Beantwoord

Glasvezelkabel laten trekken 2e verdieping (wandcontactdozen)

  • 14 March 2023
  • 6 reacties
  • 149 Bekeken

Hallo,

Na verhuizing naar nieuwbouw hebben wij een glasvezel internetabonnement bij T-Mobile afgesloten voor 1 gbit/s.

Echter zit mijn game pc boven en zou ik graag een kabel willen laten trekken naar de 2e verdieping naar 2 verschillende kamers.

Dit zou de monteur van Guidion kunnen regelen maar wij moeten eerst zelf de wandcontactdozen aanschaffen. 

Guidion en de verhuurder konnen ons hier niet verder over adviseren en T-mobile zijn voor mij via chat en telefonisch helemaal niet te bereiken.

Misschien heeft iemand hier een advies voor welke wandcontactdozen ik kan aanschaffen voor 1gbit internet, (foto’s: https://imgur.com/a/Bk0RNeq)

Alvast bedankt

 

2e vraag: beneden in de woonkamer is er reeds door de verhuurder een kabel getrokken inclusief wandcontactdoos, maar deze bereikt volgens mij maar 100mbps, valt deze kabel ook te vervangen?

icon

Beste antwoord door eric 14 March 2023, 11:22

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Vaak wordt bij nieuwbouw als meerwerk het trekken van extra kabels mogelijk gemaakt door de bouwer. Er is geen garantie dat dit achteraf nog lukt. 

Waar heb je gezien dat Guidion dat kan doen? Is de verbinding al opgeleverd? 

Qua kabel keuze kun je kiezen voor Cat 5E of nog beter Cat6. De materiaal prijs loopt hierdoor wel op.

Qua inbouwdoos kun je het beste aansluiten bij het merk wat door de bouwen is gebruikt. Dan ziet het er nog een beetje uit. Zorg dat het RJ45 blokje dezelfde CAT ondersteuning biedt. Deze is bijvoorbeeld voor CAT6.

 

Vaak wordt bij nieuwbouw als meerwerk het trekken van extra kabels mogelijk gemaakt door de bouwer. Er is geen garantie dat dit achteraf nog lukt. 

Waar heb je gezien dat Guidion dat kan doen? Is de verbinding al opgeleverd? 

Qua kabel keuze kun je kiezen voor Cat 5E of nog beter Cat6. De materiaal prijs loopt hierdoor wel op.

Qua inbouwdoos kun je het beste aansluiten bij het merk wat door de bouwen is gebruikt. Dan ziet het er nog een beetje uit. Zorg dat het RJ45 blokje dezelfde CAT ondersteuning biedt. Deze is bijvoorbeeld voor CAT6.

 

Bedankt voor je reactie. De verbinding is al een aantal maanden geleden opgeleverd, een Guidion monteur is langsgeweest en ik heb het met hem besproken, echter moest ik eerst zelf voor de wandcontactdozen zorgen. Het trekken kunnen zij verrichten. Guidion zelf reageerde via de mail dat zij cat5 gebruiken, maar dit geeft een max van 100 mbit/s zag ik, ik ga ervanuit dat ze ook 5e of 6 kunnen trekken. Dus de volgende stap is vragen aan Guidion of zij ook 5e / 6 kunnen leggen en hier van afhankelijk het bijbehorende RJ45 blokje aanschaffen? De maten verschillen van wat ik in de Praxis heb gezien, zijn er standaardmaten of moet ik het zelf opmeten en vergelijken met beschikbare blokjes?

Reputatie 3

Ze zullen gewoon Cat5e trekken dat tot 50 meter lengte nog 1 Gbps (twee richtingen op) kan verwerken. Cat5 (zonder e) wordt eigenlijk al lang niet meer verkocht. Een stapje hoger is Cat6A dat 10 Gbps aankan.

Ik zou wel inbouwcontacten met twee aansluitingen naast elkaar nemen, die zijn niet veel duurder.
Je hebt ook verschillende inbouwdozen.

De 'blokjes’ zijn zgn keystones die normaal gesproken in patchpanels (bijv in een server rack), maar ook in geschikte inbouwdozen geklikt kunnen worden. Deze keystones zijn blokjes waar de inbouwkabel op aangesloten wordt en waar je de stekker van je netwerkkabel in steekt.

Keystones hebben verschillende specificaties voor de verschillende kabels (bijv Cat5e, Cat6a, Cat7, etc.)

 

Edit:

Dus even zoeken naar keystone inbouwdoos en keystone Cat5e (of Cat6a)

Reputatie 7
Badge +14

Bedankt voor je reactie. De verbinding is al een aantal maanden geleden opgeleverd, een Guidion monteur is langsgeweest en ik heb het met hem besproken, echter moest ik eerst zelf voor de wandcontactdozen zorgen. Het trekken kunnen zij verrichten. Guidion zelf reageerde via de mail dat zij cat5 gebruiken, maar dit geeft een max van 100 mbit/s zag ik, ik ga ervanuit dat ze ook 5e of 6 kunnen trekken. Dus de volgende stap is vragen aan Guidion of zij ook 5e / 6 kunnen leggen en hier van afhankelijk het bijbehorende RJ45 blokje aanschaffen? De maten verschillen van wat ik in de Praxis heb gezien, zijn er standaardmaten of moet ik het zelf opmeten en vergelijken met beschikbare blokjes?

 

Ah, op die manier. Dan huur je Guidion gewoon in buiten T-mobile. Op zich niets mis mee, ze zijn een monteursdienst die ook voor meerdere providers werkzaamheden verrichten, dus je kan ze dan ook zelf inhuren.

Ze zullen gewoon Cat5e trekken dat tot 50 meter lengte nog 1 Gbps (twee richtingen op) kan verwerken. Cat5 (zonder e) wordt eigenlijk al lang niet meer verkocht. Een stapje hoger is Cat6A dat 10 Gbps aankan.

Ik zou wel inbouwcontacten met twee aansluitingen naast elkaar nemen, die zijn niet veel duurder.
Je hebt ook verschillende inbouwdozen.

De 'blokjes’ zijn zgn keystones die normaal gesproken in patchpanels (bijv in een server rack), maar ook in geschikte inbouwdozen geklikt kunnen worden. Deze keystones zijn blokjes waar de inbouwkabel op aangesloten wordt en waar je de stekker van je netwerkkabel in steekt.

Keystones hebben verschillende specificaties voor de verschillende kabels (bijv Cat5e, Cat6a, Cat7, etc.)

 

Edit:

Dus even zoeken naar keystone inbouwdoos en keystone Cat5e (of Cat6a)

Hartelijk dank voor je antwoord, ik begrijp het nu een stuk beter.

Op basis van de foto’s, zoals ik het heb begrepen, moet ik 1x een cat5e keystone wandcontactdoos van 80x80 met 2 aansluitingen + 2 cat5e keystone blokjes kopen? Wordt er voor 2 aansluitingen dan ook 2 kabels getrokken (dubbel de kosten?)

Bedankt!

Reputatie 7
Badge +14

Als je 2 ethernet verbindingen wilt moeten er 2 kabels worden getrokken. Dat is al weer een stuk lastiger dan 1 en dat is vaak al een uitdaging!

Je kunt ook 1 kabel doen en dan een kleine switch plaatsen. Ben je nog flexibeler.

 

Reageer