Beantwoord

Glasvezel in de meterkast, maar geen stroom mogelijkheden


  • Doet lekker mee
  • 10 reacties
Ik ben geïnteresseerd in T-Mobile thuis en heb glasvezel in de meterkast.
Helaas is daar geen mogelijkheid voor een stroompunt te realiseren.

-Verleggen jullie de glasvezel ook naar de woonkamer, waar de rest afgemonteerd kan worden, zoals internet en tv?
- hebben jullie andere oplossingen voor het aanbrengen van glas in de woonkamer?
icon

Beste antwoord door Brian 13 June 2018, 16:45

Bekijk origineel

24 reacties

Reputatie 3
Ik neem aan dat in je meterkast toch ook de groepen zitten. Lijkt me dan sterk dat het niet mogelijk is daar een WCD door een electricien te laten aanleggen?
Reputatie 7
Hallo Gui75,

als je graag de aansluiting wil verplaatsen dan kan je hiervoor een aanvraag doen via https://www.mijnaansluiting.nl als je akkoord bent met de offerte dan gaan ze voor jou de aansluiting verplaatsen. de kosten hiervan zijn minimaal 300 euro.
uiteraard zit er een stoppenkast in de meterkast, maar hier zijn geen groepen vrij.
en er kunnen ook geen groepen mee bij (helaas)
haha 300 euro voor een verplaatsing van iets wat verplicht in de meterkast afgemonteerd moest worden. denk niet dat dat hem gaat worden.
dan kan ik beter de glasvezel afknippen en wordt het zeker geen T-Mobile thuis.

update: www.mijnaansluitignen.nl werkt niet
en stel dat ik op 1 of andere manier toch de stroom kan realiseren in de meterkast, hoe komen de 2 ut kabel dan in mijn woonkamer uit, zodat ik de apparatuur op de gewenste plek kan bedienen?
Reputatie 7
Hallo Gui75,

Meer info over het verplaatsen van de aansluiting kan je vinden op de site van Reggefiber

Bij glasvezel komt er standaard een monteur. deze kan ook een stopcontact plaatsen voor 50 euro extra. De monteur sluit de eerste tv voor je aan en werkt de kabel weg op of langs de plint met de 15meter bijgeleverde kabel zonder te boren hakken en te breken. Mocht dit niet uit komen of wil je de kabel weggewerkt hebben (bijvoorbeeld door het vervangen van de coax of telefoon kabel (indien mogelijk) dan kan de monteur dit ook voor je uitvoeren voor 17,50 per kwartier exclusief materiaal.
Hai hidden.nld ik zou niet weten goe de monteur het zou moeten realiseren om de utp kabel(s) van de meterkast naar de woonkamer te brengen. Hoer zit namelijk nog een gang tussen en de coax komt gewoon in de woonkamer uit en niet in de meterkast, zo ook de telefoonlijn.

Ik vind het te vaag om wat voor een extra kosten ik erbij ga krijgen en ik kan er geen goed antwoord op krijgen.
En ipv de utp kabel met boren in de woonkamer te krijgen, lijkt het mij dat er ook een mogelijkheid moet zijn om de glasvezel dan naar de woonkamer te verplaatsen. Maar nee daar moet ik minimaal 300 euro voor neer tikken.

Best een gemiste kans bij de aanleg van de juiste plek van de glasvezelbox.

Ik denk dat ik er toch maar vanaf zie en naar andere oplossingen ga kijken
Ik zal zelf anders wel eens onderzoeken of ik de glasvezel zelf naar de woonkamer kan brengen, niemand die mij gaat vertellen dat ik dat niet mag doen.
En anders knip ik m af en gaat ie weer mooi terug naar de stoep. Want een nutteloze kast in mijn meterkast hoeft van mij ook niet.
En na het lezen van dit draadje: https://forum.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-van-bestelling-tot-installatie-496/glasvezel-mogelijke-overstap-naar-t-mobile-303482 weet ik zeker dat ik van t-mobile afzie. Als ik 2 tv’s wil gebruiken moet ik 2 extra kabels trekken of met Managed switches werken, dus nog meer actieve component en in mijn huis. Daar heb ik weinig trek in
uiteraard zit er een stoppenkast in de meterkast, maar hier zijn geen groepen vrij.
en er kunnen ook geen groepen mee bij (helaas)

Je hoeft geen nieuwe groep aan te leggen voor wcd. Je kan gewoon een afsplitsing maken van een gebruikte groep.
Misschien kan je tv anywhere gebruiken en streamen naar de tv met chromecast ( ik weet niet of dat kan, met Ziggo wel).
Reputatie 7
Tsja dan blijft er niets anders over dan de ouderwetse coaxkabel.


-Verleggen jullie de glasvezel ook naar de woonkamer, waar de rest afgemonteerd kan worden, zoals internet en tv?

De glasvezel kabel wordt standaard verlengt vanuit de meterkast, hiervoor heb ik een kabel gekregen bij de modem van zon 1,5 meter. Geen idee hoelang zon kabel kan zijn? Lijkt mij het uitzoeken waard, en dan gewoon vanuit de meterkast naar de gewenste plek aanleggen. Niet aansluiten, dat door de monteur laten doen.

Deze kabel heeft dezelfde aansluitingen als de kabel die mij in de doos zit.-> https://netwerkproducten.com/webshop/simplex-jumper-sc-sc-9-125-os2-10m-p-4359144.html?gclid=Cj0KCQjwl7nYBRCwARIsAL7O7dFK6Zpd3qFZGyY2K50Vgd7dNoLSYHveJBzOHwGuS_EVwaU76g8WYWQaAvKiEALw_wcB

Tsja dan blijft er niets anders over dan de ouderwetse coaxkabel.
Het is wat je ouderwets vind, volgens mij is die kabel nog lang niet afgeschreven, en ik denk dat T-mobile die niet kan overtreffen(maar dat weet ik morgen pas)
Reputatie 3
uiteraard zit er een stoppenkast in de meterkast, maar hier zijn geen groepen vrij.
en er kunnen ook geen groepen mee bij (helaas)


Je hoeft er ook geen groep voor vrij te hebben of bij te plaatsen. Een electricien kan waarschjnlijk gewoon een aftakking hiervoor maken. Lijkt mij sowieso handig om een WCD in je meterkast te hebben maar goed, dat ben ik ... :)

Edit: ik zie dat iemand anders al hetzelfde heeft gezegd, excuus. 😛
Reputatie 5
Badge

Tsja dan blijft er niets anders over dan de ouderwetse coaxkabel.
Het is wat je ouderwets vind, volgens mij is die kabel nog lang niet afgeschreven, en ik denk dat T-mobile die niet kan overtreffen(maar dat weet ik morgen pas)


Ik ben sinds 3 jaar over van de kabel naar Glasvezel en deze overtreft zeker de kabel, veel sneller en stabieler!

Vreemd trouwens dat er geen stopcontact in de meterkast zit, beetje monteur legt dat zo aan.
Bij mij geen kabels maar Powerline adapters van TP-link 😉
Reputatie 7
Hi allen, mooi dat er hier al zo veel tips en uitleg gegeven wordt! @Gui75 Ik geef je graag een stukje achtergrond informatie zodat je 'het plaatje' voor jezelf compleet kan maken.

In Nederland is het zo geregeld dat de "NUTS" voorzieningen aangelegd en beheerd worden door netbeheerders. Dit zijn Gas, Water, Licht, Telefonie en Internet. Om het voor de netbeheerders makkelijk te maken (en voor de veiligheid van je aansluitingen) is op een bepaald moment bepaald dat al deze aansluiting samengebracht worden in je meterkast. Als je jouw aansluiting wil (laten) veranderen dan mag alleen de netbeheerder dit voor je doen, internetproviders mogen dit dus niet. Je kan de aanvraag voor het verplaatsen indienen via www.mijnaansluiting.nl zoals Hidden al door heeft gegeven (de link die jij zelf doorstuurde bevatte een spelfout).

Kort samengevat: Het verplaatsen van de aansluiting in je meterkast mag alleen gedaan worden door de netbeheerder, zij brengen hier kosten voor in rekening. Wij installeren kosteloos je modem en TV Box, hier vind je een overzicht van alle werkzaamheden die de monteur voor je uit kan voeren.

Extra werkzaamheden zoals het aanleggen van een extra stopcontact valt niet binnen de installatie máár onze installatiepartner Guidion kan dit wel op eigen verzoek en tegen betaling voor je uitvoeren. Een overzicht van de extra werkzaamheden die mogelijk zijn en de tarieven vind je hier. Een oplossing is dus zeker mogelijk, het is helemaal aan jou wat je voorkeur heeft! Als je nog vragen hebt laat het dan gerust weten!
Reputatie 7
Je zou ook zelf een OS2 simplex glasvezel kabel SC-SC kabel kunnen kopen en de glasvezel hier mee verlengen. het nadeel is dat je deze niet door een buis kan trekken en niet teveel mag buigen en nogal fragiel is. vandaar dat we deze zo kort mogelijk houden.
(ps. de monteur gaat deze kabel niet voor je plaatsen maar wil hem best aansluiten)
nou Brian, bij de aanleg wordt toch anders beschreven, namelijk: wij overleggen met de bewoner wat de beste plek is om de glasvezel af te monteren.
dit is dus gebleven en hebben ze dit gewoon in de meterkast afgemonteerd. En nu ben ik verplicht om 300 euro te betalen om de glasvezel te verplaatsen, (ik snap niet waar die hoge kosten vandaan komen want ze zijn er echt geen 3 uur mee bezig, dus de prijzen zijn echt waanzinnig te noemen, om de kabel te verplaatsen.
als ik de verbinding in de meterkast laat, moet er zoals al aangegeven een wcd bijkomen en moeten de utp kabels nog onder de vloer door naar de woonkamer, via de plint is namelijk geen optie, nadat er nog een gang tussen zit.
ook hier zouden wel extra kosten voor in rekening gebracht worden, wat buiten proporties is kwa kosten.
dit noem ik dus geen aansluitgarantie. Overigens krijg ik hier geen antwoord op als ik tmobile bel.
er zijn dus nog te veel vragen die ik niet beantwoord krijg met een eventuele kosten indicatie.

ik zal dan ook heel snel afstappen om de overweging te maken om voor tmobile te kiezen. Want ik heb absoluut geen zin in extra kosten terwijl tmobile belooft om een aansluitgarantie.
Dasrnaast hoef ik geen gebruik te maken van guidion, want dat vind ik monopoly positie uitbuiten, waardoor de prijzen krankzinnig te noemen zijn.
hier heb ik zelf anders wel mannetjes voor

met andere woorden; je geeft aa dat jouw antwoord voldoende is voor dit topic, dat is dus niet zo. Ook dit neem ik in de overweging mee om zeker niet voor tmobile thuis te kiezen
Reputatie 7
Hallo Gui75,

je bent natuurlijk niet verplicht het extra werk uit te laten voeren door guidion. ze komen langs om het modem aan te sluiten en je tv in te stellen. wil je zelf de bekabeling weg werken is dat natuurlijk mogelijk. het verplaatsen van de aansluiting mag alleen door de netbeheerder gedaan worden. in dit geval reggefiber. dus sprake van een monopoly is wat overtrokken. je kan natuurlijk ook eens bij andere glasvezel aanbieders vragen wat die rekenen.
een installatie garantie is alleen bij dsl omdat daar standaard geen monteur komt.

ik ben in iedergeval benieuwd wat je gaag doen.
Hidden.nld je zegt t nogmaals zelf. Ze sluiten gewoon het modem aan en de tv.
zoals ik al meerdere malen heb aangegeven is het leggen langs de plinten geen optie.
dus kom eens met een concrete oplossing. Gaan ze door mijn vloer boren zodat de tv aangesloten kan worden?
ik word hier zo moe van dit soort vage antwoorden. Ik heb al meerdere keren aangegeven hoe de situatie is, maar hoor geen concrete oplossingen.
mijn vraag blijft dus onbeantwoord en wordt je mij alleen maar duidelijker dat ik geen glasvezel moet gaan nemen
Oh ja had ik al gezegd dat ik een concreet antwoord wil hoe mijn kabels van de meterkast naar de woonkamer krijg zonder de kabels door mijn gang gelegd te krijgen? Dus graag alleen reageren als je een nuttig antwoord hebt en geen blablablabla verhaal. Want stop ik ermee en valt tmobile af
Reputatie 7
Hallo Gui75,

Het is niet mogelijk om op afstand te bepalen wat er wel en niet mogelijk is. daarom is het lastig een concreet antwoord te krijgen. ik begrijp heel goed dat je vooraf duidelijkheid wil hebben maar helaas is er geen glazen bol zodat ik kan mee kijken.
Als je wil (meerwerk) kan de (UTP) bekabeling via de kruipruimte worden weggewerkt. (wel vooraf aangeven)
Zoals je in de PDF kan zien kost dit ongeveer 30 45 minuten en word het dus ter plaatse bepaald door de monteur of dit mogelijk is.
Complimenten aan Hidden dat hij zo aardig blijft. Hidden is een forumlid en geen medewerker van tmobile.
Ik vind dat Hidden zonder dat hij bij jou in huis kan kijken de meest praktische oplossingen en adviezen geeft.
En het lijkt mij inderdaad beter dat je een andere provider zoekt dan tmobile.
Reputatie 7
Hi Gui75, ik voorzie je graag van meer duidelijkheid mét links naar de relevante informatie, bekijk ze zeker even!

  • Wat montage in de meterkast betreft, dit wordt gedaan door de netbeheerder (vaak Reggefiber), in Nederland bestaan er richtlijnen voor de indeling van een meterkast, ik weet het niet 100% zeker maar ik kan mij voorstellen dat dit ook voor Reggefiber geldt. De meterkast is dus de "standaard" plek. Meer informatie daarover en de richtlijnen vind je hier op Mijn Aansluiting.
  • Het aansluiten van de modem op de FTU wordt gedaan door onze monteur. Hierbij wordt een kabel van maximaal een halve meter gebruikt, wij kunnen de modem dus niet verleggen. Alles wat onder de Installatiegarantie valt vind je hier. Deze werkzaamheden zijn kosteloos.
  • Alle werkzaamheden die niét binnen de Installatiegarantie vallen voert de monteur graag voor je uit maar hiervoor wordt er dan een meerprijs in rekening gebracht. Wil je dit liever zelf doen of zelf op zoek naar een andere installateur? Dan kan dat uiteraard, je bent zeker niet verplicht om dit door onze installatiepartner te laten doen! Alle meerwerktarieven vind je hier . Zo te horen is er bij jou mogelijk veel werk te verrichten, het is daarom lastig om van te voren een exacte indicatie te geven, dit zal ter plekke bekeken moeten worden en van de werkzaamheden afhangen.


Je opties zijn dus:

  1. De FTU laten verplaatsen door de netbeheerder met de eventuele kosten die zij daar voor in rekening brengen (dit blijft hetzelfde ongeacht welke provider je kiest)
  2. De FTU in de meterkast laten zitten, daar de modem op aansluiten en de monteur de kabels weg laten werken op de plint (Installatiegarantie)
  3. De FTU in de meterkast laten zitten, daar de modem op aansluiten en zelf de kabels wegwerken (de goedkoopste optie)
  4. De FTU in de meterkast laten zitten, daar de modem op aansluiten en op zoek gaan naar een andere installateur om het meerwerk te laten verrichten
  5. De FTU in de meterkast laten zitten, daar de modem op aansluiten en onze installatiepartner Guidion het meerwerk laten verrichten
Dank je wel Brian en hidden voor jullie informatie.
@Hakuin beter reageer je niet op de fora, je vervuilt deze allen maar. Geef gewoon nuttige informatie waar ik om vraag, of ga wat anders nuttigs doen.
gelieve reageer jij niet meer, want met jouw informatie kan ik echt helemaal niks

Reageer