Glasvezel in de meterkast maar geen stroomvoorziening.

  • 2 June 2023
  • 7 reacties
  • 589 Bekeken

Hoi Iedereen,

Vandaag zou de dag zijn dat ik eindelijk over zou gaan van Kabel naar Glasvezel T-Mobile. Helaas ging het meteen mis. Mijn FTU(FTU is de schakel tussen het glasvezelnetwerk van de provider en het netwerk van de abonnee) zit in de meterkast, deze is buitenhuis te bevinden. Waarom wordt deze aansluiting niet door de netbeheerder in de woning geïnstalleerd?  Het modem moet aangesloten worden op de FTU echter is daar stroom en dus een stopcontact voor nodig. Het is toch niet vanzelfsprekend lijkt mij dat iedereen een stopcontact in de meterkast heeft zitten? Ik heb nu dus geen internet terwijl het signaal van Ziggo vandaag ook gestopt is. Werk ik ook nog vanuit huis…Moet dit niet duidelijker gecommuniceerd worden bij het afnemen van een abonnement. 1) Nu moet ik kosten maken om een stopcontact te realiseren in de meterkast. Wat ik later hoorde van de klantenservice is dat de Guidion monteur dit had ik kunnen doen tegen een meerprijs maar hij heeft mij dit niet aangeboden. 2) Als ik de netbeheerder vraag om de FTU te plaatsen in de woning ben ik 400 euro kwijt. Daarnaast hoorde ik van de klantenservice dat ik niet hoef te betalen als het abonnement nog niet werkt. Echter heeft de monteur wel gevraagd of ik een verlengsnoer had om het modem uit te testen, hier is ook een foto van gemaakt en het werkte alleen vervolgens hebben we alles weer losgekoppeld omdat ik de voordeur natuurlijk niet de hele dag open kan laten. Echter nu is er volgens mij wel geregistreerd dat het abonnement werk en moet ik al gaan betalen. Ik twijfel nu om het abonnement stop te zetten vanwege de extra kosten die ik nu moet maken. Plus dat ik nog kabels moet doortrekken en daarvoor moet gaan boren, terwijl ik daar ook geen gereedschap voor heb. Het bereik is namelijk niet heel goed heb ik al gemerkt als het modem in de meterkast zit. SOrry voor mijn lange verhaal. Iemand nog iedereen of suggesties?

 

Met vriendelijke groet Rachid


7 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @Rachid2210 ,

Ik neem aan dat de plaatsing van de FTU door de netbeheerder bij jou in de straat overal zo is uitgevoerd,  of heb jij een afwijkend huis. De meterkast is een hele logische plek. Je ziet dat ook in appartementen complexen. Daar zit de meterkasten boven elkaar en buiten de woning.

Vanuit de meterkast, waar natuurlijk 2 stroompunten nodig zijn, kun je door een loze leidingen ethernet kabel trekken, als er coax ligt kun je MOCA's gebruiken, een powerplug set of een Mesh wifi netwerk creëren.

Zo zijn er vele oplossingen.  Check eens bij de buren hoe die het gedaan hebben.

Reputatie 4

Er staat geloof ik wel ergens in de communicatie dat je een stopcontact nodig hebt in je meterkast, maar deze Guidion monteur heeft blijkbaar alleen aan zichzelf gedacht. Hij heeft een werkende verbinding opgeleverd en zit waarschijnlijk op stukloon, dus dat is kassa en door…. en jij zit met verlengsnoer internet. Lekker dan.

Als je handig bent en genoeg ruimte hebt in je groepenkast kun je zelf een stopcontact in je groepenkast zetten, maar dan moet je echt wel weten waar je mee bezig bent want 230volt is gevaarlijk. https://www.sandervunderink.nl/wandcontactdoos-din-rail.html

Anders toch een elektricien nodig, of je annuleert T-Mobile gewoon en gaat terug naar Ziggo.

@eric 

Yes bij elke woning is het glasvezelpunt op deze manier geïnstalleerd. Ja de coax komt precies binnen in de woonkamer dus misschien is moca een idee. Alleen dan ben je ook weer €150 verder. Misschien toch maar terug naar Ziggo.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Rachid2210 

Je hebt het FTU waar de glasvezelkabel in is gemonteerd (heeft geen stroom nodig) en je hebt een mediaconverter die wel stroom nodig heeft, dit kan een witte Huawei ONT zijn of een zwarte Genexis ONT die op het FTU zit. Welke heb jij?

@Waqqas

Hi, ik heb even gekeken en ik heb een witte Huawai kastje waar dan het modem op geïnstalleerd is. Hoor graag van je. 

Reputatie 7
Badge +15

@Rachid2210

Is er een mogelijkheid om een dunne kabeltje aan te leggen naar je appartement? Ik heb het over die gele patchkabel tussen FTU en Huawei ONT, je zou een langere kunnen kopen en de Huawei in je appartement plaatsen.

Reputatie 7
Badge +5

Gaat er vanuit de buitenmeterkast geen (lege) leiding (buis) naar ergens in de woning?

Dit kan bijvoorbeeld een niet meer in gebruik zijnde telefoonleiding zijn.

Reageer