glasvezelaansluiting verkeerd geplaatst

  • 7 January 2023
  • 4 reacties
  • 112 Bekeken

Ik ben net verhuisd naar Rotterdam en heb al een maand geleden T-Mobile glasvezel aangevraagd, aangezien op de website stond dat dit beschikbaar was op mijn adres. Ik woon in een bovenwoning, met de meterkast op de eerste verdieping, maar de glasvezel aansluiting is destijds gewoon beneden achter de voordeur neergegooid. Hier loopt geen stroom dus kon de monteur hier niks mee toen hij langskwam deze week. Daarnaast is het natuurlijk ongunstig om de router beneden te hebben staan, want dan zal het internet op de 2e verdieping natuurlijk allesbehalve optimaal zijn. De vorige bewoner gebruikte geen glasvezel, dus de monteur gaat ervan uit dat de aannemer destijds gewoon de aansluiting achter de voordeur heeft gezet en er niet verder bij na heeft gedacht. Ik zou daarom graag willen dat deze aansluiting alsnog naar boven doorgetrokken wordt. Dit is technisch zeker haalbaar, gewoon het snoer doortrekken langs de trap naar boven richting de meterkast. 


4 reacties

Reputatie 7
Badge +14

In dit soort panden wordt de FTU inderdaad beneden gemonteerd, waarschijnlijk zit de (koper) ISRA er ook. Het aanleggen van twee stopcontacten behoord door de bewoner te worden gedaan. Een cosmetische verplaatsing van de FTU naar de 1e verdieping  kun je direct met de netbeheerder regelen, maar dat is wel op eigen kosten. Vaak zit er een sticker op de FTU met de naam van de netbeheerder.  B.v. KPN of ODF.

Reputatie 6
Badge

Een optie kan ook zijn met een POE injector + POE splitter de voeding vanaf de 2e verdieping de media converter/ ONT te voeden met alleen een ethernet kabel vanaf de 2e verdieping. Dan hoef je alleen de injector vanaf de 2e verdieping te voeden. De router kan dan gewoon boven geplaatst worden. Kosten TP-Link PoE Splitter TL-POE10R 12 euro + TP-Link TL-POE150S injector 17,25.

Gebruik zelf een POE splitter (van Aliexpress) aan mijn POE switch om een stopcontact uit te sparen. werkt prachtig

Reputatie 7
Badge +2

Hallo MaartenHof,

Het aanvragen voor een verplaatsing van de glasvezelaansluiting kan je doen via:

Mijnaansluiting.nl

Mvg. Marcel

 

Reputatie 6
Badge

Een optie kan ook zijn met een POE injector + POE splitter de voeding vanaf de 2e verdieping de media converter/ ONT te voeden met alleen een ethernet kabel vanaf de 2e verdieping. Dan hoef je alleen de injector vanaf de 2e verdieping te voeden. De router kan dan gewoon boven geplaatst worden. Kosten TP-Link PoE Splitter TL-POE10R 12 euro + TP-Link TL-POE150S injector 17,25.

Gebruik zelf een POE splitter (van Aliexpress) aan mijn POE switch om een stopcontact uit te sparen. werkt prachtig

nog even een aanvulling: als de FTU beneden blijft moet er een ethernet kabel van beneden naar boven getrokken worden. Maar die kun je  op de ONT/media converter aansluiten en de router boven plaatsen.  Dus alleen de ONT moet dan beneden blijven (en kan met zoals ik hierboven heb beschreven zelfs met wat extra spullen van boven gevoed worden.

De ethernet kabel gaat dan boven gewoon in de WAN aansluiting van de router.  Dat kan dus altijd zolang je de voeding van de ONT kunt regelen.

Reageer