Beantwoord

Hoe kan ik zelf mijn glasvezel modem installeren?

  • 29 December 2021
  • 15 reacties
  • 13210 Bekeken

Vanwege een ongelukkige samenloop van omstandigheden heb ik gisteren de monteur van Gideon gemist. Hij zou voor mij de Tmobile modem aansluiten aan de glasvezel aansluiting die al in mijn huis ligt.

In de wijkcentrale was glasvezel al ‘geactiveerd’ daarom denk ik dat ik dit zelf ook zou moeten kunnen. De glasvezel aansluiting heeft een UTP uitgang die ik op de modem moet kunnen aansluiten. Lijkt me niet moeilijk. 

De modem werkt wel maar op de voorkant van de modem ligt een rood lampje op bij het wereld bolletje. Waarschijnlijk is dat ook de reden dat er geen internet signaal is en het modem niet werkt.

Weet iemand hoe ik dit kan verhelpen? Het internet van mijn oude provider gaat er over twee dagen af en dan heb ik geen internet meer….

Hoe kan ik dit zelf verhelpen?

met vriendelijke groet,

Gerben

icon

Beste antwoord door Cheyenne van Odido 31 December 2021, 10:29

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

15 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @gerbennijhuis 

Welke mediaconverter heb je nu? Kan je er eens een foto van maken en welke lampjes branden of knipperen erop?

Reputatie 7
Badge +14

Goedemiddag @gerbennijhuis Welkom. Volgens mij mag dat niet!

Ik heb wel een onderwerp in de Community voor je gevonden wat er ook over gaat.

Glasvezel aansluiting
Ook via Google zijn genoeg filmpje te vinden.

Dank jullie voor de input.

mogelijk hoeft ik de meegeleverde (gevoelige) converter niet te gebruiken omdat er al een zit? De converter die er zit heeft al een utp output.

maar misschien is dat geen goede combinatie met de router?

De gele utp kabel is de output van de converter en de input van de modem. 
gr Gerben

Reputatie 7
Badge +15

@gerbennijhuis

Er is wel een glasvezel signaal aanwezig, de modem van je vorige provider doet het als je hem aansluit? Er kunnen niet 2 providers tegelijk leveren.

Sluit het oude modem nog even aan totdat het signaal wegvalt over 2 dagen en sluit dan de Zyxel aan denk ik.

Dank Waggas,

mijn huidige signaal komt van Ziggo, dus niet via glasvezel.

volgens Tmobile zou het signaal in de wijkcentrale al wel goed moeten zijn.

als ik de media converter niet nodig heb wil ik de modem wel aansluiten. Anders vind ik het te risicovol. 
maar weet iemand of het kan met de oude converter?

gr Gerben

Reputatie 7
Badge +2

Hallo gerbennijhuis,

Welke woonplaats gaat het om?

Welk type converter heb je ontvangen, een donkerbruine of een witte Huawei converter?

Je huidige Genexis converter werkt niet samen met het Zyxel modem. Mocht je in Gpon gebied zitten kan je zelfs een deel van de wijk verstoren. De glasvezelaansluiting moet aangepast worden, dit kan alleen door een monteur gedaan worden.

Mvg. Marcel

Reputatie 7
Badge +5

Welke media converter is er met de Tmobile modem geleverd?

T-mobile modem.kun je gewoon aansluiten, je hebt of wel of geen verbinding zie je vanzelf.

Deze NT van KPN doet het over het algemeen prima icm T-Mobile, gezien je wel verbinding hebt, 3 groene lampjes moet het goed zitten.

Dank iedereen voor de reacties.

met de oude converter krijg ik twee groene lampjes en een rode.

Ik woon in Deventer en heb een kleine donkere converter van connection technologie systems.

Als ik deze wil aansluiten dan moet ik eerste de bestaande converter ontkoppelen en dus de glasvezeldraad zelf…. Dat vind ik best spannend. 
 

als iemand kan helpen met een uitleg dan graag.

gr Gerben

Reputatie 7

Je kan het altijd proberen. Mocht het fout gaan dan kan KPN NetwerkNL hem wel herstellen. De kosten beginnen alleen wel bij €726 maar heb ook wel facturen van ruim 1500 gezien van mensen die hem zelf hebben gesloopt.

Dank je Hidden😃

lijkt me beter van niet.

dan maar geen internet de komende weken.

gr Gerben 

Trouwens de lampjes op de foto zijn natuurlijk op de modem niet op de converter.

 

Reputatie 7
Badge +5

Hoi @gerbennijhuis, wat leuk dat je klant bent geworden en welkom op de Community! Ik zie dat je met je vraag al veel hulp hebt ontvangen, maar toch moet ik deze acties onderscheppen. Het is namelijk niet toegestaan deze glasvezel installatie zelf te doen. Je ontvangt standaard een monteur, die ervoor zorgt dat de installatie binnen de richtlijnen verloopt en garantie geeft op je verbinding gedurende de contractsduur. Sla je deze monteur over dan gaat er buiten het missen van garantie veel mis binnen het contract, zo missen we de officiële ingangsdatum van je abonnement en loopt de facturatie niet door.

Daarbij zie ik meteen dat je lijn vanuit netwerkbeheerder Reggefiber nog geactiveerd moet worden - op 18 januari 2022 zal dit gebeuren. Voor deze datum staat er ook al een afspraak met Guidion gepland. Dat is fijn! Ik wil je dus vriendelijk vragen deze afspraak af te wachten. We zorgen er dan voor dat je zorgeloos van je nieuwe abonnement kunt genieten! :grin:

Dank je voor de reactie,

zoals uit mijn initiële vraag blijkt is Guidion deze week al geweest en heeft toen ook al de lijn geactiveerd. Echter was ik op het moment dat de monteur kwam Ff weg en mijn vriendin lag ziek op bed. Daarom is de installatie niet voltooid. Ik heb direct gebeld maar de monteur kon niet terug komen…? Guidion houdt daar hele strikte regels op na dus moest ik opnieuw inplannen en dat is op 18 januari.
omdat ik nu met oud en nieuw zonder tv/internet kom te zitten zocht ik naar een oplossing. Alles is al klaar ik heb een eigen router de glasvezel converter moet alleen geactiveerd worden. Maar dan moet je de glasvezel verbinding loshalen van de huidige converter. Daar ging mijn vraag over.

nee is ook een antwoord maar is voor vanavond niet zo prettig. En daarna voor thuiswerken ook niet. Ik realiseer me dat het komt omdat ik zelf 10 min de hond uit heb gelaten maar vind de gevolgen best heftig. Helaas is er geen enkele flexibiliteit bij Guidion en dus bij de opdrachtgever T-mobile.

gr Gerben

 

 

Reputatie 7
Badge +5

Hoi @gerbennijhuis, sorry dat mijn reactie de plank een beetje misgeslagen heeft. Ik had ontzettend gráág een oplossing voorgedragen, maar deze heb ik niet. Binnen de regels dient de monteur dit echt voor je te regelen. Bovendien is de patch nog niet gebeurd omdat de afspraak niet door is gegaan, dat zal alsnog op 18 januari gebeuren. Mocht ik je kunnen helpen aan extra data op je mobiele abonnement ter overbrugging, laat het mij dan weten. Je kan me hiervoor een privébericht sturen!

P.S Let erop dat je op de foto van je modem het wachtwoord staat. Ik zou deze voor je eigen veiligheid zo snel mogelijk verwijderen!