zou je een foto willen maken van de huidige situatie waar het afgeknipt is?

Ik ben nog nooit een witte glasvezelkabel tegengekomen namelijk vanaf binnenkomen in een huis. Zijn bijna altijd oranje en soms zwart kabels.

Mvg Timo

Natuurlijk, zie onder.

 

Bedankt voor alle reacties, het is inderdaad niet handig dat dit nu de situatie is maar het zij zo. Helaas is het dus niet 100% zeker of hier kosten voor worden berekend aan de aanvrager.

 

Het is namelijk een rekensom, als ik inderdaad een rekening van 480 euro krijg (waar komt dat bedrag vandaan @Doornekamp33 ?) dan ga ik natuurlijk geen glasvezel abonnement nemen aangezien dat gelijk staat aan een jaar internetabo. En claimen bij de vorige eigenaar wordt lastig, ik heb het in 2008 niet eens opgemerkt en om nu 14 jaar later te gaan klagen bij die beste heer lijkt mij redelijk kansloos…

 

Ik denk dat ik het beste via de chat kan vragen hoe hiermee wordt omgegaan? 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @KlaasT 

Je zou ook gewoon een abonnement kunnen nemen en in de link van @Gilbert vind je een stappenplan wat gevolgd wordt, gewoon aangeven dat dit al zo was bij aanschaf van de woning.

Je ontvangt een offerte indien ze kosten rekenen voor herstel. Als je het er niet mee eens bent dan houdt het op.

Je kan ook bellen met KPNNetwerk en zo wat informatie opvragen.

@KlaasT Wat het precies is weet ik niet, lijkt wel op een oude ISDN aansluiting of een groot uitgevallen ISRA, maar het is zeker geen glasvezel maar de koper aansluiting.

Hoe ziet de onderkant van die box er uit waar de blauwe kabel naar toe gaat, dus die waar KPN en lijn 1 en lijn 2 op staat.

 

Was even zoeken voor de kosten, maar  lees en huiver, 1 voordeel, je kan even sparen.

https://forum.kpn.com/internet-9/onverwacht-rekening-sedgwick-gekregen-538610

Reputatie 7
Badge +16

@KlaasT Dit lijkt inderdaad meer op een ISRA-punt, zeker met die twee gesplitste aansluitingen. Volgens mij is dit zo’n oud KPN-kastje. Zoals @Doornekamp33 al correct aangeeft, is het zeer zeker geen Glas (FTU) in ieder geval.

Weet je 100 procent zeker dat er Glasvezel mogelijk is/was? Je kunt bij de glasvezelchecker op onze website controleren of Glas besteld kan worden: Glasvezelchecker T-Mobile.

Indien het echt puur om het beschadigde ISRA-punt gaat, dan ben je daar zelf voor verantwoordelijk. In uitzonderingsgevallen wil KPN nog weleens voor een deel van de kosten opdraaien, maar dat kun je het beste met hen bespreken! 

Reputatie 7
Badge +5

... En claimen bij de vorige eigenaar wordt lastig, ik heb het in 2008 niet eens opgemerkt en om nu 14 jaar later te gaan klagen bij die beste heer lijkt mij redelijk kansloos…

2008 ?

Bij mij is de glasvezel in juli 2009 opgeleverd en mijn woonplaats was echt één van de vroege uitrol van glasvezel gemeentes in NL.

Die veronderstelde verdwenen? oranje kastjes werden toendertijd dacht ik nog niet toegepast.

 

Reputatie 7
Badge +15

Volgens mij is het een ISRA punt en glasvezel en koper komen beide uit die blauwe buis 🤔

Bij lijn 1 zit een rj11 connector.

Reputatie 7
Badge +16

Ik wist oprecht niet dat ook Glas via een ISRA kan worden geleid, dat zou mijns inziens niet moeten mogen ook. Dat gezegd hebbende, zal ik het wel mis hebben, scherp van je @Waqqas

@yalerta Glas wordt al sinds 2001 aangelegd dus op zich kan dat zeker! 😊

Reputatie 7
Badge +15

@Jason 

Ik doe ook maar een gokje, misschien een echte expert dit laten beoordelen 😉

Maar dat doosje met lijn 1 en 2 is dus een ISRA volgens mij.

Reputatie 7
Badge +16

Ja dat weet ik vrij zeker: ik heb deze ISRA's vaker gezien, zeker met lijn 1 en lijn 2. Laatst nog een user die een vergelijkbaar ISRA had waarbij we adviseerden om te kijken of het werkte via lijn 2 en warempel, dat was nog zo ook! 😀

Dit is inderdaad een KPN IS/RA, je zou aan de hand van de foto denken dat er twee HDPE's (lees; 1 groene en 1 blauwe kabel) naartoe lopen, maar de blauwe gaat daadwerkelijk in het betreffende IS/RA en de groene loopt verder door en is je coax aansluiting.

Misschien als je goed kijkt aan het uiteinde van de afgesneden stuk kabel, dan zie je misschien het volgende:

Coax kabel

 

Je kunt die zilveren dingen (connectoren) als het goed is gewoon los schroeven, de connectoren herken ik niet echt. Enerzijds lijken het N-Connectoren en is de vorige bewoner misschien aan het rommelen geweest, kabelaanbieders maken namelijk over het algemeen gebruik van F-Connectoren.

 

 

Deze IS/RA's zijn niet heel vaak gebruikt maar werden soms geïnstalleerd bij KPN MxStream abonnees. De RJ11 connector werd dan gebruikt om het modem direct op de IS/RA aan te sluiten, in plaats van deze in de woonkamer te plaatsen.


Kleuren van de HDPE's zijn voor zover ik weet - kan er een paar vergeten zijn, maar dit zijn de meest voor komende varianten;

 

Blauw → KPN Koper

Groen → Coax

Blauw/Wit/Rood → KPN Koper

Oranje → Glasvezel

 

Reputatie 7
Badge +15

@Gerrit078

Ik heb eens gezocht naar die connectors op Google en ik vond dit :

https://www.infratel.nl/glasvezel-modulaire-connector-10-10mm.html

Dit wijst dan weer op glasvezel in plaats van COAX. 

@KlaasT is glasvezel ook beschikbaar volgens de postcodecheck?

Reputatie 7
Badge +5

Volgens de link is de ‘çonnector’ een soort dichte koppel huls om geleidebuizen aan elkaar te koppelen.
Door deze geleidebuizen werd dan een kabeltje van koper of glas geblazen.

Geblazen? Inderdaad heeft KPN (PTT) een tijdje bij nieuwe projecten lege geleide buizen aangelegd.
De opzet was om deze later te kunnen voorzien van een koperen of glasvezel geleider. Dat kabeltje werd dan onder druk in de lege buis gespoten. De gedachte erachter was 2 ledig.

1. Kosten besparend, de invulling werd gedaan naar de latere wens van aansluiting.
2. De verwachte wijziging van koper naar glasvezel netwerken om verbindingen op te zetten.

Inmiddels is de verschuiving naar glasvezel volledig. Het afbouwen en afsluiten van het koperen netwerk zoals Analoge Telefonie en DSL is in volle gang.

Blijft interessant, voor een in techniek geïnteresseerde, om te weten waar dat afgeknipte witte gedeelte dat vanaf 2008 “los” hing naar toe ging 🙄

Reputatie 2

Blijft interessant, voor een in techniek geïnteresseerde, om te weten waar dat afgeknipte witte gedeelte dat vanaf 2008 “los” hing naar toe ging 🙄

Het lijkt verdacht veel op wat er in een grijs verleden in mijn vorige huis heeft gehangen.

Dat was een ISDN aansluiting met 2 x 2 nummers. De lijn komt het huis in met 4 aders in de kleuren rood blauw en geel groen die in paar a en b werden aangesloten. Elk kreeg toen maximaal 2 nummers.

Dat ging naar een huiscentrale zoals de bekende klaver 4 die o.a. in de jaren tachtig veel gebruikt werd. En van daar uit kon je om het even naar welke kamer toe met een eigen toestel.

Je had dan een zaaknummer, fax en privé volledig gescheiden er was vaak een alarm op en je kon nog internetten ook zonder dat je in gesprek was.

Maar einde kwartaal kwam de rekening en het was te hopen dat je wat verdiend had. De kosten waren enorm.

 

 

Na wat verder te hebben rondgezocht heb ik toch nog e.e.a. gevonden.

De foto lijkt op een KPN FTTB (Zakelijk) Glasvezel punt, ook wel de MB4 IS/RA, ook op Tweakers is hier iets over te vinden.

Het lijkt er wel een beetje op, allen komt er uit die jij linkt @Gerrit078 patch kabels, die mis ik in deze, @KlaasT Zou even een foto van de onderkant moeten laten zien wat voor aansluitingen er aan zitten.