Beantwoord

Glasvezel Rotterdam IJsselmonde


Beste heer\Mevrouw,

Er zijn in mijn straat voor mijn voordeur T-Mobile (Roze) Glasvezel kabels aangelegd.

Mijn vraag is bij wie moet ik zijn voor het verzoek om een Glasvezelpunt (FTU) door een monteur te laten aansluiten in huis?

icon

Beste antwoord door Waqqas 3 March 2022, 12:36

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

51 reacties

in de wijk Zevenkamp aangelegd.

IJsselmonde wordt wel steeds groter, maar drama dat het daar ook nog niet werkt.

Maar ik denk dat het voor heel Rotterdam geld dat T-Mobile er een zootje van maakt. Het grootste punt is dat het bewerkstelligen van een aansluiting over zoveel schijven loopt dat men zelf ook de weg kwijt is bij T-Mobile.

Reputatie 7

Hi @Rob62,

Ik denk graag met je mee! Om erachter te komen wat de precieze situatie is, wil ik je vragen mij een privébericht te sturen met je postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je rekeningnummer. Hiermee kan ik checken hoe het er precies voor je voorstaat. Let me know! 

Hi @Rob62,

Ik denk graag met je mee!

Mooi dat de topic-kapers wel geholpen worden :D Hoe staat het met IJsselmonde?

Reputatie 2

Hi @Rob62,

Ik denk graag met je mee!

Mooi dat de topic-kapers wel geholpen worden 😃 Hoe staat het met IJsselmonde?


Hier hebben ze toevallig vanochtend de kabel naar de voorkant van de gevel gelegd, nu maar hopen dat er gauw een schouwafspraak komt, ik weet namelijk niet hoe het zit met de bedenktermijn zit, in het geval als de glasvezel kabel niet op de juiste plek komt te liggen.​​​​​​

 

Woon ook in Rotterdam Ijselmonde, om precies te zijn Beverwaard 

Hier hebben ze toevallig vanochtend de kabel naar de voorkant van de gevel gelegd, nu maar hopen dat er gauw een schouwafspraak komt, ik weet namelijk niet hoe het zit met de bedenktermijn zit, in het geval als de glasvezel kabel niet op de juiste plek komt te liggen.​​​​​​

De bedenktijd gaat pas lopen vanaf het moment dat alles (op)geleverd is. Tot die tijd kan je gewoon kosteloos opzeggen.

 

Reputatie 2

Hier hebben ze toevallig vanochtend de kabel naar de voorkant van de gevel gelegd, nu maar hopen dat er gauw een schouwafspraak komt, ik weet namelijk niet hoe het zit met de bedenktermijn zit, in het geval als de glasvezel kabel niet op de juiste plek komt te liggen.​​​​​​

De bedenktijd gaat pas lopen vanaf het moment dat alles (op)geleverd is. Tot die tijd kan je gewoon kosteloos opzeggen.

 

 

Dat is goed om te weten, er staan verschillende dingen over namelijk, en werd verwarrend 

 

Over je vraag betreft de glasvezel kabel, onze huidige  internet zit in de woonkamer in de hoek van het huis, daar komt dus ook onze huidige COAX aansluiting binnen en met bijbehorende internet kabels, en word het onmogelijk om 3 nieuwe kabels te gaan trekken over het hele huis

 

Reputatie 7
Badge +14

Kan het niet zo zijn dat de Coax eerst in de meterkast binnenkomt, waar hoogstwaarschijnlijk dan ook de glasvezel invoer komt. En dan is er een Coax verdeler naar de rest van het huis, zoals de woonkamer. 

De glasvezel wordt onder de fundering doorgebracht en dan “zo snel mogelijk” naar boven. Dat is bij een normaal huis vaak de meterkast, in een appartementencompex is dat soms vanuit de buitenmuur en dan direct de woonkamer in.

De glasvezel wordt aangesloten op een ONT, een kastje dat stroom nodig heeft, en dan met een ethernet kabel op een router aangesloten. Die router zorgt voor wifi en vanaf daar kun je ethernet kabels aansluiten naar b.v. TV en computers.

Als er geen mogelijkheid is om ethernet kabels te gebruiken kun je of MOCA's  met de bestaande Coax gebruiken of Powerline adapters over het electriciteitsnet thuis.

Reputatie 2

Kan het niet zo zijn dat de Coax eerst in de meterkast binnenkomt, waar hoogstwaarschijnlijk dan ook de glasvezel invoer komt. En dan is er een Coax verdeler naar de rest van het huis, zoals de woonkamer. 

De glasvezel wordt onder de fundering doorgebracht en dan “zo snel mogelijk” naar boven. Dat is bij een normaal huis vaak de meterkast, in een appartementencompex is dat soms vanuit de buitenmuur en dan direct de woonkamer in.

De glasvezel wordt aangesloten op een ONT, een kastje dat stroom nodig heeft, en dan met een ethernet kabel op een router aangesloten. Die router zorgt voor wifi en vanaf daar kun je ethernet kabels aansluiten naar b.v. TV en computers.

Als er geen mogelijkheid is om ethernet kabels te gebruiken kun je of MOCA's  met de bestaande Coax gebruiken of Powerline adapters over het electriciteitsnet thuis.

Nee, COAX komt echt binnen in de woonkamer, daar zit dan ook de AOP, die is tevens ook vanaf buiten onder de fundering(via kruipruimte) in een keer door naar de woonkamer getrokken, afijn we gaan het meemaken als er eenmaal iemand langskomt om te schouwen

Bij mij in Lombardijen is voor het appartement net kabel gelegd maar ik vermoed dat het nog wel een tijd gaat duren voordat ik aangesloten zou kunnen worden.

Wat ik me wel nu al af vraag is hoe de aansluiting eruit gaat zien.

Ik vermoed dat de aansluiting in mijn meterkast komt die op de gezamenlijke gang is, daar komt ook telefoon en kabel binnen. Verder begrijp ik dat het XGSPON wordt en aan dat de glasvezel in de meterkast op een TK-01 FTU komt. Standaard lijkt daar een Genexis GMC TK-01 XGS-PON ONT bij te komen die over de FTU geschoven wordt, begrijp ik het goed dat daar ook nog een Zyxel T-54 modem.

Wat mist is de verbinding van de meterkast op de gang naar de plek in mijn woonkamer, z’n 20 meter. ik denk daarvoor een glasvezel te trekken tussen de FTU in de meterkast en de ONT + het modem in de woonkamer.

Zit er inderdaad een 2 meter SC-APC / SC-APC fiber patchkabel tussen de FTU en de ONT?

 

 

Reputatie 7
Badge +14

De ONT en de router worden door de monteur in de meterkast geplaatst. Als e.e.a. werkend is opgeleverd kun jij zelf aanpassingen verrichten.

Meestal wordt in deze situaties een ethernet kabel gebruikt die vanuit de bouw is aangelegd. Maar powerplugs zijn natuurlijk ook mogelijk. Ik heb ook een situatie gezien waarin een Deco Mesh node in de meterkast en dan een tweetal nodes in de woning voor optimale wifi zorgde. Op de nodes kun je naast wifi weer een ethernet kabel en een switch aansluiten.

Mijn appartement is z’n 25 jaar oud dus nog geen Ethernetkabel maar telefoon en coax.

Aan Powerline, MOCA, Wifi ga ik niet beginnen hoewel ik zelf in de ontwikkeling van WiFi chips zit. Voor mij is een goede oplossing de meest simpele oplossing hoe minder (actieve) apparatuur hoe minder er fout kan gaan, wat dat betreft ben ik al verbaasd dat je en een ONT en en modem krijgt, waarom is dat niet 1 doosje?

Ik begrijp dat dat meer moeite bij de aanleg kan kosten maar ik denk de coaxkabel te vervangen door of een fiber of een Ethernetkabel. Bij voorkeur fiber want dat betekend dat is makkelijker trekken en daarmee staat de apparatuur gewoon in het appartement en kan je makkelijk de LEDjes checken als er iets mis is. Vandaar mijn vraag wat de verbinding is tussen de FTU en de ONT zoals door de monteur afgeleverd.

Hi @Babs254, ik had heel graag een andere ervaring gelezen! Excuses voor de verwarring. Ik hoop dat we het vertrouwen van je terug kunnen winnen, zodra je besluit over te stappen. Laat het gerust weten als je ergens meer informatie over wilt, want de Community helpt je graag! ❤

Hi @Lisa ,

Weet je, het gaat allemaal zo moeizaam. Achter mijn huis komen glasvezel draden uit de grond. Ik liep toevallig langs de winkel en liep naar binnen. Daar werd mij verteld dat ik vanaf week 12 een aansluiting kon krijgen. Dit ook gelijk gedaan. Kreeg mails binnen en ben van alles gaan regelen. Korting op mijn tele2 mobiele abonnement, voucher voor 4 maanden viaplay, die beide al geactiveerd zijn. Met de klantenservice zitten appen over een overstap service die ik niet kan krijgen omdat ik kabel van ziggo heb. Vervolgens staat op de website dat dat wel kan. Wordt telefonisch gebeld door de klantenservice, over wat er nu gaat gebeuren. Vervolgens kan ik volgens de postcode check, dan weer wel dan weer niet een aansluiting krijgen. Mijn account staat nog steeds op, in behandeling. De communicatie is erg slecht. 

 

 

Er is nu toch het één en ander aan de hand. Niet dat ik nu duidelijkheid heb, sterker nog het word steeds verwarrende. Ik kreeg vandaag een mail dat mijn installatie pakket onderweg is. Deze wordt morgen bezorgd. Mooi natuurlijk, maar een afspraak voor een eventuele installatie is ver te zoeken. Sterker nog, de status van de glasvezel kabels is nog steeds het zelfde. Deze komen achter mijn huis uit de grond en daar blijft het nu nog bij. 

Het volgende staat op de website:

  1. Je ontvangt een bevestigingsbrief en e-mail.
  2. Ongeveer twee weken later belt de monteur voor een afspraak als je een Glasvezelabonnement hebt gekozen en spreek je een definitieve startdatum af. Een abonnement met Standaard Internet (DSL) is op basis van zelfinstallatie. Je wordt dan niet gebeld door een monteur, maar ontvangt een e-mail met startdatum.
  3. Veertien dagen voor de startdatum ontvang je het installatiepakket.
  4. Op de startdatum wordt jouw lijn geactiveerd en kan jij (of de monteur) installeren.

Stap 1 heb is gehad. Ik ben nu bij stap 3, maar stap 2........geen idee.

 

Ik weet het nu echt niet meer, of ligt dat aan mij?

Reputatie 7
Badge +8

@Babs254 Ik heb gelijk even voor je gekeken. Zo te zien staat de oplevering van de lijn gepland voor 13 juni. Zodra het bijna zover is dan ontvang je een e-mail/sms van Guidion voor het maken van een installatieafspraak. Nog eventjes geduld!😁

@Demi 

Hoi, bedankt voor de info. Vanmorgen stond de kpn voor de deur. De lijn wordt maandag as aangesloten. Dus die afspraak van Guidion zal dan wel volgen. Nog even een vraagje.... Tijdens mijn aanvraag is mij verteld dat ik geen gebruik kon maken van de overstap service, omdat ik kabel van ziggo heb. Wel raar, want in andere topics stond dat dit wel kan, maar goed, ik kan het ook wel zelf doen. Wanneer is nu de beste tijd om dit te gaan opzeggen dan? 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Babs254 

Als je van Ziggo overstapt naar T-Mobile dan kan je zeker wel gebruik maken van de overstapservice maar als je het handmatig doet dan kan je het beste opzeggen zodra je weet wanneer guidion komt voor de huisinstallatie.

Hoi, thans  voor je reactie. Weet je waarom ik dit vraag? Tijdens mijn aanvraag in maart, werd mij door de klantenservice, via een chat gezegt dat ik geen gebruik kon maken van de overstap service.  Vandaar dat ik het ook niet heb aangevraagd. Maar ja, er ging in die tijd zoveel wat raar ging. Nu hoop ik dat het vanaf nu wel allemaal goed gaat.

@Babs254 Ik heb gelijk even voor je gekeken. Zo te zien staat de oplevering van de lijn gepland voor 13 juni. Zodra het bijna zover is dan ontvang je een e-mail/sms van Guidion voor het maken van een installatieafspraak. Nog eventjes geduld!😁

 

Nou, het gaat weer lekker. 

Dat er 1 ding fout gaat kan nog, maar het lijkt er op dat alles fout gaat.

Vorige week stond de kpn voor de deur, om een afspraak te maken, om de lijn naar binnen te brengen. Er lag ook een brief in de bus, van EH infra namens t-mobile,  of ik het wilde bevestigen. Dit is gedaan.

Ze zouden vandaag tussen 13 en 17 uur komen.

Ik heb een vrije middag genomen om thuis te zijn,  de hoek in de kamer waar de kabel binnen komt vrij gemaakt, maar het is nu bijna 17 uur en er is nog geen roering te zien. Geen kpn, een t-mobile, niks. 

Ook niet even een mailtje,  zo van het gaan niet door. 

Ik heb echt spijt als haar op mijn hoofd dat ik hier ooit aan begonnen ben. En neem van mij aan, ik heb een hele bos.

Reputatie 7
Badge +16

Goedemiddag @Babs254, het is niet netjes om zonder enige vorm van aankondiging de afspraak eenzijdig te wijzigen/af te breken, mijn oprechte excuses dat dit zo gegaan is. Ik heb meteen gebeld met de aannemer en heb een telefoonnummer van hen ontvangen waarbij je terechtkomt bij de afdeling die een nieuwe afspraak kan inplannen. Uit privacyoverwegingen en met inachtneming van de gestandaardiseerde protocollen van de algemene, Europese privacywet (GDPR), mag ik geen informatie opvragen omtrent het verloop van de wijziging of de specifieke reden daarachter. Als contractant ben jij tevens de enige persoon die een nieuwe afspraak mag inplannen met hen, daarom kan ik je op dit moment niet meer vertellen dan eerdergenoemde. 

Het telefoonnummer waarop je VWT kunt bereiken: 088 186 0444. Ze zijn vandaag tot 17:00 bereikbaar en anders kun je het morgenochtend vanaf 08:00 proberen (doordeweeks altijd maximaal tot 17:00).

Laat alsjeblieft weten of ik nog iets voor je kan doen. Mijn hulp is in dit geval beperkt, maar ik wil altijd het onderste uit de kan halen voor iedereen!

 

  Vraagje bij mijn toekomstige flat die nu verbouwd word, er is wel KPN glaswezel maar niet die van jullie ondanks dat IJsselmonde jullie gebied is en huizen eromheen door jullie zijn aangesloten. Sluiten jullie geen glaswezel aan bij nieuwbouw? Ze worden nog gebouwd waardoor huisnummers nog niet herkend worden. Op tweakers heb ik een foto geplaats. https://tweakers.net/i/XTWuLZowT5rgMbHJm9VB0Ux1NyY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/z5rHIM7frWiE44ZLxYdJWOZ4.jpg?f=user_large 

postcode is 3079 BA die 3 flats

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @RotterdamseDSL,

Leuk om te horen dat je uitkijkt naar een glasvezelverbinding van ons! 😃 Wij hadden je heel graag aangesloten op het glasvezelnetwerk, alleen hebben wij tot nu toe nog steeds geen toestemming gekregen van de VvE om een glasvezelverbinding aan te sluiten. Daarom kan ik je het beste aanraden om contact op te nemen met de VvE zodat wij hopelijk alsnog toestemming kunnen krijgen om je op ons netwerk aan te sluiten. 

Hopelijk mogen wij zo toch nog iets moois voor je betekenen!

Hoi @RotterdamseDSL,

Leuk om te horen dat je uitkijkt naar een glasvezelverbinding van ons! 😃 Wij hadden je heel graag aangesloten op het glasvezelnetwerk, alleen hebben wij tot nu toe nog steeds geen toestemming gekregen van de VvE om een glasvezelverbinding aan te sluiten. Daarom kan ik je het beste aanraden om contact op te nemen met de VvE zodat wij hopelijk alsnog toestemming kunnen krijgen om je op ons netwerk aan te sluiten. 

Hopelijk mogen wij zo toch nog iets moois voor je betekenen!

Beste, er is volgens mij nog geen VvE actief bij mijn toekomstige flat omdat eerste mensen hun sleutel pas in oktober krijgen. Het ging om deze project https://www.woonbron.nl/wonenindekreek 2 van die 3 zijn al klaar en hebben t mobile maar die 3e is nog niet klaar en is niet bekend of ze van jullie krijgen.

Goedemiddag @Babs254, het is niet netjes om zonder enige vorm van aankondiging de afspraak eenzijdig te wijzigen/af te breken, mijn oprechte excuses dat dit zo gegaan is. Ik heb meteen gebeld met de aannemer en heb een telefoonnummer van hen ontvangen waarbij je terechtkomt bij de afdeling die een nieuwe afspraak kan inplannen. Uit privacyoverwegingen en met inachtneming van de gestandaardiseerde protocollen van de algemene, Europese privacywet (GDPR), mag ik geen informatie opvragen omtrent het verloop van de wijziging of de specifieke reden daarachter. Als contractant ben jij tevens de enige persoon die een nieuwe afspraak mag inplannen met hen, daarom kan ik je op dit moment niet meer vertellen dan eerdergenoemde. 

Het telefoonnummer waarop je VWT kunt bereiken: 088 186 0444. Ze zijn vandaag tot 17:00 bereikbaar en anders kun je het morgenochtend vanaf 08:00 proberen (doordeweeks altijd maximaal tot 17:00).

Laat alsjeblieft weten of ik nog iets voor je kan doen. Mijn hulp is in dit geval beperkt, maar ik wil altijd het onderste uit de kan halen voor iedereen!

 

Ik wil toch even een dank uitspreken voor de reacties via de Community.  Daar is alles wel goed verlopen. Bij tmobile zelf niet. Heb tot drie maal toe een afspraak gemaakt om de glasvezelkabel te laten aansluiten. Tot drie maal toe een vrije dag genomen en tot drie maal toe zitten wachten. Allemaal voor niks. Er kwam niemand opdagen. Daarvoor zijn mijn vrije dagen te kostbaar.Ik was het uiteindelijk zo zat, dat ik de klantenservice heb gebeld en mijn aanvraag voor een abonnement heb stop gezet. De apparatuur is inmiddels terug gestuurd en mijn abonnement aanvraag stop gezet. Ik had nog wel een vraagje. Ik had een voucher gehad voor viaplay die al was geactiveerd.  Moet ik daar nog wat mee, of houd dat van zelf op. Niet dat ik straks alsnog een rekening krijg gepresenteerd. Daar heb ik geen zin in. Alvast bedankt.

Reputatie 7

Hi @RotterdamseDSL, merci voor de aanvulling! Ik heb dit gelijk doorgezet naar één van mijn collega's. Zodra ik hier een terugkoppeling op krijg, dan laat ik het je weten. 

Hi @Babs254, super tof dat je via deze weg jouw bedankje doorgeeft! Merci hiervoor. Ik had echt gehoopt dat dit anders bij je was verlopen. Heel slim dat je via deze weg checkt wat je met de voucher dient te doen. Je kunt hiervoor Viaplay opzeggen. Dit doe je als volgt:

  1. Ga naar de website van Viaplay;
  2. Druk op je profielicoon rechtsboven of tik op ‘Mijn account’;
  3. Kies ‘Pakket annuleren’ en volg de aanwijzingen op het scherm.

Alle goeds en als je nog andere vragen hebt, kun je hier altijd terecht! ❤

Reputatie 7

Hi @RotterdamseDSL, ik heb het verzoek gekregen van mijn collega om jouw complete adres door te zetten van jouw nieuwe woning! Kan je mij een privébericht sturen (door op mijn naam te klikken) met daarin je nieuwe huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je IBAN? Dan gaan we jou meer duidelijkheid geven. Thanks!