Glasvezel en nu?

  • 16 May 2023
  • 2 reacties
  • 70 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie

Hi,

Sinds een aantal weken ligt er buiten glasvezel, die steken uit bij de buitendeur ik begrijp dat als alles is afgerond de kabel naar binnen moet worden getrokken, en hier komt het probleem.

Mijn huis is uit 1920, een appartement op de bovenste verdieping, mijn meterkast is NIET in mijn woning maar in de algemene ruimte, er is ook geen stopcontact in mijn meterkast.
In de meterkast komt alleen gas en stroom binnen, geen water, geen coax en geen telefoonlijn.

Coax en telefoonlijn komen binnen aan de andere kant van het huis, meer dan 10 meter van de meterkast, ik denk dat ze dit begin 1980 hebben gedaan en makkelijker vonden om de kabels niet via de meterkast te laten lopen.

Waar zou mijn modem dan komen? Wireless wil ik niet en gebruik ik ook alleen voor mijn telefoon, alle randapparatuur gaat via UTP.

Cheyenne van Odido 11 maanden geleden

Hi @rekked, goed dat je dit checkt! Klopt het dat je nog geen bestelling hebt geplaatst bij ons? Dan snap ik je vraag zeker. Met de aansluiting van glasvezel komt het modem altijd in de meterkast op het FTU. Het kan zijn dat de monteur het doorlust naar je appartement, maar al te zeker ben ik daar niet van. Heb je al contact gehad met de VvE of de woningcorporatie? Wie weet weten zij hier meer over. Ook kun je eens kijken op www.mijnaansluiting.nl voor meer informatie over het aansluiten van glasvezel in jouw woning. Succes en toch hopelijk tot snel! 

Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 7
Badge +5

Hi @rekked, goed dat je dit checkt! Klopt het dat je nog geen bestelling hebt geplaatst bij ons? Dan snap ik je vraag zeker. Met de aansluiting van glasvezel komt het modem altijd in de meterkast op het FTU. Het kan zijn dat de monteur het doorlust naar je appartement, maar al te zeker ben ik daar niet van. Heb je al contact gehad met de VvE of de woningcorporatie? Wie weet weten zij hier meer over. Ook kun je eens kijken op www.mijnaansluiting.nl voor meer informatie over het aansluiten van glasvezel in jouw woning. Succes en toch hopelijk tot snel! 

Het is een gemeentelijk monumentaal pand dus er mag vrij weinig. Vanuit de VVE mogen de meterkasten niet aangepast worden, De bestaande leidingen mogen worden gebruikt maar er mogen geen nieuwe leidingen getrokken worden.

Wel jammer, er wordt nu een hele wijk van glasvezel voorzien maar (bijna) niemand kan het dus gebruiken omdat iedereen een meterkast in de gemeenschappelijke ruimte heeft zonder stroompunten etc., dit gaat dus om 100-en huizen.

Er zou eigenlijk vanuit de aannemer of wie dat dan ook regelt misschien wat meer begrip moeten komen om dit op te lossen. Het is een beetje zonde dat er nu wekenlang is gewerkt om glasvezel tot de huizen te brengen maar dat uiteindelijk niemand dat echt kan gebruiken.

Reageer