Beantwoord

[Glasvezel] Mogelijke overstap naar T-Mobile


Hallo,

Ik heb een KPN aansluiting op glasvezel. Mijn FTU is deze:



Vanaf deze locatie gaat er een kabel naar mijn kantoor. Vanaf deze ruimte zit een Experiabox met 4 LAN aansluitingen. Hier worden er 3 van gebruikt (1 x IPTV), 1 x (Internet PC), 1 doorluskabel naar de woonkamer.

Situatie woonkamer: doorluskabel cat 6 aangesloten op een eigen router die als functie een accesspoint heeft ivm 5Ghz spreiding. Op deze router zit aangesloten: een PS4, IPTV (KPN) en tot slot mijn NAS.

Nu mijn vragen:

Wordt mijn FTU vervangen als ik een overstap naar T-Mobile maak?
Ik heb al gelezen hoe ik eventueel het glasvezel modem kan vervangen door mijn eigen modem - niet echt mijn noodzaak. 5 Ghz moet het woongedeelte goed zijn. Ik heb wel op kantoor 3 LAN poorten nodig; de verlenging naar de woonkamer (dit is mixed internet en IPTV), mijn PC (alleen internet) en 1 x IPTV.

Is dit bovenstaande mogelijk of wat moet er nog extra aangeschaft worden? Ik heb gelezen dat het glasvezel modem van T-Mobile 5 ghz ontbreekt, dat is in kantoor niet erg, maar zag ook her en der online dat poorten 1 en 2 voor internet zijn en poorten 3 en 4 voor IPTV, dat gaat volgens mij een probleem worden in de woonkamer omdat daar een mixed signaal nu aankomt en ik geen extra kabels wil gaan trekken.

Wordt hier verder door mij nog iets vergeten?

Alvast bedankt 🙂
icon

Beste antwoord door ChrisMW 20 May 2018, 13:08

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Hallo Logix247,

T-Mobile veranderd de aansluiting zelf niet. meestal word het nt en de blindkap omgeruild. de monteur zorgt er voor dat het glasvezel kabeltje er uit komt.

Het modem word binnen 2 meter van de glasvezel aansluiting geplaatst omdat de glasvezel kabel niet langer is. je kan via managed switches wel internet en tv over een kabel krijgen met een beetje geduld en handigheid. wil je de router op een andere plaats hebben dan zou ik kiezen voor de mediaconverter oplossing. (je heb dan nog steeds de managed switches nodig voor itv)
Hoi Hidden,

Dus dan kan ik het beste de mediaconverter > RJ45 kabel naar kantoor > modem plaatsen > kabel naar woonkamer > managed switch > eigen access point + iptv Tmobile?

Welke hardware kan hier het beste voor gebruikt worden?
Reputatie 7
[Glasvezel aansluiting] Mediaconverter TP-Link MC2200L -> [kantoor] Router TP-Link Acher C7, TP-Link TL-SG105E > [woonkamer] TP-Link TL-SG105E, eigen accesspoint, iptv.

mocht je meer dan 5 poorten nodig hebben dan kan je ook de SG108E gebruiken.
Die mediaconverter kan toch ook nog mijn KPN FTU doen? Deze heb ik toch reserve liggen.
Dus dan zou ik alleen in de woonkamer een TL105E nodig hebben en een extra AP (ik heb al een C7 die momenteel als AP gebruikt wordt). Dat wordt dan Glas > ZTE (kpn mediaconverter) > C7 , p1 IPTV (LOS) p2 internet (PC) en dan p3 een mixed naar de woonkamer waarop ik de SG105E plaats > Vlan IPTV en 1 voor de AP?

Zo klopt het verhaaltje toch?

Mocht ik een keer een storing hebben, dan kan ik bij het Glas gewoon het t-mobile geleverde modem aansluiten en indien probleem nog bestaat T-Mobile bellen als ik dit zo goed begrepen heb.
Reputatie 7
Hallo Logix247,

Je kan het natuurlijk altijd proberen om de oude KPN ftu te gebruiken. mij is het niet gelukt maar had ook een andere. T-Mobile heeft TV in een apart vlan. hierdoor is het niet mogelijk om het op 1 poort er uit te gooien. daarom heb je 2 managed switches nodig 1 om de poorten samen te voegen en 1 om ze uit elkaar te halen. Er zijn natuurlijk meerdere manieren om het voor elkaar te krijgen, dit is een die ik zelf heb toegepast. (alleen niet samen)

en Ja laat het modem van T-Mobile gewoon hangen zodat je snel kan schakelen tussen de modems als er een probleem is. T-Mobile kan het direct zien als de draytek niet is aangesloten.
"daarom heb je 2 managed switches nodig 1 om de poorten samen te voegen en 1 om ze uit elkaar te halen. Er zijn natuurlijk meerdere manieren om het voor elkaar te krijgen, dit is een die ik zelf heb toegepast. (alleen niet samen)"

Kan je dit even uitleggen wat hiermee precies bedoelt wordt?

Ik snap dat glas > converter > kantoor, alleen daar waar mijn enkele kabel naar de woonkamer gaat vraag ik me af waar ik precies dan alleen een C7 moet plaatsen of daar ook juist weer een managed switch achter?
Reputatie 1
Beste Logix247,

Een VLAN id (een nr) wordt aan het fysieke pakketje toegvoegd om over 1 kabeltje te lopen. Maar alleen apparatuur die VLAN id's snapt kan er dan nog iets mee. Je C7 kan niet met VLAN's omgaan. Bij KPN hoeft dat niet, omdat de experiabox intern zorgt voor het samenspel van internet en IPTV naar 1 homelan.

Plaatjes zeggen vaak meer, dus eerst eentje van wat je nu hebt:



Hier combineert de Experia box beide VLAN's naar je homelan. De C7 is ook niet VLAN capabel voor zover ik het kan zien. Bij TMobile zou je het (uitgaande van het feit dat de C7 in de woonkamer wilt houden) zo kunnen doen:



Hier ontstaat wel een verschil, nu is het je C7 die het netwerk ontsluit, niet je experiabox. Dus e.e.a. moet daar goed veilig worden ingesteld. De switches leiden het IPTV lan naar beide kamers, maar zorgen ook dat het homelan signaal terugkomt in de studeerkamer. Experia WiFi verdwijnt. Mocht je daar geen behoefte aan hebben, dan volstaan 2 5 poorts switches. WiFi zou je met een repeater kunnen oplossen, maar evt. ook door een tweede AP, hoewel je dan in de studeerkamer mogelijk ene 8 poorts switch zou moeten overwegen (zodat je altijd een laptop op de switch zelf kan inprikken). Maar in deze opstelling zou je de switch via je eigen lan moeten kunnen managen.
Reputatie 1
O ja, tagged betekend dat de VLAN identificatie fysiek meegestuurd wordt, untagged is dat de switch het id eraf haalt. untagged is dus een signaal dat je eind apparaten wel snappen. Het is alleen de switch die die VLAN Id's erbij en eraf haalt.
O ja, tagged betekend dat de VLAN identificatie fysiek meegestuurd wordt, untagged is dat de switch het id eraf haalt. untagged is dus een signaal dat je eind apparaten wel snappen. Het is alleen de switch die die VLAN Id's erbij en eraf haalt.

Bedankt voor je reactie. Ik wacht het bestelproces eventjes af.

Ik heb in elk geval voor de TL-SG108E's + MC2200L gekozen en dan 2 x een losse AP voor de wifi spreiding.

We gaan het meemaken of alles gaat werken zoals we hier thuis willen.
Reputatie 7
Hoi ChrisMW,

Beste Logix247,
De C7 is ook niet VLAN capabel voor zover ik het kan zien.

In dit topic leg ik uit hoe je de vlans kan instellen op de C7.

Het overzicht klopt en zal zo ook werken. dat de C7 wel of geen vlan ondersteund is in deze setup niet zo belangrijk. enkel als je de managed switches er tussen uit haalt.

Reageer