Glasvezelaansluiting + wederom uitstel

  • 1 June 2023
  • 10 reacties
  • 262 Bekeken

Blijkbaar is de netwerkpartner niet zo goed in het plannen of zijn de werkzaamheden die uitgevoerd moeten worden dusdanig lastig dat er keer op keer uitgesteld moet worden. Ik heb dan ook al meerdere maanden helaas de opeenvolgende mail in mijn inbox ontvangen met de mededeling;

We verwachten rond februari - maart de Glasvezelaansluiting bij jou in huis te kunnen plaatsen.

We verwachten rond maart - april de Glasvezelaansluiting bij jou in huis te kunnen plaatsen.

We verwachten rond april - mei de Glasvezelaansluiting bij jou in huis te kunnen plaatsen.

En helaas kreeg ik 15 mei weer een mailtje met het volgende bericht:

We verwachten rond mei - juni de Glasvezelaansluiting bij jou in huis te kunnen plaatsen.

Inmiddels begint mijn verwachting toch wat op te raken, maar gelukkig laat mijn geduld mij nog niet in de steek. Nou weet ik ook dat verderop in mijn straat het glasvezel inmiddels al wel ligt en aangesloten is door de postcode check. Nou weet ik ook dat het bij mij inmiddels is gelegd door de leuke kleine blauwe kabeltjes die de grond uit steken. Maar helaas is glasvezel niet draadloos dus moet er toch echt het één en ander aangesloten worden. Als ik naar de website ga van Open Dutch Fiber dat krijg ik daar wel de mededeling dat er glasvezel beschikbaar is op mijn adres en dat ik daarvoor contact moet opnemen bij mijn provider om een glasvezel abonnement af te sluiten.

Gefeliciteerd! In jouw straat ligt al glasvezel. Wil je een aansluiting? Sluit dan een abonnement af bij een glasvezel provider.

Nou had ik dat in januari al gelijk gedaan met de veronderstelling dat het niet lang meer zou duren voordat ik daarvan gebruik kon maken. En om te voorkomen dat er mogelijk wat mis gaat in het systeem vroeg ik mij dus af wat er nu dus nog precies moet gebeuren om die aansluiting helemaal compleet te maken en/of ik daarbij zelf nog iets kan doen om dit proces te versnellen?

Daarnaast ben ik ook wel benieuwd waarom het is dat de ene helft van de straat wel al word aangesloten en de andere helft zo lang op zich moet laten wachten. Het lijkt mij toch wel dat de werkzaamheden die hiervoor uitgevoerd moesten worden allemaal het zelfde zijn gezien het hier dezelfde straat betreft.

Welke stappen moeten er nog allemaal precies gebeuren voordat die mooie kabel bij mijn voordeur doorgetrokken word tot in het gebouw? En als het eenmaal in het gebouw is aangesloten, welke stappen moeten er dan nog worden ondernomen om vervolgens van de daadwerkelijk verwachte aansluiting te mogen genieten?

Daarnaast had ik nog een vraag betreft het afsluiten van een nieuw abonnement. Ik heb het voor verschillende adressen getest (ook voor de gene waarvan ik weet dat ze een glasvezel aansluiting hebben). Maar hoe kan het dat als je een zakelijk abonnement kiest het hoogste haalbare maar 500 Mbit/s is en als je het als consument kiest het hoogste haalbare 1Gbit/s is? Waarom zou je zakelijk ook niet van die 1Gbit/s mogen genieten?

Dat ik nog even geduld moet hebben lijkt mij in ieder geval al duidelijk en dat zou ik dan ook nog maar even hebben, maar zie graag uit naar een antwoord met hoe het proces nu precies verder loopt en betreft het afsluiten als consument of zakelijk.

p.s. een tag zoals ‘zakelijk’ kon ik niet toevoegen, maar een andere woord beginnend met een ‘k’ wel. Ik heb alleen het vermoeden dat die niet helemaal thuishoort in de beschikbare tags.

Met vriendelijke groet.

Tommie van Odido 9 maanden geleden

Hi @TeleV, ik geef je graag wat meer duidelijkheid hierover!

Ik ben meteen op onderzoek uitgegaan waarom het langer duurt dan verwacht. We zijn tegen een hoge heuvel aangelopen. De aansluiting is op dit moment op niet orderbaar omdat er een doorvoerafhankelijkheid is in een hoogbouw complex. De aannemer is nog bezig om de aansluiting te maken. Het adres is pas orderbaar als er een opleverdatum wordt gevuld. Hoe lang dit gaat duren durf ik echter niet te zeggen. Dit opleverscenario is veranderd nadat je de order geplaatst hebt. Als het goed is blijft de order in ons systeem staan, als het opleverscenario veranderd, gok ik dat je order nog wel een zetje nodig heeft om doorgevoerd te worden.

 

Om antwoord te geven op je andere vragen:

  • Welke stappen moeten er nog allemaal precies gebeuren voordat die mooie kabel bij mijn voordeur doorgetrokken word tot in het gebouw? En als het eenmaal in het gebouw is aangesloten, welke stappen moeten er dan nog worden ondernomen om vervolgens van de daadwerkelijk verwachte aansluiting te mogen genieten?

Op dit moment, omdat ze ergens tegenaan zijn gelopen, durf ik dat niet te zeggen. Normaliter als alles gereed is voor de oplevering, neemt de onderaannemer contact op om de kabel naar binnen te brengen. Daarna geven ze een seintje aan Guidion, zij komen dan langs om de installatie te voltooien en ben je helemaal online!

 

  • Daarnaast had ik nog een vraag betreft het afsluiten van een nieuw abonnement. Ik heb het voor verschillende adressen getest (ook voor de gene waarvan ik weet dat ze een glasvezel aansluiting hebben). Maar hoe kan het dat als je een zakelijk abonnement kiest het hoogste haalbare maar 500 Mbit/s is en als je het als consument kiest het hoogste haalbare 1Gbit/s is? Waarom zou je zakelijk ook niet van die 1Gbit/s mogen genieten?

Dit verschilt per adres. Als je hier meer vragen over hebt, kun je contact opnemen met onze zakelijke afdeling. Zij kunnen je hier veel meer over vertellen! Je kunt ze op dit telefoonnummer bereiken: 0800 7112.

 

Ik hoop je zo voldoende informatie gegeven te hebben. Als je nog met vragen zit, hoor ik het graag. Op dit moment is dit alles wat ik in mijn systeem kan zien.

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hi @TeleV, ik geef je graag wat meer duidelijkheid hierover!

Ik ben meteen op onderzoek uitgegaan waarom het langer duurt dan verwacht. We zijn tegen een hoge heuvel aangelopen. De aansluiting is op dit moment op niet orderbaar omdat er een doorvoerafhankelijkheid is in een hoogbouw complex. De aannemer is nog bezig om de aansluiting te maken. Het adres is pas orderbaar als er een opleverdatum wordt gevuld. Hoe lang dit gaat duren durf ik echter niet te zeggen. Dit opleverscenario is veranderd nadat je de order geplaatst hebt. Als het goed is blijft de order in ons systeem staan, als het opleverscenario veranderd, gok ik dat je order nog wel een zetje nodig heeft om doorgevoerd te worden.

 

Om antwoord te geven op je andere vragen:

  • Welke stappen moeten er nog allemaal precies gebeuren voordat die mooie kabel bij mijn voordeur doorgetrokken word tot in het gebouw? En als het eenmaal in het gebouw is aangesloten, welke stappen moeten er dan nog worden ondernomen om vervolgens van de daadwerkelijk verwachte aansluiting te mogen genieten?

Op dit moment, omdat ze ergens tegenaan zijn gelopen, durf ik dat niet te zeggen. Normaliter als alles gereed is voor de oplevering, neemt de onderaannemer contact op om de kabel naar binnen te brengen. Daarna geven ze een seintje aan Guidion, zij komen dan langs om de installatie te voltooien en ben je helemaal online!

 

  • Daarnaast had ik nog een vraag betreft het afsluiten van een nieuw abonnement. Ik heb het voor verschillende adressen getest (ook voor de gene waarvan ik weet dat ze een glasvezel aansluiting hebben). Maar hoe kan het dat als je een zakelijk abonnement kiest het hoogste haalbare maar 500 Mbit/s is en als je het als consument kiest het hoogste haalbare 1Gbit/s is? Waarom zou je zakelijk ook niet van die 1Gbit/s mogen genieten?

Dit verschilt per adres. Als je hier meer vragen over hebt, kun je contact opnemen met onze zakelijke afdeling. Zij kunnen je hier veel meer over vertellen! Je kunt ze op dit telefoonnummer bereiken: 0800 7112.

 

Ik hoop je zo voldoende informatie gegeven te hebben. Als je nog met vragen zit, hoor ik het graag. Op dit moment is dit alles wat ik in mijn systeem kan zien.

Dag Tommie,

ik zie dat het mij even was ontschoten om een reactie te geven op je antwoord, waarvoor alsnog mijn dank en tevens ook excuses. Nou is inmiddels ook weer enige tijd verstreken en nou weet ik niet hoe hoog die (ik neem aan spreekwoordelijke) heuvel is waar jullie / Open Dutch Fiber tegen aanlopen. Maar als ik de website van KPN moet geloven, lijkt het erop dat zij onderdeel zijn van die heuvel. Gezien zij nu voor het zelfde “gebied” (lees: gehele stad, maar zo te zien ook specifiek bepaalde wijken) ook een planning maken voor het aanleggen van glasvezel. En Hartstikke leuk natuurlijk, die veelbelovende woorden allemaal van F. Van den Broek van Open Dutch Fiber in hun eigen promo filmpje voor de planning van de aanleg van het glasvezelnetwerk. Als ik de woorden zo moet geloven werken ze allemaal erg nauw samen met Gemeente, Woningcorporaties, VvE en T-Mobile, maar lijken ze de nauwe samenwerking wat betreft de communicatie echter niet bepaald serieus te nemen. Mits die communicatie vanuit jullie niet goed worden doorgegeven, maar dat lijkt mij sterk na jaren positief gebruik te hebben gemaakt van jullie diensten/netwerk. Jullie zijn er immers voor de goedwerkende en zuivere communicatie. Mocht ik het daar bij het verkeerde eind hebben dan hoor ik dat uiteraard graag! Over eind gesproken, mocht ik dit bericht moeten geloven en/of op welke manier dan ook interpreteren waarin dezelfde meneer F. van den Broek stelt dat ze, gezien de datum van het nieuwsbericht, al sinds 13 juli (in eerste instantie werd er uitgegaan van feb/mrt, wat dus vervolgens keer op keer met twee maanden vooruit werd geschoven tot op heden onder het mom van “planning”). de versnelling hebben ingezet. Dan ben ik toch benieuwd welke ‘versnelling’ ze gebruiken om over dat eerder gesproken heuveltje heen te komen met hun planning.

"Het toont onze niet-aflatende inzet om in samenwerking met onder andere T-Mobile betrouwbare, razendsnelle connectiviteit te bieden aan Nederlandse huishoudens. De versnelling zetten we in, terwijl we tegelijkertijd zo min mogelijk overlast voor de bewoners veroorzaken. Eind 2024 kan een groot deel van de Amsterdamse adressen gebruik maken van het open netwerk van Open Dutch Fiber." 

Daarnaast weet ik niet of dat bericht voor een deel of in zijn geheel aansluit op dat eerder besproken ‘heuveltje’, maar als die planning nu inderdaad uitgestippeld is/word naar eind 2024 dan is dat uiteraard zeer triest te noemen. En aangezien jullie het bedrijf zijn van de communicatie verwacht ik dan ook wel een zeer goed gecommuniceerde welverdiende corrigerende tik op de vingers. Nou neem ik de gene niks kwalijk die het daadwerkelijk aanleggen, maar blijkbaar zit er iemand hogerop aan de knoppen (of helemaal niet aan de knoppen) die liever één hand in de zakken houdt, dan wel niet twee omdat hij liever geen koude handen heeft. Daarnaast ben ik hier niet om te oordelen, slechts om sneller te internetten. En nou had het er eigenlijk al moeten liggen (en dat ligt er nu gelukkig ook, maar blijkbaar ligt er voor ieders huishouden een heuvel.) en had het eigenlijk al aangesloten moeten zijn terwijl er eigenlijk ondertussen naar de de klanten/mensen beter gecommuniceerd had moeten worden. En eigenlijk verwacht ik in het vervolg meer vorm en een betere communicatie i.p.v. de maandelijkse teleurstellende terugkerende mail “Update over jouw Glasvezelaansluiting”. Ik hoor/lees liever wat er echt aan de hand is met het idee dat het inderdaad pas eind 2024 word aangesloten, dan telkens hoop te krijgen door de wederom teleurstellende mail. Want ik hoop eigenlijk een beetje op stabiliteit en eigenlijk ook op snelheid, en eigenlijk zou ik dat heel graag als klant willen hebben, maar ik begrijp dat jullie dat eigenlijk ook heel graag willen geven. Maar wellicht dat G. Baron, Chief Technology Officer Directeur Digitalisering en Innovatie van de Gemeente Amsterdam wel durft te vertellen waar ze tegenaan zijn gelopen en op die manier de veel beloofde open en toegankelijke communicatie die het glasvezelnetwerk te bieden heeft, weet waar te maken.

En nog namens de vele mail die ik ondertussen heb ontvangen van jullie.
De vriendelijke groeten terug!

@Tommie ik heb hetzelfde probleem, alleen woon ik gewoon in een rijtjeshuis, dus die hobbel kan nietvoor mij gelden.

Hoe lang worden we nu nog aan het lijntje gehouden?

Reputatie 3

@MarjoleinO en @TeleV wacht hier al sinds 17 mei.

 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @MarjoleinO, welkom op onze Community!

Ik geef je graag wat meer duidelijkheid over je oplevering. Echter kan ik geen abonnement vinden op dit e-mailadres. Kan je je klantnummer toevoegen aan je profiel? Dit lijkt op ABC12345 en is te vinden in My T-Mobile → Meer → Mijn Gegevens → Bovenaan de pagina staat, Jouw Klantnummer: ABC12345.

 

Hey @Ries76, ik ben direct voor je gaan kijken en ik zie dat er op 23-08 uitvraag gedaan is om een nieuwe afspraak in te plannen met de onderaannemer! Ik ga er vanuit dat dit spoedig zal gebeuren.  

@Tommie klantnr ingevuld

Reputatie 3

@Tommie 

Dat van 23-8 is al bekend bij mij.

Er is vorige week ook gemeld dat ik vandaag 4-9-2023 iets ga horen.

Dat is toegezegd door Ali van de afdeling fiber. Hij zou om 16.00 uur gaan bellen vandaag.

Ben benieuwd. Zoals ik al eerder zei het voelt als pakjesavond en kerst op 1 dag. Maar ik heb het gevoel dat Pasen en Pinksteren eerder op 1 dag vallen dan dat ik vandaag iets hoor zonder zelf weer contact op te nemen.

Reputatie 7
Badge +9

@MarjoleinO bedankt voor het invullen van je klantnummer. Ik ben direct voor je gaan kijken en ik kan vrij weinig zien over de oplevering. Ik heb daarom Fiber aan de digitale mouw getrokken om je een update te geven over de situatie. Houd je telefoon dus goed in de gaten, als ze je niet kunnen bereiken spreken ze altijd een voicemail in!

 

@Ries76 bedankt voor je terugkoppeling. Wil je mij hiervan op de hoogte houden? 

Reputatie 3

@Tommie zojuist terugkoppeling gegeven in het andere topic. Precies wat ik verwacht had.

Dag Tommie van Odido.

Ik liep met toeval vandaag eens via de andere kant mijn straat in en zag ik daar warempel een heuveltje zand met daarnaast een kuil en wat kabels. Dit alles was uiteraard vanwege de veiligheid omringd met een hekwerk gezien zowel de kuil als mede de heuvel zich bevonden op de stoep. Maar ik kan mij toch echt niet helemaal voorstellen dat dit die exacte heuvel was waar je eerder over sprak. Het heuveltje was namelijk amper 30 cm hoog en ook in de kuil leek er niks geks aan de hand (lees: geen kink in de kabel, geen losliggend kabeluiteinde en elke kabel leek toch echt nog intact te zijn. Maar dit wekte wel enorm mijn nieuwsgierigheid op wat dan wel precies dat ‘heuveltje’ waar eerder over gesproken werd. Daarnaast vond ik van jullie vanochtend wederom een mail in mijn inbox met het zelfde verhaaltje als iedere keer:

 

Onze netwerkpartner is druk bezig met het plannen van de werkzaamheden om supersnel Glasvezel bij je aan te leggen.
 
We verwachten rond september - oktober de Glasvezelaansluiting bij je in huis te kunnen plaatsen.

Let op: Dit is een voorlopige datum, de planning kan wijzigen afhankelijk van de werkzaamheden die uitgevoerd moeten worden. We laten je de definitieve datum voor het plaatsen van de glasvezelaansluiting in je woning zo snel mogelijk weten.

 

En ook hierdoor vraag ik mij af, hoe druk zijn ze daar met plannen? Hoe snel zullen de werkzaamheden eenmaal starten zodra de plannen gereed zijn? En wederom, waarom word er nou niks inhoudelijks gecommuniceerd over wat er precies mis gaat (die heuvel dus) en waarom ze sinds februari al hard aan het plannen zijn, maar het toch iedere maand weer word uitgesteld? En mocht het zo zijn, dat die planning dan inhoud dat het qua planning (zoals het eerder vernoemde), pas ‘eind 2024’ klaar zou zijn, zou ik zeggen; Communiceer dat!

Daarnaast had ik vorige keer al aangegeven dat wat meer informatie en/of wat meer achtergrond over het probleem op prijs zou worden gesteld. Al met al kwam dat neer op de basis van communicatie wat ik toch zeker wel verwacht van een bedrijf wat tenslotte communicatiemiddelen/service aanbied. Nou begon dat helaas al niet zo lekker bij de start en overname waardoor T-mobile nu verder gaat als Odido. Maar ook daarna merkte ik wederom recentelijk dat de communicatie niet geheel soepel liep.Het zou dan ook fijn zijn als de communicatie vanaf heden wel soepel zou verlopen en er wel word verteld wat er aan de hand is, wat die daadwerkelijke heuvel is en waardoor de aanleg van dat super snelle glasvezel telkens zo stagneert (mede door de planning, want ook dat loopt vooralsnog niet soepel).

Daarnaast had ik nog een vraag betreft de snelheid van de tot nu toe beloofde snelheid die test na test niet te behalen blijkt te zijn. Maar daarvoor open ik wel even een nieuw topic om het overzichtelijk te behouden.

Reageer