Beantwoord

Geen WAN lampje op modem

  • 10 September 2018
  • 5 reacties
  • 1763 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties
Vanaf vandaag is de aansluiting bij ons geactiveerd. Het modem heb ik aangesloten, maar WAN lampje blijft helaas uit. Deze knippert ook niet.

Ik heb de volgende stappen ondernomen:

  1. Bekabeling met vaste aansluiting, vorige eigenaar had waarschijnlijk Telfort (Zyxel). Om alles weer nieuw te bekabelen heb ik de kabel geknipt en gestript en het hele doosje vervangen.
  2. DSL verbonden vanaf nieuwe boxje naar modem.
Uit mijn tests lijkt het erop dat alles werkt: modem is aan, wifi ook. Verbinden met interface gaat goed. T-mobile geeft zelf aan dat de lijn goed werkt (vanaf klantenservice).

Binnenkort neemt een monteur contact op voor een afspraak, maar dat duurt voor ons erg lang. Hopelijk weet iemand hier nog een goede oplossing.

Aan de hand van vorige topics op het forum heb ik ook meteen het verbindingsblokje opengemaakt (ISRA-punt?). Voor zo ver ik kan zien gaat alles naar de juiste locatie in de kroonsteen. Wit en oranje hangen onaangesloten.

Wat ik zelf vreemd vond: in de handleiding van T-mobile staat een schema voor het aansluiten van de het DSL-doosje. Deze heeft echter meer kabels dan het daadwerkelijke doosje (R/B/G/Z). Ook is niet duidelijk of de gestripte blauw-rood op het koperen "vorkje" moeten, of tussen de plaatjes bij de ingang van de DSL-poort?

Klantenservice geeft zelf aan geen verstand te hebben van de DSL-boxjes/aansluiten van algemeen, wat ik raar vind als je monteer-het-zelf als standaard optie aanhoudt. Zij snapte zelf ook niet waar de twee overige kabels vandaan komen -- waarschijnlijk in oudere DSL-doosjes het geval?

Internet heeft hier als het goed is voorheen wel gewerkt (Telfort).

Zijn er nog andere zaken die ik kan checken of doen voordat de monteur komt? Of kan T-mobile nog dingen uitsluiten? Ik zag bij een ander thread dat het onverwachts nog gepauzeerd stond?

In de bijlage: het (ISRA?) punt met kroonsteen, DSL-aansluitbox wit = nieuw / grijs = oude. De rode kabel zit nu even los omdat ik nog aan het kijken ben of bijvoorbeeld de oude wel werkt.

Modem: standaard Huawei HG659

icon

Beste antwoord door Soundwork008 11 September 2018, 19:40

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 3
Beste Stelly,

Vind de aansluiting op de foto er behoorlijk vreemd uitzien, komt dit op deze wijze bij jou in de meterkast binnen? Een ISRA punt hoort er zeker niet zo uit te zien, dus ik denk dat dit een doorgetrokken kabel is die ze door een PVC buis hebben getrokken. De ISRA is te herkennen aan een blauwe kabel (en niet zoals velen denken groen). De oudere ISRA punten zijn wat forser en hebben een lichtgrijs kastje. Het klant gedeelte is te openen en hier zie je dan een witte strook met stiften 0 t/m 9 (de zogenaamde LSA+ strook).
Deze zie je nergens zitten?

Is het een eengezinswoning of een appartement? En wordt er een huisnummer gedeeld?
Hoi Soundwork,

Bedankt voor je reactie. Ik kon mijn aansluiting inderdaad ook niet plaatsen met de beelden die ik zelf had gevonden bij het researchen van de aansluitingen in algemeen. Het gaat inderdaad om een aansluiting in een PVC-buis met tussen een klein afneembaar kapje. Dit is het enige voor mij vindbare punt na een zoektocht in huis. Overigens loopt een deel van onze voorzieningen door tot de box. Ik mag hopen dat het aansluitpunt niet daar zit.. die is namelijk redelijk ver weg.

De kabel is wel blauw, je ziet dit ook op de afbeelding: hij loopt van onder naar boven.

Het klopt inderdaad dat het een appartement is met gedeeld huisnummer, op basis van toevoeging is de verdieping te vinden maar ook deze is gedeeld door twee deuren. Wij zijn dus xxxH (huis), op onze verdieping zijn twee appartementen.

Er komt bij ons ook COAX binnen, vanuit de huiskamer. Ik begrijp nu van mijn familie dat zij de COAX gebruiken voor hun (concurrent) aansluiting. Wij gebruiken deze nu alleen voor de TV. Het zou kunnen dat deze e.v.t. gebruikt moet worden. Alhoewel de vorige eigenaar van het appartement dus wel DSL/modem via de meterkast aansluiting zat.

De monteur komt overigens vrijdag langs, deze belde netjes binnen 24 uur voor een afspraak en kon op korte termijn komen. Dat is heel fijn. Ik hoop dat het allemaal een beetje soepel verloopt, zeker met de vreemde aansluiting in gedachte. Zonder al teveel van het kastje-naar-de-muur en e.v.t. signaalzwaktes veroorzaakt door de aansluiting.

Mocht het opgelost worden geef ik even een update. Ik was zelf nog voornemens om eens te kijken of wij op de secundaire lijn zijn gezet (oranje wit ipv r/b), gezien de gedeelde voorzieningen. Dit laat ik echter bij nader advies van vrienden toch maar even zitten, ook omdat de monteur dus redelijk vlot al aan de deur zal zijn.

Voordat ik het vergeet: vanochtend vroeg heb ik nog even gekeken of de lijn wellicht nu wel werkend is. Ik zag (door gebrek aan licht) dat het lampje niet helemaal uit is, maar het signaal moet dan dusdanig zwak zijn dat het amper zichtbaar is.
Update: Monteur is langs geweest inmiddels. Een aardige man en doorpakker. Jammer genoeg was het dus wel het andere aderpaar: wit oranje. Jammer dat ik dit niet zelf geprobeerd had. Durfde dit niet aan met de gedateerde aansluiting maar was wel de oplossing.

Monteur heeft overigens KPN gebeld, krijgen een nieuwe aansluiting.

Op dit moment is de speedtest uitgekomen op 46mb/ps. Wij hebben een abonnement van 100mb. Modem is nog in opstartmodus, krijgen een nieuwe aansluiting en de test is uitgevoerd vanaf wifi, niet UTP. Dus alles lijkt positief.
Reputatie 4
Beste Stelly,

Het kan een aantal dagen duren voordat de snelheid helemaal stabiel is.
Via https://netco-fpi-info.fourstack.nl/ kun je zien welke snelheid er maximaal leverbaar is op jouw aansluiting.

Het vervangen van de aansluiting door KPN kan in veel gevallen ook een positief effect hebben op de snelheid, vooral omdat de aansluiting er ietwat vreemd uitziet.
Reputatie 7
Hi Stelly, goed om te horen dat het uiteindelijk gelukt is met hulp van onze monteur! Dit is inderdaad wel een bijzonder constructie, goed dat KPN hier nog even naar komt kijken 🙂 Mocht je in de tussentijd nog vragen hebben laat het dan gerust weten!

Reageer