Instellen van ASUS GS5400 Router als vervanging van Zyxel T50 Glasvezel internet

  • 4 December 2022
  • 2 reacties
  • 395 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties

Recentelijk heb ik de ASUS GS5400 gekocht vanwege de zeer goede WIFI 6 bereik. Zelfs als ik in de woonkamer ben heb ik goed internet, ondanks dat de router op de zolder/ 2e verdieping staat (oud herenpand) Bij de installatie achter de Zyxel T50 router las ik dat de ASUS een VPN ready router was. Dat bracht me op het idee om de Zyxel T50 modem/router te vervangen met de ASUS router om daarop Nordvpn te installeren. Ik heb in het verleden wat PC's samengesteld en wat netwerkjes opgezet, maar ben verder niet echt technisch. Dus veel topics gelezen op deze community forum.

Optimistisch gestemd verving ik de Zyxel T50 met de Asus GS5400. En verbond de rode kabel van de mediaconverter op de WAN ingang van de Asus Router. En omdat ik de ASUS app op mijn telefoon gebruikte zat ik ff vast in de loophole van de mobiele app, die geen dns verbinding had. Doh! Ik was ff vergeten dat ik een laptop met kabel aan de ASUS router moest aansluiten om in de ASUS router login te komen (of anders 192.168.1.1)

Eenmaal binnen krijg je het volgende:

 

En klik je op geavanceerde instellingen en dan krijg je het volgende menu:

 En hier kies je Choose operation mode en dan krijg je het volgende menu:

 

En hier kies je voor draadloze routermodus (standaard) en dan krijg je het volgende menu:

 

Hierna kies je automatische IP en kun je een wifi netwerk oprichten:

 

Geef een netwerknaam en voeg een password toe en dan klik je op toepassen. En dan heb je een netwerk. (je hoeft geen rekening te houden met die waarschuwing van gevaar: dat was omdat ik vanwege privacy de netwerknaam en password tijdelijk verwijderde)

En dan kom je in de ASUS routerinstellingen. En binnen die instellingen kan je dan zoals @Hidden.nldook al aangeeft, klik je onder het kopje geavanceerde instellingen de knop LAN aan de linkerkant. En dan ga je naar het tabje IPTV in de hoofdscherm:

ISP profiel selecteren zet je op handmatige instelling.

Internet VID zet je op 300 PRIO op 0 (nul)

LAN Port4 laat je VID leeg en PRIO op 0

LAN Port3 laat je VID leeg en PRIO op 0

 

DHCP-routes gebruiken op uitschakelen.

Multicastrouting inschakelen op uitschakelen.

UDP-proxy (Udpxy) op 0

Klik dan op toepassen en dan werkt het netwerk en internet.

Vergeet niet de kabel voor de TV mediabox van Tmobile op poort 1 van de ASUS router aan te sluiten, anders heb je geen TV van Tmobile. Zelf heb ik een netwerk switch in de woonkamer waar ik de TV en  TV mediabox heb aangesloten.

 

 

Misschien was deze post overbodig. Zelf ben ik de hele dag bezig geweest om het werkend te krijgen en wilde ik de moeite voor andere mensen besparen met deze post. Ik dacht dat ik het in een uur werkend zou krijgen. Dus niet. Hahaha. In ieder geval veel succes met de installatie voor mensen die de ASUS GS5400 als primaire router willen boven de Zyxel T50 router.


2 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Kassad, welkom op de Community en grote dank voor het delen van jouw bevindingen en stappenplan om het werkend te krijgen! 🙋‍♂️🎈

In het kader van beter laat dan nooit: sorry voor de verlate reactie. Jouw topic is per ongeluk gearchiveerd geweest door een automatische trigger - dit hebben we nu uitgezet en zal niet meer voorkomen. Ik weet zeker dat veel users met een Asus hier enorme profijt van gaan hebben, nogmaals dank en veel plezier met de verbinding!

Dank je wel.

Vandaag 4 augustus 2023 ging ik aan de slag om een AI mesh netwerk met 2x Asus strix GS-5400 (een in de kelder en een op de zolder die bedraad zijn aangesloten) op te zetten voor een beter wifi netwerk. En na weer 2 uur aanrommelen werkend gekregen. Resultaat is echt fantastisch. Via speedtest kpn kreeg ik via wifi 6 720 Mbps in de woonkamer, 650 mbps op de eerste verdieping en 589 Mbps op de zolder op mijn Sony Xperia 1 mark 4 telefoon. Beter dan menige repeater die bij mij nooit schenen te werken. Maar er zijn wel ogen en haken. Bij deze mijn bevindingen. En als je een werkend tmobile tv kastje heb, dan kun je beter geen aimesh instellen en direct ophouden met dit artikel te lezen. Lees laatste alinea waarom. Maar voor mensen met alleen internet is dit handig te weten.

Neem je laptop en netwerkkabel mee naar je hoofdrouter. Druk op de reset knop achter op je router. En wacht totdat de router is opgestart. En trekt de internetkabel van tmobile eruit. Je ziet direct het rode led boven in, omdat de dhcp geen verbinding kan maken met de isp. Maar daar kom ik straks op terug.

Sluit de netwerkkabel aan op een van de lan poorten op de hoofdrouter en op de lan poorten van de tweede router die je als mesh node wil aansluiten. Sluit dan een tweede netwerkkabel op de lan poort van de hoofdrouter met de laptop. Type http//router.asus.com en dan kom je in de Asus login type je login/password dan kom je in de Asus router instellingen. Daar zie je onder in het scherm aimesh toevoegen. Klik daarop en dan kun je de tweede router als mesh node aansluiten. Wacht de installatie af. Het duurt 4-5 minuten. Als het is afgerond is de 2e router ingesteld als mesh node. En kun je kabels uithalen en de 2e router apart nemen en aansluiten op de kamer die je wenst met kabel met de hoofdrouter voor de ai mesh netwerk.

Ondertussen heeft de Asus router instellingen een update ondergaan. En de IPTV is aangepast. Je kunt geen vid 300 meer instellen. Ook de manuele instellingen zijn verdwenen. Je moet in de LAN -IPTV een isp profiel - kpn netwerk selecteren. Tmobile maakt gebruik van de kpn netwerk. Heeft me 1 uur geduurd voordat ik er achter kwam. De Asus router bleef maar een rode led knipperen. Daarna weer alles weer wit en goddank weer internet.

Echter omdat ik geen tmobile tv kast meer heb, weet ik niet hoe je het tv kastje werkend krijg. Advies als alles werkt niet achteraf het veranderen omdat je een aimesh netwerk met 2 of meer routers wil. Omdat je dan de hoofdrouter moet resetten en dan automatisch de router software update naar een nieuwe lan-iptv profiel waar je niet manueel de vid 300 kan instellen voor de tmobile tv kastje. Heb je alleen glasvezel internet dan is het geen probleem. 

Reageer