Glasvezel in Kerkrade uitgesteld of ....


De postcodecheck bij Open Dutch Fiber gaf tot vorige week aan dat in april 2023 glasvezel aangelegd zou gaan worden bij mij in de wijk. Vol enthousiasme heb ik twee weken geleden een abonnement besteld bij T-Mobile. Tijdens het bestelproces werd week 16 (17-23 april 2023) genoemd als datum waarop ze hier in de straat zouden komen. So far, so good…

Tot ik gisteren weer eens de postcode check bij ODF deed en nu staat er: “In het 3e kwartaal 2023 starten we met de werkzaamheden in jouw wijk.". De twijfel sloeg helemaal toe toen ik gisteravond een e-mail van T-Mobile kreeg met de zin: “Bedankt voor je bestelling bij T-Mobile. Onze netwerkpartner is druk bezig met het plannen van de werkzaamheden om supersnel Glasvezel bij jou aan te leggen. We verwachten rond april - mei de glasvezelaansluiting bij jou in huis te kunnen plaatsen.".

Vervolgens inlogd op My T-Mobile en daar staat nu dat ze verwachten rond augustus-september de glasverzelverbinding te kunnen leveren (de e-mail bevat dus waarschijnlijk gedateerde info). Daarnaast is het zo dat in hetzelfde gebied in Kerkrade zowel glasvezel door ODF/T-Mobile aangelegd wordt als óók door Delta glasvezel. In het persbericht dat T-Mobile/ODF glasvezel gaat aanleggen in Kerkrade staat o.a. deze zin: “‘Open Dutch Fiber legt alleen glasvezel aan op plekken waar nu nog geen glasvezel ligt. Zo verzekeren we heel Nederland zo snel mogelijk van toegang tot concurrerende diensten via glasvezel.’’. Heeft ODF nog wel zin om glasvezel aan te leggen, aangezien Delta zelfs twee lokale winkels geopend heeft voor de verkoop van abonnementen en binnenkort ook gaat graven?

Inmiddels is m'n zoon al geswitched naar BEN (vanwege het klantenvoordeel, waaronder € 5,00 korting op het vaste Internet abonnement). Vooralsnog gaat het alles behalve soepel en vraag ik me af hoe lang ik nog moet wachten en zelfs de vraag of die verbinding er ooit gaat komen. Hebben meer mensen soortgelijk ervaringen?

Cal van Odido 1 jaar geleden

Hoi @rogervdh, goed dat je hier een topic voor aanmaakt en sorry voor de verwarring, dat stoot mij tegen het zere been! Ik ben meteen alle informatie voor je na gaan lopen en het ziet ernaar uit dat jouw wijkcentrale naar verwachting 30 juni wordt opgeleverd. Hierdoor is het tot die tijd hoe dan ook niet mogelijk om een verbinding tot stand te brengen. Als het goed is zou dit ook de initiële opleverdatum zijn geweest en daarom ben ik verrast dat je op de postcodecheck van Open Dutch Fiber een veel eerdere datum heb gezien. 

Omdat Open Dutch Fiber al druk bezig is met de aanleg zullen zij dit niet afbreken nu Delta heeft besloten om daar ook glasvezel te gaan leggen. Immers zal anders veel kosten en voorbereidingen verloren gaan.

Via email en de je My T-Mobile Thuis account proberen wij je zo goed mogelijk op de hoogte te houden van de laatste ontwikkelingen. De aannemer zal ook vanzelf contact met je opnemen voor een glasvezelpunt in huis zodra de benodigde voorbereidingen rond zijn.

Mocht je nog vragen hebben, geef het gerust aan. Het liefst zie ik dat het helemaal helder is en ik hoop erop dat de aanleg voorspoedig verloopt! 

Bekijk origineel

35 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @rogervdh, goed dat je hier een topic voor aanmaakt en sorry voor de verwarring, dat stoot mij tegen het zere been! Ik ben meteen alle informatie voor je na gaan lopen en het ziet ernaar uit dat jouw wijkcentrale naar verwachting 30 juni wordt opgeleverd. Hierdoor is het tot die tijd hoe dan ook niet mogelijk om een verbinding tot stand te brengen. Als het goed is zou dit ook de initiële opleverdatum zijn geweest en daarom ben ik verrast dat je op de postcodecheck van Open Dutch Fiber een veel eerdere datum heb gezien. 

Omdat Open Dutch Fiber al druk bezig is met de aanleg zullen zij dit niet afbreken nu Delta heeft besloten om daar ook glasvezel te gaan leggen. Immers zal anders veel kosten en voorbereidingen verloren gaan.

Via email en de je My T-Mobile Thuis account proberen wij je zo goed mogelijk op de hoogte te houden van de laatste ontwikkelingen. De aannemer zal ook vanzelf contact met je opnemen voor een glasvezelpunt in huis zodra de benodigde voorbereidingen rond zijn.

Mocht je nog vragen hebben, geef het gerust aan. Het liefst zie ik dat het helemaal helder is en ik hoop erop dat de aanleg voorspoedig verloopt! 

Bedankt voor de uitvoerige reactie. Goed om te vernemen dat de aanleg door Delta geen reden is voor ODF/T-Mobile om de uitrol te stoppen. De vertraging is overigens niet direct een probleem (de huidige verbinding is immers nog niet opgezegd), maar meer de verwarring tussen de verschillende data, etc. Wachten we het rustig af...

Hier ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar,

Ik sta op het punt om een aansluiting te bestellen maar nu geeft de T-mobile/ODF postcodecheck voor mijn adres start werkzaamheden vanaf week 48/Q4 2023 aan, waar dit eerst week 13 (T-mobile) en januari 2023/er ligt al glasvezel in je straat (ODF) was.
In mijn buurtje is ODF al enkele weken kabels aan het leggen en sinds gisteren zelfs in deze straat.

Dat ik niet meteen volgende week aangesloten kan worden snap ik ook wel, maar december klinkt wel erg ver weg…

@Cal zou je mij ook zo'n indicatie kunnen geven? Ik heb mijn postcode bij de woonplaats in m'n profiel gezet.

Delta gaat in deze wijk overigens niet aanleggen.

Reputatie 7
Badge +8

@Stargazer6466  Goede vraag! Ik weet zonder aanvraag bij ons niet op welke wijkcentrale je wordt aangesloten, maar in Kerkrade zijn de eerste twee volgende wijkcentrale die opgeleverd worden per 30 juni 2023. De andere laatste wijkcentrales worden pas in maart 2024 opgeleverd als ik de planning zo zie op dit moment. Zou je in jouw profiel eventueel ook nog een huisnummer kunnen toevoegen? Dan kijk ik of de planning voor op jouw adres meer duidelijkheid kan geven over een eerstmogelijke opleverdatum. Pin je trouwens ook niet vast aan de planning van de oplevering van de wijkcentrales dit kan namelijk wel nog verschuiven naar eerder of later naar mate de aanleg vordert. 

@Demi Dankje voor het snelle antwoord, heb het huisnr toegevoegd.

Reputatie 7
Badge +8

@Stargazer6466 Merci! Zo te zien staat de planning voor op jouw adres als eerst mogelijke opleverdatum op 30-11-2023. Het gaat dan zo te zien ook nog wel even duren. Tegen die tijd zal ook Glasvezel opengezet worden, zodat je dit kunt bestellen. Het beste wat je voor nu ook kunt doen is af en toe onze postcodecheck op onze website te checken voor jouw adres. Het kan zijn dat er in de loop van de tijd het al eerder open wordt gegooid en je eventueel eerder al een bestelling kunt plaatsen. Uiteraard kun je ook zodra dit openstaat ons een bericht doen in een topic, dan kunnen we opnieuw met je meekijken of er iets verschoven is qua opleverdatum of dat het alsnog wat langer gaat duren! 😊

Dankje voor de moeite, dat is dus diezelfde week 48 die ik in het bestelproces te zien krijg. Ik vind het wel apart dat de planning opeens 35 weken opschuift terwijl het glas leggen in volle gang is. Kan die datum ook niet 1-2-3 linken aan de wijkcentrale data die je noemt.

Anyway, de mogelijkheid om glas te bestellen heb ik al sinds begin dit jaar, ga dan ook een dezer dagen het orderproces in en laat me verder verrassen.

Reputatie 7
Badge +8

@Stargazer6466 Snap ik, ik kan dit ook pas met zekerheid zeggen zodra je een aanvraag hebt gedaan en ik kan zien welke wijkcentrale het is. Mocht je komende tijd toch nog vragen hebben over het proces, laat het ons gerust hier in dit topic weten! 

@Cal Zou je eens willen kijken wat de nieuwe planning is? Juni, zoals hierboven aangegeven, is het in ieder geval niet geworden (er zijn niet eens graafwerkzaamheden hier in de buurt). Conform ODF postcodecheck is het nu augustus zijn, maar is dat ook wat jullie zien en wellicht kun je nog wat meer detail zien (week)?

Reputatie 7
Badge +9

Hi @rogervdh, ik ben gelijk gaan kijken en zie inderdaad dat het verschoven is naar augustus, om precies te zijn 21-08. Hopelijk kunnen ze deze datum vasthouden en komt er geen vertraging meer! 

Hi @rogervdh, ik ben gelijk gaan kijken en zie inderdaad dat het verschoven is naar augustus, om precies te zijn 21-08. Hopelijk kunnen ze deze datum vasthouden en komt er geen vertraging meer! 

Inmiddels komt 21 augustus wel aardig dichtbij, dus maar weer eens een postcode check op opendutchfiber.nl alsmede t-mobile.nl gedaan...en wat schetst mijn verbazing...de verwachte levering is nu Q4 (aldus Open Dutch Fiber) en december/januari 2024 (aldus T-Mobile). In eerste instantie (bij het bestellen) zou het april 2023 zijn, toen was het augustus 2023 en nu is het januari 2024. Dat planningen uit kunnen lopen heb ik alle begrip voor, maar hier worden planning gewoon stelselmatig (en ruim) niet gehaald (maar wel op talloze plekken aankondigen dat er glasvezel gerealiseerd gaat worden...snel handdoekje leggen, voordat de concurrentie hetzelfde plan heeft). Ik heb op 6 maart 2023 mijn abonnement aangevraagd en naar de huidige planning wordt er in januari 2024 gegraven, maar dan is de aansluiting natuurlijk nog niet operationeel (en het kan natuurlijk wéér uitgesteld worden). Prima dat er een (zeer) lange levertijd is, maar communiceer dat dan ook direct vanaf het begin en communiceer liever een te ruime, dan te krappe termijn (een klant wordt immers liever verrast met een onverwacht kortere levertijd, dan dat termijnen steeds niet gehaald worden). Het stelselmatig uitstellen van planningen leidt gewoon tot frustratie bij klanten, inclusief ondergetekende. In het begin zeer enthousiast over de komst van glasvezel, maar dat zakt behoorlijk, nog voordat ik de dienst ook maar 'n seconde heb kunnen gebruiken. Het ontbreken van een dual-stack IPv4/IPv6 verbinding was ik ook al niet enthousiast over (maar dat heb ik geaccepteerd), maar in combinatie met bovenstaande helpt het natuurlijk niet.

Reputatie 7
Badge +14

Tja, dit soort planningen zijn heel lastig, vergunningen / menskracht / tegenslagen voor de centrale locaties etc. 

Je kunt je bestelling natuurlijk annuleren, maar dan komt het zeker niet. Of je laat het gewoon doorlopen, dan komt het echt wel een keer voor de bakker. Het is helaas verder niet te versnellen.

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @rogervdh, logische frustraties die je uit, het liefst had ik ook gezien dat de wijkcentrale meteen was opgeleverd! Ik moet zeggen dat ik erg verrast ben dat de opleverdatum van deze wijkcentrale al meermaals is uitgesteld en nu wederom is uitgesteld naar 30 november. Normaliter worden de opleverdata erg goed gehaald, maar ik verwacht dat Eric gelijk heeft door te stellen dat deze wijkcentrale een aantal fikse tegenslagen heeft te verduren. 

Heel graag had ik je de garantie gegeven dat de opleverdatum ditmaal wel gehaald zal worden en. hoewel ik vertrouwen heb dat de planning realistisch is. zou ik er rekening mee houden dat de bestaande tegenslagen ook nog later roet in het eten kunnen gooien.

Wél kan ik je met zekerheid vertellen dat wij het niet gaan opgeven. Wij blijven hard aan de slag om je verbinding op te leveren en ik ga voor je duimen dat de wijkcentrale ditmaal wel tijdig wordt opgeleverd!

 

Hier op Spekholz lijkt er (eindelijk) wat schot in de zaak te komen,

Eind juli werden we opeens gebeld door mih voor een schouw + afspraak aansluitpunt, dat laatste kon nog niet want er lag nog geen glas. Dat is inmiddels wel gelegd (half september), toen heb ik meteen gebeld voor het aansluitpunt, dat krijg ik over 2 weekjes en vandaag stond zelfs het installatiepakket al voor de deur.

Nu hoor ik alleen van verschillende mensen uit de buurt dat er na het aansluitpunt maar geen bericht van Guidion komt.
Vandaag kreeg familie van me uit de buurt ook het aansluitpunt, ik was erbij en vroeg de ODF monteur hoe het ervoor stond. Hij vertelde iets in de richting dat er nog geen panel voor deze wijk in de centrale was iets van T-Mobile. 

Mijn vraag aan (iemand van Odido) @Cal van Odido is dan ook of er inmiddels een betere schatting te geven is voor het opleveren van de wijkcentrale (KRD-A1-B)? Ik heb ons klantnummer in m'n profiel gezet (abonnement staat niet op email adres van dit account).

Reputatie 5
Badge +3

Hoi @Stargazer6466, ik heb meteen in ons systeem gekeken! Het is nu gepland op 24-10-2023. Nadat de glasvezelaansluiting in huis gereed is, kunnen we alles bij je installeren. Onze Installatiepartner Guidion neemt dan contact met je op om een installatie-afspraak te maken. Laat gerust een reactie achter als je nog vragen hebt of er iets onduidelijk is. Voor nu wens ik je een fijn weekend! 😊 Groetjes, Ishana

 ik heb zelf hier ook een vraag over. 
zelf heb ik glasvezel vooruitbesteld omdat ze hier in de straat en kerkrade bezig waren met aanleggen van glasvezel  door open dutch fiber. Het glasvezel in de straat is nu al gelegd maar mijn vraag is of jullie kunnen zien wanneer er een datum is wanneer het glasvezel kastje in mijn woning wordt geplaatst.  Met vriendelijke groet Rebecca

Reputatie 7
Badge +9

Hoi @R1973, welkom op onze Community!

Ik geef je hier graag wat meer duidelijkheid over. Jij hebt namelijk een opleverscenario die indirect orderbaar is door een haalbaarheids onderzoek. Dit houd in dat glasvezel wel te bestellen is maar niet via het regulieren systeem. In verband met de complexiteit en bijkomende kosten van het aanleggen. Wij bieden dit zelf niet aan. Op dit moment is er nog te weinig bekend om dit te kunnen zeggen. Je zou Open Dutch Fiber een belletje kunnen geven om dit na te vragen. Hopelijk kunnen ze je hier wat meer over vertellen dan ik dat kan!

Hoi @R1973, welkom op onze Community!

Ik geef je hier graag wat meer duidelijkheid over. Jij hebt namelijk een opleverscenario die indirect orderbaar is door een haalbaarheids onderzoek. Dit houd in dat glasvezel wel te bestellen is maar niet via het regulieren systeem. In verband met de complexiteit en bijkomende kosten van het aanleggen. Wij bieden dit zelf niet aan. Op dit moment is er nog te weinig bekend om dit te kunnen zeggen. Je zou Open Dutch Fiber een belletje kunnen geven om dit na te vragen. Hopelijk kunnen ze je hier wat meer over vertellen dan ik dat kan!

oke bedankt voor het antwoord wel een beetje vreemd dat dit mij dan iets gaat kosten het aanleggen van de glasvezel aansluiting wij hebben namelijk in december iemand van odf aan de deur gehad in het appartementen complex en die vertelde ons dat het aanleggen hiervan geen kosten had! maar ik ga dan inderdaad even contact opnemen met odf bedankt voor het antwoord!

 

heb net ook even bij mijn odido bij het bestel proces gekeken en daar stond dat jullie verwachten dat odf de woning tussen oktober 2023 en november 2023 is aangesloten dus ik wacht dit dan even af bedankt voor het snelle antwoord en de hulp nog een fijne dag gewenst!😁

Reputatie 7
Badge +9

Hey @R1973, aan hoogbouw zitten vaak extra kosten verbonden maar meestal zijn deze inderdaad niet voor de klant zelf. Het kan echter wel eens voorkomen. Bedankt voor je update, hopelijk zal jouw order gewoon doorlopen als die data bereikt zijn! 

Beste Odido,

Het is nu 17 november. Ik heb nu ruim 6 weken mijn glasvezelaansluiting in huis liggen. Maar wanneer komt er meer duidelijkheid over wanneer de aansluiting  door jullie installatiepartner in huis wordt gerealiseerd zodat ik eindelijk van sneller internet kan genieten ? Bel je met Odido dan krijg ik alleen maar te horen over 2 weken wordt er contact met u opgenomen. En er zijn alweer 3 weken voorbij. Echt teleurstellend ! Waarom wordt door Odido niets over de voortgang gecommuniceerd. 

 

Reputatie 7
Badge +9

Hoi @Ruud29092, welkom op onze Community!

Goed dat je hiervoor aan de bel trekt, ik ben meteen voor je gaan kijken maar ook ik kan je hier geen duidelijke informatie over geven. Geen zorgen, ik heb onze glasvezelafdeling (Fiber) aan de digitale mouw getrokken. Er staat namelijk een onduidelijke Hold code op jouw oplevering. Zij zullen je gaan opbellen en meer informatie hierover geven. Houd je telefoon goed in de gaten, als ze je niet kunnen bereiken spreken ze een voicemail in! 

Beste Odido,

Graag zou ik willen weten wat de status van mijn glasvezelaansluiting is. Zowel de postcodecheck bij Odido als Open Dutch Fiber geven aan dat glasvezel beschikbaar is/aangelegd is op mijn adres (“Gefeliciteerd! In jouw straat ligt al glasvezel. Wil je een aansluiting? Sluit dan een abonnement af bij een glasvezel provider.”), echter weet ik zeker dat er nog niet gegraven is in mijn straat. Wat zijn de verwachtingen? De bestelling is bijna 'n jaar geleden geplaatst...

Reputatie 7
Badge +9

Hey @rogervdh, ik ben meteen voor je gaan kijken en zie dat de huisaansluiting op 12-01 gepland staat. Heb je toevallig al een afspraak ingepland? 

Hey @rogervdh, ik ben meteen voor je gaan kijken en zie dat de huisaansluiting op 12-01 gepland staat. Heb je toevallig al een afspraak ingepland? 

Hoi @Tommie van Odido. Nee, ik heb geen verzoek gekregen om iets in te plannen en ben ook niet benaderd (er staat dus ook geen afpsraak bij mijn weten). Verder weet ik 100% zeker dat er nog geen glasvezel in de straat ligt. De stoep is niet open geweest.

Reageer