Beantwoord

Installatie glasvezel vanaf meterkast naar woonkamer

  • 22 March 2023
  • 5 reacties
  • 967 Bekeken

Reputatie 1

Goedemiddag allen,

We gaan binnenkort over op glasvezel van T-Mobile, inmiddels hangt het kleine kastje van de glasvezel in de meterkast! Ik kan nu een afspraak inplannen met de monteur om alle producten te installeren (gaat dan om het modem en tv-box). Nu ons probleem... 

We hebben onze bestaande infrastructuur rondom het modem van Ziggo gebouwd, deze staat in de woonkamer bij de betreffende coax aansluiting. Kabels gaan dus (oa via een switch) vanaf dit punt verder het huis in. We willen het modem van T-Mobile (we hebben een Zyxel T-54 ontvangen) op de plek zetten van het Ziggo modem, en dan 1 kabel vanuit de meterkast via de kruipruimte richting deze plek in de woonkamer. Nu heb ik gebeld naar Guideon en mevrouw gaf aan dat dit niet mogelijk is, want de monteur doet geen boringen etc… We zitten straks dus met het modem in de meterkast en geen mogelijkheid om de utp ondergronds richting de tv-box te krijgen zonder dit zelf te gaan proberen. Via plinten is het meer dan 15 meter en dit wil ik gewoon niet op deze manier ‘opgelost’ hebben. 

Hebben we nog andere opties? Ik heb een topic gevonden waar gesproken wordt over MoCa & PowerLine, maar is dit stabiel? En überhaupt van toepassing voor ons? Telefoonkabel komt ook binnen bij het Ziggo modem hier, we gebruiken dit niet dus opzich zou hier ook een UTP doorheen kunnen… Alleen heb ik het andere eindpunt nog niet gevonden. 

Alvast dank voor het meedenken!

 

icon

Beste antwoord door Marcel MCi 22 March 2023, 18:43

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Hallo ItzSoFluffy,

Als er een telefoonkabel of coaxkabel vanuit de meterkast loopt naar de woonkamer zou deze vervangen kunnen worden door een utp kabel. (Indien deze door een loze leiding loopt)(Meerwerk)

Loopt er een coaxkabel vanuit de meterkast naar de w.k. en is deze niet te vervangen dan zouden moca-adapters eventueel een optie zijn.

Indien de achterwand van de meterkast grenst aan de muur van de woonkamer kan daar waarschijnlijk wel een gat door geboord worden. (Meerwerk)

Over het algemeen zullen Guidion monteurs geen gaten in de vloer boren en kruipruimte werkzaamheden doen. 

Powerline adapters worden afgeraden, deze zijn niet betrouwbaar. Hooguit bruikbaar voor een 2e tv boven oid.

Mvg. Marcel

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @ItzSoFluffy 

Voor de Guidion monteur is het ook mogelijk om een kabel te trekken door een bestaande leiding of boren. Dit valt wel onder meerwerk, zie deze pagina voor meer info over wat de monteur allemaal doet.

https://www.t-mobile.nl/klantenservice/thuis/bestelling/installeren/installatie-door-monteur

Reputatie 7
Badge +14

De moca oplossing werkt prima. De router in de meterkast,  dan moca 1 daarop aansluiten. Bij de tv moca 2 en dan weer je ethernet switch in.

Reputatie 1

De moca oplossing werkt prima. De router in de meterkast,  dan moca 1 daarop aansluiten. Bij de tv moca 2 en dan weer je ethernet switch in.

Goed om te horen! Maar welke kabel doe ik tussen MoCa 1 en 2? In de meterkast zit er volgens mij geen coax, die komt in de woonkamer uit de muur. 

Reputatie 1

Hallo @ItzSoFluffy 

Voor de Guidion monteur is het ook mogelijk om een kabel te trekken door een bestaande leiding of boren. Dit valt wel onder meerwerk, zie deze pagina voor meer info over wat de monteur allemaal doet.

https://www.t-mobile.nl/klantenservice/thuis/bestelling/installeren/installatie-door-monteur

Ik zal morgen nog eens bellen dan, de dame aan de telefoon zei resoluut dat boren & kruipruimte niet mogelijk zijn.

Reageer