Beantwoord

Glasvezelnetwerk van huis naar straat aanleggen - Haarlem

  • 8 May 2023
  • 12 reacties
  • 223 Bekeken

Hi,

Aan de hand van de aantal vragen over het aanleggen van het glasvezelnetwerk en de duur hiervan hier op het forum, klinkt dit wellicht als een cliché verhaal. Maar ik dacht ik vraag het toch nog even omdat ik na een paar belletjes toch niet wijzer ben geworden. Een paar van mijn buren zijn namelijk ook al benieuwd naar de oplevering hiervan.

Een paar maanden geleden (ongeveer begin zomer) waren de kabels voor het glasvezelnetwerk in de Boerhavenwijk - Haarlem aangelegd. Het was al mogelijk om onze abonnement hiervoor te wijzigen en dit hebben wij dus ook gedaan. Bij mijn eerste belletje met Open Dutch Fiber gaven zij aan dat er eind februari al een afspraak gemaakt kon worden om de kabels in huis aan te leggen. Ik zou hierover benaderd worden. Echter bleef het nogal stil en heb ik dus weer een belletje gepleegd om te vragen wat de status hiervan is. Daarna gaven zij aan dat er nog problemen waren waardoor het nog niet mogelijk was. Ik heb in begin maart voor de derde keer gebeld en zij gaven nogmaals aan dat er eind maart contact met ons wordt opgenomen voor een afspraak. Tot op heden hebben wij nog geen nieuws gekregen. Bij de vierde belletje konden ze ons geen informatie geven en gaven zij zelfs aan dat ons adres een appartement is waardoor het langer zal duren maar ik zelf woon in een eengezinswoning. Ik denk dat er in hun systeem al iets niet goed is. Al met al, ben ik tot op heden nog niet wijzer geworden en ben ik retebenieuwd naar de status.

Kunnen jullie ons van meer info voorzien? Wat is de reden waarom het zo lang duurt om een afspraak te maken? KPN schijnt binnenkort al zelfs hun eigen glasvezelnetwerk bij ons in de straat aan te leggen en wij zijn toch wel toe aan een snelheid van een glasvezel.

icon

Beste antwoord door Lashro 8 June 2023, 17:40

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Lashro, welkom op onze Community!

Goed om te horen dat je zelf al een aantal keer contact hebt genomen. Ik heb voor de zekerheid Fiber nog een keer aan de mouw getrokken, ze gaan je opbellen met een concretere update over de oplevering. Op dit moment kan ik niet meer zien of doen, Fiber zal je alle informatie kunnen geven hierover. 

Hi @Lashro, welkom op onze Community!

Goed om te horen dat je zelf al een aantal keer contact hebt genomen. Ik heb voor de zekerheid Fiber nog een keer aan de mouw getrokken, ze gaan je opbellen met een concretere update over de oplevering. Op dit moment kan ik niet meer zien of doen, Fiber zal je alle informatie kunnen geven hierover. 


Dank voor jullie hulp. Het is vandaag uiteindelijk gelukt om de kabel in huis aan te leggen. Ik wacht nog enkel op een afspraak met Guidion voor de laatste installatie om alles in werking te krijgen.

Ik heb namelijk wel een andere vraag over de T50 modem die ik nu gebruik. Ik had verwacht dat ik een nieuwe modem zou gaan krijgen omdat ik een nieuwe glasvezelabonnement heb afgesloten en ik hiervoor een DSL aansluiting had. Is de huidige T50 modem nog steeds geschikt voor een glasvezelaansluiting of kan ik de modem ruilen met een nieuwere model (T54/T56)?

Reputatie 7
Badge +14

De T50 die jij hebt kan 1:1 blijven werken op de glasvezel verbinding. Er komt enkel een ONT kastje tussen, de router wordt niet vervangen. 

Hi,

Ik weet niet zeker of ik oude onderwerpen weer mag oprakelen, maar mijn volgende vraag heeft betrekking op de installatieprocedure van het glasvezelnetwerk.

Een aantal weken geleden is de glasvezelverbinding van de straat naar mijn huis aangelegd door de aannemer. Daarna heb ik telefonisch contact opgenomen om te informeren wanneer de opdracht aan Guidion kan worden toegewezen, zodat ik een afspraak kan maken voor de laatste installatie. Jullie collega gaf aan dat zij dit met spoed zullen oppakken. Tot op heden hebben wij echter nog geen e-mail ontvangen om de afspraak in te plannen.

Kan dit ook vrij lang duren voordat wij een afspraak kunnen maken? Excuses mocht ik ongeduldig overkomen, maar wij zijn echt toe aan het glasvezelnetwerk haha!

Reputatie 7
Badge +8

@Lashro Alleen maar logisch dat jij staat te popelen om Glasvezel te ontvangen! 😁 Je geeft aan dat de Glasvezel is aangelegd naar jouw huis. Is de Glasvezelverbinding ook al naar binnen getrokken naar het glasvezelaansluitpunt? Ik heb voor de zekerheid in ons systeem gekeken en ik zie dat de aannemer de installatie nog niet bij ons heeft afgemeld. Ik vermoed dan ook dat er nog iets moet gebeuren voordat Guidion kan langskomen. Zodra de aannemer alles aan zijn kant heeft voltooid, zal hij ons een seintje geven, waarop Guidion automatisch wordt aangestuurd voor jou voor installatie. Nog eventjes geduld dus! 😊

 

 

@Lashro Alleen maar logisch dat jij staat te popelen om Glasvezel te ontvangen! 😁 Je geeft aan dat de Glasvezel is aangelegd naar jouw huis. Is de Glasvezelverbinding ook al naar binnen getrokken naar het glasvezelaansluitpunt? Ik heb voor de zekerheid in ons systeem gekeken en ik zie dat de aannemer de installatie nog niet bij ons heeft afgemeld. Ik vermoed dan ook dat er nog iets moet gebeuren voordat Guidion kan langskomen. Zodra de aannemer alles aan zijn kant heeft voltooid, zal hij ons een seintje geven, waarop Guidion automatisch wordt aangestuurd voor jou voor installatie. Nog eventjes geduld dus! 😊

 

 



@Demi Dank voor de snelle terugkoppeling. De glasvezelverbinding is ook al naar binnen getrokken en verbonden met het glasvezelaansluitpunt. Echter, het was zo dat zij na het aflassen van het aansluitpunt het meetapparaat niet bij zich hadden, waardoor het nog niet mogelijk was om te testen. Ze gaven aan dat zij op een andere afgesproken dag zullen terug komen. Het blijkt dat ze even later op dezelfde dag toch nog terugkwamen om de test uit te voeren. De aannemer gaf toen aan dat ze helemaal klaar waren met de installatie. Is het mogelijk dat ze wellicht zijn vergeten om de installatie af te melden vanwege de bovengenoemde situatie? Kan ik zelf misschien contact opnemen met de aannemer hierover of moet ik toch nog geduldig afwachten vanwege andere procedures die nog uitgevoerd moeten worden?

Als de aannemer alles heeft uitgevoerd zoals het zou moeten, dan hoeft er enkel door de monteur de geleverde FTU gekoppeld worden met de geleverde NT kastje en afsluitend een test of alles goed werkt. In principe kan ik dat zelf wel doen, maar ik neem aan dat het een officiële werkwijze is om Guidion in te schakelen en daarmee akkoord te geven aan T-Mobile waarna mijn glasvezel abonnement geactiveerd kan worden. 

Reputatie 5
Badge +3

Hoi @Lashro, geen zorgen! Ik heb dit direct doorgezet naar de desbetreffende afdeling. Zij zullen hier achteraan gaan voor jou. Als alles is afgemeld, moet er alleen nog een monteur van Guidion langskomen voor de installatie. Je wordt hier zo snel mogelijk over gecontacteerd. Fijn weekend voor nu! 😊 Groetjes, Ishana

Hoi @Lashro, geen zorgen! Ik heb dit direct doorgezet naar de desbetreffende afdeling. Zij zullen hier achteraan gaan voor jou. Als alles is afgemeld, moet er alleen nog een monteur van Guidion langskomen voor de installatie. Je wordt hier zo snel mogelijk over gecontacteerd. Fijn weekend voor nu! 😊 Groetjes, Ishana


Hi @Ishana,

 

Dank voor de update en toelichting. Ik werd inderdaad vandaag telefonisch op de hoogte gehouden van de huidige situatie en wat de vervolgstappen zijn. Ook daarvoor enorm bedankt. Hopelijk is het mogelijk om zo snel mogelijk gebruik te kunnen maken van jullie glasvezelnetwerk. 

Hi toppers,

Het is alweer bijna een maand geleden en ik heb tot op heden nog geen mailbericht gehad om een afspraak in te plannen met Guidion. Is alles wel al afgemeld of is het verder mogelijk om de huidige status te delen? 

Ik snap dat jullie wellicht nog afhankelijk zijn van Guidion zelf. Maar voor de laatste installatie had ik verwacht dat het proces sneller zou verlopen. Hopelijk kom ik niet opdringerig over, maar ik sta al bijna twee jaar te popelen om een glasvezelnetwerk in huis te kunnen gebruiken.

Hopelijk kunnen jullie mij snel van info voorzien :-)

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Lashro, goed dat je hiervoor opnieuw aan de bel trekt.

Ik ben meteen gaan kijken en ik zie dat er op 10-07 uitvraag is gedaan. Ik heb nog een keer aan de mouw getrokken van Fiber om dit door te zetten, daarnaast gaan ze je opbellen met een update over de situatie. Hopelijk komt er nu een schot in de roos! 

Hey @Lashro, goed dat je hiervoor opnieuw aan de bel trekt.

Ik ben meteen gaan kijken en ik zie dat er op 10-07 uitvraag is gedaan. Ik heb nog een keer aan de mouw getrokken van Fiber om dit door te zetten, daarnaast gaan ze je opbellen met een update over de situatie. Hopelijk komt er nu een schot in de roos! 


Super, dankjewel! Dan wacht ik het verder geduldig af.
Werk ze!

Reageer