Beantwoord

Glasvezel opgeleverd door KPN, volgens T-Mobile niet beschikbaar

  • 8 January 2021
  • 24 reacties
  • 3481 Bekeken

Sinds 1 december is officieel onze glasvezelverbinding opgeleverd in onze woning (Apeldoorn, 7328).

Sinds dat moment blijft T-mobile echter aangeven dat er geen glasvezel op ons adres is. KPN, Solcon en XS4All kunnen dit "gewoon” leveren en KPNNetwerkNL geeft ook aan dat er verder van KPN uit geen acties meer open staan voor ons deel van de wijk. Fourstack toont ook keurig 111mbit voor DSL en 1000mbit voor FTTH beschikbaar.

Nu zouden we het fijn vinden om duidelijkheid te krijgen over wie er wat wanneer moet gaan doen zodat we ons bestaande DSL abonnement kunnen gaan omzetten naar glasvezel. De diensten van T-mobile bevallen ons prima, zeker met onze mobiele abonnementen erbij, dus het zou zonde zijn als we moeten gaan overstappen naar een ander om onze glasvezel in gebruik te kunnen nemen. Met name qua upload hebben we meer nodig dan 30mbit die we nu hebben, dat het maximale 100 down is, is geen probleem.

icon

Beste antwoord door Hidden.nld 11 January 2021, 00:31

Bekijk origineel

24 reacties

 Ik heb dus niks aan die verbinding net zo goed direct naar de meterkast lopen en die punt weg te slopen. Ik krijg dus nooit een verbinding sneller over de 100mb. Stomme project bij het bouw alleen lijnbrandt aansluiting. Nu heb ik keuze tussen 100mb dsl of KPN en kpn dochters voor glas. :rage:

Ik weet het niet zeker maar volgens mij heeft gpon poort een maximale snelheid van 2,44gigabit. Die verdeeld word over max 128 klanten. (Normaal 32)

Van een ‘Senior Gebiedscoordinator’ van KPNnetwerkNL kreeg ik dit antwoord:

De vraag of wij een GPON of AON netwerk neerleggen is een technische vraag. Wij leggen een PON netwerk aan en geen GPON. Zoals je dan wellicht weet is het PON een Passief Optisch Netwerk waarbij de glasvezelverbinding wordt gedeeld met 16 adressen en er snelheden tot 10 Gbps mogelijk zijn. Meer informatie hierover kan je hier lezen https://www.overons.kpn/nl/nieuws/2019/kpn-introduceert-pon-technologie-voor-snelheden-tot-10-gbps-over-glasvezel-ftth.

 

Als het goed is maximaal 16 vezels achter een splitter dus.

 

 

Oftewel, max 150Mbit tegelijkertijd per huishouden voor nu. Als je iemand op de splitter hebt die zijn Gigabit voltrekt, heb je het voor de overige 15 gebruikers over 100Mbit zelfs. Etc. Zal ik de hosanna-toeter eens uit het stof halen voor deze prachtige sprong achteruit ten opzichte van de glasvezelgeneratie hiervoor?

Reputatie 2

Ik weet het niet zeker maar volgens mij heeft gpon poort een maximale snelheid van 2,44gigabit. Die verdeeld word over max 128 klanten. (Normaal 32)

Van een ‘Senior Gebiedscoordinator’ van KPNnetwerkNL kreeg ik dit antwoord:

De vraag of wij een GPON of AON netwerk neerleggen is een technische vraag. Wij leggen een PON netwerk aan en geen GPON. Zoals je dan wellicht weet is het PON een Passief Optisch Netwerk waarbij de glasvezelverbinding wordt gedeeld met 16 adressen en er snelheden tot 10 Gbps mogelijk zijn. Meer informatie hierover kan je hier lezen https://www.overons.kpn/nl/nieuws/2019/kpn-introduceert-pon-technologie-voor-snelheden-tot-10-gbps-over-glasvezel-ftth.

 

Als het goed is maximaal 16 vezels achter een splitter dus.

 

Thanks! Ik wacht rustig af, m’n huidige dsl abbo voldoet ook prima. Zie vanzelf wel wanneer er glasvezel aangeboden wordt :slight_smile:

De informatie die Kpnnetwerk verstrekt is correct. Kpnnetwerk geeft op hun website aan welke providers kunnen leveren over hun netwerk. Dat betekent niet dat die providers ook daadwerkelijk overal hun diensten aanbieden, die keuze maken de providers zelf. Dus als de postcodecheck van T-Mobile aangeeft dat er geen glasvezel leverbaar is, dan is dat via iig T-Mobile op dit moment niet mogelijk. Betekent dus ook, dat het via een andere provider misschien wel kan.

Kleine opmerking, ik wil ook graag overstappen op glasvezel. Volgens t-mobile is er bij mij geen glasvezel beschikbaar, maar via dit topic ben ik op kpnnetwerk.nl uit gekomen. Als ik daar mijn postcode opzoek en vervolgens bij providers kijk, staat t-mobile er wel bij. Is er in de afgelopen 7 dagen sinds de laatste post iets gewijzigd of verstrekt kpn gewoon onjuiste gegevens?

Bedankt allen voor het reageren. We zijn in overleg met KPN toch maar voor een KPN abonnement gegaan. 200/200 + TV. Wordt volgende week donderdag aangesloten. Konden een nette prijs maken.

 

Wanneer T-mo hier ook over glasvezel kan gaan leveren switchen we wel weer een keer terug.

Reputatie 7

@Doornekamp33 zolang het maar niet in de grond ligt. Ik verwacht wel dit jaar kleine straatkasten waar ze de splitter in stoppen. Zolang het maar niet in de grond zit. (Zeg dat 50% glas neemt gooi je de helft van je capaciteit weg en dus ook je voordeel)

Ik weet het niet zeker maar volgens mij heeft gpon poort een maximale snelheid van 2,44gigabit. Die verdeeld word over max 128 klanten. (Normaal 32)

Zelfs met xgspon voorzie ik problemen met 128 klanten.

 

Ze zijn al van 2 vezels (reggefiber had een tv vezel voor dvb (fxp en uftu)) naar 1 (KPN NetwerkNL(tk01)) gegaan. 

 

Oke @Hidden.nld een tussen oplossing dus.

 

Reputatie 7

@all  er ligt geen gpon in de grond. (Op dit moment)

Gelukkig maar want odf over een echt pon netwerk is niet mogelijk en dus gewoon p2p netwerk. 

Het splitten van de glasvezel gebeurd gewoon in de pop door middel van een pon splitter. Door deze techniek kunnen ze dus meerdere klanten op 1 poort zetten. 

Kan ook zijn door de verwarring met oud regefiber dat ik het verkeerd lees.

Dus samengevat als ik het goed begrepen heb rolt T-Mobile nu een soort PON uit naar de PoP op KPN locaties, m.a.w. T-Mobile is ook met die techniek aan de slag gegaan, enige reden die ik kan bedenken, kosten reductie, alleen is PON niet zo toekomst bestendig als FttH.

Allen KPNnetwerk rolt alleen in nieuwe plaatsen waar ze aanleggen PON in, in oud regefiber plaatsen word FttH nog wel aangevuld en geen 2 systemen naast elkaar, misschien word dit wel anders in grotere nieuwbouw wijken, nu is dan de vraag, wat heeft TS voor aansluiting gekregen in huis.

Ik zou nu kunnen stoppen met reageren maar ik ben licht geïrriteerd over het feit dat jij nu 2 keer iets tegenspreekt wat ik niet heb gezegd.

Aangezien jij in de regel prima on topic reageert op dit forum, vermoed ik dat ik zelf schuld ben aan die verwarring door de term ‘oud reggefiber’ netwerk er nog in te gooien. Ik bedoel daarmee gewoon bestaande WBA locaties die er al stonden voordat KPN Netwerk opnieuw met uitrol is begonnen. Ik bedoelde absoluut niet te zeggen dat er tijdens het bestaan van Reggefiber ergens PON techniek is uitgerold. Het 2de deel van je laatste post is correct en ben ik het dus mee eens. :wink:

Regefiber heeft nooit PON aangelegt, dus dat is onzin, KPN is met PON begonnen, ook wel GPON genoemd, dit is 1 glasvezel de wijk in voor meerdere aansluitingen, dacht max 30 en de verdelers in de straat, FttH wat regefiber heeft uitgerold is vanaf elk huis een (vaak zelfs 2) glaskabel naar de PoP.

Dat ze nu gaan klooien met hun eigen ODF zal wel, heb ik me niet in verdiept, en nogmaals, ODF is T-Mobiles eigen netwerk tot in de PoP en van daaruit word het aangesloten op dat laatste stukje kabel van de netbeheerder ter plaatse, eigenlijk altijd KPNnetwerk, dat ze zelf ook PON uitrollen zal wel een centen kwestie zijn, zelfde als KPN.

Sinds kort levert T-Mobile ook via een PON techniek op een aantal oude reggefiber locaties, dus waar 0,0 PON infra van KPN aanwezig is, bv. Winterswijk, met een Huawei ONT op klantlocatie. In sommige gebieden waar ze met ODF al aanwezig waren maar de poorten op waren, worden nieuwe klanten ook mbv PON techniek aangesloten met een ONT ipv mediaconverter thuis.

Wie maakt het nu moeilijk @prodigy , Je maakt er wel een potje van.

T-Mobile lever via het KPN netwerk WBA, ODF rollen ze uit tot in de PoP en leveren over het laatste stukje KPN kabel via hun eigen aanvoer lijn, en dan heb je nog een stukje eigen netwerk wat ze zelf hebben aangelegd.

PON is de nieuwe techniek van KPN en daar levert T-Mobile niet over en is ook nooit aangelegd door voormalig Regefiber, hoe je daar nu bij komt dat T-M daar PON over leverd is een raadselachtig verhaal.

De helderheid is heel simpel. Gebruik de postcode checker op de T-Mobile website. Dan weet je wat T-Mobile wel of niet levert. De onduidelijkheid komt omdat mensen met een nee geen genoegen nemen en dan gaan vragen, waarom niet...


Mag ik vragen wat daar mis mee is dan? Alleen een nee is ook geen acceptabel antwoord natuurlijk :)

De meer technisch onderlegde consument, zoals ondergetekende, wil graag weten of er een technische beperking is of een organisatorische. In dit geval een beetje van beide, maar vooral de tweede optie.

Ik ben bang dat je voorlopig beperkt bent tot Solcon en KPN, Tmobile levert vooralsnog niet op de nieuwe infrastructuur van KPN...

Dat is wel vreemd, want KPNNetwerkNL heeft specifiek toegezegd dat ze deze regio open zouden stellen voor andere providers in de voorlichtingssessies. Daar had ik specifiek naar gevraagd destijds. 
 

Maar als dit zo gaat blijven vrees ik dat deze aansluiting dan waardeloos gaat zijn en we voor niks kabels hebben gelegd naar de meterkast. KPN is voor wat wij willen helaas bijna €30 per maand duurder. XS4ALL idem.

 

KPNNetwerk heeft het netwerk inderdaad gewoon open gesteld en andere providers kunnen er over leveren. Moeten ze het wel willen natuurlijk, niemand die ze verplicht. Destijds kon KPNNetwerk ook niet weten dat andere providers er zo lang over zouden doen. Het is ruim van te voren bekend geweest welke techniek gebruik zou worden.

Verder is de aansluiting dan misschien ‘waardeloos’ nu, maar als jij verhuist en iemand anders komt er te wonen wil die misschien wel van de verbinding gebruik maken, dan ontstaat er alsnog waarde. Alleen maar een aansluiting aanleggen voor een klant die er nu gebruik van wil maken is een hele slechte businesscase (tenzij buitengebied en je geen risico’s kunt lopen).

T-Mobile is zelf met GPON sinds enkele maanden bezig op de ‘oude’ reggefiber lijnen, dus de techniek is ze niet onbekend, op termijn zullen ze ook wel op jou adres gaan leveren via de nieuwe infrastructuur van KPN. Doen ze dat niet, kunnen ze over enkele jaren over een paar miljoen glasvezel verbindingen niet leveren, commercieel gezien een ramp. Zeker als je bedenkt dat in all die gebieden op termijn het koper netwerk ook uitgaat, als T-Mobile dan nog niet levert via GPON van KPNNetwerk, verliezen ze die klanten.

Maar ik snap de verwarring ook wel, T-Mobile is er ook debet aan. Het overzicht is helemaal zoek. WBA, ODF, GPON via ODF, maar geen GPON via WBA etc. Max 100Mbit hier, max 1000Mbit daar. 25 euro in die wijk, 40 euro in de andere etc. Als niet ingewijde snap je er niks meer van. En als je hun klantenservice om opheldering vraagt komen ze niet verder dan ‘mag niet van kpn’ ofzo. 

Anyway… Hoop dat je snel van de glasvezel gebruik kunt maken!


Bedankt voor de heldere uitleg. Inderdaad is de aansluiting niet waardeloos, maar het is vooral jammer dat we ons er op hadden voorbereid op onze huidige provider snel over te kunnen stappen van DSL naar glasvezel, maar dit helaas voorlopig niet lijkt te gaan gebeuren en dat is best frustrerend.

In het ergste geval gaat dat een overstap worden naar een KPN familielid (KPN danwel XS4ALL of Solcon) totdat T-mo hun hoofd uit diens eigen posterieur heeft gehaald en weer aan de slag gaat om meer mensen aan te kunnen sluiten.

We gaan maar weer oriënteren. Nogmaals bedankt!

Reputatie 7
Badge +14

De helderheid is heel simpel. Gebruik de postcode checker op de T-Mobile website. Dan weet je wat T-Mobile wel of niet levert. De onduidelijkheid komt omdat mensen met een nee geen genoegen nemen en dan gaan vragen, waarom niet...

Ik ben bang dat je voorlopig beperkt bent tot Solcon en KPN, Tmobile levert vooralsnog niet op de nieuwe infrastructuur van KPN...

Dat is wel vreemd, want KPNNetwerkNL heeft specifiek toegezegd dat ze deze regio open zouden stellen voor andere providers in de voorlichtingssessies. Daar had ik specifiek naar gevraagd destijds. 
 

Maar als dit zo gaat blijven vrees ik dat deze aansluiting dan waardeloos gaat zijn en we voor niks kabels hebben gelegd naar de meterkast. KPN is voor wat wij willen helaas bijna €30 per maand duurder. XS4ALL idem.

 

KPNNetwerk heeft het netwerk inderdaad gewoon open gesteld en andere providers kunnen er over leveren. Moeten ze het wel willen natuurlijk, niemand die ze verplicht. Destijds kon KPNNetwerk ook niet weten dat andere providers er zo lang over zouden doen. Het is ruim van te voren bekend geweest welke techniek gebruik zou worden.

Verder is de aansluiting dan misschien ‘waardeloos’ nu, maar als jij verhuist en iemand anders komt er te wonen wil die misschien wel van de verbinding gebruik maken, dan ontstaat er alsnog waarde. Alleen maar een aansluiting aanleggen voor een klant die er nu gebruik van wil maken is een hele slechte businesscase (tenzij buitengebied en je geen risico’s kunt lopen).

T-Mobile is zelf met GPON sinds enkele maanden bezig op de ‘oude’ reggefiber lijnen, dus de techniek is ze niet onbekend, op termijn zullen ze ook wel op jou adres gaan leveren via de nieuwe infrastructuur van KPN. Doen ze dat niet, kunnen ze over enkele jaren over een paar miljoen glasvezel verbindingen niet leveren, commercieel gezien een ramp. Zeker als je bedenkt dat in all die gebieden op termijn het koper netwerk ook uitgaat, als T-Mobile dan nog niet levert via GPON van KPNNetwerk, verliezen ze die klanten.

Maar ik snap de verwarring ook wel, T-Mobile is er ook debet aan. Het overzicht is helemaal zoek. WBA, ODF, GPON via ODF, maar geen GPON via WBA etc. Max 100Mbit hier, max 1000Mbit daar. 25 euro in die wijk, 40 euro in de andere etc. Als niet ingewijde snap je er niks meer van. En als je hun klantenservice om opheldering vraagt komen ze niet verder dan ‘mag niet van kpn’ ofzo. 

Anyway… Hoop dat je snel van de glasvezel gebruik kunt maken!

Reputatie 7
Badge +2

Hallo nielss94,

Apeldoorn is onlangs toegevoegd aan het lijstje met ODF locaties. Ik weet niet of er uitzonderingen zijn qua bepaalde wijk of straat. Zie ook de laatste toevoegingen in onderstaande topic:

Het zal dus beschikbaar moeten zijn. Zit men via WBA verbonden is het wel vaak zo dat er een nieuw abonnement afgesloten moet worden om op ODF - GPON terecht te kunnen komen. Er is dan ook andere apparatuur (converter) nodig om van de nieuwe verbinding gebruik te kunnen maken.

Wellicht kan een moderator jouw specifieke situatie even nakijken.

Mvg. Marcel

 

 

 

 

Welke regio's zijn dit dan @Waqqas , want zover mijn informatie strekt levert T-Mobile nog nergens over de PON techniek van KPN, alleen over hun eigen netwerk leveren ze PON.

Reputatie 7
Badge +15

De nieuwe PON technologie is ook gewoon open voor alle providers maar zij moeten de nieuwe techniek dan wel eerst ondersteunen, T-Mobile ondersteund dit al in een aantal regio's. Hopelijk kan een moderator meer duidelijkheid geven over de uitbreiding naar andere regio's.

 

Ik ben bang dat je voorlopig beperkt bent tot Solcon en KPN, Tmobile levert vooralsnog niet op de nieuwe infrastructuur van KPN...

Dat is wel vreemd, want KPNNetwerkNL heeft specifiek toegezegd dat ze deze regio open zouden stellen voor andere providers in de voorlichtingssessies. Daar had ik specifiek naar gevraagd destijds. 
 

Maar als dit zo gaat blijven vrees ik dat deze aansluiting dan waardeloos gaat zijn en we voor niks kabels hebben gelegd naar de meterkast. KPN is voor wat wij willen helaas bijna €30 per maand duurder. XS4ALL idem.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @nielss94 

Je kan bij KPNnetwerkNL navragen of in jouw regio PON is toegepast of peer to peer (AON).

Bij PON blijf je dus voorlopig beperkt tot de bovenstaande providers.

Ik ben bang dat je voorlopig beperkt bent tot Solcon en KPN, Tmobile levert vooralsnog niet op de nieuwe infrastructuur van KPN...

Reageer