Beantwoord

Glasvezel: postcodecheck zegt enkel DSL


Hallo,

Wij zijn zojuist aangesloten op het glasvezelnetwerk van KPN. Dit hebben wij gedaan op advies van een T-Mobile medewerker van de T-Mobile Shop. Wij hebben namelijk meerdere Unlimited-abonnementen wat dan een aardige klantvoordeel op kan leveren bij een eventuele overstap.

 

Nu is het zo dat de postcode check nog steeds aangeeft dat enkel DSL leverbaar is. Na gebeld te hebben met de klantenservice vertelt die meneer aan de telefoon me ineens dat glasvezel niet leverbaar is op mijn adres? 

 

Wat is nu het juiste antwoord op mijn vraag? En geen tegenstrijdigheid meer a.u.b. want dat ben ik nu inmiddels wel erg beu van T-Mobile. 

 

Hartelijk dank

icon

Beste antwoord door Waqqas 2 July 2021, 11:25

Bekijk origineel

35 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Beste @Jackkkkkkkk , welkom op het forum. Je geeft aan dat de postcode check aangeeft dat er alleen DSL leverbaar is via T-Mobile. Op dit moment heb je een KPN glasvezel abonnement.

Het klopt dat de postcode checker leidend is. NIet elke glasvezel aansluiting van KPN is geschikt om een T-Mobile thuis product op te leveren. T-Mobile blijft naast eigen glasvezel graven ook nog steeds locaties toevoegen waar zij kunnen aansluiten op de nieuwe techniek (GPON) van KPN. Een planning daarvoor is helaas niet beschikbaar.

Eric,

Nee wij hebben geen KPN abonnement afgesloten. Waar leest u dat? 

 

En het blijkt dat er nog een nameting moet plaatsvinden eer we een abonnement kunnen afsluiten. Daarvoor heb ik net KPN Netwerkmoeten bellen. Daarna zal het gewoon moeten kunnen, ook met T-Mobile.

 

Maar het probleem wat zich nu plaatsvindt met jouw antwoord vond ook plaats via de telefoon: mensen hebben moeite met het begrijpen en verstrekken vervolgens valse informatie. Stel ik had KPN Netwerk niet gebeld en ik ging volledig uit van jullie expertise. Dan zat ik nu op een dwaalspoor.

 

Jammer van de kwaliteit van de reacties, zowel online als telefonisch. Het niveau van de service ligt zodanig laag dat je er niets aan hebt.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Jackkkkkkkk 

Bedoel je dat de aansluiting nog niet is afgerond en een monteur de aansluiting nog komt doormeten?

In dat geval probeer het daarna eens.

En hoe lang ligt er al glasvezel bij jullie in de straat? Sinds 2020 legt KPNnetwerkNL in alle nieuwe projecten GPON glasvezel (een nieuwe techniek) aan en dat wordt nog niet ondersteund door T-Mobile en vele andere providers.

Hallo @Waqqas,

In 2019 werd het aangekondigd en in het laatste kwartaal van datzelfde jaar zijn ze begonnen aan de werkzaamheden. Volgens de berichtgevingen van de gemeente is het glasvezelnetwerk open voor andere providers. Zie hieronder het citaat ervan. Meer kan ik er niet over vinden.

"Het glasvezelnetwerk van KPN is overigens een zogenaamd open netwerk. Dat wil zeggen dat KPN het netwerk open moet stellen aan andere providers, zodat die via het netwerk diensten kunnen aanbieden. Dat betekent dat huishoudens niet per se een abonnement via KPN hoeven af te sluiten, om van het supersnelle internet gebruik te maken."

Reputatie 7
Badge +15

@Jackkkkkkkk 

GPON glasvezel is ook een open netwerk volgens KPNnetwerkNL maar vele providers moeten nog wat aanpassingen doen zodat ze deze nieuwe techniek kunnen ondersteunen.

Maar wie weet komt alles goed voor jou na de meting.

Hallo @Waqqas,

Kunt u exact formuleren waar ik navraag naar moet doen? Dan pleeg ik het belletje met KPN Netwerk wel.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Jackkkkkkkk 

In de meeste gevallen kan KPNnetwerkNL je niks vertellen omdat aan hun kant alles oké is.

Maar bij GPON zou bijvoorbeeld de buurman met al een abonnement een zwart apparaatje hebben met een PON lichtje erop dat is aangesloten op het glasvezelpunt.

Met GPON glasvezel kan je momenteel alleen bij KPN XS4ALL Solcon Online.nl Freedom een abonnement nemen, kijk daar ook eens of je daar DSL of glasvezel ziet.

Je zou het wel eens kunnen proberen om te bellen, misschien dat je wat informatie krijgt. Gewoon vragen of er PON is toegepast in jullie wijk.

Hallo @Waqqas,

Ik heb gevraagd naar de techniek die toegepast is, heb de situatie uitgelegd en ook direct de vraag gesteld of providers als T-Mobile over deze infrastructuur kunnen leveren.

De mevrouw zei dat de toegepaste techniek POP is en dat T-Mobile hierover kan leveren. Dus de verwachting is dat na de nameting de postcode check van T-Mobile de beschikbaarheid van glasvezelinternet hoort aan te geven.

Wat de maximale snelheid dan kan zijn weet ik niet. Heb gelezen dat dat voor sommige regio's is beperkt tot 100 mbit en voor andere tot 1000mbit mogelijk is. Weet u hier wellicht meer over?

In iedergeval hartstikke bedankt. Aan uw hulp heb ik ook werkelijk wat gehad. 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Jackkkkkkkk 

Laten we hopen dat na die meting alles in orde is 😀

Wat betreft de snelheid, op het KPN netwerk is inderdaad maximaal 100 MB mogelijk maar als jij in een ODF gebied woont dus dat T-Mobile daar eigen apparatuur in de wijkcentrale heeft staan dan zal de postcodecheck van T-Mobile 1000 MB aangeven.

Kortom, de postcodecheck van T-Mobile zal je aangeven wat er maximaal geleverd kan worden op jouw adres

Hallo @Waqqas 

Weet u wellicht hoe ik kan achterhalen of ik in een WBA- of ODF-gebied woon?

Reputatie 7
Badge +15

@Jackkkkkkkk 

Er is wel een lijst met ODF en WBA plaatsen maar die is niet zo up to date.

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-van-bestelling-tot-installatie-496/t-mobile-glasvezel-beschikbaar-in-de-volgende-plaatsen-wba-of-odf-297183

Anders kan je het beste gewoon even afwachten tot na de meting.

Hallo @Waqqas 

Mijn buren hebben ook glasvezelinternet heb ik zojuist vernomen. De postcode check van T-Mobile zegt dat enkel DSL beschikbaar is op hun adres. Is er dan een andere techniek gebruikt bij mijn buren?

Ik ga het na de nameting allemaal wel meemaken.

Reputatie 7
Badge +15

@Jackkkkkkkk 

Je zult zeker gewoon dezelfde techniek hebben als je buren. Hebben hun een zwart apparaatje met een PON lampje aan de glasvezel aansluiting?

Reputatie 7
Badge +16

 

Eric,

Nee wij hebben geen KPN abonnement afgesloten. Waar leest u dat? 

 

En het blijkt dat er nog een nameting moet plaatsvinden eer we een abonnement kunnen afsluiten. Daarvoor heb ik net KPN Netwerkmoeten bellen. Daarna zal het gewoon moeten kunnen, ook met T-Mobile.

 

Maar het probleem wat zich nu plaatsvindt met jouw antwoord vond ook plaats via de telefoon: mensen hebben moeite met het begrijpen en verstrekken vervolgens valse informatie. Stel ik had KPN Netwerk niet gebeld en ik ging volledig uit van jullie expertise. Dan zat ik nu op een dwaalspoor.

 

Jammer van de kwaliteit van de reacties, zowel online als telefonisch. Het niveau van de service ligt zodanig laag dat je er niets aan hebt.

Hoi @Jackkkkkkkk, je bent al uitstekend op weg geholpen door @Waqqas en @eric dus ik heb er niet veel meer aan toe te voegen! 

Wat ik nog wilde verzoeken, is om rekening te houden met onze klant-helpt-klant structuur. Ik begrijp jouw frustratie in dit geval 1000 procent en snap volledig dat je de kwaliteit van de reacties tot op dat moment pover vond, om het zacht uit te drukken. Maar alle users op de Community zijn voor het leeuwendeel ook klant en proberen zo goed als mogelijk mee te denken om een oplossing te vinden. Dat wij als T-Mobile werknemers steken laten vallen qua service is natuurlijk kwalijk, maar daarmee mogen de andere users niet benadeeld worden. Dit klinkt nu wellicht bot en star, maar de fout van de provider is niet de verantwoordelijkheid van de klant of andere user - even heel basaal verwoord dan. 

Zou je ons op de hoogte willen houden met betrekking tot de  nameting, alsjeblieft? Ik heb trouwens meteen gecheckt of ik nog meer kan achterhalen, maar kan met de opgegeven informatie in jouw profiel geen aansluiting vinden. Zou je jouw T-Mobile Thuis klantnummer willen toevoegen aan jouw Communityprofiel? Dan kan ik je aansluiting bekijken en controleren of ik meer kan zien dan we momenteel kunnen.

Sorry dat er zoveel verwarring en onduidelijkheid verbonden was aan het contact met T-Mobile. Mocht je nog verdere vragen hebben, stel ze gerust en weet dat de Community altijd voor jou klaarstaat.

Hallo @Jason 

Ik zal u persoonlijk op de hoogte houden van de stand van zaken na de nameting als u dat wenselijk acht. Die vindt aankomende maandag in de ochtend plaats dus lang zal dat niet meer duren.

Verder heb ik (nog) geen T-Mobile Thuis en dus kan ik u geen klantnummer verstrekken. Wij willen juist dolgraag de overstap maken omdat dat fijn uitkomt i.c.m. onze Unlimited abonnementen waar we er overigens 2 van hebben.

Na het heen en weer bellen en op de Community vragen te stellen ben ik er nog steeds niet zeker van of T-Mobile glasvezelinternet op mijn adres kan leveren. Vind het ook bijzonder storend dat daar op voorhand moeilijk een antwoord op te vinden is.

Het KPN Netwerk, het bedrijf dat over de aanleg van de glasvezelkabel gaat, gaf aan dat het een PoP-architectuur betreft op mijn adres. Zij zijn positief gestemd over een eventuele T-Mobile Internet via glasvezel. Voor mijn buren gaat dat verhaal volgens de postcodechecker niet op. Maar 2 straten achter me (ja, zover ben ik gegaan met de postcode check) hebben ze ook glasvezel en op hun adressen is 100Mbit mogelijk via T-Mobile. Dat ik dus in een WBA-gebied woon lijkt me nu wel duidelijk. Maar of ik van jullie internet kan afnemen is nog steeds een vraagteken.

Wat raadt u mij verder aan? Om te wachten of toch verder onderzoeken? Ik weet eigenlijk niet meer waar ik nog zou kunnen zoeken of wie ik nog kan bellen hierover.

In iedergeval hartstikke bedankt voor uw deelname aan mijn topic.

Reputatie 7
Badge +5

Hallo,

Wij zijn zojuist aangesloten op het glasvezelnetwerk van KPN. Dit hebben wij gedaan op advies van een T-Mobile medewerker van de T-Mobile Shop. Wij hebben namelijk meerdere Unlimited-abonnementen wat dan een aardige klantvoordeel op kan leveren bij een eventuele overstap.

 

 

 

En het blijkt dat er nog een nameting moet plaatsvinden eer we een abonnement kunnen afsluiten. Daarvoor heb ik net KPN Netwerk moeten bellen. Daarna zal het gewoon moeten kunnen, ook met T-Mobile.

 

Dat de glasaansluiting binnen gebracht is, is maar een klein deel van het verhaal.

De andere kant van al die glasvezels zullen ook ergens verbinding moeten maken om het geheel werkend te krijgen. Het is dus niet afhankelijk van een GPON kastje of dergelijke. De rest van de netwerk infrastructuur moet ook allemaal opgeleverd zijn.

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo moderators,

Is er eigenlijk al zicht op over wanneer T-Mobile over WBA GPON kan leveren?

GPON, POP, WBA, of we bij de buren kunnen kijken naar een zwart kastje met PON lampje, mijn hemel waar gaat het hier over zeg. KPN heeft ook mijn woning aangesloten op het glasvezel netwerk en ik wil gewoon weten wanneer T-Mobile glasvezel gaat aanbieden. Ik heb geen behoefte aan een zoektocht naar allerlei afkortingen of een bezoek aan buren waar ik nog nooit mee heb gesproken. Hoe moeilijk kan het zijn om gewoon een antwoord te krijgen van T-Mobile zelf hierover?

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Esdamion, momenteel is er nog geen planning bekend voor jouw woonplaats. Zodra de postcodechecker op onze website aangeeft dat je Glasvezel kunt afnemen, kun je een abonnement aanvragen op ODF (Glasvezel van T-Mobile). 

Wat een kwats zeg doe gewoon normaal en houd de mensen c.q. klanten op de hoogte is dat nu zo moeilijk? Vind je het gek dat mensen dat graag willen weten? Wie wil er nu niet 50 Euro voor unlimited mobiel plus glasvezel?

Jullie lijken echt op de Nettorama: is goedkoop maar lange rijen voor de kassa en geen WiFi in de winkel. Nie lulle gewoon je bakkes dicht houden en wachten maar!!!!!!!

Echt gewoon kwatsers die T-Mobile

Reputatie 7
Badge +1

Natuurlijk weet T-Mobile nu al exact waar en wanneer een plaats word overgezet naar ODF of waar glasvezel word aangelegd, puur om concurrentie overwegingen zal men dit niet mededelen via de media maar pas op het laatste moment.

@BeMu Welke concurrentie overwegingen als ik vragen mag, als T-M ODF aanlegt zal dit toch met toestemming van de netwerk eigenaar moeten gebeuren, die weet dit dus eerder dan de meeste T-Mobile medewerkers het weten.

En nieuwe netwerken gaat ook al redelijk vroeg via de media, er zal toch een gemeente raad akkoord moeten gaan, alleen de verkennende fase en voorbereidingen van deplannen zullen nog in het geniep kunnen.

Wat een zooitje heb ik eindelijk glasvezel, na jaren wachten in Hengelo, zit ik nog aan een KPN internet abonnement vast omdat T-Mobile nog niet kan leveren :rage:

Ik blijf voorlopig dan maar bij Ziggo en overweeg dan ook onze telefoon abonnementen over te zetten naar Vodafone.

Reputatie 6

Hoi @wouter-b, ik check graag voor je of er duidelijk is of we jou op Glasvezel kunnen aansluiten. Zou je mij een privébericht willen sturen met je postcode en huisnummer? Dan zoek ik het voor je uit!

Ik heb inmiddels al een paar honderd keer op de postcode check gekeken. Het is echt niet uit te leggen dat T-Mobile niet weet wanneer ik aan de beurt ben. Er gaat ongetwijfeld een planning mee gepaard die een bepaalde doorlooptijd heeft. Dan weet je dus ook hoe lang het minimaal gaat duren. En als er nog geen duidelijkheid is over mijn straat dan gaat er nog een besluitvormingsproces aan vooraf, ook daarvan is de doorlooptijd bekend. Wanneer wordt het besluit over mijn straat genomen? Wanneer wordt gestart met de implementatie en hoe lang is de doorlooptijd? Ik blijf niet die postcode check doen zonder enige indicatie van hoe lang het nog gaat duren, is dat weken, maanden of jaren? Die informatie is 100% bekend bij T-Mobile. Als er nog geen besluitvorming is geweest dan is het geen weken, als de doorlooptijd enkele maanden is en er is nog niet gestart dan is het ook duidelijk. Het is een grote niet-transparante boel en dat zint me totaal niet. Als er geen duidelijkheid komta dan stap ik op een gegeven moment wel lekker over naar KPN ofzo. 

Reageer