Beantwoord

Glasvezel zelf aansluiten

  • 11 January 2022
  • 14 reacties
  • 1172 Bekeken

Ik heb een vraagje.

Ik zit nu bij kpn en wil overstappen  en gelijk ook de glasvezel zelf aansluiten op een eigen switch
https://www.routershop.nl/mikrotik-crs305-1g-4s-in-cloud-router-switch/pid=60067

Op het moment kom het op deze manier binnen  wat voor sfp+ module heb ik nodig om dit goed aan te sluiten? 

 

icon

Beste antwoord door Jason van Odido 12 January 2022, 15:06

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

14 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @T1JNES 

Glasvezel wordt altijd geïnstalleerd door een monteur en mogelijk moet die monteur je ook omzetten in de wijkcentrale.

Is er volgens de postcodecheck 100 Mbps of 1000 Mbps beschikbaar? Bij 1000 Mbps zet diezelfde monteur je ook om naar het eigen netwerk in de wijkcentrale.

Bovendien als je een witte Huawei ONT krijgt dan heb je GPON en hierbij kan de Huawei ONT niet weggelaten worden want anders werkt je verbinding niet, glasvezel rechtstreeks in een switch/router is dan geen optie.

Hallo @T1JNES 

Glasvezel wordt altijd geïnstalleerd door een monteur en mogelijk moet die monteur je ook omzetten in de wijkcentrale.

Is er volgens de postcodecheck 100 Mbps of 1000 Mbps beschikbaar? Bij 1000 Mbps zet diezelfde monteur je ook om naar het eigen netwerk in de wijkcentrale.

Bovendien als je een witte Huawei ONT krijgt dan heb je GPON en hierbij kan de Huawei ONT niet weggelaten worden want anders werkt je verbinding niet, glasvezel rechtstreeks in een switch/router is dan geen optie.

De postcode is 3829AM 
er is 1000/1000 beschikbaar en wou graag het internet zelf verder distribueren

Reputatie 7
Badge +15

@T1JNES 

Het is mogelijk dat je AON krijgt maar je kan ook GPON krijgen waarbij je de glasvezel niet rechtstreeks op je apparatuur kan aansluiten.

Wanneer je het installatiepakket ontvangt dan kan hier een grijze CTS mediaconverter (AON) in zitten of een witte Huawei ONT (GPON).

@T1JNES

Het is mogelijk dat je AON krijgt maar je kan ook GPON krijgen waarbij je de glasvezel niet rechtstreeks op je apparatuur kan aansluiten.

Wanneer je het installatiepakket ontvangt dan kan hier een grijze CTS mediaconverter (AON) in zitten of een witte Huawei ONT (GPON).

Oke dan maar hopen dat we een AON mediaconverter krijgen haha
kan ik dit ergens na vragen wat ik krijg?

@T1JNES

Het is mogelijk dat je AON krijgt maar je kan ook GPON krijgen waarbij je de glasvezel niet rechtstreeks op je apparatuur kan aansluiten.

Wanneer je het installatiepakket ontvangt dan kan hier een grijze CTS mediaconverter (AON) in zitten of een witte Huawei ONT (GPON).

Oke dan maar hopen dat we een AON mediaconverter krijgen haha

 

Reputatie 7
Badge +15

@T1JNES 

Misschien dat een moderator kan kijken of het AON of GPON wordt voor jou.

@T1JNES

Misschien dat een moderator kan kijken of het AON of GPON wordt voor jou.

wat ik mij iniedergeval kan herrineren van toen het werd aangesloten dat ons huis direct op de verdeler in de straat werd aangelosten

 

Reputatie 7
Badge +16

Goedemiddag @T1JNES, welkom op de Community, leuk dat je straks overgaat op ons glasvezelnetwerk! 😄

Hierboven gaf Waqqas al het juiste antwoord, maar ik wil daar nog een kleine nuance op aanbrengen: wanneer glasvezelapparatuur aangesloten wordt, dient dit aangemeld te worden bij onze operationele afdeling zodat de MAC-adressen ook daadwerkelijk geregistreerd worden op de aansluiting. Gebeurt dit niet, dan kan de verbinding niet volledig aangemeld worden en loop je het risico dat de NT (converter) er weer uitklapt en offline gaat. Reden twee: glasvezelapparatuur is enorm fragiel. Als hier iets in misgaat, hoe kleinschalig ook, kan de schade fors oplopen en vervalt de servicegarantie op losse onderdelen. Daarom hebben we afgesproken met de monteursdienst dat zij te allen tijde alles op Glasvezel installeren en aanmelden.

Mocht je graag willen weten welke technologie bij jou in de straat van toepassing is (GPON bijvoorbeeld), stuur me dan een privéberichtje met daarin jouw adresgegevens. Dan check ik dat meteen voor je! 😉

Goedemiddag @T1JNES, welkom op de Community, leuk dat je straks overgaat op ons glasvezelnetwerk! 😄

Hierboven gaf Waqqas al het juiste antwoord, maar ik wil daar nog een kleine nuance op aanbrengen: wanneer glasvezelapparatuur aangesloten wordt, dient dit aangemeld te worden bij onze operationele afdeling zodat de MAC-adressen ook daadwerkelijk geregistreerd worden op de aansluiting. Gebeurt dit niet, dan kan de verbinding niet volledig aangemeld worden en loop je het risico dat de NT (converter) er weer uitklapt en offline gaat. Reden twee: glasvezelapparatuur is enorm fragiel. Als hier iets in misgaat, hoe kleinschalig ook, kan de schade fors oplopen en vervalt de servicegarantie op losse onderdelen. Daarom hebben we afgesproken met de monteursdienst dat zij te allen tijde alles op Glasvezel installeren en aanmelden.

Mocht je graag willen weten welke technologie bij jou in de straat van toepassing is (GPON bijvoorbeeld), stuur me dan een privéberichtje met daarin jouw adresgegevens. Dan check ik dat meteen voor je! 😉

Ik heb je een pm gestuurd 😊

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @T1JNES, voor de volledigheid plaats ik mijn privébericht ook nog hier: 

Ik heb het bekeken via de beschikbaarheidschecker en zie dat er op jouw adres ODF mogelijk is tot een max van 1000 Mbit/s. Zoals het er nu uitziet, zou je een ONT krijgen, maar dat kan ik niet met 100 procent zekerheid zeggen. Je zou eventjes kunnen bellen met 0800-0419 en dan vragen naar de exacte specificaties, dan weet je meteen wat je in huis haalt! 😊

UPDATE hierin: op ODF GPON worden ALLE nieuwe aansluitingen geleverd met een ONT! 😉

Jammer dan kan ik voorals nog geen eigen switch aansluiten dan maar wachten op de vrijgevig hiervan

Reputatie 7
Badge +4

Ik zie nog geen beweging in die richting dus ben benieuwd

Ik zie nog geen beweging in die richting dus ben benieuwd

Oh nee hè 

Reputatie 7
Badge +4

Met pon deel je de glasvezel met 31 anderen. Dat verkeer komt dus ook op jou ONT binnen en die filtert jou pakketten er tussen uit. Vergelijkbaar met docsis wat op de kabel word gebruikt.