Beantwoord

Hoe lang nog ADSL via T-Mobile voor thuis?

  • 25 May 2022
  • 4 reacties
  • 1138 Bekeken

Momenteel gebruik ik ADSL internet van T-Mobile voor thuis (een 20/2 lijn, KPN netwerk) en ben daarover tevreden. Uit onder meer berichten op tweakers.net (zoals dit bericht ) begrijp ik dat KPN ergens in het begin van 2023 wil stoppen met ADSL en dat T-Mobile eigenlijk daarna nog een jaar of twee wil doorgaan met ADSL via het KPN netwerk. In mijn woonplaats wordt momenteel glasvezelinternet uitgerold door Delta en Rodin/ViberQ. Deze aanbieders van glasvezelinternet wijzen er op dat het op een later moment laten aansluiten op de woning kan of zal leiden tot (extra) aansluitkosten van €650,- Daarnaast zijn de via Delta en ViberQ aangeboden internetabonnementen aanzienlijk duurder dan mijn huidige abonnement. Dat laatste geldt ook voor een eventueel abonnemt via een aanbieder van kabelinternet. Bij Delta en Rodin/ViberQ is het niet mogelijk een abonnement af te sluiten voor T-Mobile voor thuis. Mijn vraag is dan ook: tot hoe lang zal T-Mobile nog internet via ADSL zal blijven aanbieden?

icon

Beste antwoord door Waqqas 25 May 2022, 15:45

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

4 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Het afschalen van koper gaat per adres en niet per centrale. er zijn dus gebieden waar sommige adressen nog geen glasvezel hebben. deze kunnen voorlopig nog gewoon gebruik maken van DSL terwijl het bij de buren word uitgeschakeld. al zullen ze wel hun best doen om de centrale 100% af te schalen.

Er is al begonnen met de afschaling van het kopernetwerk op de plaatsen waar KPNnetwerk glasvezel heeft liggen, er kan geen DSL meer afgesloten worden.

Vanaf 2023 gaat de boel op sommige plaatsen dan ook echt uit en is alleen glasvezel via KPNnetwerk nog mogelijk op die plaatsen en moet iedereen die nog op die plaatsen gebruik maakte over zijn op die glasvezel, eerder gaat het niet uit tenzij T-Mobile laks is en denkt we werken de boel tegen, dan kan er nog wel eens een verrassing komen voor ze.

En inderdaad heeft T-Mobile, lijken wel Amerikanen met hun rechtszaken en klachten, een poging gedaan om KPN dit te laten stoppen, alleen heeft KPN er geen toestemming (meer) voor nodig en mag men dit dus gewoon doen, in de procedure is T-Mobile ook in het ongelijk gesteld.

Wil je weten of het ook bij jou van toepassing is, check de link.

https://www.kpnnetwerk.nl/mijn-status/

Reputatie 7
Badge +5

Momenteel gebruik ik ADSL internet van T-Mobile voor thuis (een 20/2 lijn, KPN netwerk) en ben daarover tevreden. Uit onder meer berichten op tweakers.net (zoals dit bericht ) begrijp ik dat KPN ergens in het begin van 2023 wil stoppen met ADSL en dat T-Mobile eigenlijk daarna nog een jaar of twee wil doorgaan met ADSL via het KPN netwerk. In mijn woonplaats wordt momenteel glasvezelinternet uitgerold door Delta en Rodin/ViberQ. Deze aanbieders van glasvezelinternet wijzen er op dat het op een later moment laten aansluiten op de woning kan of zal leiden tot (extra) aansluitkosten van €650,- Daarnaast zijn de via Delta en ViberQ aangeboden internetabonnementen aanzienlijk duurder dan mijn huidige abonnement. Dat laatste geldt ook voor een eventueel abonnemt via een aanbieder van kabelinternet. Bij Delta en Rodin/ViberQ is het niet mogelijk een abonnement af te sluiten voor T-Mobile voor thuis. Mijn vraag is dan ook: tot hoe lang zal T-Mobile nog internet via ADSL zal blijven aanbieden?

In je vraag zit al een gedeelte van het antwoord besloten.

Indien er glasvezel aanwezig is zal KPN zo snel als mogelijk ADSL en de daarachter liggende infra structuur, zoals centrales e.d. uitschakelen. De oude apparatuur is niet echt energie zuinig en kans op storingen en daarbij behorend onderhoud zijn dan te kostbaar voor het aantal gebruikers dat ermee verbonden is.

Tmobile wil graag zolang mogelijk van deze (goedkope) aansluitmogelijkheid gebruik maken en heeft daarom een klacht omtrent e.e.a. gedeponeerd.

Maar …. en daar zit dat gedeelte van het antwoord. Als er een andere voorziening is dan …
Vul de rest zelf maar in.

Dat er op dit moment geen Tmobile abonnement af te sluiten is via Delta/ViberQ zegt niets over de toekomst omdat Tmobile inmiddels het tarieven plan heeft aangepast en druk doende is om een grote, zoniet de grootste speler in de vaste internet markt te worden. Uiteraard proberen de investeerders/aanleggers/beheerders van glas netwerken zolang mogelijk de concurrenten te weren maar daar zijn inmiddels regels en het toezicht van ACM  op van toepassing.

Dat jouw goedkope internet aan een (forse) prijsstijging onderhevig gaat zijn in de toekomst zul je zelf wel begrijpen.

Advies: Blijven oriënteren om te zien wie jouw het voordeligste aanbod kan doen en zolang het werkt moet je stil blijven zitten.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Wim1447 

In 2023 wordt het kopernetwerk op plaatsen waar glasvezel aangelegd is op grote schaal uitgezet.

Dit gaat om gebieden waar KPN een alternatief (glasvezel) heeft liggen, het uitschakelen geldt dus nog niet voor jou.

https://www.kpn-wholesale.com/producten-diensten/breedband/uitfaseren-koper.htm