Beantwoord

Installatiefouten door monteur

  • 27 May 2017
  • 1 reactie
  • 639 Bekeken

Net iets meer dan een week geleden is een monteur langsgekomen om 'het internet te regelen'. Dat hij drie kwartier buiten de aangegeven marge aankwam vergeef ik hem nog, dat was wel het minste. De installatie leek vooralsnog simpel: Router ophangen, draadjes erin, testje, klaar. Glasvezelkabeltje redde het net, die staat nu strakgespannen door mijn meterkast. De LAN-kabel redde het niet: deze zat een beetje vreemd weggewerkt in de meterkast. Oplossing van de monteur was de kop eraf halen, draadje anders manoeuvreren, kop er weer op en in de router. Prima, het is een monteur, die weet wat hij doet. Kop eraf was simpel. Kop erop bleek een hele uitdaging: Ten eerste had hij al geen kennis van hoe de draadjes erin moesten en was hij er een half uur mee bezig, ten tweede kreeg hij het met brute kracht ook nog voor elkaar om de kop te slopen.


Hoewel dit misschien niet veel lijkt, is het genoeg om dataverkeer onmogelijk te maken. Bovendien bleek het ook genoeg te zijn om, indien in een poort van de router geforceerd, ook dergelijke poorten onklaar te maken. Om dat te verduidelijken: Van de 4 (LAN)poorten in de router branden alleen bij poort 3 lampjes als er een kabel ingestoken wordt, en is dat ook de enige waar de kabel stevig in lijkt te zitten.
Dit zou nog een leefbare situatie kunnen zijn (afgezien van het feit dat ik er 60 euro voor heb betaalt om iemand te zien klungelen), maar helaas blijkt uit de meegeleverde boekjes dat poort 3 bedoelt is voor de TV-boxen, wat kan verklaren waarom er geen internetverbinding via mogelijk is.
Overigens deed de monteur dit allemaal af als 'fouten in de interne bekabeling' waar hij 'niets aan kon doen'. Nogmaals, ik zou er van uit mogen gaan dat een monteur kennis van zaken heeft.

In het kort, de klachten:
1. Montage voldeed bij lange na niet aan de gestelde verwachtingen: helemaal omdat ik er verplicht 60 euro voor moest betalen vind ik het een waanzinnig slechte geleverde dienst.
2. De router is stukgemaakt door de monteur, en genoeg stukgemaakt dat internet via LAN niet mogelijk is.
3. Het glasvezelkabeltje om de glasvezelaansluiting met de router te verbinden is te klein om mooi/handig weg te werken.

Voorgestelde oplossingen:
1. 60 euro terug en geen nieuwe verplichte montage.
2. Een nieuwe (glasvezel)router, zoals oorspronkelijk geleverd.
3. Een glasvezelkabeltje om in de router te pluggen wat langer is dan 1 meter.

Met als vragen: Tot in hoeverre kan ik verwachten dat deze situatie wordt opgelost, en binnen welk tijdsbestek zal dit gebeuren(, indien)?

Groet, Simon
icon

Beste antwoord door Jeroen 29 May 2017, 10:19

Bekijk origineel

1 reactie

Reputatie 2
Hoi SimonRK,

Wat een verhaal zeg! Uiteraard kijk ik graag wat ik voor je kan betekenen hierin. Zou je me een privé berichtje kunnen sturen met je postcode en huisnummer? Dan kan ik je gegevens erbij pakken. Zou je ook een foto kunnen doorsturen van het modem zelf?

Reageer