[Info] Glasvezel- en telefoonkabel / DSL aansluitingen

  • 10 September 2021
  • 0 reacties
  • 46 Bekeken
[Info] Glasvezel- en telefoonkabel / DSL aansluitingen
Reputatie 6
Badge +2
  • T-Mobile Moderator
  • 879 reacties

Meer informatie over de installatie nodig in plaats van over de aansluiting zelf? Check in dat geval het volgende topic: [Info] Hoe installeer ik T-Mobile Thuis.

In dit topic tref je de verschillende aansluitingen waarover wij leveren en wat wij kunnen doen om je alsnog aan te sluiten als de aansluiting nog niet aanwezig is in jouw huis.

In Nederland kent men drie typen internetlijnen: COAX, glasvezel en de telefoonkabel (ook wel DSL genoemd). Wij mogen niet leveren over COAX lijnen.

 

Telefoonkabel / DSL

Veelvoorkomende ISRA-aansluitingen.

Vrijwel elk huis, met uitzondering van nieuwbouwwijken, heeft een ISRA-aansluiting. Voorheen was dit genationaliseerd onder de PTT en in de jaren 90 is het geprivatiseerd nadat uit de PTT het welbekende bedrijf KPN ontstond en zij namen het beheer van DSL over.

Binnen DSL maakt men onderscheid tussen ADSL en VDSL. Dit tweede is de snellere variant van DSL en hierover mogen wij downloadsnelheden tot 100 Mbit/s leveren. Bij ADSL en adressen die verder van de wijkcentrale liggen kan deze snelheid een stuk lager uitvallen doordat er meer snelheid verloren gaat. De accurate schattingen van de bekabelde snelheid communiceren wij altijd op de bestelpagina van onze website.

 

Hoe herken ik een ISRA-aansluiting?

Meestal vind je de ISRA-aansluiting in de meterkast. Het kan voorkomen dat je meerdere ISRA-aansluitingen in huis hebt. In dat geval raden wij altijd aan om gebruik te maken van de ISRA-aansluiting die zich in de meterkast bevindt omdat dit meestal de hoofdaansluiting is. De meest voorkomende ISRA-aansluitingen zien er zo uit:

Veelvoorkomende ISRA-aansluitingen.

 

Hoe kan ik DSL aansluiten?

DSL kan je eenvoudig zelf aansluiten.

 

Kom je al van een andere DSL-provider? In dat geval hoef je enkel de kabel tussen het aansluitpunt op ons modem aan te sluiten in plaats van het modem van jouw vorige provider.

 

Maakte je nog geen gebruik van DSL of wil je graag een handleiding? Op onze site vind je de volgende praktische hulp:
Stap-voor-stap installatie instructie
Installatievideo 

 

Meer informatie over de installatie vind je in dit topic: [Info] Hoe installeer ik T-Mobile Thuis.

 

Geen signaal op de ISRA-aansluiting?

Indien je geen signaal krijgt op het aansluitpunt raden wij je aan om een andere ISRA-aansluiting in jouw huis op te zoeken en uit te proberen. Meestal vind je de beste aansluiting in de meterkast.

 

Toch geen andere aansluiting kunnen vinden? In dat geval raden wij je aan om een bericht te plaatsen in dit topic met een foto van de aansluiting zodat de Community je kan helpen om snel online te komen. Soms kan de Community het niet oplossen en is er een monteur vereist om de aansluiting te herstellen. Een moderator zal jouw bericht oppakken.

 

Een standaard ISRA-aansluiting heeft 4 aders. Rood, Blauw, Oranje en Wit, al kunnen deze kleuren ook afwijken. Daarmee kan je 2 aderparen maken: Rood/Blauw, en Oranje/Wit. Standaard wordt op Rood/Blauw geleverd, maar dit is niet altijd het geval. Mochten de kleuren bij jouw aansluiting afwijken, dan raden wij je aan om eerst Oranje/Wit uit te proberen en vervolgens ook de andere combinaties.

 

ISRA-aansluiting beschadigd?

In dat geval raden wij je aan op een bericht te plaatsen in dit topic met een foto van de aansluiting zodat de Community je kan helpen om snel online te komen. Soms kan de Community het niet oplossen omdat de aansluiting te beschadigd is en is er een monteur vereist om de aansluiting te herstellen. Een moderator zal jouw bericht oppakken.

 

Geen ISRA-aansluiting kunnen vinden?

Heb je, ook in de meterkast en in de kelder, geen ISRA-aansluiting kunnen vinden? In dat geval dient een moderator een monteur voor je in te schakelen. Wij raden je aan om een bericht te plaatsen in dit topic en een moderator zal jouw bericht oppakken. Graag raden wij je aan om een foto van jouw meterkast te plaatsen zodat wij dit door kunnen geven aan de monteur.

 

Heb je nog geen bestelling bij ons lopen? Als het wél mogelijk is om een bestelling op onze site te plaatsen, dan kunnen wij er in vrijwel alle gevallen voor zorgen dat er alsnog een aansluiting wordt geplaatst.

 

Beide processen zijn kosteloos. Is er volgens de netwerkbeheerder toch extra werk nodig? In dat geval krijg jij de keuze om akkoord te gaan met de kosten, óf om de bestelling kosteloos te annuleren. Hiermee geven wij je graag alle ruimte om de juiste keuze voor jezelf te maken!

 

Is de ISRA-aansluiting weggewerkt?

Dit valt niet onder de werkzaamheden van de netwerkbeheerder en de aansluiting of de invoerkabels dienen eerst vrijgemaakt te worden alvorens de netwerkbeheerder een aansluiting kan realiseren.

 

Kan ik mijn ISRA-aansluiting verplaatsen?

Als je het ISRA-punt wilt verplaatsen dan kan je contact opnemen met https://www.mijnaansluiting.nl.

 

 

Glasvezel

Glasvezel is de nieuwste internetlijn en op ons eigen netwerk leveren wij symmetrische snelheden van 1000 Mbit/s. In de toekomst verwachten wij dit nog verder op te kunnen waarderen en zijn wij momenteel op veel plaatsen bezig met de uitrol van glasvezel om zo veel mogelijk mensen van Giga-snel internet te kunnen voorzien.

Daarnaast leveren wij ook op de netwerken van veel andere glasvezelbeheerders, waarvan KPN NetwerkNL veruit de grootste beheerder is. Aangezien zij ons zéér hoge tarieven vragen voor snelheden boven 100 Mbit/s, hebben wij besloten om via het netwerk van KPN NetwerkNL maximaal 100 Mbit/s te leveren. De ACM tracht om meer regulering in deze markt te brengen waardoor wij hopelijk voor een eerlijke prijs hogere snelheden kunnen leveren.

 

Hoe herken ik een glasvezel-aansluiting?

Meestal vind je de glasvezel-aansluiting in de meterkast. De meest voorkomende glasvezel-aansluitingen zien er zo uit:

Witte glasvezelaansluiting (FTU) met daarboven een zwarte Media Converter welke gebruikt wordt om het signaal begrijpbaar te maken voor het modem.

 

Hoe sluit ik glasvezel aan?

Wegens garantieoverwegingen dient het installeren van het modem en de Media Converter door de monteur gedaan te worden.

 

Meer informatie over de installatie door de monteur vind je in dit topic: [Info] Hoe installeer ik T-Mobile Thuis.

 

Ik heb geen glasvezel, wat nu?

Heb je geen glasvezel maar kan je wel glasvezel bestellen op onze site? In dat geval lichten wij je op de tweede pagina van het bestelproces in over de geschatte levertijd die nodig is om de glasvezel gereed te maken voor gebruik. Wij zorgen ervoor dat de afwerking van de glasvezel soepel en adequaat verloopt.

 

Is het niet mogelijk om glasvezel te bestellen op onze site? Mochten wij in de buurt nog bezig zijn met de aanleg, dan zal dit binnenkort alsnog te bestellen zijn op onze site. Wordt er in de buurt geen glasvezel aangelegd? Dan is het voor ons nog niet mogelijk om glasvezel te leveren. Wij hopen snel bij je in de buurt te zijn om je aan te sluiten!

 

Ik heb wel glasvezel, maar ik kan niet bestellen?

Is de glasvezel pas recent aangelegd? In dat geval zijn wij mogelijk nog in gesprek met de lijnbeheerder. Wij hopen zo snel mogelijk alsnog de mogelijkheid te bieden om glasvezel bij ons te bestellen.

 

Ligt de glasvezel er al geruime tijd? Dan is de kans klein dat wij hier binnen afzienbare tijd gebruik van gaan maken. Vaak komt dit doordat het ons niet lukt om schappelijke afspraken te maken met de lijnbeheerder. Daarnaast leveren wij wel de bekendste soorten glasvezel, maar zijn er ook bepaalde types glasvezel die wij niet ondersteunen. Wij hopen snel ook ons netwerk uit te rollen in die omgeving om zo een alternatief te bieden op de aanwezige provider.

 

Kan ik mijn glasvezelaansluiting verplaatsen?

Als onze installatiemonteur de verbinding niet kan opleveren, zullen wij de mogelijkheden voor je verkennen om de aansluiting te verplaatsen. Voor andere verplaatsingen van de glasvezelaansluiting is de netwerkbeheerder verantwoordelijk:

 

KPN NetwerkNL:

088 - 0063744
Maandag tot en met vrijdag: 8:30 - 18:00 uur

 

Volker Wessels Telecom:

088 - 1860444
Maandag tot en met donderdag: 08:00 - 18:00 uur.
Vrijdag: 08:00 - 17:00 uur.

 

Weet je niet onder welke netwerkbeheerder jij valt? Een moderator kan dit eenvoudig voor je opzoeken.


0 reacties

Geen reactie

Reageer