Beantwoord

Glasvezel abonnement afgesloten, welk modem?

  • 31 May 2023
  • 10 reacties
  • 131 Bekeken

Ik heb afgelopen vrijdag een voorinschrijving gedaan voor de afname van t-mobile glasvezel.

Hiervoor heb ik navraag gedaan of dat er een media converter wordt meegeleverd met een losse router, of een glasvezel modem.

Hieruit begreep ik dat T-mobile tegenwoordig altijd een media converter levert met een losse router.

Echter in de bevestiging staat dat ik een Zyxel T-54 modem zou krijgen, dit is een glasvezel modem waar een SFP in gaat.

Echter mijn voorkeur heeft daadwerkelijk dat ik een media converter krijg waardoor ik mijn eigen modem kan gaan gebruiken, kunnen jullie hierover meer toe lichten wat er tegenwoordig daadwerkelijk wordt geleverd?

icon

Beste antwoord door Waqqas 31 May 2023, 12:10

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @sjtienuh 

Je krijgt een mediaconverter met de Zyxel-T54 router. De Zyxel-T54 heeft wel een SFP poort maar deze is standaard uitgeschakeld dus je kan de SFP poort niet gebruiken.

Hallo @sjtienuh 

Je krijgt een mediaconverter met de Zyxel-T54 router. De Zyxel-T54 heeft wel een SFP poort masr deze is standaard uitgeschakeld dus je kan de SFP poort niet gebruiken.

Vreemd dat het niet benoemd wordt in de overeenkomst, dan was deze vraag natuurlijk niet gekomen.

 

Hoe zit het met de bedenktermijn, gaat deze in zodra alles verstuurd is of 14 dagen na het ontvangen van de overeenkomst? Het is namelijk nog niet duidelijk wanneer het glas daadwerkelijk actief is. Er staat eind juli of augustus. Echter is er nog niet gestart met de aanleg van het glas. Daarna moet het nog overal naar binnen worden gelegd.

Reputatie 7
Badge +15

@sjtienuh 

De bedenktijd van 14 dagen gaat pas in op het moment dat Guidion is langsgeweest om de mediaconverter en router te installeren dus tot die tijd zit je nergens aan vast.

Dat is goed om te weten. Ik zal waarschijnlijk zelf de installatie gaan doen. Als ik zie wat de Guidoin medewerker op het werk heeft gedaan voor het Delta Glas stelt het niks voor, daar ik mijn eigen router ga inzetten heeft het nog minder toegevoegde waarde dan.

Reputatie 7
Badge +14

Dat is goed om te weten. Ik zal waarschijnlijk zelf de installatie gaan doen. Als ik zie wat de Guidoin medewerker op het werk heeft gedaan voor het Delta Glas stelt het niks voor, daar ik mijn eigen router ga inzetten heeft het nog minder toegevoegde waarde dan.

Dat zou je niet moeten doen. Het bezoek van Guidion is ook om de boel administratief AAN te zetten. Nadat Guidion een werkende verbinding op de T-Mobile apparatuur heeft opgeleverd kun je zelf aan de slag.

Dat is goed om te weten. Ik zal waarschijnlijk zelf de installatie gaan doen. Als ik zie wat de Guidoin medewerker op het werk heeft gedaan voor het Delta Glas stelt het niks voor, daar ik mijn eigen router ga inzetten heeft het nog minder toegevoegde waarde dan.

Dat zou je niet moeten doen. Het bezoek van Guidion is ook om de boel administratief AAN te zetten. Nadat Guidion een werkende verbinding op de T-Mobile apparatuur heeft opgeleverd kun je zelf aan de slag.

Kunt u aangeven wat de reden is om het niet te doen dan? Want in principe kan iedereen een converter inprikken, even het Zyxel modem koppelen en daarna aan de slag met de eigen router.

Reputatie 7
Badge +15

@sjtienuh 

De eerste reden gaf @eric al, de verbinding wordt aangemeld bij T-Mobile door de monteur zodat je contract start en je je gegevens kunt inzien in je My T-Mobile account.

Een glasvezel installatie wordt altijd door een monteur gedaan, als je zelf iets beschadigd dan zijn de kosten voor jou.

Bovendien kan het ook zo zijn dat er nog een handeling door de monteur nodig is voor een werkende verbinding.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @sjtienuh, er zijn meerdere redenen die ten grondslag liggen aan waarom een gediplomeerd monteur altijd de beste weg is als het op Glasvezel aankomt, hieronder in een notendop de drie belangrijkste:

  1. Glasvezelapparatuur is zeer fragiel en kostbaar. Als er één apparaat verkeerd aangesloten wordt of het FTU beschadigd wordt, kan dit zomaar enkele honderden euro's kosten om te repareren. Doe je dit zelf? Dan vervalt de servicegarantie op alle losse onderdelen - dit zien we liever niet en daarom komt er een monteur langs voor installatie;
  2. De aansluiting dient na installatie aangemeld te worden bij onze operationele, technische dienst zodat jouw aansluiting officieel opgeleverd wordt. Gebeurt dit niet? Dan kun je niet elk onderdeel van het abonnement gebruiken en start het abonnement nog niet;
  3. We bieden graag zoveel mogelijk gemak aan en daar komt een monteur op onze kosten ook bij kijken. Deze monteur installeert volgens de installatiegarantie (Installatie door monteur | T-Mobile Thuis) en biedt daarmee de rust en ontzorging van een verzorgde aansluiting.

Hopelijk is hiermee helemaal duidelijk wat het idee erachter is. Veel plezier en mocht je vragen hebben, laat het ons weten! 😄

Hoi @sjtienuh, er zijn meerdere redenen die ten grondslag liggen aan waarom een gediplomeerd monteur altijd de beste weg is als het op Glasvezel aankomt, hieronder in een notendop de drie belangrijkste:

  1. Glasvezelapparatuur is zeer fragiel en kostbaar. Als er één apparaat verkeerd aangesloten wordt of het FTU beschadigd wordt, kan dit zomaar enkele honderden euro's kosten om te repareren. Doe je dit zelf? Dan vervalt de servicegarantie op alle losse onderdelen - dit zien we liever niet en daarom komt er een monteur langs voor installatie;
  2. De aansluiting dient na installatie aangemeld te worden bij onze operationele, technische dienst zodat jouw aansluiting officieel opgeleverd wordt. Gebeurt dit niet? Dan kun je niet elk onderdeel van het abonnement gebruiken en start het abonnement nog niet;
  3. We bieden graag zoveel mogelijk gemak aan en daar komt een monteur op onze kosten ook bij kijken. Deze monteur installeert volgens de installatiegarantie (Installatie door monteur | T-Mobile Thuis) en biedt daarmee de rust en ontzorging van een verzorgde aansluiting.

Hopelijk is hiermee helemaal duidelijk wat het idee erachter is. Veel plezier en mocht je vragen hebben, laat het ons weten! 😄

Oke duidelijk, dan moeten we dat natuurlijk maar laten doen ;)

Ik ben meer van het zelf doen, maar snap dat we het dan aan de Guidion medewerker over dienen te laten.

Nog een vraag, als ik TV erbij neem is dit maandelijks opzegbaar of loopt dit tot einde contract?

Reputatie 7
Badge +16

@sjtienuh Helemaal goed, dank voor je begrip! 

Wanneer je TV toevoegt aan jouw abonnement, loopt dit gedurende het jaarcontract. Dat wil zeggen: je kunt het daarna niet maandelijks opzeggen. 

Reageer