Beantwoord

Glasvezel: postcodecheck zegt enkel DSL



Toon eerste reactie

35 reacties

Hallo @Waqqas 

Weet u wellicht hoe ik kan achterhalen of ik in een WBA- of ODF-gebied woon?

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Jackkkkkkkk 

Laten we hopen dat na die meting alles in orde is 😀

Wat betreft de snelheid, op het KPN netwerk is inderdaad maximaal 100 MB mogelijk maar als jij in een ODF gebied woont dus dat T-Mobile daar eigen apparatuur in de wijkcentrale heeft staan dan zal de postcodecheck van T-Mobile 1000 MB aangeven.

Kortom, de postcodecheck van T-Mobile zal je aangeven wat er maximaal geleverd kan worden op jouw adres

Hallo @Waqqas,

Ik heb gevraagd naar de techniek die toegepast is, heb de situatie uitgelegd en ook direct de vraag gesteld of providers als T-Mobile over deze infrastructuur kunnen leveren.

De mevrouw zei dat de toegepaste techniek POP is en dat T-Mobile hierover kan leveren. Dus de verwachting is dat na de nameting de postcode check van T-Mobile de beschikbaarheid van glasvezelinternet hoort aan te geven.

Wat de maximale snelheid dan kan zijn weet ik niet. Heb gelezen dat dat voor sommige regio's is beperkt tot 100 mbit en voor andere tot 1000mbit mogelijk is. Weet u hier wellicht meer over?

In iedergeval hartstikke bedankt. Aan uw hulp heb ik ook werkelijk wat gehad. 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Jackkkkkkkk 

In de meeste gevallen kan KPNnetwerkNL je niks vertellen omdat aan hun kant alles oké is.

Maar bij GPON zou bijvoorbeeld de buurman met al een abonnement een zwart apparaatje hebben met een PON lichtje erop dat is aangesloten op het glasvezelpunt.

Met GPON glasvezel kan je momenteel alleen bij KPN XS4ALL Solcon Online.nl Freedom een abonnement nemen, kijk daar ook eens of je daar DSL of glasvezel ziet.

Je zou het wel eens kunnen proberen om te bellen, misschien dat je wat informatie krijgt. Gewoon vragen of er PON is toegepast in jullie wijk.

Hallo @Waqqas,

Kunt u exact formuleren waar ik navraag naar moet doen? Dan pleeg ik het belletje met KPN Netwerk wel.

Reputatie 7
Badge +15

@Jackkkkkkkk 

GPON glasvezel is ook een open netwerk volgens KPNnetwerkNL maar vele providers moeten nog wat aanpassingen doen zodat ze deze nieuwe techniek kunnen ondersteunen.

Maar wie weet komt alles goed voor jou na de meting.

Hallo @Waqqas,

In 2019 werd het aangekondigd en in het laatste kwartaal van datzelfde jaar zijn ze begonnen aan de werkzaamheden. Volgens de berichtgevingen van de gemeente is het glasvezelnetwerk open voor andere providers. Zie hieronder het citaat ervan. Meer kan ik er niet over vinden.

"Het glasvezelnetwerk van KPN is overigens een zogenaamd open netwerk. Dat wil zeggen dat KPN het netwerk open moet stellen aan andere providers, zodat die via het netwerk diensten kunnen aanbieden. Dat betekent dat huishoudens niet per se een abonnement via KPN hoeven af te sluiten, om van het supersnelle internet gebruik te maken."

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Jackkkkkkkk 

Bedoel je dat de aansluiting nog niet is afgerond en een monteur de aansluiting nog komt doormeten?

In dat geval probeer het daarna eens.

En hoe lang ligt er al glasvezel bij jullie in de straat? Sinds 2020 legt KPNnetwerkNL in alle nieuwe projecten GPON glasvezel (een nieuwe techniek) aan en dat wordt nog niet ondersteund door T-Mobile en vele andere providers.

Eric,

Nee wij hebben geen KPN abonnement afgesloten. Waar leest u dat? 

 

En het blijkt dat er nog een nameting moet plaatsvinden eer we een abonnement kunnen afsluiten. Daarvoor heb ik net KPN Netwerkmoeten bellen. Daarna zal het gewoon moeten kunnen, ook met T-Mobile.

 

Maar het probleem wat zich nu plaatsvindt met jouw antwoord vond ook plaats via de telefoon: mensen hebben moeite met het begrijpen en verstrekken vervolgens valse informatie. Stel ik had KPN Netwerk niet gebeld en ik ging volledig uit van jullie expertise. Dan zat ik nu op een dwaalspoor.

 

Jammer van de kwaliteit van de reacties, zowel online als telefonisch. Het niveau van de service ligt zodanig laag dat je er niets aan hebt.

Reputatie 7
Badge +14

Beste @Jackkkkkkkk , welkom op het forum. Je geeft aan dat de postcode check aangeeft dat er alleen DSL leverbaar is via T-Mobile. Op dit moment heb je een KPN glasvezel abonnement.

Het klopt dat de postcode checker leidend is. NIet elke glasvezel aansluiting van KPN is geschikt om een T-Mobile thuis product op te leveren. T-Mobile blijft naast eigen glasvezel graven ook nog steeds locaties toevoegen waar zij kunnen aansluiten op de nieuwe techniek (GPON) van KPN. Een planning daarvoor is helaas niet beschikbaar.

Reageer