Beantwoord

Glasvezel Rotterdam IJsselmonde

  • 3 March 2022
  • 44 reacties
  • 976 Bekeken

Beste heer\Mevrouw,

Er zijn in mijn straat voor mijn voordeur T-Mobile (Roze) Glasvezel kabels aangelegd.

Mijn vraag is bij wie moet ik zijn voor het verzoek om een Glasvezelpunt (FTU) door een monteur te laten aansluiten in huis?

icon

Beste antwoord door Waqqas 3 March 2022, 12:36

Bekijk origineel

44 reacties

in de wijk Zevenkamp aangelegd.

IJsselmonde wordt wel steeds groter, maar drama dat het daar ook nog niet werkt.

Maar ik denk dat het voor heel Rotterdam geld dat T-Mobile er een zootje van maakt. Het grootste punt is dat het bewerkstelligen van een aansluiting over zoveel schijven loopt dat men zelf ook de weg kwijt is bij T-Mobile.

Reputatie 6
Badge +9

Hi @Rob62,

Ik denk graag met je mee! Om erachter te komen wat de precieze situatie is, wil ik je vragen mij een privébericht te sturen met je postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je rekeningnummer. Hiermee kan ik checken hoe het er precies voor je voorstaat. Let me know! 

Hi @Rob62,

Ik denk graag met je mee!

Mooi dat de topic-kapers wel geholpen worden :D Hoe staat het met IJsselmonde?

Reputatie 1

Hi @Rob62,

Ik denk graag met je mee!

Mooi dat de topic-kapers wel geholpen worden 😃 Hoe staat het met IJsselmonde?


Hier hebben ze toevallig vanochtend de kabel naar de voorkant van de gevel gelegd, nu maar hopen dat er gauw een schouwafspraak komt, ik weet namelijk niet hoe het zit met de bedenktermijn zit, in het geval als de glasvezel kabel niet op de juiste plek komt te liggen.​​​​​​

 

Woon ook in Rotterdam Ijselmonde, om precies te zijn Beverwaard 

Reputatie 7
Badge +7

Hier hebben ze toevallig vanochtend de kabel naar de voorkant van de gevel gelegd, nu maar hopen dat er gauw een schouwafspraak komt, ik weet namelijk niet hoe het zit met de bedenktermijn zit, in het geval als de glasvezel kabel niet op de juiste plek komt te liggen.​​​​​​

De bedenktijd gaat pas lopen vanaf het moment dat alles (op)geleverd is. Tot die tijd kan je gewoon kosteloos opzeggen.

 

Reputatie 1

Hier hebben ze toevallig vanochtend de kabel naar de voorkant van de gevel gelegd, nu maar hopen dat er gauw een schouwafspraak komt, ik weet namelijk niet hoe het zit met de bedenktermijn zit, in het geval als de glasvezel kabel niet op de juiste plek komt te liggen.​​​​​​

De bedenktijd gaat pas lopen vanaf het moment dat alles (op)geleverd is. Tot die tijd kan je gewoon kosteloos opzeggen.

 

 

Dat is goed om te weten, er staan verschillende dingen over namelijk, en werd verwarrend 

 

Over je vraag betreft de glasvezel kabel, onze huidige  internet zit in de woonkamer in de hoek van het huis, daar komt dus ook onze huidige COAX aansluiting binnen en met bijbehorende internet kabels, en word het onmogelijk om 3 nieuwe kabels te gaan trekken over het hele huis

 

Reputatie 7
Badge +17

Kan het niet zo zijn dat de Coax eerst in de meterkast binnenkomt, waar hoogstwaarschijnlijk dan ook de glasvezel invoer komt. En dan is er een Coax verdeler naar de rest van het huis, zoals de woonkamer. 

De glasvezel wordt onder de fundering doorgebracht en dan “zo snel mogelijk” naar boven. Dat is bij een normaal huis vaak de meterkast, in een appartementencompex is dat soms vanuit de buitenmuur en dan direct de woonkamer in.

De glasvezel wordt aangesloten op een ONT, een kastje dat stroom nodig heeft, en dan met een ethernet kabel op een router aangesloten. Die router zorgt voor wifi en vanaf daar kun je ethernet kabels aansluiten naar b.v. TV en computers.

Als er geen mogelijkheid is om ethernet kabels te gebruiken kun je of MOCA's  met de bestaande Coax gebruiken of Powerline adapters over het electriciteitsnet thuis.

Reputatie 1

Kan het niet zo zijn dat de Coax eerst in de meterkast binnenkomt, waar hoogstwaarschijnlijk dan ook de glasvezel invoer komt. En dan is er een Coax verdeler naar de rest van het huis, zoals de woonkamer. 

De glasvezel wordt onder de fundering doorgebracht en dan “zo snel mogelijk” naar boven. Dat is bij een normaal huis vaak de meterkast, in een appartementencompex is dat soms vanuit de buitenmuur en dan direct de woonkamer in.

De glasvezel wordt aangesloten op een ONT, een kastje dat stroom nodig heeft, en dan met een ethernet kabel op een router aangesloten. Die router zorgt voor wifi en vanaf daar kun je ethernet kabels aansluiten naar b.v. TV en computers.

Als er geen mogelijkheid is om ethernet kabels te gebruiken kun je of MOCA's  met de bestaande Coax gebruiken of Powerline adapters over het electriciteitsnet thuis.

Nee, COAX komt echt binnen in de woonkamer, daar zit dan ook de AOP, die is tevens ook vanaf buiten onder de fundering(via kruipruimte) in een keer door naar de woonkamer getrokken, afijn we gaan het meemaken als er eenmaal iemand langskomt om te schouwen

Bij mij in Lombardijen is voor het appartement net kabel gelegd maar ik vermoed dat het nog wel een tijd gaat duren voordat ik aangesloten zou kunnen worden.

Wat ik me wel nu al af vraag is hoe de aansluiting eruit gaat zien.

Ik vermoed dat de aansluiting in mijn meterkast komt die op de gezamenlijke gang is, daar komt ook telefoon en kabel binnen. Verder begrijp ik dat het XGSPON wordt en aan dat de glasvezel in de meterkast op een TK-01 FTU komt. Standaard lijkt daar een Genexis GMC TK-01 XGS-PON ONT bij te komen die over de FTU geschoven wordt, begrijp ik het goed dat daar ook nog een Zyxel T-54 modem.

Wat mist is de verbinding van de meterkast op de gang naar de plek in mijn woonkamer, z’n 20 meter. ik denk daarvoor een glasvezel te trekken tussen de FTU in de meterkast en de ONT + het modem in de woonkamer.

Zit er inderdaad een 2 meter SC-APC / SC-APC fiber patchkabel tussen de FTU en de ONT?

 

 

Reputatie 7
Badge +17

De ONT en de router worden door de monteur in de meterkast geplaatst. Als e.e.a. werkend is opgeleverd kun jij zelf aanpassingen verrichten.

Meestal wordt in deze situaties een ethernet kabel gebruikt die vanuit de bouw is aangelegd. Maar powerplugs zijn natuurlijk ook mogelijk. Ik heb ook een situatie gezien waarin een Deco Mesh node in de meterkast en dan een tweetal nodes in de woning voor optimale wifi zorgde. Op de nodes kun je naast wifi weer een ethernet kabel en een switch aansluiten.

Mijn appartement is z’n 25 jaar oud dus nog geen Ethernetkabel maar telefoon en coax.

Aan Powerline, MOCA, Wifi ga ik niet beginnen hoewel ik zelf in de ontwikkeling van WiFi chips zit. Voor mij is een goede oplossing de meest simpele oplossing hoe minder (actieve) apparatuur hoe minder er fout kan gaan, wat dat betreft ben ik al verbaasd dat je en een ONT en en modem krijgt, waarom is dat niet 1 doosje?

Ik begrijp dat dat meer moeite bij de aanleg kan kosten maar ik denk de coaxkabel te vervangen door of een fiber of een Ethernetkabel. Bij voorkeur fiber want dat betekend dat is makkelijker trekken en daarmee staat de apparatuur gewoon in het appartement en kan je makkelijk de LEDjes checken als er iets mis is. Vandaar mijn vraag wat de verbinding is tussen de FTU en de ONT zoals door de monteur afgeleverd.

Hi @Babs254, ik had heel graag een andere ervaring gelezen! Excuses voor de verwarring. Ik hoop dat we het vertrouwen van je terug kunnen winnen, zodra je besluit over te stappen. Laat het gerust weten als je ergens meer informatie over wilt, want de Community helpt je graag! ❤

Hi @Lisa ,

Weet je, het gaat allemaal zo moeizaam. Achter mijn huis komen glasvezel draden uit de grond. Ik liep toevallig langs de winkel en liep naar binnen. Daar werd mij verteld dat ik vanaf week 12 een aansluiting kon krijgen. Dit ook gelijk gedaan. Kreeg mails binnen en ben van alles gaan regelen. Korting op mijn tele2 mobiele abonnement, voucher voor 4 maanden viaplay, die beide al geactiveerd zijn. Met de klantenservice zitten appen over een overstap service die ik niet kan krijgen omdat ik kabel van ziggo heb. Vervolgens staat op de website dat dat wel kan. Wordt telefonisch gebeld door de klantenservice, over wat er nu gaat gebeuren. Vervolgens kan ik volgens de postcode check, dan weer wel dan weer niet een aansluiting krijgen. Mijn account staat nog steeds op, in behandeling. De communicatie is erg slecht. 

 

 

Er is nu toch het één en ander aan de hand. Niet dat ik nu duidelijkheid heb, sterker nog het word steeds verwarrende. Ik kreeg vandaag een mail dat mijn installatie pakket onderweg is. Deze wordt morgen bezorgd. Mooi natuurlijk, maar een afspraak voor een eventuele installatie is ver te zoeken. Sterker nog, de status van de glasvezel kabels is nog steeds het zelfde. Deze komen achter mijn huis uit de grond en daar blijft het nu nog bij. 

Het volgende staat op de website:

  1. Je ontvangt een bevestigingsbrief en e-mail.
  2. Ongeveer twee weken later belt de monteur voor een afspraak als je een Glasvezelabonnement hebt gekozen en spreek je een definitieve startdatum af. Een abonnement met Standaard Internet (DSL) is op basis van zelfinstallatie. Je wordt dan niet gebeld door een monteur, maar ontvangt een e-mail met startdatum.
  3. Veertien dagen voor de startdatum ontvang je het installatiepakket.
  4. Op de startdatum wordt jouw lijn geactiveerd en kan jij (of de monteur) installeren.

Stap 1 heb is gehad. Ik ben nu bij stap 3, maar stap 2........geen idee.

 

Ik weet het nu echt niet meer, of ligt dat aan mij?

Reputatie 6
Badge +6

@Babs254 Ik heb gelijk even voor je gekeken. Zo te zien staat de oplevering van de lijn gepland voor 13 juni. Zodra het bijna zover is dan ontvang je een e-mail/sms van Guidion voor het maken van een installatieafspraak. Nog eventjes geduld!😁

@Demi 

Hoi, bedankt voor de info. Vanmorgen stond de kpn voor de deur. De lijn wordt maandag as aangesloten. Dus die afspraak van Guidion zal dan wel volgen. Nog even een vraagje.... Tijdens mijn aanvraag is mij verteld dat ik geen gebruik kon maken van de overstap service, omdat ik kabel van ziggo heb. Wel raar, want in andere topics stond dat dit wel kan, maar goed, ik kan het ook wel zelf doen. Wanneer is nu de beste tijd om dit te gaan opzeggen dan? 

Reputatie 7
Badge +20

Hallo @Babs254 

Als je van Ziggo overstapt naar T-Mobile dan kan je zeker wel gebruik maken van de overstapservice maar als je het handmatig doet dan kan je het beste opzeggen zodra je weet wanneer guidion komt voor de huisinstallatie.

Hoi, thans  voor je reactie. Weet je waarom ik dit vraag? Tijdens mijn aanvraag in maart, werd mij door de klantenservice, via een chat gezegt dat ik geen gebruik kon maken van de overstap service.  Vandaar dat ik het ook niet heb aangevraagd. Maar ja, er ging in die tijd zoveel wat raar ging. Nu hoop ik dat het vanaf nu wel allemaal goed gaat.

@Babs254 Ik heb gelijk even voor je gekeken. Zo te zien staat de oplevering van de lijn gepland voor 13 juni. Zodra het bijna zover is dan ontvang je een e-mail/sms van Guidion voor het maken van een installatieafspraak. Nog eventjes geduld!😁

 

Nou, het gaat weer lekker. 

Dat er 1 ding fout gaat kan nog, maar het lijkt er op dat alles fout gaat.

Vorige week stond de kpn voor de deur, om een afspraak te maken, om de lijn naar binnen te brengen. Er lag ook een brief in de bus, van EH infra namens t-mobile,  of ik het wilde bevestigen. Dit is gedaan.

Ze zouden vandaag tussen 13 en 17 uur komen.

Ik heb een vrije middag genomen om thuis te zijn,  de hoek in de kamer waar de kabel binnen komt vrij gemaakt, maar het is nu bijna 17 uur en er is nog geen roering te zien. Geen kpn, een t-mobile, niks. 

Ook niet even een mailtje,  zo van het gaan niet door. 

Ik heb echt spijt als haar op mijn hoofd dat ik hier ooit aan begonnen ben. En neem van mij aan, ik heb een hele bos.

Reputatie 7
Badge +12

Goedemiddag @Babs254, het is niet netjes om zonder enige vorm van aankondiging de afspraak eenzijdig te wijzigen/af te breken, mijn oprechte excuses dat dit zo gegaan is. Ik heb meteen gebeld met de aannemer en heb een telefoonnummer van hen ontvangen waarbij je terechtkomt bij de afdeling die een nieuwe afspraak kan inplannen. Uit privacyoverwegingen en met inachtneming van de gestandaardiseerde protocollen van de algemene, Europese privacywet (GDPR), mag ik geen informatie opvragen omtrent het verloop van de wijziging of de specifieke reden daarachter. Als contractant ben jij tevens de enige persoon die een nieuwe afspraak mag inplannen met hen, daarom kan ik je op dit moment niet meer vertellen dan eerdergenoemde. 

Het telefoonnummer waarop je VWT kunt bereiken: 088 186 0444. Ze zijn vandaag tot 17:00 bereikbaar en anders kun je het morgenochtend vanaf 08:00 proberen (doordeweeks altijd maximaal tot 17:00).

Laat alsjeblieft weten of ik nog iets voor je kan doen. Mijn hulp is in dit geval beperkt, maar ik wil altijd het onderste uit de kan halen voor iedereen!

 

Reageer