Beantwoord

Hoe werkt het aansluiten van glasvezel?

  • 15 August 2022
  • 9 reacties
  • 316 Bekeken

Reputatie 1
  • is een Top Poster
  • 6 reacties

Beste T-mobile community,

Ik zit er aan te denken om over te stappen naar t-m mobiel thuis omdat t-mobile reeds in mijn wijk glasvezel heeft geïnstalleerd.

Er ligt momenteel op de straat kant van mijn voortuin een glasvezel kabel die uit de stoep steekt.

Ik vraag mij af hoe wordt er door t-mobile & Guidion geregeld dat dit van de straatkant in mijn huis wordt aangesloten?.

Ik heb namelijk reeds mijn voortuin opnieuw laten bestraten en zal dit erg vervelend vinden als heel mijn voortuin weer 'open’ moet voor dit.

Alvast bedankt !

 

Mvg,

Lex

icon

Beste antwoord door Waqqas 15 August 2022, 17:21

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

9 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Lexvh 

Nadat je een abonnement op glasvezel hebt afgesloten dan neemt de aannemer contact met je op om de glasvezelkabel naar binnen te brengen en een glasvezelaansluitpunt te plaatsen.

Bij het naar binnen brengen van de kabel wordt er alleen een gat gegraven bij de stoep en bij de gevel, vervolgens wordt de kabel onder je tuin door geschoten dus de hele tuin hoeft niet open.

Guidion neemt vervolgens contact met je op om een afspraak te maken voor de installatie van de mediaconverter en router.

Reputatie 1

Bestse Waqqas,

Bedankt voor je reactie. Fijn om te weten dat het dus mee valt.

Ik vraag mij ook af hoe het af gaat met mijn sonos netwerk? Ik heb nu de modem van ziggo in 'bridge’ modus laten zetten en heb 3x de TP -Link deco M4 in mijn huis staan.

In het begin was dit een hoop gedoe bij ziggo, maar het is nu stabiel. Krijg ik als ik overstap hier problemen mee?

-

Lex

Reputatie 7
Badge +15

@Lexvh 

De router van T-Mobile kan niet in bridge mode.

Je kan de Deco's achter de Zyxel aansluiten en de hoofd Deco instellen als Acces Point Mode.

Wat ook kan is de hoofd Deco op de mediaconverter aansluiten in plaats van de Zyxel en dan via de app of web interface VLAN 300 invullen voor internet en tv en connection type Dynamic IP.

Reputatie 1

@Waqqas 

Bedankt weer voor je snelle reactie!

Kunt u mij uitleggen wat het verschil is tussen de acces point mode en de wifi router mode? (TP link adviseert in de app namelijk de Wifi router in te stellen).

Kan de monteur dit eventueel allemaal voor mij installeren of moet ik dit zelf doen dan tzt?

 

Alvast bedankt weer!

 

Lex

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @Lexvh . De technische uitleg staat hier:

https://www.tp-link.com/nl/support/faq/2399/

In het kort.

In AP mode gebruik je de Zyxell van T-Mobile als router/ NAT & DHCP server. De Deco zijn dan alleen voor Wifi bestemd.

In ROUTER mode gebruik je de Zyxcell niet meer en wordt de Deco direct aan de ONT gekoppeld. Alle functies worden dan door de Deco uitgevoerd. Let op, als er later een probleem aan de verbinding komt zal eerst de Zyxcell weer aangesloten moeten worden zodat T-Mobile support hiermee kan trouble shooten.

Reputatie 1

Hoi Eric,

Bedankt !

Kan ik dan nog steeds 2 aparte wifi netwerken creëren ? (een 2.4 ghz netwerk & een 5 ghz netwerk)

 

 

Reputatie 7
Badge +14

Als je de Deco gebruikt voor router modus of AP modus, dan kun je al de wifi mogelijkheden daarvan gebruiken.

Deco M5 ondersteund een standaard netwerk waarop je 2.4 of 5 Ghz actief zet + een gastennetwerk waar je ook 2.4 of 5 Ghz kan activeren.

Reputatie 1

Ja precies, Ik begreep namelijk toen de tijd dat ik 2.4 en 5 ghz apart moet aan zetten omdat het anders met mijn sonos producten problemen kan opleveren.

dan heb ik nog een vraag wat dan beter is om in te stellen (punt 1 of punt 2?)

(1) Je kan de Deco's achter de Zyxel aansluiten en de hoofd Deco instellen als Acces Point Mode.
of

(2) Wat ook kan is de hoofd Deco op de mediaconverter aansluiten in plaats van de Zyxel en dan via de app of web interface VLAN 300 invullen voor internet en tv en connection type Dynamic IP.

Alvast bedankt alweer!.

Reputatie 7
Badge +15

@Lexvh 

Gebruik je ook router functies zoals portforwarding of niet?

Indien niet dat zou je voor optie 1 kunnen gaan zodat de WiFi via de Deco's wordt geregeld met de WiFi op de Zyxel uit.

Indien wel dan is optie 2 wel beter omdat je dan de controle hebt over het hele netwerk met alle router functies beschikbaar. De VLAN instellen is niet moeilijk en daar zouden we je eventueel mee kunnen helpen.

https://www.tp-link.com/us/support/faq/2465/