Beantwoord

Glasvezelinstallatie: wanneer kan ik wat verwachten?

  • 8 November 2022
  • 5 reacties
  • 157 Bekeken

Op 28 september 2022 heb ik glasvezelinternet aangevraagd voor in ons nieuwe huis. De datakabel loopt al van buiten tot in de kruipruimte, maar is nog niet geïnstalleerd in onze meterkast. In mijn statusoverzicht van de T-Mobile bestelling zie ik dat er nog geen glasvezelaansluitpunt in mijn woning is en dat de netwerkbeheerder contact opneemt.

In ons geval zou dit KPN zijn die onderaannemer VolkerWessels inzet voor de installatie. Van beide partijen hebben wij nog niks gehoord over een aansluiting. Wij hebben met KPN gebeld, die hebben een terugbelnotitie voor VW gemaakt maar nog zonder resultaat. 

Ik wil graag meer helderheid over het volgende: 

  1. Wij zitten momenteel zonder internet thuis. Ik heb een T-Mobile mobiel abonnement, maar zonder unlimited data. Dit veroorzaakt momenteel grote problemen met thuiswerken. Bovendien zijn onze chromecasts onbruikbaar omdat er geen WiFi netwerk in de woning is.
    Eerder heeft een telefonisch medewerker van de klantenservice gezegd dat ik niet bang hoef te zijn zonder internet te komen zitten, omdat ik dan ‘gewoon unlimited mobiele data zou krijgen’. Ik heb al eenmalig een code ontvangen voor 7 dagen, maar is dat een duurzame oplossing? Wat gebeurt er als die code verloopt?
    Heeft T-Mobile hier een oplossing voor? 
  2. Doordat ik tijdelijk geen actief T-Mobile Thuis abonnement heb, is ook mijn klantvoordeel vervallen. Hierdoor betaal ik voor mijn mobiele abonnement €2,50 per maand extra en heb ik 2GB minder mobiele data, bovenop het feit dat ik thuis helemaal geen internet heb.
    Op welke manier kan T-Mobile mij hierin tegemoet komen? 
  3. Wat is in Utrecht ongeveer de doorlooptijd om glasvezel te installeren en wat kunnen wij zelf doen om de installatie te versnellen?
icon

Beste antwoord door Cal van Odido 9 November 2022, 13:33

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @miekypieky,

Bedankt dat je uitgebreid je verhaal doet en sorry dat je zo weinig van hen verneemt, dit is absoluut niet waar ik op zit te wachten!

Ik ben meteen in je dossier gedoken en er schijnt dat er problemen zijn om de wijkcentrale op te leveren. Echter heb ik hier geen specifieke details over.

In de tussentijd voorzie ik je heel graag met vouchercodes om online te blijven én zodat je een hotspot kan creëren voor al jouw apparaten. Het is geen optimale situatie, maar ik hoop dat wij je hiermee uit de brand kunnen helpen. Het enige lastige is dat de vouchercodes maximaal 7 dagen geldig zijn. Daarom stuur ik je vrijdag graag een nieuwe vouchercode toe. Wat betreft het gemiste abonnementsvoordeel zal ik dit absoluut achteraf voor je vergoeden.

Als KPN NetwerkNL je niet meer informatie kan geven via het nummer 0880-063744 dan kan je zelf weinig invloed uitoefenen op de situatie. Op dit nummer zijn zij bereikbaar op werkdagen tussen 8:30 en 17:00 uur.

Geen zorgen, ik laat het hier zeker te weten niet bij zitten en ik ga namens ons navraag bij hen opstarten. Ik hoop snel een doorbraak voor je te kunnen forceren!

Hoi @Cal

Bedankt voor je snelle en heldere reactie!

Heel fijn dat jullie voucher codes hebben, moet ik vanaf vrijdag nog iets doen om die te krijgen of komen de codes automatisch mijn kant op? Dat zou voor mij in ieder geval tijdelijk een goede oplossing zijn om te werken. 

Verder ben ik ook benieuwd wat “problemen om de wijkcentrale op te leveren” precies betekent. Alle postcodechecks gaven aan dat ik glasvezel kan krijgen op mijn adres. Waarom wordt dat gecommuniceerd, als de technische infrastructuur daar eigenlijk toch niet klaar voor is?

(Ik begrijp ook dat dit niet per se aan T-Mobile ligt, maar was hier wel graag beter en eerder over geïnformeerd bij het afsluiten van glasvezelinternet bij T-Mobile.)

Reputatie 7
Badge +4

Hi @miekypieky,

Graag gedaan! Wat betreft de vouchercode: ik heb ‘m al in mijn agenda staan en ik zal je komende vrijdag via een privébericht op deze Community een nieuwe vouchercode opsturen. Hiervan ontvang je ook een notificatie per email dat ik je een bericht heb gestuurd op de Community. 

Heel graag had ik je meer informatie gegeven over de status van de wijkcentrale, alleen moet ik het momenteel met de informatie doen ‘no pop’, wat letterlijk vertaald ‘geen wijkcentrale’ betekent. Nu verwacht ik niet dat er helemaal geen wijkcentrale zal zijn, maar dat er een technisch probleem is waarop men tijdens de aanleg is gestuit waardoor de wijkcentrale nog niet operationeel is.

Omdat je glasvezel van ons afneemt via het netwerk van KPN NetwerkNL nemen wij 1:1 de informatie over die wij van hen aangeleverd krijgen inclusief een verwachte opleverdatum van de wijkcentrale. Het lastige is dat er, terecht of onterecht, altijd een kans is dat er een onverwachtse technische belemmering optreed waardoor de oplevering van het glasvezelnetwerk verlaat wordt. Vanwege de gebrekkige informatie die ik momenteel van KPN NetwerkNL heb durf ik niet te zeggen hoe terecht en onverwachts de tegenslag in de oplevering is.

In de tussentijd heb ik al een verzoek voor je uitgezet. Ik ga ervoor zorgen dat collega's van mij contact opnemen met KPN NetwerkNL en ik hoop je binnenkort meer te kunnen vertellen!

Hoi, 

Vandaag is het UTM kastje geplaatst in de meterkast. Klopt het dat de volgende stap is is dat ik moet wachten tot T-Mobile (of jullie partner Guidion) een afspraak maken om het modem te installeren?

 

Kan ik ook zelf actie ondernemen om een afspraak te maken met jullie installateur om het modem te installeren? 

 

 

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @miekypieky, leuk om te horen dat het is gelukt om de UTM aan te sluiten! 

Ik zie dat je inmiddels ook al contact hebt gehad met de installatiemonteur van Guidion, ik weet zeker dat het glasvezel internet je gaat bevallen! 😃

Reageer