Beantwoord

Glasvezelaanleg: wat is het plan?

  • 28 September 2022
  • 26 reacties
  • 480 Bekeken

Na 9 maanden pekelen en verschillende redenen aangehoord voor waarom er vertraging is ontstaan.

Wil ík weliswaar nu eens horen wat de plan bij het aanleg van mijn glasvezel verbinding.

De wijkcentrale is al in juli klaar en goedkeuring van de woningbouwvereniging is er. Bouwvak is al in augustus afgelopen en er is immers geen aanleiding meer voor treuzelen. Zelfs vervuild grond zou nu al oplost moeten zijn. Wel gemeende excuses is wel mooi en aardig maar niet langer meer voldoende.

icon

Beste antwoord door Boris 29 September 2022, 10:59

Bekijk origineel

26 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hi @WillekeurigGebruikersnaam, goed dat je het nogmaals bij mij navraagt! Ik heb direct navraag gedaan bij onze Glasvezelexperts met betrekking tot een update. Ook wij zien je graag zo snel mogelijk online. Ik heb gevraagd om contact met je op te nemen, zodat jij helemaal up-to-date bent en weet wat je te wachten staat. We houden je op de hoogte. Mocht je in de tussentijd met een vraag zitten, laat het weten. 

@Boris dank je dat je er voor me induikt. Hopelijk kunnen we de bal weer rollende krijgen! 

Bij de vorige update van augustus was er al niet zoveel te melden. Het is inmiddels bijna oktober en is er niks meer te horen aan update of van zaken dat de aanleg zou kunnen vertragen. 

Nu duurt het weer even voordat je iets hoort van de aannemers / experts. Waar is die vertraging dan goed voor? 

Van anderen zie ik een veel korter proces van aanvraag tot ingebruikname en dat wringt nogal

Reputatie 7
Badge +9

Hoi @WillekeurigGebruikersnaam, thanks voor je bericht en update! Ik heb contact opgenomen met onze Glasvezelcollega's, waarbij er op hun beurt weer contact is opgenomen met jou. We hebben je geprobeerd te bellen met uitleg over de situatie. Heb je inmiddels contact gehad met een update? Ik hoor het graag van je.

Momenteel heb ik geen mogelijkheid om te bellen. Volgende kans daarvoor is vanaf morgen (2 oktober) na 17:00. Je kunt het het eventueel hier of per privé  bericht uitwerken?

Reputatie 7
Badge +9

Hi @WillekeurigGebruikersnaam, thanks voor je snelle terugkoppeling! Ik doe dit graag via dit topic, zodat ook andere mensen mee kunnen lezen. Momenteel zijn er werkzaamheden nodig in jouw regio om de aansluitingen, voornamelijk in de wijkcentrales, in orde te maken. Daarbij heb ik ook gevraagd of we een tijdsindicatie kunnen aangeven, maar is dit momenteel niet mogelijk door de werkzaamheden die hierboven zijn genoemd. Daarbij heb ik gevraagd of er direct contact kan worden opgenomen wanneer deze tijdsindicatie er wel is, zodat we je hopelijk de duidelijkheid kunnen geven waar je recht op hebt.

Vanmiddag heb ik met ODF contact opgenomen met de vraag hoe ver de werkzaamheden zijn gevorderd. Als reactie heb ik vernomen, dat de werkzaamheden enige tijd tot halt zijn gekomen, door vervuild grond. Het gaat naar mijn vermoeden nog enige tijd kosten voordat er weer gewerkt kan worden.  Daarbij sluit ik het niet uit dat de werkzaamheden nog de jaarwisseling voorbij zal schieten. 😭

Reputatie 7
Badge +17

Wat vervelend,  maar bij vervuilde grond zal de gemeente eerst dat moeten oplossen. Dat is geen werk voor de graafpartij die glasvezel aanlegd.  Naast een gespecialiseerd bedrijf zal de gemeente ook de veroorzaker willen aanspreken voor de kosten.

@Boris, heb je misschien nog iets van een update in aanloop naar november?

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @WillekeurigGebruikersnaam, de meest recente update dateert van 14 oktober en geeft aan dat er navraag wordt gedaan over de mogelijk opleverdatum van de POP (wijkcentrale). Hier is nog geen antwoord op gekomen jammer genoeg. Ik zal het voor je checken en geef zo snel mogelijk een concrete update.

Reputatie 7
Badge +14

@WillekeurigGebruikersnaam Goedemorgen, ik heb een kleine update voor je: onze Fiber-specialisten hebben gisteren gepoogd je te bellen, maar kregen geen gehoor. Vandaag wordt een nieuwe poging gedaan; houd er alsjeblieft rekening mee dat zij anoniem bellen, niet schrikken dus als je een onverwacht telefoontje krijgt! 😉

Goedemorgen @Jason, werd gister inderdaad gebeld door een 0800 nummer. Was daarbij helaas in een ander gesprek waardoor ik niet kon opnemen. 

Bij het terug bellen nadat ik weer beschikbaar was, kon hij er niet achter komen waarvoor er was gebeld en had ik daardoor een  klein update ontvangen van je collega. Ik weet daarbij niet in hoeverre dit gelijk staat tot wat je wilde zeggen.

Resumerend op wat er tijdens het gesprek aan bod is gekomen, is dat de werkzaamheden weer zijn opgepakt en dat de wijkcentrale zo goed als opgeleverd zou zijn.Als laatst werd er nog een update gevraagd aan de aannemers of ODF met wanneer er wordt gestart met aanleg in huis. 

Reputatie 7
Badge +14

Goedemorgen @WillekeurigGebruikersnaam, aah helemaal helder! De update die Fiber met je wilde delen, gaat inderdaad over de herstarte werkzaamheden en het oplevering van de centrale. Ik doe de voorzichtige aanname dat dit ook is wat vandaag aan je medegedeeld zal worden. Heel veel succes, ik hoop oprecht dat er nu echt een giga vaart in de oplevering ontstaat!

Na wat gebel met klantenservice van T-Mobile en ODF, blijft het onduidelijk wanneer de kabel naar binnen kan worden getrokken.

Nu was ik daardoor nieuwsgierig gebleven waarom. Bij een post op een ander forum zei een klant, die toevallig ook in mijn wijk woont, de melding dat hij zijn kabel in oktober aangelegd heeft. 

 

Dit treft nogal zeer opmerkelijk. Daarbij had ik me voorgenomen om op de CBS naar de type woningen in een wijk te controleren. De percentage aan meergezinswoning in de wijk is zo rond 52% van 4143 woningen. De percentages variëren van 45 tot 73% van de woningen voor  wijken in Haarlem Zuidoost.

 

Bij deze aantallen geloof ik er niet meer in dat we het voor het eind van dit jaar aangesloten gaan worden. Zelfs niet als de wens is om voor het eind van het jaar klaar te zijn. Is er nog een plan om ons wachtenden aangesloten te krijgen voordat Haarlem West aan de beurt komt?

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @WillekeurigGebruikersnaam, bedankt voor je update. Ik heb vanuit de Fiber-afdeling begrepen dat de netbeheerder jou in de komende zal inplannen zodat de huisaansluiting wordt geregeld. Een exact tijdsbestek heb ik hierin niet voor je, sorry!

Op dit moment kan ik daardoor geen sluitend antwoord op jouw vraag geven. De aannemer zal er alles aan doen om de planning snel af te maken zodat er grote stappen gezet kunnen worden.

Hi @Jason, dank voor de kleine update. Al zeg je per tweede zin dat “de netbeheerder komende.., zal beginnen met inplannen van alle huisaansluitingen“. Is dit komende week of komende tijd?

In dit geval omdat je geen exacte tijdsbestek kunt geven, ga ik een beetje uit van het ergste. Er wordt immers een voorkeursbehandeling gegeven aan huishoudens/woningen, die makkelijker zijn aan te sluiten. In dit geval zal ik dan blijven zeuren tot er weer beweging komt

Reputatie 7
Badge +14

@WillekeurigGebruikersnaam Sorry voor de communicatiefout: het betrof inderdaad de toevoeging “komende week”. Hier wordt met komende week bedoeld: de week van 14 november aanstaande. Indien er dan nog geen planning is doorgenomen, gaan we weer lawaai maken totdat er iets zinvols naar voren komt.

@Jason

Ah, dat valt mee. Op welke wijze wordt er dan ingepland, via de telefonische/digitale route of de scenische route (als in dat iemand voor de deur verschijnt)?

Ik sta klaar voor als deze week niks gebeurt!

 

Reputatie 7
Badge +2

Hoi @WillekeurigGebruikersnaam, normaliter stellen ze je telefonisch of via een brief op de hoogte van de installatiedag. Mocht je niks vernemen dan horen wij dat ook zeker graag. Dit moet en zal opgelost worden en anders luiden we bij de aannemer zeker weer de klok! 😉

 

 

Helaas is er weer een week voorbij geschoten en weer een week waarbij er geen planning is doorgenomen. En ja, ik heb geen telefoon of mail daarover ontvangen (zelfs niet op spam).

Teller staat nu inmiddels op 11 hele maanden of 335 dagen. In 30 dagen wordt het een jaar dat ik me heb aangemeld voor glasvezel. Er is dan nog 41 dagen in 2022.

Niet te vergeten dat KPN vanaf 1 januari 2023 begint met het sluiten van zijn ISRA punten.

Reputatie 7
Badge +6

@WillekeurigGebruikersnaam Ik heb gekeken of er nog een nieuwe update beschikbaar is, maar de laatste update (3-11) is nog steeds dat de planning voor jouw adres ergens komende weken is. Het kan nog zijn dat het deze week nog komt. Maar aangezien je momenteel nog niks gehoord hebt, ga ik opnieuw gelijk navraag voor je doen bij onze fiber afdeling. Hopelijk is er meer duidelijkheid over de planning!

@Demi

Dank je voor het nogmaals een navraag doet. Het ligt al 11 maanden stil en denk niet dat je veel los kunt krijgen. 

Hoeveel geduld gaat het dit keer kosten?

Reputatie 7
Badge +14

Demi heeft aan onze fiberspecialisten gevraagd om een update. De kans is aanwezig dat ze jou telefonisch benaderen zodat zij met hun deskundigheid direct een update kunnen geven. Houd jouw telefoon in de gaten, alsjeblieft!

Even ter controle los van bouwwerkzaamheden of wachten op de planning, heb een aanpassing aangevraagd van vdsl naar glas.

Wordt de huidige contract meegenomen met de huidige einddatum voor bij glas of wordt er een  heel nieuw contract uitgeschreven met een minimum van een jaar looptijd?

Reputatie 7
Badge +2

Hoi @WillekeurigGebruikersnaam, logische vraag die je stelt, daar kan ik een snel antwoord op geven. Je behoudt de oude contractdata bij een overzetting naar glasvezel. Dit betekent dat je het abonnement op ieder moment met één maand opzegtermijn kan verbreken. Wél zal je met nieuwe prijzen te maken krijgen aangezien je over gaat naar een ander type internet, maar zo te zien heb je dat proces al doorlopen. 

Laat het gerust weten als je nog vragen hebt, we beantwoorden ze graag voor je! 

Reageer